Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Antagligen så. Men jag diskuterar i generella termer, inte dig som person.

Generellt upplever jag att de flesta nog betraktar någon som vill opererera sig som väldigt självupptagen. Som om omgivningen skulle fästa så stor vikt vid tex bröst.

För egen del saknar jag ju ett. Jag får inga komemntarer och inga blickar. Det finns de som förvånat konstaterar att ojdå, det hade jag inte sett, om sjukdomen kommer på tal. Ändå har jag ingen BH och därmed inga inlägg.

Jag tror att få människor är föremål för så stort intresse från omgivningen som de själva tror. Dålig självkänsla orsakad av kroppen är sällan befogad.

Jag tycker ofta att de som jag verkligen tycker har mindre smickrande kropp själva sällan bekymrar sig för det. De som däremot bekymrar sig har sällan något att anmärka på, i mina ögon.
 
Sv: Operera bort brösten

För mig är självupptagen ett negativt ord, lite som egoistisk, bara har sig själv att tänka på, lite som någon som har svårt att lyssna och förstå andra. Om man ska ta i lite.

Att ha dåligt självförtroende och inte tycka om sig själv och då vilja förstora elelr förminska eller ta bort brösten tyder ju mer på att man har dåligt självförtroende och inte tror man duger som man är, för det mesta. Självupptagen känner jag personligen inte att det passar in. Det är möjligt att det är så för det mesta, det har jag aldrig tänkt på. Men jag kan inte för mitt liv gå med på att jag är självupptagen för att jag vill operera bort mina bröst. Det är inte den beskrivningen som vänner och familj vill sätta på mig överhuvudtaget, det kan jag garantera.:crazy:

Jag tror att det är rätt vanligt att personer som har dåligt självförtroende, kanske känner sig mindre attraktiva eller mindre smarta eller vad som helst, själva ser just det som något slags motsats till självupptagenhet. En del verkar rentav tänka sig att det där dåliga självförtroendet är kopplat till intresse för andra människor och ödmjukhet, än till självupptagenhet.

Och jag håller ju med om att det du skriver inte alls tyder på att du är självupptagen på något stöddigt vis. Absolut inte!

Men naturligtvis är det självupptaget att gå runt och tro tex att andra tänker på en, oavsett om de tänker gott eller ont om en. Om man oroar sig för att göra eller inte göra saker, därför att man undrar hur andra då kommer att se på en, så tänker man ju extremt mycket på sig själv och hur man ter sig i andras ögon. Det är väl klart att det är en form av självupptagenhet?

Det är inte heller så att man direkt blir bättre på att lyssna på andra av att gå runt och tänka på hur dålig man själv är och hur dålig man framstår i andras ögon. Tvärtom, då ser man ju inte de andra, man ser bara hur man själv tror att de ser på en.

(Nu tycker inte jag att självupptagenhet är en dödssynd, men lagom är ju bäst. ;))
 
Sv: Operera bort brösten

Vad skulle du säga till din dotter om hon kom och sa att hon är så ful att hon vill operera bort sina bröst? Är du inte bekymrad över att föra vidare din dåliga självbild till henne? Att säga att det är fakta att du är ful och därmed ok att hävda det funkar inte, fakta är att ingen ser ut som modellerna i media, fakta är att alla har någon "ful" del. Hur är du som förebild för henne om du stympar bort brösten...? För mig signalerar det med stor röd lampa att du är obekväm med att vara kvinna, hur ska du kunna lära henne att trivas i sin egen kropp när du stympar din egen...?

En jävligt stor orsak att jobba med självkänslan och självbilden istället för att lägga sig under kniven.
 
Sv: Operera bort brösten

Inte varit inne i diskussionen, men här vill jag hoppa in och hålla med. Har själv varit blyg och brytt mig om utseendet negativt och tjatat om det en hel del. Det känns hemskt när omgivningen helt kallt säger att man är självupptagen, men det var nog sant. Man tänker på andras reaktioner i förhållande bara till en själv, löst ryckt exempel -oj hatar hon mig idag? istället för -oj, stackars henne hon har nog haft en dålig morgon, eller var det något jag sa? Nej troligen inte.
 
Sv: Operera bort brösten

Vad skulle du säga till din dotter om hon kom och sa att hon är så ful att hon vill operera bort sina bröst? Är du inte bekymrad över att föra vidare din dåliga självbild till henne? Att säga att det är fakta att du är ful och därmed ok att hävda det funkar inte, fakta är att ingen ser ut som modellerna i media, fakta är att alla har någon "ful" del. Hur är du som förebild för henne om du stympar bort brösten...? För mig signalerar det med stor röd lampa att du är obekväm med att vara kvinna, hur ska du kunna lära henne att trivas i sin egen kropp när du stympar din egen...?

En jävligt stor orsak att jobba med självkänslan och självbilden istället för att lägga sig under kniven.
Mina barn har ingen aning om vad jag tycker om min kropp eftersom jag inte talat om det. Jag har inga som helst problem med att visa mig naken inför dem, de dömer inte mig utan accepterar mig som jag är. Jag kommenterar aldrig mig själv negativt heller. Säger ofta till mina barn att de är underbara som de är. Min dotter och mina söner är vackrast i hela världen på alla sättvoch vis. Skulle min tös säga att hon är ful skulle jag bli ledsen och säga till henne att hon inte alls är det. Skulle hon vilja ta bort brösten så skulle jag förklara för henne att även de är fina och en del av henne och att de ska vara kvar. Tror du verkligen jag skulle säga att hon och brösten är fula? Då har du fan inte höga tankar om mig. Frågar du alla detta, de som vill operera brösten på annat vis ocksåå.

Dottern har ett ärr mitt i pannan som verkligen syns, hade det varit ok om hon som 15 åri.g vill försöka snygga till det? Min dotter är alldeles trygg i sig själv att hon aldrig ens fundrrat på om hon är ful för hon vet att hon inte är det. Jag vill inte bara att hon ska vara stolt över att vara kvinna, hon ärförst och främst människa och drt är hon stolt över. Jag är stolt över både henne och mig själv för att hon är en sådan imponerande liten människa och jag har lärt henne och uppmuntrat att vara precis som hon är. Och givetvis samma med sönerna men nu pratade du om dottern. Hae du reagerat likadant om jag istället velat bli en man? Måste jag vara stolt över att vara kvinna? Vatför mådte jag sättas in i kvinna/man facket? För att passa in? För vem då? Jag är stolt över att vara människa i alla fall.

Jag tror inte ett dugg på folk aldrig har sett en ful människa, att de inte har tankar om hur andra ser ut. I sånna fall hade jag nog aldrig ens förstått att jag är ful, för nog fasen hsr jag fått höra det till och med som vuxen. Varför säga sånna saker om det inte är sant?
 
Sv: Operera bort brösten

kn: I övrigt håller jag med om sportBH, det är väl kanske inte ett gångbart alternativ. Men om man är kvinna och aldrig testat att ha en -som är formad som ett kort linne inte som kupor, så måste man bara testa. De är super! (storlek, jag har tex stor byst och kör på sportBH medium - stay in place. Hade jag normal skulle jag kanske köra small och bli praktiskt pannkakeplatt vid behov. Någon här la upp ett youtubeklipp som visade varför atletkvinnor har så liten platt byst -sportBH...) Håller också med om olika stora bröst, tror de flesta har och ingen ser (jag har). I en limpformande sportBH är det nog ännu svårare att se. (För att inte tala om hur fantastisk den var när man var tonåring!)

(Och om att operera bort brösten, det är egentligen inte alls extraspeciellt underligt, alla tjejer som byter kön lär ju göra det. Det är nog mest det att vilken kroppsdel man än vill ändra på som inte har en direkt för folk begriplig orsak blir lite drama varning. Dvs om ingen ser något fel eller ens tänker på kroppsdelen, personen som har den inte tex har ont i ryggen eller haltar på knäet, har ett ärr i pannan (på förekommen anledning) osv så tycker nog många att varför anstränga sig/riskera livet för ngt man inte ens gillar och omgivningen ger blanka sjutton i -tex bröstförstoring, näsfixning, kindhöjning. Bröstminskning däremot är helt normalt o accepterat pga tex ont i ryggen.)
 
Senast ändrad:
Sv: Operera bort brösten

Jag tror inte ett dugg på folk aldrig har sett en ful människa, att de inte har tankar om hur andra ser ut. I sånna fall hade jag nog aldrig ens förstått att jag är ful, för nog fasen hsr jag fått höra det till och med som vuxen. Varför säga sånna saker om det inte är sant?

1. Det finns fula människor - men då är det inte utsidan jag menar.
2. Vissa människor har en tendens att vilja hävda sig själva och då kan ett sätt vara att säga åt någon att denne är ful - fast det inte är sant! Sen finns det tusen andra orsaker till att vissa människor säger saker som inte är sant...
3. Bara för att någon säger något, så betyder inte det att det är sant!!
4. Jag dömmer inte ditt beslut.
5. Ta med en viktig sak i ditt tänk - det är aldrig ofarligt att genomgå en operation, stor som liten. Vill du utsätta dig (och dina barn) för risken?
6. Ta väl hand om dig!!
 
Sv: Operera bort brösten

Har jag ingen bygel så hänger brösten, det är som om bygeln stabiliserar brösten så att axelbanden sitter bra och inte glider eller länger sig. För på de utan bygel så hänger bh av bröstens tyngd trots att jag spänner in bandet i tid och otid. Är det fler än jag som känner igen det?

Jag ska kolla på sportsbh, förhoppningsvis hamnar inte brösten under hakan på mig eller trycks ihop så jag inte kan andas :sneaky:

Men sånn finns väl på cellbes och sånt också?

Jodå jag känner igen det, jag har alltid bygel på vanlig BH och helst minimizer så man kan springa till bussen.

På sportBH pressar jag in min 75D i en medium, lika bra att ta i nedåt i storlek så de sitter fast tycker jag. Däremot kan de blir för korta på höjden då kanske om man har större byst, så man inte får -under hakan problemet (själv bryr jag mig inte om just det, huvudsaken är att de är still). Andas utan att ngt sitter åt tycker jag inte man behöver göra obehindrat första gången man testar en sportBH, det brukar ordna sig. Kanske bäst att testa sig fram lite till vad som passar, dvs prova i affären och hoppa upp och ned.
 
Sv: Operera bort brösten

Hur är du som förebild för henne om du stympar bort brösten...? För mig signalerar det med stor röd lampa att du är obekväm med att vara kvinna, hur ska du kunna lära henne att trivas i sin egen kropp när du stympar din egen...?

Det där resonemanget blir ju knepigt. Inte är det så att alla transpersoner är dåliga förebilder för sina barn? Känns som KD-vibbar; "men tänk på baaarnen!".
 
Sv: Operera bort brösten

Det där resonemanget blir ju knepigt. Inte är det så att alla transpersoner är dåliga förebilder för sina barn? Känns som KD-vibbar; "men tänk på baaarnen!".

Fast så tolkar jag inte alls Skogstrollets inlägg. Snarare att man ska göra sitt bästa för att ge barnen en god självbild och självkänsla. Har man den inte själv är det säkert svårare att vidarebefordra den till sina barn.

Jag tror inte heller att man kan påverka det jättemycket med vad man säger till barnen, utan barnen läser av betydligt mer i föräldrarnas beteende vad gäller om de lever ett liv de trivs i och där de uppskattar sig själva precis som de är.

Det handlar om att visa att man duger som man skapades!

Jag har för övrigt en mycket ytligt bekant som gjorde ett bröstimplantat nu i veckan. Jag har tänkt jättemycket på hennes barn, även om de kanske inte förstår innebörden av operationen. Men det är klart att de förstår att det är en operation och när de blir äldre kommer de att förstå varför. Och, jag tror absolut det finns risk att det påverkar barnens framtida självkänsla.
 
Sv: Operera bort brösten

Men jag menar att det blir konsekvensen av resonemanget. Att man blir en sämre förälder (förebild för barnen) genom att vara obekväm i sin könsroll och vilja "stympa sig". Det berör ju transpersoner i allra högsta grad. Om ens barn får dålig självkänsla av att man som förälder inte "visar att man duger som man skapades" så skulle barn till transföräldrar ha sämre självkänsla än andra. Jag är skeptisk.
 
Sv: Operera bort brösten

För övrigt skulle det inte förvåna mig om barn till transpersoner kan få lite bekymmer kring kroppsuppfattning, just därför.

Jag tycker dock inte att det räcker för att se föräldrarna som "dåliga". Jag tror inte det finns någon förälder i världen som inte fört över någon av sina svagheter på sina barn.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag tror inte det finns någon förälder i världen som inte fört över någon av sina svagheter på sina barn.

Självklart är det så. Och naturligtvis kan man inte heller "bestämma sig för att förbättra sin självkänsla", hursomhelst. Men man ska nog vara MEDVETEN om att man påverkar barnen, oavsett om man gör det medvetet eller ej.
 
Sv: Operera bort brösten

Åtminstone vara öppen för möjligheten att man för över all möjlig bråte hela tiden och att det är helt omöjligt att kontrollera. Just det omedvetna i det innebär ju att man inte kan styra det.
 
Sv: Operera bort brösten

Mina barn har ingen aning om vad jag tycker om min kropp eftersom jag inte talat om det.

....

Tror du verkligen jag skulle säga att hon och brösten är fula? Då har du fan inte höga tankar om mig. Frågar du alla detta, de som vill operera brösten på annat vis ocksåå.

Du lurar dig själv om du tror att din dotter, eller dina söner, inget märker...

Nej, har jag skrivit att jag tror du skulle säga så till henne? :crazy:

Skillnaden mellan dig och de "andra som vill operera brösten" är att du vill ta BORT någonting. Om problemet verkligen var att brösten var i vägen och klumpiga skulle en bröstreducering lösa det, men du vill eliminera brösten helt eftersom du kopplar dem till en massa jobbiga saker med att vara kvinna.

Och ja, om en "annan" kvinna med låg självkänsla ville operera brösten så skulle jag faktiskt fråga: är det något du kan stå för inför dina barn och vad skulle du säga till din dotter om hon ville samma sak?

En taskig självbild är i mitt tycke en väldigt dålig anledning att ändra sitt yttre genom stora operationer.... Det varnar väl alla vettiga plastikkirurger för..? Om du tror att du blir lyckligare genom att operera bort brösten så tror jag du lurar dig, du är fortfarande kvinna, vad blir nästa grej, en hysterektomi?
 
Sv: Operera bort brösten

Det där resonemanget blir ju knepigt. Inte är det så att alla transpersoner är dåliga förebilder för sina barn? Känns som KD-vibbar; "men tänk på baaarnen!".

Men nu pratade jag ju om Enya, inte ett generellt resonemang. Jag tror inte (?) att Enya känner sig som en man fångad i en kvinnas kropp, hon vill ju inte operera sig för att bli någon annan, hon vill operera sig för att bli ingenting. Hon vill ta bort, sudda ut, radera, eliminera - inte förändra eller förbättra. Hon vill vara osynlig, inte dra till sig någon uppmärksamhet (män som tittar på hennes bröst är äckliga osv) och att karva bort kroppsdelar för att uppnå det... kan inte någonstans kallas för sunt.

Jag ser inga likheter alls med en transperson...?
 
Sv: Operera bort brösten

Men jag menar att det blir konsekvensen av resonemanget. Att man blir en sämre förälder (förebild för barnen) genom att vara obekväm i sin könsroll och vilja "stympa sig". Det berör ju transpersoner i allra högsta grad. Om ens barn får dålig självkänsla av att man som förälder inte "visar att man duger som man skapades" så skulle barn till transföräldrar ha sämre självkänsla än andra. Jag är skeptisk.

Fast en transperson går ju igenom oerhört mycket inte för att stympa sig utan för att bli den person de känner sig vara på insidan. Att gå igenom en sån sak med stark självkänsla skapar enligt mig en stark förebild.
 
Sv: Operera bort brösten

Säger ofta till mina barn att de är underbara som de är. Min dotter och mina söner är vackrast i hela världen på alla sättvoch vis. Skulle min tös säga att hon är ful skulle jag bli ledsen och säga till henne att hon inte alls är det. Skulle hon vilja ta bort brösten så skulle jag förklara för henne att även de är fina och en del av henne och att de ska vara kvar.

Du kan inte säga det till dig själv och tro på det, och tror på fullaste allvar att du däremot kan förmedla det till någon annan..? Varför kan du inte vara lika snäll mot dig själv?

Kan du förstå att din omgivning reagerar med sorg när DU säger att du är ful och vill ta bort brösten? Och sen rationaliserar du det hela genom att påstå att det är fakta? Skönhet (och fulhet) ligger i betraktarens öga och om din man ansåg dig attraktiv förstår jag inte varför du vill föringa den åsikten? Kunde han se dig som vacker kan ju andra, och även du själv, kunna göra det...?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 046
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 942
Kropp & Själ Halloj alla, Tänkte bara höra, av intresse, ifall någon mer varit med om detta? Några gånger under säg det senaste hmm.. året? har jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp