Ont i nacken

TheRedLightning

Trådstartare
Jag är i valet och kvalet vad jag ska göra.
För mer än en månad sen var jag med om att en man tog tag i min halsduk och drog i den, fram å tillbaka, fram å tillbaka så hela jag gungade med även om fötterna stod kvar på backen.
Det hände på en torsdag, kände inte av något den kvällen, men på fredagen var det hemskt. Fick åka till närakuten. De kollade å kände bara lite på nacken, hade trott de skulle titta å någon maskin för säkerhetsskull så de inte va något annat.
Det sades att det var stela muskler och fick paraflex utskrivet.

Har fortfarande ont i nacken, värst är det när jag ska vrida på huvudet, kan inte titta över axeln då det gör ont.

Paraflexen gör inget för mig. Ringde och rådfrågade mamma som är utbildad distrikts sjuksköterska i grunden. Hon tipsade om att ta ipren i några dar och blev det inte bättre skulle ja ringa vården.

Det jag velar med nu är att jag vet inte om jag kommer fram till vården med tanke på rådande situation.
Sen velar jag även om jag ska ringa till vårdcentralen eller till närakuten (där förra besöket gjordes), vet inte om vårdcentralen kan se min journal för tidigare besök och tänker om något måste göras känns det bättre att va på sjukhuset direkt.

Men känner mig så osäker, hittills har jag bara bitit ihop och försökt vila nacken så mycket som möjligt, det gör inte så ont att jag skriker av smärta.

Vad borde jag göra? 😕
 
Jag är i valet och kvalet vad jag ska göra.
För mer än en månad sen var jag med om att en man tog tag i min halsduk och drog i den, fram å tillbaka, fram å tillbaka så hela jag gungade med även om fötterna stod kvar på backen.
Det hände på en torsdag, kände inte av något den kvällen, men på fredagen var det hemskt. Fick åka till närakuten. De kollade å kände bara lite på nacken, hade trott de skulle titta å någon maskin för säkerhetsskull så de inte va något annat.
Det sades att det var stela muskler och fick paraflex utskrivet.

Har fortfarande ont i nacken, värst är det när jag ska vrida på huvudet, kan inte titta över axeln då det gör ont.

Paraflexen gör inget för mig. Ringde och rådfrågade mamma som är utbildad distrikts sjuksköterska i grunden. Hon tipsade om att ta ipren i några dar och blev det inte bättre skulle ja ringa vården.

Det jag velar med nu är att jag vet inte om jag kommer fram till vården med tanke på rådande situation.
Sen velar jag även om jag ska ringa till vårdcentralen eller till närakuten (där förra besöket gjordes), vet inte om vårdcentralen kan se min journal för tidigare besök och tänker om något måste göras känns det bättre att va på sjukhuset direkt.

Men känner mig så osäker, hittills har jag bara bitit ihop och försökt vila nacken så mycket som möjligt, det gör inte så ont att jag skriker av smärta.

Vad borde jag göra? 😕
Det kan vara problem med en disk vilket samtidigt oftast ger spända krampande muskler. Att vila nacken helt är i såna fall oftast inte alls bra, utan man bör hålla sig rörlig.

Jag hade så för ett tag sedan och det var fruktansvärt. Det tog många veckor att bli bra, och jag åt antiinflammatorisk smärtmedicin och muskelavslappnande ganska många dagar.

Jag hade nog i första hand inte belastat vården, men tagit kontakt med sjukgymnast.
 
Har det gått över en månad och du fortfarande har ont hade jag sökt hjälp. Sen behöver den hjälpen inte vara vården, utan kan lika gärna vara naprapat eller liknande.

Men någonting är ju uppenbart fel när du fortfarande har ont efter så pass lång tid.
Ja, jag vill egentligen inte ringa vården då de garanterat har nog att göra nu. Har i och för sig kvar numret till sjukgymnasten jag gick för min rygg.
 
Sen velar jag även om jag ska ringa till vårdcentralen eller till närakuten (där förra besöket gjordes), vet inte om vårdcentralen kan se min journal för tidigare besök och tänker om något måste göras känns det bättre att va på sjukhuset direkt.
Om vårdcentral och närakut finns i samma region borde vårdcentralen se anteckningarna från besöket på närakuten.
Drt är vårdcentralen du ska kontakta nu. De säger garanterat ifrån om de inte har tid med dig, men såå himla många smittade är det nog inte.
 
Om vårdcentral och närakut finns i samma region borde vårdcentralen se anteckningarna från besöket på närakuten.
Drt är vårdcentralen du ska kontakta nu. De säger garanterat ifrån om de inte har tid med dig, men såå himla många smittade är det nog inte.
Jo det är sant förstås och ringer jag vårdcentralen brukar de ringa upp när de har tid. Så kanske borde göra det.
 
Det kan vara problem med en disk vilket samtidigt oftast ger spända krampande muskler. Att vila nacken helt är i såna fall oftast inte alls bra, utan man bör hålla sig rörlig.

Jag hade så för ett tag sedan och det var fruktansvärt. Det tog många veckor att bli bra, och jag åt antiinflammatorisk smärtmedicin och muskelavslappnande ganska många dagar.

Jag hade nog i första hand inte belastat vården, men tagit kontakt med sjukgymnast.
Fast känns det inte lite vanskeligt att kontakta sjukgymnast om man ej är säker på vad det faktiskt är?
 
Fast känns det inte lite vanskeligt att kontakta sjukgymnast om man ej är säker på vad det faktiskt är?

De brukar remittera till läkare om de är osäkra.

Nu kan ju nacke vara speciellt men mitt knä tog jag direkt till fysioterapeut. Jag visste ju det det inte var av så att säga så läkare skulle med största sannolikhet skickar till fysioterapeut.

Men om det finns en öppen förundersökning med anledning av anmälan skulle jag tveklöst kontakta läkare för att få skadan så noga dokumenterad som möjligt, inkl att du har kvarstående problem.

Muskulära nackbesvär kan ta en evighet eller två så det behöver inte vara något farligt, men oavsett hoppas jag du får hjälp och att det känns bättre snart
 
De brukar remittera till läkare om de är osäkra.

Nu kan ju nacke vara speciellt men mitt knä tog jag direkt till fysioterapeut. Jag visste ju det det inte var av så att säga så läkare skulle med största sannolikhet skickar till fysioterapeut.

Men om det finns en öppen förundersökning med anledning av anmälan skulle jag tveklöst kontakta läkare för att få skadan så noga dokumenterad som möjligt, inkl att du har kvarstående problem.

Muskulära nackbesvär kan ta en evighet eller två så det behöver inte vara något farligt, men oavsett hoppas jag du får hjälp och att det känns bättre snart
Kontakta vården ska jag, mest osäkert vart ja skulle ringa. 1177 har jättelånga köer va jag hört, visste inte om ja skulle ringa direkt till närakuten där ja var sist eller om vårdcentralen va bättre alternativ.
 
Fast känns det inte lite vanskeligt att kontakta sjukgymnast om man ej är säker på vad det faktiskt är?

En seriös behandlare tar inte i en nackskada pga yttre trauma utan att det är ok från en läkare så ring VC. Jag har tyvärr erfarenhet av det efter en rejäl bilolycka och min naprapat kollade av så min läkare sagt att det var ok med behandling (vilket det var).

Se verkligen till att allt blir ordentligt dokumenterat och att de är medvetna om att det pågår en förundersökning. Vid en ev dom borde det kunna påverka ett eventuellt skadestånd plus att skadans nivå kan säkert påverka brottsrubriceringen också. En ordentligt dokumentation är också viktig för ersättning från försäkringar (om det var under arbetstid ska det finnas arbetsförsäkringar).
 
Kontakta vården ska jag, mest osäkert vart ja skulle ringa. 1177 har jättelånga köer va jag hört, visste inte om ja skulle ringa direkt till närakuten där ja var sist eller om vårdcentralen va bättre alternativ.

På närakuten kan de inte göra mer än på vårdcentral och stora akuten är absolut inte läge att besöka i onödan nu (ditt besvär indicerar heller inte akutbesök). I din sits så hade jag kört fulldos paracetamol + naproxen i en vecka och försökt få tag på sjukgymnast. Att nackens kotpelare skulle ha skadats med ett så pass litet trauma som jag tolkar av din beskrivning verkar osannolikt. Bedömer sjukgymnasten att smärtan inte är muskulär så kommer hen att remittera till läkare. Krya på nacken! :)
 
Omo jag nu ringer sjukgymnasten kommer jag få återberätta vad det är jag har varit med om då? Är inte alls sugen på att dra hela historien igen... :( ...eller räcker det med den kortfattade versionen (samma som i den här trådstarten)?
 
Omo jag nu ringer sjukgymnasten kommer jag få återberätta vad det är jag har varit med om då? Är inte alls sugen på att dra hela historien igen... :( ...eller räcker det med den kortfattade versionen (samma som i den här trådstarten)?
Det du behöver berätta är väl vad som hände med nacken.Vad den utsattes för.

Varför, av vem och i vilket sammanhang är väl fullständigt ointressant?
 
Det du behöver berätta är väl vad som hände med nacken.Vad den utsattes för.

Varför, av vem och i vilket sammanhang är väl fullständigt ointressant?
När jag var på närakuten började läkaren ställa massa andra frågor som inte var relevanta till vad jag hade utsatts för och som jag varken kände att jag hade lust att svara på. Kände mig väldigt obekväm och vet inte om den läkaren tog mig på allvar. Själva besöken kändes som det tog max 5 min sen fick ja åka hem med paraflex utskrivet.
 
En seriös behandlare tar inte i en nackskada pga yttre trauma utan att det är ok från en läkare så ring VC.

Jag har samma erfarenhet - de jag gått till genom åren skulle aldrig ta i en eventuell skada på nacke eller rygg om inte läkare uteslutit att det finns en skada som kan förvärras av behandlingen. (I mitt fall naprapater och kiropraktorer, de sistnämnda har även varit utbildade sjukgymnaster.)

Utifrån det hade jag börjat med ett samtal till vc, för att eventuellt bli remitterad vidare vid behov. Därefter sjukgymnast eller kiropraktor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 606
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Luff
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 701
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp