Sv: Ont i knäna efter ridning
*inte läst hela tråden, men en del*
Jag har också haft det problemet och har det fortfarande men inte alls i samma utsträckning.
Jag blir bättre av ledade stigbyglar, men inte helt bra.
Nu tycker jag att det känns ovant att rida i ledade stigbyglar och har själv ett par kwickout som jag tycker fungerar skapligt. (De är inte alls ledade eller mjuka på något vis, men jag upplever dem som "snällare")
Värst tycker jag stigbyglar med böj på (australiensiska) är. Men det är min personliga åsikt.
Hur som helst, jag gick iväg till kiropraktor då jag var sned i ryggen och bad om hjälp. Då tog jag även upp att jag ofta har ont i foten (den smärtan har varit hemsk!) och att det ibland gör ont i mitt vänstra knä.
Han klämde och kände lite och sa sedan som någon annan i tråden här skrev:
Strecha lårmuskeln! Den fäster i knät och när den blir kort, vilket den ofta blir på ryttare, så drar den i knät.
Och jag blev tillsagd att strecha bägge låren trots att jag bara har problem med det ena. (Annars skulle det snart komma på det andra låret också)
Foten är en helt annan historia som inte hänger ihop med knät dock.
Man kan också kolla över sina skor. Jag har ju problem med fot och knän även i vardagen och om man kollar mina skor kan man bli mörkrädd.
Jag ska bara få tummen ur och göra någonting åt det.
Jag har köpt knäskydd och ankelstöd på någon sportbutik för 300kr sammanlagt. Ankelskyddet är jag jättenöjd med och knäskyddet fungerar, men hade kunnat vara bättre. Be att få prova dem i butiken och känna efter lite.