ont i ryggen

Pegija1

Trådstartare
har min häst..
vad göra? sluta rida tills det går över? rida barbacka?
precis köpt ny sadel, haft provare ute å så
 
Jag skulle be någon titta på hästen tex Equiterapeut el helt enkelt åka till en veterinär som är duktig på ryggar.
Skulle inte rida hästen...
 
Skulle ta hjälp av msassör equiterapeut eller likn för att få det onda att läka ut

skulle hålla igång hästen i någon form.

tömkörning, körning kanske?
 
När min häst hade ont i ryggen (pga inflammation i bogbladen) var vi ute och gick mycket i kuperad terräng och klättrade ca varannan dag. Man får riktigt bra kondis själv!

Sen när ryggen blivit fint musklad,(han var helt omusklad innan) så gott det gick av arbetet åkte jag till Mustang och fick sadeln utprovad av duktiga sadelmakare. Passar den inte stoppar dom om den på plats. Ofta beror ryggont på just sadeln. Om jag var du skulle jag boka tid och åka dit så fort som möjligt. Dom är jätteduktiga!
 
Mustang ligger i Märsta/Upplands Väsby.

Säger som de andra, rid inte, tömkör, promenera och löshoppa istället. Så får ryggen en ärlig chans att börja om, bygga muskler och läka. Kompletera gärna tömkörningen och de andra med massage med ex. arnikgel eller något värmande liniment.

Och så kan det förståss vara bra att ta ut en equiterapeft och liknande. Bättre en gång för mkt än en gång för lite :)
 
Jamen vad beror ryggontet på då? Om det är kroniska spänningar i muskler pga felaktigt arbete eller felaktig sadel så kan massör eller equiterapeut hjälpa. Vila löser inte sådant men undvik allt som hästen uppfattar som obehagligt. Stretching är bra. Om problemet är sadel så har du ju bytt nu, det tar lite tid innan styrkan kommer tillbaka och när musklerna kommer får du håll koll så att inte sadeln ligger dåligt igen. Om ryggvärken beror på kissing spines eller någon typ av skada (muskelbristning eller liknande) så följ veterinärs ordination.

mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har precis fått veta att vår häst har spondylos i ryggen. På 2 ställen är hennes kotor sammanväxta med en "brygga". Någon som har...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Stina2000
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
948
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 055
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp