Bukefalos 28 år!

Operation av dolt fel

Sv: Operation av dolt fel

Högsta domstolen har med anledning av skada på ett sällskapsdjur ansett att det skadade djuret inte kan betraktas som vilken sak som helst och att det får därför anses rimligt att ägaren får ersättning för kostnader för vård av djuret även om kostnaderna kan beräknas komma att överstiga djurets ekonomiska värde (se NJA 2001 s. 65 I och II).

Så här stog det avgör själv.

Men det fallet handlar ju om en hund som har skadat en katt. Inte en uppfödare som ska ersätta en köpare för dolda fel.

Det är två helt olika saker och går inte att jämföra eller ens dra fram som skäl till att uppfödaren ska ersätta dig.
 
Sv: Operation av dolt fel

Eeeeeeh hur läste du där? Vart fanns katten med?

Domen handlar om en hund=sällskapsdjur som opererats för ett dolt fel/skada.
 
Sv: Operation av dolt fel

http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=...=G&Sect8=PLSCRIPT&s1=hund&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=

lång länk hoppas den funkar

Tror inte att jag får allt som operationen kostar men i alla fall 6500kr


"Det är inte självklart att motsvarande resonemang är tillämpligt när det vid ett konsumentköp gäller att bestämma ersättningen för "avhjälpande av fel" hos ett sällskapsdjur. Men eftersom den yrkade ersättningen i det nu aktuella fallet inte går upp till köpeskillingen ställs inte frågan på sin spets

Det har inte framkommit någon omständighet som talar för att de vårdåtgärder (inklusive rehabilitering) som vidtagits med G:s hund var medicinskt ogrundade. De utgifter som G sammanlagt ådrog sig med anledning av felet och för vilka hon begärt ersättning kan inte anses överstiga de kostnader som en hundägare rimligen kan beräknas vara beredd att ta på sig under de omständigheter som förelåg. G bör därför få yrkad ersättning för rehabiliteringskostnader. "

"När det gäller det begärda prisavdraget får G anses ha gjort gällande att hunden på grund av det medfödda felet är mindre lämpad för avel och utställning. Av köpeavtalet framgår emellertid att hunden sålts huvudsakligen för att användas som ett rent sällskapsdjur. Utredningen visar också att den hund som G köpte var den klart minsta i kullen varför den enligt vad säljaren obestritt har uppgett var mindre lämpad just för avel och utställning. Mot den bakgrunden finner nämnden inte visat att hunden i detta avseende, avvikit från vad G med fog kunnat förutsätta. Hon har därför inte rätt till avdrag på köpeskillingen"


Tyvärr för man fortfarnade inte något svar på om uppfödaren är skyldig att betala mer än vad valpen har kostat till ägaren.
 
Sv: Operation av dolt fel

Att dolda-fel försäkringen skulle sluta gälla dagen då du tecknar en egen är helt fel. Den gäller ju i flera år? Fy så jäkla tråkigt att stöta på en oseriös uppfödare.

Kanske står någonstans i tråden, men är uppfödaren SKK-ansluten? Tyckte 6500 kr lät lite för en shih-tzu med stamtavla. Om du vill kan du PM:a mig kennelnamnet, haft en mormor som fött upp shih-tzu och jag har själv levt med rasen i hela mitt liv.
 
Sv: Operation av dolt fel

Som någon redan har skrivit så upphör inte Dolda fel försäkringen när valpen säljs.
Då vore det ju inte mycket till försäkring:D (den varar i 3 år på samtliga bolag)
Tror hon blandar ihop den med valpkulls försäkringen?
Den upphör när valpen säljs nämligen.
Men i så fall är hon väldigt okunnig som uppfödare, för detta trodde jag alla uppfödare vet (eller tar reda på i vart fal)
Har hon valt att inte ha någon DF då får hon betala själv helt enkelt.
Det är en lag och försäkringen är ett skydd för uppfödaren.


Om det är en SKK reg hund du har, så är det bra mycket enklare, smidigare och det kostar inget (mer än medlemsavgift, jämför det med advokat kostnader:eek:) att kontakta dom.
De gör då en utredning där båda parter får säga sitt.
Och om de tycker att uppfödaren ska betala så får hon en rek. på detta.
(SKK är en förening och ingen domstol)

Men grejen är att uppfödare som inte ”sköter” sig kan bli uteslutna ur SKK och därmed inte kunna reg valpar (eller meritera sina avelsdjur) och det är för en uppfödare bra mycket värre än att betala till dig….

Helt klart en knepig uppfödare, hon kan ju enkelt komma ur det genom att lämna tillbaks inköpspriset som ju inte var så högt precis.
Istället för ha en missnöjd valpköpare/få dålig reklam och i värsta fall få betala en otrolig massa pengar om det går till domstol och hon förlorar (då får man ju betala motpartens kostnader om jag förstår det rätt, gäller ju dig också i så fall)
 
Sv: Operation av dolt fel

Tyvärr köpte jag min hund av en uppfödare som inte är SKK reg. (Kommer aldrig mer att köpa hund på det viset)
Uppfödaren räknas som näringsidkare om hon haft fler än tre kullar. Vilket hon har eftersom hon hade tre kullar senast i höstas. Detta kan jag bevisa då jag har kontakt med två andra som köpt valpar ur andra kullar.

Även om uppfödaren har väldigt fina hundar med bra temperament så har jag bittert fått erfara att det är skillnad att köpa från någon som vet vad som gäller.

Har också förstått det som att det är valpkullsförsäkringen som hon pratar om. Hon menar på att jag skulle försäkrat min hund i samma bolag som hon har så hade det inte varit några problem. Verkar som om hon har fått det mesta om bakfoten tyvärr.

Och ja går det till domstol får hon betala advokatkostnaderna om hon förlorar. Jag har via min hemförsäkring juridisk hjälp vid tvistemål så jag behöver inte betalla allt själv om jag förlorar. Det har jag kollat upp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Operation av dolt fel

Tyvärr köpte jag min hund av en uppfödare som inte är SKK reg. (Kommer aldrig mer att köpa hund på det viset)
Uppfödaren räknas som näringsidkare om hon haft fler än tre kullar. Vilket hon har eftersom hon hade tre kullar senast i höstas. Detta kan jag bevisa då jag har kontakt med två andra som köpt valpar ur andra kullar.

Även om uppfödaren har väldigt fina hundar med bra temperament så har jag bittert fått erfara att det är skillnad att köpa från någon som vet vad som gäller.

Har också förstått det som att det är valpkullsförsäkringen som hon pratar om. Hon menar på att jag skulle försäkrat min hund i samma bolag som hon har så hade det inte varit några problem. Verkar som om hon har fått det mesta om bakfoten tyvärr.

Och ja går det till domstol får hon betala advokatkostnaderna om hon förlorar. Jag har via min hemförsäkring juridisk hjälp vid tvistemål så jag behöver inte betalla allt själv om jag förlorar. Det har jag kollat upp.

You go girl!

Bra att du tar tag i detta. Tyvärr är det ingen garanti att allt går rätt till bara för att kenneln är SKK-ansluten, men man kan ju alltid anmäla en uppfödare som inte följer SKKs regler.

I detta specifika fall är det inte relevant om uppfödaren är SKK-ansluten eller ej då konsumentköplagen gäller oavsett om man är med i en förening eller ej.

Jag är ledsen att din hund är så svårt sjuk och att du dessutom stöter på patrull hos försäljaren av hunden. :cry: I ett sådant läge vill man ha stöd och känna att uppfödaren bryr sig.

Lycka till och du har all rätt att be henne följa lagen.

Kan det vara så att även Skattemyndigheten och Jordbruksverket är intresserade av hur denna uppfödning skötts?
 
Sv: Operation av dolt fel

Hmmmm jag har också funderat på skattemyndigheten. Hur tar jag reda på det?

Jag anser att en uppfödare bör ta reda på vad som gäller när det startar med att sälja valpar till folk. Det finns många som inte är SKK reg som säkert är bra uppfödare med fina hundar. Men de ska också känna till vad de har för skyldigheter. Det är inte bara att para sina hundar och sedan håva in pengar.
På hemsida för denna uppfödare står "valparna har ingen stamtavla men annars är allt i sin ordning. Avmaskning, dolda felförsäkring, chippade, vet besiktigade". Människan vet inte ens vad en DF är.
 
Sv: Operation av dolt fel

Hmmmm jag har också funderat på skattemyndigheten. Hur tar jag reda på det?

Jag anser att en uppfödare bör ta reda på vad som gäller när det startar med att sälja valpar till folk. Det finns många som inte är SKK reg som säkert är bra uppfödare med fina hundar. Men de ska också känna till vad de har för skyldigheter. Det är inte bara att para sina hundar och sedan håva in pengar.
På hemsida för denna uppfödare står "valparna har ingen stamtavla men annars är allt i sin ordning. Avmaskning, dolda felförsäkring, chippade, vet besiktigade". Människan vet inte ens vad en DF är.

Det fetstilade är tyvärr det som oftast kännetcknar en blandrasuppfödare. Det är "RH" garanti som gäller, man är inte intresserad i efterhand. När valpen är såld och har åkt så bryr sig uppfödaren inte längre om vad som händer med den.

Problemet är ju att det är så lätt att bara kopiera en text som låter bra från en seriös uppfödare.
Visst låter det bra att "allt är i sin ordning", det är ju lätt att bara säga det och naiva valpköpare sväljer allt med hull och hår. I många fall går det bra - hunden förblir frisk osv och köparen är nöjd men sen blir en del fall sådana som din hund och då är det plötsligt inte lika roligt längre.

Det är liksom det som kännetecknar en seriös uppfödare - att man dels tar ansvar innan man parar, man parar inte hundar som inte är hälsonundersökta etc - men också att man tar sitt ansvar efter att valparna är födda med t ex sådana här saker eller att man erbjuder att ta tillbaka en valp som ägaren inte kan ha kvar.

För det mesta när man hör talas om att det blir "problem" när man reklamerar en valp (att uppfödaren blir otrevlig osv) så visar det sig att det oftast handlar om en blandras... att folk aldrig lär sig!?
Blandrasuppfödning är inte seriöst, så är det bara.
 
Sv: Operation av dolt fel

Hmmmm jag har också funderat på skattemyndigheten. Hur tar jag reda på det?

Jag anser att en uppfödare bör ta reda på vad som gäller när det startar med att sälja valpar till folk. Det finns många som inte är SKK reg som säkert är bra uppfödare med fina hundar. Men de ska också känna till vad de har för skyldigheter. Det är inte bara att para sina hundar och sedan håva in pengar.
På hemsida för denna uppfödare står "valparna har ingen stamtavla men annars är allt i sin ordning. Avmaskning, dolda felförsäkring, chippade, vet besiktigade". Människan vet inte ens vad en DF är.

Du kan ringa skattemyndigheten och fråga vad uppfödaren deklarerade för inkomster förra året och om hon/han har en f-skattsedel. På så sätt får du hum om de har pengar och hur seriösa de är med att deklarera sina inkomster.
 
Sv: Operation av dolt fel

Njae... jag tycker nog att "problem vid reklamation" snarare betyder oseriös uppfödare oavsett SKK-ansluten eller ej.

SKK hade inte haft så många disciplinärenden om det ställdes högre krav på uppfödarna innan de fick sitt kennelnamn.

Skillnaden mellan buskuppfödaren och SKK-uppfödaren kan ibland vara hårfin. För den som vill finns pengar att tjäna, vilket uppmuntrar en del att sälja hundar med mycket kortsiktiga mål.
 
Sv: Operation av dolt fel

Uppfödaren räknas som näringsidkare om hon haft fler än tre kullar. Vilket hon har eftersom hon hade tre kullar senast i höstas. Detta kan jag bevisa då jag har kontakt med två andra som köpt valpar ur andra kullar.

Hur kan en uppfödare räknas som näringsidkare för att den har haft fler än tre kullar? Är det totalt 3 kullar eller räknas det per år.
 
Sv: Operation av dolt fel

Hur kan en uppfödare räknas som näringsidkare för att den har haft fler än tre kullar? Är det totalt 3 kullar eller räknas det per år.

Totalt tre kullar oavsett tidsperiod har jag för mig. Jag tror konsumentverket har mer info om just djuruppfödning.

Spelar det någon roll?
 
Sv: Operation av dolt fel

Totalt tre kullar oavsett tidsperiod har jag för mig. Jag tror konsumentverket har mer info om just djuruppfödning.

Spelar det någon roll?

Det spelar stor roll för vilka skyldigheter du har mot köparen. Är en sak att köpa av en privatperson och en annan att köpa av en näringsidkare. Lagen är hårdare näringsidkare - privatperson än privatperson - privatperson
 
Sv: Operation av dolt fel

Hur kan en uppfödare räknas som näringsidkare för att den har haft fler än tre kullar? Är det totalt 3 kullar eller räknas det per år.

För att det upphör vara en hobby efter att man har inkasserat x-tio tusen kronor och är en återkommande verksamhet.

Finns regler för när något anses vara en hobby och övergår till att vara en näring. När jag började med läderarbeten för mååååånga år sedan tror jag att det fick inbringa max 3500:-/år innan det började bli krav på att redovisa det i deklarationen.

Många hobby-människor som får en chock när skattemyndigheten hör av sig efter att i åratal krängt hundar, katter, pärlhalsband, silversmycken och jag vet inte allt.
 
Sv: Operation av dolt fel

Tre kullar räcker för att kallas som näringsidkare står inget om tidsgräns. Oavssett om det gör det eller inte så hade min uppfödare tre kullar inom loppet av 11 beckor förra året. Totalt 13 valpar. Varje valp såldes för 6500-7000kr.

Uppfödaren i mitt fall räknas därför som näringsidkare.

Jag är i detta fall en naiv hundköpare. Har lärt mig av mitt misstag och vid nästa hundköp blir det definitivt fler krav på säljaren.

Min hund är renrasig men ej reg då föräldrarna ej har stamtavla. Det är därför han räknas som blandras.
 
Sv: Operation av dolt fel

Vet att reglerna säger att du ska betala moms om VINSTEN överstiger 30000:- på ett år. Och egenavgift på inkomst. Men du får även dra av vad det har kostat dig. Och spara underskottet i 5 år. Så gör du en förlust på 5000:- om året i 4 år så har du 20000:- att dra av på vinsten du gjorde år 5.

Du har anteckningsplikt men inte deklarationsplikt om du inte har överskott.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
691
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 896
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
931
Hundhälsa Hej! Någon i gruppen som gjort en patella luxation operation på sin hund hos Märsta veterinärklinik? Jag har en Yorkshireterrierhane på...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp