OÖnskad Hund I Huset !

Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Om din hund nu inte bryr sig om godis, finns det ingenting annat som du kan ha som belöning? Vad är det roligast han vet? Man får iakta dom ett tag och använda fantasin. Det roligaste min vet är grästuvor, gärna med mycket jord under eller bark. Det brukar fungera i alla lägen. Kontakten hade jag också svår för i början, min hund tyckte att hon klarade sig bäst själv, det löste sig genom att om hon inte kom första eller andra gången så vände jag och rusade i full fart åt andra hållet. Nu håller hon koll på vart jag är.
Det är bara att kämpa vidare, oftast tycker jag det går från total hopplöshet till att plötsligt fungera väldigt bra.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Kontakten hade jag också svår för i början, min hund tyckte att hon klarade sig bäst själv, det löste sig genom att om hon inte kom första eller andra gången så vände jag och rusade i full fart åt andra hållet. Nu håller hon koll på vart jag är.


Ingen blir gladare än hunden om jag pinnar iväg långt åt andra hållet- utom de andra på klubben-skadeglada, så tro mig , jag har försökt.

Men jag ska prova ny leksak nästa gång, men han är inte så intresserad av det heller.

Däremot är han väldigt sugen på de två kvarvarande gamla marsvinen som bor i stallet i en stor box.
Undrar om.....kommer en sådan ner i fickan tro....:devil:
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Haha.. klart du ska ta med marsvinet! ;)
Ta lite spån eller vad ni nu har från buren, lägg i en strumpa eller nåt och ta med som leksak. :idea:
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Jag är inte så glad för att "fjäska" för att mina hundar ska hålla uppmärksamheten på mig. Fjantiga uppmärksamhetsindiandanser tar jag nog bara till om jag verkligen verkligen måste ha deras uppmärksamhet (bil kommer eller så).
Håller inte mina hundar uppmärksamheten på mig så går jag.
När jag tränar detta med dem så gör jag det då gärna så att jag kan gömma mig men samtidigt se hunden så att det inte händer den något, det gäller ju även att man är på ett ställe där bilar och annat inte kan skada hunden. I vårt stall fanns många ställen att gömma sig på om hundarna började intressera sig för annat än att hålla koll på var jag är. Kommer de inte när jag kallar så är jag inte "där" när de kommer, då får de bli lite oroliga och leta upp mig. Det har fungerat jättebra på mina vovvar genom åren trots olika raser och olika mentalitet (terrier, schäfer och nu en blandis).

Frihet under ansvar, vill jag ha det till.
Men kan ju säkert vara svårt att få till på en appellplan.

Lille Alf testar ju säkert lite gränser nu och vet att du finns till hands och tycker att du får vänta medan han luktar på dessa fantastiska ställen. Har han blivit kastrerad? Misstänker att han är på väg in i sin tonårsperiod nu.

Nu är det tikar jag har och har haft men när de ska till att löpa kan det vara lättare att få en bil att komma när man kallar...

Har väl inga direkta tips att komma med, men funderar på om det kan hjälpa om han får träffa kompisar och snusa och leka på okända marker utan att det är förknippat med "skola"?

(Men jag är säkert helt fel till att tipsa, jag är långt ifrån en hundutbildare, jag är nöjd så länge min hund fungerar någorlunda bekymmersfritt.)
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Jag har alltså gjort det jobbigt för honom när han vill göra på sitt vis och när han gjort som jag vill så har det varit enkelt för honom att göra det.

Det här tycker jag är mycket kloka ord.

Idag tycker jag att fokus ligger nästan helt på att få hunden att göra som man vill, men man glömmer nästan bort att försvåra för hunden att göra som den vill. Vilket man faktiskt kan göra utan att ta till våld eller mobbarfasoner.

Ställa krav kan ju göra först när man är helt säker på att hunden verkligen förstår vad man menar, dock behöver man ofta träna samma sak men många gånger med olika störningar.
"Jaha ska jag komma när du ropar även när det skuttar en hare över vägen...??"

När Loka fastnar i en fläck så pass att hon "inte hör mig", när jag ropar är det inte särskilt svårt alls att smyga fram och peta till henne på rumpan och muttra lite "hörredu". Då hoppar hon till, sänker svansen och följer med utan tjafs.
Men att smyga fram så är ju inget man vill göra stup i kvarten, så när det har hänt att jag har behövt göra så så brukar jag direkt efteråt träna inkallning med väääldigt mycket beröm när hon då gör rätt.

Just nu höglöper hon så nu är hon stendöv...
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

gillar han inte bollar då ?
Jag hjälpte ett par igår med deras hund som kommer när den själv vill.
Vi satte på långlina på hunden, den ena höll i hunden medans den andra tog med favoritleksaken och tjoade och lockade och sprang en bit bort.
sen när den som är den roliga som springer bort ropar kommandot för inkallning så släpper den andra personen hunden som då längtat och längtat efter att följa med matte/husse och får jätte mkt lek, riktig rolig lek, när den kommer fram.

Långlinan kan du ju ta bort men vi hade den då deras hund gärna tar leksaken och sen springer och blir mallig och vill att man ska jaga, då kan man enkelt hala in hunden och även korrigera med ett litet knyck.
Det är ju ganska svårt att få tag på en hund som springer runt runt och det blir ju som en lek för hunden.

Det har iaf fungerat jätte bra på dom hundar vi har testat det på.
Men kom ihåg att du ska vara rolig när han kommer. det ska vara himmelriket.
Sen hade jag, beroende på ifall hunden verkligen ignorerade och sket i dig, tagit tag lite i hunden och berättat att det var fel gjort och sen gjort en ny inkallning och massor med bus när han gjorde rätt.

lite svamligt, hoppas du förstog
 
Senast ändrad:
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Så kan man ju lägga till att det är bra att ge hunden största möjliga chans att lyckas i början av träningen av inkallning. Nu är han ju inte jätteliten längre, men du har ju inte haft honom så länge heller.

I alla fall. När ni är på främmande mark ( som på hundklubben ) ser du till att kalla på honom vid de tillfällen då han inte är som mest begravd i någon spännande doft, för då är det störst risk att inkallningen misslyckas. För många "misslyckanden" gör att din inkallning inte blir så viktig för hunden, man kan strunta i dem.

Passa på när han lyfter huvudet och ser sig omkring efter nästa spännande aktivitet - då är du snabb och kallar på honom, gärna med belöning. Så gör man gärna med valpar för att befästa inkallningen innan man höjer svårighetsgraden. Att komma på inkallning på främmande mark är svårare än i trädgården, andra hundar i närheten gör det också svårare och så vidare. Man får börja om lite när man byter plats, speciellt om man nyligen börjat träna.

Kommer inte något bra tillfälle kan du istället gå och hämta hunden så har ni inte misslyckats, någon av er ;)

Ett sätt att få honom att se sig omkring kan vara ett plötsligt ljud, som en nyckelknippa i bordet eller en handklapp - om han skulle vara helt och totalt försjunken i det han gör. Vår stackars soptunna har fått några dunkar med handflatan när stora vovven var för engagerad i annat, funkar varje gång.

Jag kallar in mina hundar med jämna mellanrum när vi är ute på vift, bara för att de ska hålla koll på mig. Mycket beröm till stora killen och gärna godisbit till valpen. ( jaaa, stora får han med ibland, man har väl inte hjärta av sten :D ) På så vis betyder en inkallning sällan koppling, det blir något positivt att komma.

Kan berätta att jag nu håller på att träna "stanna" med valpen och stackars stora vovven stannar alltid så lydigt fast jag försöker hålla ner rösten så han ska slippa stanna var femte meter. En gång inlärt så sitter det :D
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Haha.. klart du ska ta med marsvinet! ;)
Ta lite spån eller vad ni nu har från buren, lägg i en strumpa eller nåt och ta med som leksak. :idea:


Herregud, vad smart!:bow:
Varför kan inte jag komma på nåt sånt själv?:crazy:

Det är klart jag ska stoppa en gammal strumpa med innehåll från marsvinens box.Ännu bättre:devil:, jag har lite päls kvar från ett marsvin som dött, det tar jag.
Hoppas det fungerar och hoppas jag inte behöver visa strumpinnehållet för hundinstruktören.:rofl:

Nu ska det helt plötsligt bli spännande att gå på kurs!:D
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Har väl inga direkta tips att komma med, men funderar på om det kan hjälpa om han får träffa kompisar och snusa och leka på okända marker utan att det är förknippat med "skola"?


Ditt tips var bra. Jag ska träna det hemma problemet hemma är iaf tvärtom- här kommer han alltid-än, och det är ju bra, men jag kan ju ändå träna hit och gömma mig om han är lite långsam.:bow:

Nej, inte kastrerad-än.
Träffar andra hundar två ibland tre ggr iveckan, det är såklart för lite, men bättre än inget.Då är det bara lek.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

När Loka fastnar i en fläck så pass att hon "inte hör mig", när jag ropar är det inte särskilt svårt alls att smyga fram och peta till henne på rumpan och muttra lite "hörredu". Då hoppar hon till, sänker svansen och följer med utan tjafs.

Jag hämtar honom dit jag är, sätter ner honom , berömmer, börjar om, hämtar.... ja, mer har inte hänt.? Jag ska prova att peta.

Han är säkert, som någon nämnde lite tonårstrotsig, och passar på borta..
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

gillar han inte bollar då ?


Jodå, han gillar bollar- hemma, men inte på klubben. På klubben gillar han bara pissefläckar och andra hundar. Även jag är ratad.:crazy:

Men jag ska köpa en boll med tofs, jag har sett att det finns, då kanske han blir mer intresserad.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

I alla fall. När ni är på främmande mark ( som på hundklubben ) ser du till att kalla på honom vid de tillfällen då han inte är som mest begravd i någon spännande doft, för då är det störst risk att inkallningen misslyckas. För många "misslyckanden" gör att din inkallning inte blir så viktig för hunden, man kan strunta i dem.


Bra tips, jag ska verkligen ha det i huvudet och försöka anstränga mig bättre.

KL
Tack alla hundduktiga och hundvana för toppentips.:bow:
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

KL

Jag har provat min döda marsvinspäls. Det fungerade inte så bra. Han bara rullade sig i den, precis som han gjorde med den döda råttan.
Han vill nog ha färskvara som rör sig och visslar.:(
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Bra tips, jag ska verkligen ha det i huvudet och försöka anstränga mig bättre.

Nja, snarare ansträng dig mindre, bara vid rätt tillfälle. Det ska inte vara en kamp att ha hund, man får välja sina tillfällen :D

Om jag skulle ge ett enda råd till en nybliven hundägare vore det att prata med hunden, precis som man gör med ett ett-två årigt barn. Enstaka ord som upprepas varje gång hunden ska göra något, "gå in" "kissa" "stanna" och så vidare.... ( eller en kort ordföljd som alltid är densamma så hunden känner igen melodin i det man säger)
På så vis lär sig hunden massor av saker bara av ren vana, utan att man ansträngt sig mycket alls.
Det ska vara roligt och smidigt att ha hund - tycker jag!
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Om jag skulle ge ett enda råd till en nybliven hundägare vore det att prata med hunden, precis som man gör med ett ett-två årigt barn.


Det var det jag misstänkte.:cry:
Man slipper aldrig undan.:crazy:
Vila från barn och hund får man göra i graven, och efter uppdrag granskning är inte ens vilan där helig.:(
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

KL

Jag har provat min döda marsvinspäls. Det fungerade inte så bra. Han bara rullade sig i den, precis som han gjorde med den döda råttan.
Han vill nog ha färskvara som rör sig och visslar.:(

Hahaha, du är för rolig med dina hundträningsförsök :rofl::rofl:

Alltid roligt att öppna den här tråden och läsa vad du hittat på :) ;)
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Ha, ha, roligt att någon tycker det är roligt.:bow:

Men jag har inte gett upp!:D
Faktum är att jag fått kontakt med en annan här på buke, GUL ZEBRA.
Hör nu, hon har halva sin frys full med döda råttisar, jag frågade om jag kunde få en till min hund, men hon skulle ha betalt.:mad:

Sedan efter jag frågat henne kom jag på att de naturligtvis var självdöda, säkert någon läskig sjukdom:D, och det är ju inte så lämpligt.
Även om jag inte vill ha hund så önskar man ju inte sjukdom och annat otyg för honom.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Du kan köpa döda möss och råttor till ormar i djuraffärer ;)! Oftast ner frysta :o.

Lycka till med din underbaring!

Mvh
Emma
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Tack Ginnies, du har verkligen förgyllt natten.
Du borde skriva en bok, så roligt är det att läsa vad du skriver.
Ibland undrar jag om du är sann, skämtar du med oss alla, eller är det bara sån här du är :love:

Marsvinspäls :D du testade alltså..
Ideen var ju super, synd det inte funkade. Ha ha ha

Hur är det med fotona, blir det några??

Lycka till, hoppas du får tag på lite smaskiga råttor ;)
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Du kan köpa döda möss och råttor till ormar i djuraffärer ;)! Oftast ner frysta :o.


Aha, sicket tips.
Undrar hur de dödat dem?:cry:
Jag ska höra med djuraffären.

En granne, en bit ifrån mig, ja knappt en km, föder upp indiska takråttor just till ormar.Han har en hel liten ladugård full.
Där kan jag köpa så många jag vill .
Men det bär mig emot att ta en sådan och släppa till hunden, iaf levande.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Övr. Hund Ja, vi har två hundar som är trevliga och sympatiska i övrigt, men som har en olat där vi misslyckats kraftigt i vår träning och...
Svar
15
· Visningar
1 198
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 156
Senast: Lilahnee
·
M
Övr. Hund Bakgrundsfakta: Igår när jag var ute med valpen så kom det ut en stor labrador från skogen. Den ville antagligen bara leka (viftade...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp