Ont i magen :( ofredande?

Sv: Ont i magen :( ofredande?

Då hoppas vi att det räcker med det du har gjort.
Men om det skulle visa sig att det inte räcker, då hoppas jag att du inser att ditt enda val är att gå via polisen.

Hoppas det håller i sig.

Men jag tycker fortfarande att du ska anmäla. Och vad du än gör radera INTE smsen!! OM han börjar igen så måste du ha kvar bevisen för hur det har varit. Vill du inte ha kvar skiten i din lur så lägg över det i en fil på datorn. Personligen tycker jag att du gör helt fel som låter honom komma undan och det ger ärligt talat mig ont i magen när jag tänker på hur j-la vanligt det med all säkerhet är. Budskapet till mannen i fråga är att det är helt okej att uppföra sig på detta (olagliga!) viset.

Kvinnor är i allmänhet alldeles för dåliga på att anmäla när de blir ofredade. Jag fick höra en historia för nån vecka sen som så tydligt illustrerar detta. En tjej flyttade in i en källarlägenhet i ett ganska fint område. Hon upptäckte ganska snart att det stod en läskig typ och tittade på henne genom fönstret flera gånger. Detta eskalerade och en dag när hon kommer hem sitter det postit-lappar över hela fönstret med texten "jag ser dig". I detta fallet hade troligen de flesta skitit på sig. Men inte denna tjejen! Hon knackade dörr i området och hittade två kvinnor till som blivit utsatta för precis samma sak. Tillsammans polisanmälde dom och det visade sig att det hade placerats ut en man som skulle intregreras i samhället på nytt efter dom för liknande brott. Han åkte in igen och sen vart det lugnt.

Sensmoralen är att sannolikheten att du är den enda kvinnan som han har eller kommer att ofreda i framtiden inte är helt osannolik. Hur känner du inför att detta kanske inte är första gången det händer-men den kvinnan/kvinnorna inte har anmält honom?

Så varför göra så då...? Om du ändå inte tror att det hjälper...? :meh: Eller tror du det blir enklare att ta tag i om det är en massa skitsnack som går, en massa lögner som sprids och folk börjar titta snett på er båda två? Kommer det att kännas lättare att gå till jobbet på måndag då och veta att nu är han förbannad, men kommer absolut att vara där och du har ingen back-up. Tar du det med chefen/polisen kommer han att fatta att du menar allvar och att hans beteendet får konsekvenser, han blir troligen avstängd/suspenderad i väntan på utredning (av AG eller polis) och du kan gå till jobbet i lugn och ro. Dessutom vet du att fortsätter han och gör det minsta lilla så har han skjutit sig själv i foten och du kan ringa efter hjälp omedelbart.

Och om han fuckar ur, vilken typ av hjälp vill du ha då? Ska du ringa kollegan mitt i natten när han skickar sms om att han står utanför eller nåt...? Eller vill du ha ett pågående ärende så att han bara plockas in.

Ska du nu göra något så bör du ju göra något ORDENTLIGT, som faktiskt hjälper, och ta hjälp av rätt (utbildad och erfaren) person som KAN sånt här - dvs en polis. Inte en kollega som inte borde behöva bli inblandad alls.

Du soppar till det hela i nödan och gör det bara mer trassligt genom att inte gå den rätta vägen. Jag tror du behöver inse att du KAN INTE reda ut det här utan att göra personen upprörd - det är oundvikligt och INTE DITT PROBLEM. Så ska det ändå hända så gör inga halvmessyrer och blanda in oskyldiga utomstående som inte förtjänar att blandas in i skiten, ta hjälp av de som är betalda, utbildade och kunniga på det här och LEVER för att hjälpa!

Har du ringt 11414 än och läst upp sms:en som du ville?

Så jäkla bra skrivet :bow:

Saken är utredd och jag kommer inte göra ngn anmälan av ngt slag. Finns ingen anledning och jag kommer inte ändra mig. Jag kommer ha oerhört svårt för denna människa resten av tiden vi ska jobba ihop och undvika honom maximalt, men vi behöver inte jobba ihop särskilt mkt.

Han har också lämnat mig ifred sen jag sa ifrån ordentligt.

När sa du ifrån ordentligt då? I dag?
Du fick sms för 3 dagar sedan skrev du tidigare och då hade du ändå sagt ifrån innan.
Varför skulle han lyssna nu? Efter att kollegan sagt till honom eller vad?

För din skull hoppas jag att den här mannen respekterar din önskan från och med nu. Ingen kan tvinga dig att polisanmäla om du inte vill, men jag tycker det är lite synd att den här personen på detta sätt får klartecken att fortsätta som tidigare, om inte mot dig så mot andra kvinnor. Det är inget friskt beteende.

Jag skulle ändå ringa 11414 och anmäla detta, du behöver inte låta anmälan vara mer än en notering, dvs det behöver inte startas en utredning, men det ligger där ifall ngt händer igen så kan polisen se att denna gamla anmälan finns.

Jag skulle ändå ringa 11414 och anmäla detta, du behöver inte låta anmälan vara mer än en notering, dvs det behöver inte startas en utredning, men det ligger där ifall ngt händer igen så kan polisen se att denna gamla anmälan finns.

Fast man kan ju inte bestämma själv om polisen ska utreda eller inte?

Precis min tanke!

Har polisen dokumentationen så ligger avgörandet hos dem.... Nu verkar ju TS ha tagit ett beslut som jag respekterar till fullo, då enbart denne har all information.

Däremot skulle jag råda att spara all konversation OM det skulle behövas, vilket jag hoppas inte ska vara nödvändigt!

Idag kom en av mina kollegor in till mig i eftermiddags och sa att hon fått det allra märkligaste samtal.

en person hade ringt på hennes jobbtelefon och inte presenterat sig men sagt att hon var från polisen. Hon ville ha kontaktuppgifter till en namngiven person och få tag på denne. Kollegan sa att det ar en sak för chefen och att hon inte kände igen namnet. Den som ringde blev otrevlig och sa bl.a. att samtalet var på högtalartelefon, att flera hade hört vad hon sagt och att de visste vad hon hette och var hon fanns. Samt sa några fler graverande saker.

Jag rådde henne att ringa polisen (det ÄR ett brott att falskeligen utge sig för att vara polis). Polisen tog emot, antecknade och frågade om det var ett tips eller en anmälan. Vi enades om att det var ett tips.

Summan av det hela är att polisen nu har antecknat att kollegan ringt. Vad som sagts, från vilket nummer personen ringde (hemligt nr). Chefen underrättades också.

Att ringa polisen behöver inte bli så dramatiskt. Däremot tror jag att det är bra att polisen har noteringar om vad som hänt. Om något liknande sker igen. Eller om någon annan drabbas.

Att ringa polisen behöver inte bli så dramatiskt. Däremot tror jag att det är bra att polisen har noteringar om vad som hänt. Om något liknande sker igen. Eller om någon annan drabbas.

Jag håller med om att det inte alls är dramatiskt att ringa polisen. När jag hade problem ringde jag 114 14 och berättade vad som hade hänt. Det upprättades en anmälan och jag fick en kopia på den. Senare fick jag veta att utredningen lagts ner, givetvis inte för att de inte trodde på mig utan att det inte fanns bevis. Den jag pratade med tyckte det var väldigt bra att jag anmälde eftersom det då fanns i registret om det skulle hända något mer. Den jag pratade med var mycket bra och det kändes faktiskt bättre efteråt.

Jag vägrade arbeta med killen som ofredade mig på mitt förra jobb. En kvinnlig kollega sade att "jamen, man måste ju kunna jobba med alla!"

"Dra åt helvete och ta honom med dig", sade jag.

Det där gillar jag inte alls !

Det är som bäddat för gruff och att det blir ordentligt bråk!

Efter att en kvinnlig arbetskollega till mig sa att jag var mindre värd som människa för att jag inte ville ha barn, bestämde jag mig för att denna människa ska jag inte beblanda mig med och min chef försökte medla men jag sa blankt nej!

Hur ska jag kunna jobba med någon som inte ser mig som en jämnlik?

En kollega till mig kom en gång in på mitt kontorsrum, välte ett av mina skrivbord mot mig och skrek att "Det enda hon önskade mig var min död".
Hon hade fått för sig att jag var intresserad av samma kille på jobbet som hon.
Han var ju intresserad av mig.

Men inte ens det faktum att jag skulle gifta mig någon månad senare med min dåvarande sambo lugnade ner henne.
Hon är nu sedan många år gift med den där killen så vad var problemet egentligen.

Nåväl, vi kunde ju inte jobba ihop efter det.
Och chefen fick en del att göra kan man lugnt säga.

Saken är utredd och jag kommer inte göra ngn anmälan av ngt slag. Finns ingen anledning och jag kommer inte ändra mig. Jag kommer ha oerhört svårt för denna människa resten av tiden vi ska jobba ihop och undvika honom maximalt, men vi behöver inte jobba ihop särskilt mkt.

Han har också lämnat mig ifred sen jag sa ifrån ordentligt.

Finns ingen anledning? Är du så säker på att du är den första och den sista att få en sån uopvaktning av honom?

Johodå, det kan man visst.

Det beror nog på vilken typ av brott det handlar om, men just ofredande och även olaga hot behöver inte utredas - iallafall enligt den jag pratade med när jag gjorde min senaste "not" om idioten som trakasserar mig

Johodå, det kan man visst.

Det beror nog på vilken typ av brott det handlar om, men just ofredande och även olaga hot behöver inte utredas - iallafall enligt den jag pratade med när jag gjorde min senaste "not" om idioten som trakasserar mig

Olaga hot faller under allmänt åtal, så vitt jag vet är polisen skyldig att upprätta en anmälan om de får kännedom om det. När det gäller ofredande är jag osäker, har för mig att det är olika beroende på vissa omständigheter.

Kl

Nu handlar ju den här tråden om hur vi ska hjälpa TS och bara hon vet vad som står i smsen och huruvida det räcker för åtal eller inte. En rättsprocess kan också vara jobbig att gå igenom och ta fokus från jobb och annat
Vi vet inte heller hur chefer och fack ställer sig till ärendet TS kan riskera att bli osams med en del folk under processens gång.

Låt oss hoppas att detta första samtal hjälper och att hon blir lämnad ifred. I fall det inte hjälper och TS bestämmer sig för att anmäla hoppas jag att hon får bukes fulla stöd och inte blir knäppt på näsan med ett

"vad var det vi sa?". De är lätt att sitta bakom sin datorskärm och veta PRECIS hur man ska göra, men det är ändå TS som får leva med besluten.

Vi vet inte heller hur chefer och fack ställer sig till ärendet TS kan riskera att bli osams med en del folk under processens gång.

Fast vill man arbeta på en arbetsplats som inte stödjer en medarbetare som blir utsatt för brott av en kollega?

Jag kan inte alls se varför chefen eller facket ens skulle ha med saken att göra. Skulle du resonera på samma sätt om kollegan vid upprepade tillfällen stal TS bil för att busköra med och sedan dumpa i ett dike?

Fast vill man arbeta på en arbetsplats som inte stödjer en medarbetare som blir utsatt för brott av en kollega?

Jag kan inte alls se varför chefen eller facket ens skulle ha med saken att göra. Skulle du resonera på samma sätt om kollegan vid upprepade tillfällen stal TS bil för att busköra med och sedan dumpa i ett dike?

Det finns många som jobbar med chefer de inte gillar.

Och återigen så gäller inte detta mig, men om en kollega "lånat" min bil så hade jag först haft ett snack med kollegan och sagt att det inte var OK. Hade kollegan ändå fortsatt hade jag polisanmält den. Jag hade blandat in chef och eller fack om detta på något sätt påverkat mitt arbete.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 620
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka