Ont i lungorna/långvarig hosta

Är det torrhosta eller slemhosta?
Det är en härlig blandning.

Just ja EKG har jag gjort också det såg bra ut. Har ju haft ont i bröstet men kan faktiskt inte avgöra om det är i bröstet eller brösten som gör ont. eller om det bara är för att jag har ont i revbenen så gör det ont i bröstet med.
 
Jag har fått kollapsiga luftvägar (det heter tydligen EDAC, excessive dynamic airway collapse) som gör att luftrören stänger sig vid utandning. :cautious: Förutom det uppenbara att det blir bökigt att andas ger det också hosta/kan göra det svårare att få upp slem ur luftvägarna för att de stänger sig om slemmet. Typ. Är det inte astma så kanske det kan vara något sådant? Säkert rimligare med astma, men det kan finnas förklaring även om det inte är astma. För mig syntes det på dt med utandade bilder men det kan tydligen ses på bronkoskopi också.

Min andning och allmänna ork, delvis också hosta blev bättre med CPAP, som jag har både på natten och när jag vilar dagtid.
Låter jobbigt din stackare, hoppas det inte är det jag fått :/ men kan ju ta upp det med läkaren nästa gång.
 
Det är en härlig blandning.

Just ja EKG har jag gjort också det såg bra ut. Har ju haft ont i bröstet men kan faktiskt inte avgöra om det är i bröstet eller brösten som gör ont. eller om det bara är för att jag har ont i revbenen så gör det ont i bröstet med.
Jag har skador på luftrören som ger konstant slemhosta och ibland blodiga upphostningar. De skadorna upptäcktes vid skiktröntgen. Därefter fick jag göra bronkoskopi för vidare undersökning av skadorna. Alla övr prov var bra så hade inte skiktröntgen gjorts så hade man inte hittat ngt. Så jag tänker att det är viktigt att du får ett uppföljande möte med läkaren efter spirometrin för att diskutera vidare undersökningar om det nu är så att du inte har astma. Vidare borde de boka in dig för sjukgymnast som kan gå igenom tekniker för att få upp slemmet lättare (oavsett vad orsaken är till din hosta).
 
Jag fick astma som 11 åring efter att ha fått min första hamster. Visade sig att jag inte tål sådana smådjur- hamster, råttor, möss, marsvin, kanin, fåglar osv. Fick medicin och klarade mig bra trots allt. Flyttade från Skåne till Sörmland 2014, fortsatte ta medicin som var utskriven, men började uppleva att jag inte tyckte jag längre hade problem så att jag behövde ta medicin. Förnyade därmed inte recepten och hade inte heller problem utan medicin alls.
2016 flyttade jag till Skåne igen, i december, och i januari redan började jag känna av att jag reagerade kvickt som tusan på parfymer och dofter med hosta. Lyckades ändå klara mig hyfsat fram till 2018 då det var mycket problem. Mycket hosta, mycket astmaanfall pga dofter, inte bara parfymer, och vid förkylningar var det ett helsike med luftrören. Det som fick mig på fall var faktiskt att jag i december 2018 fick en förkylning, rejäl sådan, men själva förkylningen, sjukdomsperioden med snuva och feber, var rätt normal på ca en vecka, men hostan var fruktansvärd och satt i.

Kontaktade min vc i januari och förklarade att jag skulle vilja ha min astmamedicin utskrivet igen. Fick svar att eftersom det inte står diagnos i min journal (what the fuck, har haft astma sedan barnsben, är utredd då?!?!?!?!) skriver de inte ut, jag sätts därmed ISTÄLLET upp på spirometri till astmasköterska i mars. Hon var osäker på om den var tydlig på astma, hon trodde det men behövde bedömas av läkare, samt bad läkare skicka remiss för lungröntgen. I maj fick jag brev om att spirometrin var osäker så behövs lungröntgen och remiss var skickad. Just då var mamma sjuk och jag hade umgåtts mycket med henne och kände mig lite krasslig, så avvaktade, så i juni gjorde jag röntgen, som visade lunginflammation.

Sköterska ringde och sa att läkare skrivit ut antibiotika-"ta den så blir du bra, antagligen lunginflammationen som orsakat din hosta". Jag har hostat nonstop sedan december, är det lunginflammation som orsakat hostan redan i december? Inget svar, hon var ju inte läkare.... Jag tog kuren, blev inte bättre, gjorde uppföljande röntgen som visade friska lungor- hostade fortfarande nonstop. Frågade här två gånger hur vi skulle gå vidare, inget svar. I oktober var sista gången jag frågade, fortfarande inget svar. I december fick jag läkartid på ny vc då jag tröttnade på ingen hjälp, en undersökning gjordes (FÖRSTA fysiska undersökning med blodprovstagning och där jag träffade en RIKTIG LÄKARE (kors i taket liksom) och allt...) och hon tyckte det lät som min astma var tillbaka, fick direkt medicin och tid till astmasköterska en månad senare, varav den undersökningen där visade på astma och väl där kunde jag alltså också berätta att jag i stort sett hade slutat hosta.... Efter ytterligare en månad och tillägg av en medicin till, långtidsverkande, så är jag nu som tidigare, förutom att jag måste ta medicinen dagligen förstås och är jättekänslig. Men hostar gör jag inte onormalt mer....

Astmasköterskan på nya VCn sa att det inte alls var konstigt att min astma blev bättre i Sörmland än i Skåne, så det var verkligen inga konstigheter angående diagnos alls. Nu ser jag fram emot att se hur det blir nu när jag flyttar till Sörmland igen!

Så, ja, astma är nyckfullt och följer ingen direkt mall ;) Slarvar jag med min astmamedicin har jag lättare för att bli allmänt krasslig i förkylningar också....

p.s. Jag sa redan från början att det inte var något annat än min astma, men det var det alltså inte eftersom det inte fanns någon sådan diagnos i min journal, trots att de i flera år hade skrivit ut astmamedicin åt mig för ... eh astma....d.s.
 
Är det inte skumt att det ska debutera när man är över 30?
Jag fick symtom vid 35. Det ska tydligen inte vara helt ovanligt. Inte tillräckligt allvarliga symtom för en astmadiagnos, utan jag har fått diagnosen sensorisk hypersensivitet (hypersensitiva slemhinnor). Klarar mig bra med Ventoline vid behov.
 
Har inte astma heller. Så ingen vet vad som är fel och nu gör de inte mer från vårdcentralen. Kändes lite som att de trodde att jag hittat på allt eftersom de inte hittar något alls 😂

Hostar inte lika mycket längre + har inte ont i lungan längre. Men det normala är väl att inte hosta alls.

Har istället sen några veckor tillbaka varit jätteförkyld ovanpå hostandet, som inte heller går över. Har jobbat ändå eftersom man inte kan vara sjukskriven en månad+ för en simpel förkylning (det funkar inte i mitt jobb och så är det bara). Två urinvägsinfektioner varav en gick upp i njurarna har jag också fått på en månad. Så det går bra nu med hälsan 🥲
 
Hostar fortfarande, var hyfsat lugnt fram tills augusti sen har det eskalerat igen. Har varit konstant förkyld sen slutet av augusti (supersnorig, rinner så inte täppt) och hostar.

Blandat slemhosta och torrhosta, hostar väldigt mycket efter bara mindre ansträngning. Då hostar jag tills jag får kräk-känsla.

Har ju gjort röntgen, EKG, spirometri (hade starka lungor!) och massa prover. De hittar inget. Men jag är ju inte frisk. Jag är tröttare än vanligt (jobbar dock på + gör massor på fritiden) även om det inte är så farligt och jag kan inte träna för jag är sjuk. Brukar gymma 5-6 pass i veckan. I år har jag nog gjort 5-6 pass per kvartal, om ens det.

Vårdcentralen gör inget mer, finns inget mer att utreda. Så jag hostar på och kan inte träna och blir helt slut av att gå upp för trappan hemma 😑

Har hostat så mycket och så länge att jag har ont i halsen och får metallsmak i munnen, så antar att det är små sår i halsen som ger blodsmaken. Hostar inte blod dock.
 
Senast ändrad:
Hostar fortfarande, var hyfsat lugnt fram tills augusti sen har det eskalerat igen. Har varit konstant förkyld sen slutet av augusti (supersnorig, rinner så inte täppt) och hostar.

Blandat slemhosta och torrhosta, hostar väldigt mycket efter bara mindre ansträngning. Då hostar jag tills jag får kräk-känsla.

Har ju gjort röntgen, EKG, spirometri (hade starka lungor!) och massa prover. De hittar inget. Men jag är ju inte frisk. Jag är tröttare än vanligt (jobbar dock på + gör massor på fritiden) även om det inte är så farligt och jag kan inte träna för jag är sjuk. Brukar gymma 5-6 pass i veckan. I år har jag nog gjort 5-6 pass per kvartal, om ens det.

Vårdcentralen gör inget mer, finns inget mer att utreda. Så jag hostar på och kan inte träna och blir helt slut av att gå upp för trappan hemma 😑

Har hostat så mycket och så länge att jag har ont i halsen och får metallsmak i munnen, så antar att det är små sår i halsen som ger blodsmaken. Hostar inte blod dock.
Har du blivit testad för ev allergi?
 
Hostar fortfarande, var hyfsat lugnt fram tills augusti sen har det eskalerat igen. Har varit konstant förkyld sen slutet av augusti (supersnorig, rinner så inte täppt) och hostar.

Blandat slemhosta och torrhosta, hostar väldigt mycket efter bara mindre ansträngning. Då hostar jag tills jag får kräk-känsla.

Har ju gjort röntgen, EKG, spirometri (hade starka lungor!) och massa prover. De hittar inget. Men jag är ju inte frisk. Jag är tröttare än vanligt (jobbar dock på + gör massor på fritiden) även om det inte är så farligt och jag kan inte träna för jag är sjuk. Brukar gymma 5-6 pass i veckan. I år har jag nog gjort 5-6 pass per kvartal, om ens det.

Vårdcentralen gör inget mer, finns inget mer att utreda. Så jag hostar på och kan inte träna och blir helt slut av att gå upp för trappan hemma 😑

Har hostat så mycket och så länge att jag har ont i halsen och får metallsmak i munnen, så antar att det är små sår i halsen som ger blodsmaken. Hostar inte blod dock.
Ber om ursäkt om någon nämt detta tidigare. Allergi av något slag? Vissa saker är luriga att hitta. Provat med allergimedicin?

Ha ha ha! Tvåa på bollen 😁
 
Nä men har inga husdjur och har inte haft allergi-problem förut. Är inte snorig eller hostig på natten heller vilket jag borde vara om det är något i huset jag är allergisk mot tänker jag.

Det behöver ju inte vara något inomhus. Jag är allergisk mot en del av de vanliga svampar som finns mycket i luften vissa säsonger (sådana som tex bryter ner döda växter), och reagerar även på torr vinterluft. På hösten blir jag alltså sämre för att det är fuktigt, på vintern för att det är för torrt.
 
Hostar fortfarande, var hyfsat lugnt fram tills augusti sen har det eskalerat igen. Har varit konstant förkyld sen slutet av augusti (supersnorig, rinner så inte täppt) och hostar.

Blandat slemhosta och torrhosta, hostar väldigt mycket efter bara mindre ansträngning. Då hostar jag tills jag får kräk-känsla.

Har ju gjort röntgen, EKG, spirometri (hade starka lungor!) och massa prover. De hittar inget. Men jag är ju inte frisk. Jag är tröttare än vanligt (jobbar dock på + gör massor på fritiden) även om det inte är så farligt och jag kan inte träna för jag är sjuk. Brukar gymma 5-6 pass i veckan. I år har jag nog gjort 5-6 pass per kvartal, om ens det.

Vårdcentralen gör inget mer, finns inget mer att utreda. Så jag hostar på och kan inte träna och blir helt slut av att gå upp för trappan hemma 😑

Har hostat så mycket och så länge att jag har ont i halsen och får metallsmak i munnen, så antar att det är små sår i halsen som ger blodsmaken. Hostar inte blod dock.
Har du diskuterat med VC kring en remiss till lungmedicin?
 
Det behöver ju inte vara något inomhus. Jag är allergisk mot en del av de vanliga svampar som finns mycket i luften vissa säsonger (sådana som tex bryter ner döda växter), och reagerar även på torr vinterluft. På hösten blir jag alltså sämre för att det är fuktigt, på vintern för att det är för torrt.
Aha fattar, finns dock inget intresse från vårdcentralen att utreda vidare. Och jag är inte jättesugen på att betala en (vad jag antar) dyr utredning själv. Om det ens går.
 
Men då kanske det är något på jobbet som du inte tål? För det är ju nästan lite märkligt om du har så mycket symtom, men INTE på natten.
Jag kanske är allergisk mot att jobba 🤪 jag ska från imorgon börja skriva ner när jag snorar och hostar osv. Dokumentera var jag är och klockslag. Tänker att det kanske hjälper få ett hum om vad anledningen kan vara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 320
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 262
Kropp & Själ Jo, jag vet att jag bör gå till läkare om det inte ger sig men jag har verkligen inte tid med det just och det känns inte akut så...
Svar
5
· Visningar
33 036
Senast: Zoya
·
Kropp & Själ I slutet av juni började min högra handled krångla. Jag trodde först att jag bara hade legat på den när jag sov eftersom det kändes så...
Svar
3
· Visningar
2 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp