Operation av dolt fel

Sv: Operation av dolt fel

Vet inte så mycket om hur Folksam gör vid tecknandet av dolda fel försäkring.
De tar kanske namn/numer på valparna?

På If gör vi inte det vid tecknandet av en dolda fel utan enbart antal/kön på valparna och föddatum, förutom försäkringsnumret på tiken (mamman) så klart.
 
Sv: Operation av dolt fel

Dolda fel försäkringen täcker aldrig mer än inköpspriset.
Gäller samtliga bolag.
0ch enligt SKK´s köpekontrakt så är det detta som gäller.

Du kan alltid ringa SKK och fråga om du har fått fram olika uppgifter, de vet sånt här
http://www.skk.se/
 
Sv: Operation av dolt fel

Fick då svaret att uppfödaren inte har någon försäkring på honom alls.

Det finns ingen dolda felförsäkring som står på en specifik hund, så det är fortfarande inget märkligt alls med att de inte hittar en dolda fel-försäkring på din hund. Den står på uppfödaren och inte på någon hund.

För den delen är det uppfödaren (som har försäkringen) som du ska skicka papper till, så att denne kan kontakta sitt ombud och utnyttja sin försäkring.

Vore ju väldigt märkligt om utomstående (läs: obehöriga) kan gå in på andra människors försäkringar/skicka in papper/få ersättning etc..
 
Sv: Operation av dolt fel

Det finns ingen dolda felförsäkring som står på en specifik hund, så det är fortfarande inget märkligt alls med att de inte hittar en dolda fel-försäkring på din hund. Den står på uppfödaren och inte på någon hund.

För den delen är det uppfödaren (som har försäkringen) som du ska skicka papper till, så att denne kan kontakta sitt ombud och utnyttja sin försäkring.

Vore ju väldigt märkligt om utomstående (läs: obehöriga) kan gå in på andra människors försäkringar/skicka in papper/få ersättning etc..

Läs inlägg 18 och fler!

Och självklart har du helt rätt, ersätningen skickas till uppfödaren som betalar sin valpköpare.
Så funkar det och TS har egentligen inte alls med uppfödarens försäkring att göra.
Mistänker att de på Folksam letade efter hundens egen försäkring och att TS har den i annat bolag och därför kunde de inte hitta den?
 
Sv: Operation av dolt fel

Jag VET redan att det är uppfödaren som ska kräva ersättningen från försäkringsbolaget. Det enda jag ringde Folksam för var för att få reda på vilka papper jag skulle skicka till uppfödaren för attt hon skulle kunna utnyttja försäkringen. Eftersom inte uppfödaren heller visste detta så var det ju lättare för mig att kolla med honom innan jag skickar papper. Om det saknas något så skulle det ju vara dumt att behöva skicka fler papper.

När jag ändå ringde så frågade han om födelsedatum och chipnummer och mailade sedan mig om att uppfödaren inte har någon försäkring hos dem. Varför han gjorde det vet jag inte. Det är väl i så fall uppfödaren som han ska meddela detta.? Inte mig som endast hade en fråga som egentligen var allmän. Jag fick heller inget svar om vilka papper jag ska skicka till uppfödaren.
 
Sv: Operation av dolt fel

Det finns ingen dolda felförsäkring som står på en specifik hund, så det är fortfarande inget märkligt alls med att de inte hittar en dolda fel-försäkring på din hund. Den står på uppfödaren och inte på någon hund.

För den delen är det uppfödaren (som har försäkringen) som du ska skicka papper till, så att denne kan kontakta sitt ombud och utnyttja sin försäkring.

Vore ju väldigt märkligt om utomstående (läs: obehöriga) kan gå in på andra människors försäkringar/skicka in papper/få ersättning etc..



På mina dolda-felförsäkringar så måste jag lämna alla uppgifter på valparna. Jag får också hem försäkringspapper där alla valparnas namn och uppgifter stå med
Självklart måste försäkringsbolaget veta vilka hundar som ingår i dolda-felförsäkringen, annars kan man ju bara hitta på när det väl händer något.
 
Sv: Operation av dolt fel

Fast folksam kan inte veta vad din hund har för chipnummer eftersom man brukar teckna doldafel försäkring innan valparna är chippade och registerade.
Däremot så anger ju uppfödaren när valparna är födda, så på det borde de hittat något. Har du någon kontakt med uppfödaren? Vad säger denna?

Alla sånna uppgifter får jag skicka in i efterhand, när alla fått chip mm.
 
Sv: Operation av dolt fel

På mina dolda-felförsäkringar så måste jag lämna alla uppgifter på valparna. Jag får också hem försäkringspapper där alla valparnas namn och uppgifter stå med
Självklart måste försäkringsbolaget veta vilka hundar som ingår i dolda-felförsäkringen, annars kan man ju bara hitta på när det väl händer något.

Helt klart olika på olika bolag tydligen.
På If när du tecknar Dolda fel försäkring, får du lämna försäkringsnumret på tiken, när valparna föddes hur många av vardera könet. Allt!
Skadehanterna kan, om de skulle mistänka "fusk" kolla på hunddata via tikens reg numer.
Man betalar premie efter antal valpar upp till 4 är en premie och över 4 kostar 200:-mer (ovasett hur många fler)
 
Sv: Operation av dolt fel

Inte mig som endast hade en fråga som egentligen var allmän. Jag fick heller inget svar om vilka papper jag ska skicka till uppfödaren.

Nu vet jag inte så mycket om just Folksam och vad de kräver in.
Men hos If krävs: (skulle gissa på att de kräver ungefär detsamma)

Försäkringsnumret på DF försäkringen.
Valpens försäkringsnumer (och om det är annat bolag se nedan)
Kopia på köpekontraktet och det friskintyg som lämnades vid försäljning.
Ett ”kravbrev” från valpköparen (inte så farligt som det låter)
Detta är tillräckligt om valpköparen har samma bolag.

Om valpen är försäkrad i annat bolag så ska förutom ovan även:
kopia på samtliga veterinärsvård kvitton, kopior på ev utbetalningar från det bolaget, kopia på ev avslags brev på vet. vården.
Kopia av försäkringsbrevet.
 
Sv: Operation av dolt fel

Helt klart olika på olika bolag tydligen.
På If när du tecknar Dolda fel försäkring, får du lämna försäkringsnumret på tiken, när valparna föddes hur många av vardera könet. Allt!
Skadehanterna kan, om de skulle mistänka "fusk" kolla på hunddata via tikens reg numer.
Man betalar premie efter antal valpar upp till 4 är en premie och över 4 kostar 200:-mer (ovasett hur många fler)

Min tik och hennes valpar är dolda felförsäkrade på IF. Det dom ville veta va hur många valpar hon fick-inget mer. Resten kan dom ju kolla upp på hunddata om dom vill. Dessutom e hela kullen dna-testad så där kan va svårt att fuska.. Men hur som helst, jag fick förklarat för mig att jag betalar endast in en engångssumma på kullen sen är dom dolda fel försäkrade i TIKENS namn.

Och att jag behöver INTE stå för fler utgifter om ngt händer en valp under ett DOLT fel. Så sa dom till mig, men jag tycker detta med försäkringar och skyldigheter från skk kan va rörigt ibland...:grin:
 
Sv: Operation av dolt fel

Min tik och hennes valpar är dolda felförsäkrade på IF. Det dom ville veta va hur många valpar hon fick-inget mer. Resten kan dom ju kolla upp på hunddata om dom vill. Dessutom e hela kullen dna-testad så där kan va svårt att fuska.. Men hur som helst, jag fick förklarat för mig att jag betalar endast in en engångssumma på kullen sen är dom dolda fel försäkrade i TIKENS namn.

Och att jag behöver INTE stå för fler utgifter om ngt händer en valp under ett DOLT fel. Så sa dom till mig, men jag tycker detta med försäkringar och skyldigheter från skk kan va rörigt ibland...:grin:

Ja det är en engångssumma som du betalar, sedan är försäkringen 3-årig.
Och ja du har ingen självrisk på DF försäkringen.
(det här kan vara olika i olika bolag dock)
 
Sv: Operation av dolt fel

Alla sånna uppgifter får jag skicka in i efterhand, när alla fått chip mm.

Jasså? Då är det olika på olika bolag, alltid lär man sig nåt nytt :) Sveland som jag har räcker det med tikens nummer samt när valparna är födda och vilket kön de har.
 
Sv: Operation av dolt fel

Har idag fått reda på att uppfödaren inte har någon försäkring på den kullen som han ingick i. Uppfödaren ska ringa mig ikväll, förhoppningsvis. Tydligen har de vetat sen i måndags att de inte hade nån försäkring, men ännu inte hört av sig till mig. Dålig stil tycker jag.

Hoppas jag inte behöver bråka med henne om att få tillbaka det jag köpt honom för. Oavsett om hon har försäkring eller inte har jag rätt att få tillbaka det jag kpte honom för. resten av kostnaderna får jag stå för själv. Vilket jag gärna gör. Det är stora chanser att han blir helt bra.
 
Sv: Operation av dolt fel

Lite nyfiken fråga. Har man rätt att få tillbaka inköpspriset men behålla valpen? Eller är det så att köpet hävs pga dolda fel, och man får tillbaka inköpspriset men lämna tillbaka valpen?

Mest bara nyfiken, för om man måste lämna igen hunden så blir det ju en väldigt tråkig sits i sådana fall där det finns en bra prognos för fortsatt överlevnad, men operation/behandling kostar skjortan. Då måste man välja mellan betala allt själv, eller inte ha hunden kvar. Samtidigt brukar ju försäkringar som reglerar köp stödja sig på regler som eg är anpassade för 'döda ting'
 
Sv: Operation av dolt fel

Lite nyfiken fråga. Har man rätt att få tillbaka inköpspriset men behålla valpen? Eller är det så att köpet hävs pga dolda fel, och man får tillbaka inköpspriset men lämna tillbaka valpen?

Mest bara nyfiken, för om man måste lämna igen hunden så blir det ju en väldigt tråkig sits i sådana fall där det finns en bra prognos för fortsatt överlevnad, men operation/behandling kostar skjortan. Då måste man välja mellan betala allt själv, eller inte ha hunden kvar. Samtidigt brukar ju försäkringar som reglerar köp stödja sig på regler som eg är anpassade för 'döda ting'

Vet faktiskt inte, tror i vart fall inte det, någon vet kanske?
Har aldrig någonsin hört talas om en uppfödare som krävt hunden tillbaks för att DF är utbetald.
Men det finns kanske någon någonstans:eek:
 
Sv: Operation av dolt fel

Rent juridiskt är det nog så att valpen(varan) ska återgå till säljaren men har svårt att tro att det är någon uppfödare som skulle ta tillbaka valpen .Om du reklamerar en vara och får tillbaka pengarna får man ju lämna ifrån sig varan. Hoppas någon vet säkert hur det är.Som Alexandra_W skrev är ju lagarna skrivna för döda ting från början .Om köparen inte kan/vill betala för en nödvändig operation och hellre vill avliva den ,kan säljaren då kräva att få tillbaka den och bekosta behandlingen ?
 
Sv: Operation av dolt fel

Precis så jag tänkte, att man ju när det gäller andra varor sällan får behålla den defekta varan, utan köpet reklameras, man får inköpspriset tillbaka men får lämna ifrån sig varan. Vilket ju sällan är några problem liksom, man vill ju inte ha en trasig soffa kvar ändå t ex.

I vissa fall kan ju göras en prisreduktion pga felen, man får då tillbaka en del av köpesumman och får behålla varan. Jag läser Råd och Rön och där dyker sådana fall upp ibland. T ex har någon köpt en trädgårdsmöbel där färgen flagnar efter första sommaren. Då kan säljaren betala tillbaka del av priset för att köparen ska kunna få en prisreduktion för vad det kostar att måla om möbeln.

Men aldrig varit med om att 'här ta pengarna, behåll varan' rent så. Samtidigt så en uppfödare som inte vill ha igen hunden borde kunna välja att betala men sen inte återta varan. Men en säljare som inte vill det utan vill ha tillbaka valpen? Har de då rätt till det?
 
Sv: Operation av dolt fel

Tog för många år sedan tillbaka en valp som blivit hjärnskadad hos ägaren vid 5-6 månaders ålder pga den druckit klorin. Just dessa ägare fick en bror som jag sparat och vi avlivade omedelbart den valp som vi tog tillbaka.

I övrigt så har det levererats en valp härifrån som efter ett år fick en hel del problem med luftvägarna pga att ägaren inte tagit hunden till veterinär i tid, försökte bluffa mig att hunden var försäkrad och att det skulle gå på dolda fel-försäkringen..

Hunden var alltså oförsäkrad och obehandlad under en längre tid!

Erbjöd mig initialt att återbetala halva köpesumman, vilket de nekade till att ta emot och efter ytterligare 7-8 månader blev jag uppringd av en (för mig) vilt främmande människa (uppfödare till på köpet) som hävdade att jag minsann skulle betala tillbaka hela köpesumman, för det var ju inte rätt att de skulle ha betalat x antal 1000 kr för en sjuk hund. Anledningen till att h*n ringde och inte ägaren var att ägaren var jättesjuk och svag.

Jag upplyste bara denna person om att:

1) jag diskuterar inga uppgörelser via främmande tredje part
2) jag hade erbjudit mig för 7-8 månader sedan att betala tillbaka halva köpesumman, vilket ägaren avböjde (trodde väl de skulle kunna klämma ut mer pengar kan hända..)
3) köparen hade brutit mot avtalet genom att ha hunden oförsäkrad

Gick 5-10 minuter, så ringde ägare själv upp och var asförbannad (och inte det minsta sjuk), hotade med skk, tingsrätt etc. för både mig och den veterinärklinik som vetbes. valpkullen:UA (vi var enligt köparen i maskopi med varandra för att prångla ut sjuka hundar) och hävde ur sig en massa andra dumheter, som att h*n inte fått något köpekontrakt och att hon aldrig skrivit på något heller..

Min respons: Gör du det. Ser fram emot att höra vad både skk och tingsrätten anser.
Ringde även vet.kliniken och förklarade läget och fick med posten hem ett utdrag på veterinärbesikningen + att just den vet. som utförde besiktningen skrivit ett intyg på att vi inte var "i maskopi" med varandra på något vis etc.
Drog också en kopia på min del av skk's köpekontrakt som hon fyllt i och skrivit under och skickade med rek.

Har varit knäpp tyst från människan i 1 år nu :cool:

Även om man som uppfödare tar sitt ansvar (i dessa två fall hade jag inga skyldigheter att göra något egentligen) så kan det alltså gå "på tok" och hade valpk. i fall 2 varit en forumist på något hundforum, så hade garanterat jag fått stämpeln av alla andra som väldigt oseriös och hemsk, eller vad tror du?
Vinklingen från andra hållet hade ju givetvis varit "en aning" svängd från fakta och kryddad med :( & :cry: = jag personligen är alltid skeptisk till historier om oseriösa hemska uppfödare, som inte tar sitt ansvar :cool:

Förmodligen är inlägget en liten utsvävning som borde vara OT/KL eller både och :D
 
Sv: Operation av dolt fel

*kl*

Är det någon som vet hur SKK ställer sig till det hela? Nu menar jag att köparen vill ha pengar för valpen men inte villig att lämna valpen ifrån sig.

Personligen skulle jag inte betala tillbaka hela valpsumman och låta valpen vara kvar hos ägaren utan valpen skulle tillbaka till mig.

Dessutom så måste det ju finnas några regler om att en uppfödare inte ska behöva betala mer än vad valpen kostar. Låter lite underligt att man ska kunna göra vad man vill och låta kostnaderna skena iväg till otroliga belopp som sen uppfödaren bara snällt ska betala utan att kunna ha något att säga till om vad som ska göras.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
755
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 739
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 154
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej! Någon i gruppen som gjort en patella luxation operation på sin hund hos Märsta veterinärklinik? Jag har en Yorkshireterrierhane på...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp