Ont i knäna efter ridning

Sv: Ont i knäna efter ridning

Du kanske kan ta kontakt med en sjukgymnast för att få övningar för dina knän? Jag fick en knäskada och fick genom sjukgymnasten övningar jag kunde göra hemma. Man använder bara sin egen vikt :) En gång i veckan gick jag dit för att träna med deras maskiner.

Det känns iaf skönt att ha någon som sagt vad som passar mig. Sen är det såklart bra att ha t.ex. ankelvikter, det skulle jag behöva...

Tack så mycket! Jag tycker att jag har fått jättebra respons här, många lösningar.

Jo jag hade tänkt prova detta med ankelvikter och knäskydd först eftersom att det är "lätt gjort". Blir det inte bättre får jag väl söka upp en sjukgymnast. Hemskt nog har jag inte tiden till annan träning.

Nej det blir ju lätt så, men mina övningar är enkla och snabba att göra. Kort och koncentrerat hemma i sovrummet eller framför tvn :)

Men jag hade också gjort som du först... pröva själv med egna metoder först. Om inte annat har du mer kött på benen sen om du behöver söka vård!

Ja, det är ju dödsrist att strecha!! ;)
Mitt tips är att strecha låren direkt efter passet, så fort hästen är klar, 30 sek per lår...
Stigbyglarna då... Jag har Sprengers variant, kostar strax över tusenlappen. Det är suverän kvalitet på dem (mina är 5 år och det syns inte ens!)
så jag hade satsat på ett par sådana.
För enkelhetens skull hade jag köpt mjuka och bra stigläder till, då går det jättesnabbt att byta!:idea:

Du får inte skrämma upp mej sådär! :cry: ;)

Haha ja det är ju det! Jag får väl ta mej i kragen dock. Får stretcha lite halvt glamouröst samtidigt som jag fyller på vatten i hagen eller något. ;)
Måste vara negativ och säga att tusen kronor svider ganska illa i min "studentplånbok", speciellt som ingen av hästarna är min egen som sagt.

Senast ändrad av en moderator:

Finns billigare varianter också. Tror det var på Hippson som jag beställde ett par ledade som inte var sprenger för 150 kr, men det var visserligen ett specialerbjudande. Brukar finnas billigare "look a like" sprenger lite här och var om man bara har tid att kolla runt litegrann.
Men det är skillnad på sprenger och kopierna men inte så mycket skillnad att det är värt dom extra pengarna som sprenger kostar.

/Camilla

Okej, det var ju en väsentlig skillnad! Vart kan man köpa dessa då, förutom Hippson (så att jag har lite alternativ)?

Jag har också haft detta problemet. Jag rider islandshäst så jag har rätt långa läder, så nu funkar det för mig. Värre är det med fotlederna, slappnar jag av så vrider sig foten innåt, så jag måste försöka hitta ett stabilt vristskydd somh håller dem på plats!

När jag hade problem med knät hjälpte det att länga lädren. Men är man hoppryttare som du kan man ju inte länga lika mycket som en islandsryttare (vi sitter ju ner nästan hela tiden).

Kontakta en sjukgymnast, gärna en som sysslar med idrottsskador om det finns där du bor.
Har en son som idrottar på landslagsnivå (nej, inte hästintresserad!) och tränar hårt. Han har känt av sina knä och senfästena där, kallas för jumping knee eftersom det tydligen är vanligt i sporter med upphopp som tex basket men kan givetvis drabba andra (sonen spelar tex inte basket). Det som hjälpt honom otroligt mycket är BoTs knäskydd. Från att fått känningar ganska snabbt när han tränade till att på ett träningsläger träna 5-6 hårda pass utan att känna något. Vet att det diskuteras om vad BoT gör för nytta och vad det isåfall är som hjälper (material, luft osv) men jag struntar fullständigt i vilket, det viktigaste är att det verkligen hjälpte honom :banana: Tror att ett sådant skydd kostar 250-300 kr.

*inte läst hela tråden, men en del*

Jag har också haft det problemet och har det fortfarande men inte alls i samma utsträckning.
Jag blir bättre av ledade stigbyglar, men inte helt bra.
Nu tycker jag att det känns ovant att rida i ledade stigbyglar och har själv ett par kwickout som jag tycker fungerar skapligt. (De är inte alls ledade eller mjuka på något vis, men jag upplever dem som "snällare")
Värst tycker jag stigbyglar med böj på (australiensiska) är. Men det är min personliga åsikt.

Hur som helst, jag gick iväg till kiropraktor då jag var sned i ryggen och bad om hjälp. Då tog jag även upp att jag ofta har ont i foten (den smärtan har varit hemsk!) och att det ibland gör ont i mitt vänstra knä.
Han klämde och kände lite och sa sedan som någon annan i tråden här skrev:

Strecha lårmuskeln! Den fäster i knät och när den blir kort, vilket den ofta blir på ryttare, så drar den i knät.
Och jag blev tillsagd att strecha bägge låren trots att jag bara har problem med det ena. (Annars skulle det snart komma på det andra låret också)

Foten är en helt annan historia som inte hänger ihop med knät dock.

Man kan också kolla över sina skor. Jag har ju problem med fot och knän även i vardagen och om man kollar mina skor kan man bli mörkrädd.
Jag ska bara få tummen ur och göra någonting åt det.

Jag har köpt knäskydd och ankelstöd på någon sportbutik för 300kr sammanlagt. Ankelskyddet är jag jättenöjd med och knäskyddet fungerar, men hade kunnat vara bättre. Be att få prova dem i butiken och känna efter lite.

Har inte läst hela tråden så ni får ursäkta om jag upprepar...

Jag har själv problem med knäna och får egentligen inte rida alls för farbror doktorn men det är inget jag bryr mig om, utan hästarna skulle livet vara så trist. Dressyrarbete går bra om jag har en bra sadel att rida i. När jag hoppar brukar jag dra på ett par värmande och stödjande knäskydd. Det stora problemet blir när jag ger mig ut i terrängen. Det jag gjort hittills är att tejpa stenhårt och eventuellt lindat och det funkar helt ok faktiskt, men det tar ju tid. Eftersom knän (och vrister med för den delen) ska tejpas i en speciell vinkel kan jag inte göra det själv och de flesta i min närhet klarar inte av tejpning, de har inte rätt träning och kunskap.

delvis kl

Tack så jättemycket alla som har svarat. Nu har har jag inhandlat två knäskydd på Stadium för sammanlagt 400 kronor. Även ankelvikter på 1kg för 59(?)kr på Öb. Nu hoppas jag att det ska bli bättre, ni får hålla tummarna! ;)

De billigare kopiorna har INTE samma kvalitet, som Sprenger, men det kan ju vara en bra idé att köpa ett par sådana till att börja med. Om du upplever skillnad kan man ju byta upp sig längre fram...om man vinner på lotto eller så :laugh:
Lycka till med dina knän!!
Strecha och linimenta innan läggdags speciellt efter hopp passen, så kommer du nog snart att vara problemfri!!
Det blev jag!

Jag rider ganska mycket i hoppsadel då jag hoppar tre hästar per vecka och rider ut mycket. Nu senast idag och en gång tidigare har jag kännt att det verkligen har värkt i knäna av allt stående, lättridning och hoppning. Värken går över men det känns verkligen ansträngt och jag blir spänd i hela kroppen av detta.

Någon som har tips på vad jag kan göra? Vad är det som händer egentligen?

Mycket ridning sliter inte minst på knäna. Att hålla knän i den vinkel de har när man rider är svårt. Det enda botemedlet för att hålla leder och kroppen fräsch när man ägnar sig åt en sport är att styrketräna sin kropp allsidigt, inte minst ben. Så gymmet två-tre ggr i veckan är botemedlet. Allt annat är bara att försöka lappa ihop. Börja inte löpträna, för det är ingen bra kombination med ridning, det sliter ännu mer. Upp på trappmaskinen instället, den är oerhört skonsam och stärker onda knän, fast man inte tror det borde vara så.

Hälsning Maja

Så trist som det är har jag inte tiden till att gymma. Min träning nu blir ankelvikterna när jag vandrar runt här hemma, stödet fram tills att knäna är starkare blir knäskydden och så blir det stretchning för fulla muggar.

Hippson har haft någon variant även börjes, men är ett tag sedan jag köpte mina så kommer inte ihåg vilka ställen som jag mer hittade olika kopior av sprenger på.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 502
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 376
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 785
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka