Operera bort brösten

Sv: Operera bort brösten

Nu tycker jag att du drar det lite långt. Jag tror att det är väldigt sällsynt att man har samma starka, positiva känslor för sig själv som för sina barn, och jag kan inte se någon fördel med att man skulle känna på samma vis för sig själv.

Dessutom tror jag inte att man direkt blir bättre på att vara snäll mot sig själv och ett gott föredöme för sina barn genom att gång på gång få höra att man är ett dåligt föredöme som det är nu.
 
Sv: Operera bort brösten

Så det är bara specifikt Enyas barn som tar skada av att ha en förälder som är obekväm med sin könsroll och stympar sig?

Jag ser inga likheter alls med en transperson...?

Jag tycker det är finns likheter. I mina ögon är det ur det perspektivet som diskussionen är intressant. Kropp/kön/trans. Även om Enya inte har en önskan om att så att säga byta kön så hänger ju hela spörsmålet ihop med kön. Hennes kropp korrelerar inte med hur hon vill att omgivningen ska betrakta henne (responsen på hennes bröst) eller med hur hon vill att kroppen ska kännas.

Långt ifrån alla transpersoner vill köra hela kitet med hormonsprutor och kroppslig rekonstruktion. Det finns män som är nöjda med sina vaginor liksom. Spannet mellan Man och Kvinna är stort.
 
Sv: Operera bort brösten

Fast en transperson går ju igenom oerhört mycket inte för att stympa sig utan för att bli den person de känner sig vara på insidan. Att gå igenom en sån sak med stark självkänsla skapar enligt mig en stark förebild.

Stympa sig/bli sig själv, borde inte det vara upp till subjektet själv att avgöra vilketdera det rör sig om? Eller vem ska avgöra det?
 
Sv: Operera bort brösten

*knapplån för att svara fler*

Om jag har beskyllt Enya för att vara en dålig förebild så ber jag om ursäkt Enya, det var inte min mening. Det jag ville få fram var ett försök att se frågan från andra hållet, du kan uppenbarligen resonera sunt och klokt när det gäller din dotter, men jag förstår inte varför du tycks ha gett upp hoppet om dig själv.
 
Sv: Operera bort brösten

Antagligen så. Men jag diskuterar i generella termer, inte dig som person.

Generellt upplever jag att de flesta nog betraktar någon som vill opererera sig som väldigt självupptagen. Som om omgivningen skulle fästa så stor vikt vid tex bröst.

För egen del saknar jag ju ett. Jag får inga komemntarer och inga blickar. Det finns de som förvånat konstaterar att ojdå, det hade jag inte sett, om sjukdomen kommer på tal. Ändå har jag ingen BH och därmed inga inlägg.

Jag tror att få människor är föremål för så stort intresse från omgivningen som de själva tror. Dålig självkänsla orsakad av kroppen är sällan befogad.

Jag tycker ofta att de som jag verkligen tycker har mindre smickrande kropp själva sällan bekymrar sig för det. De som däremot bekymrar sig har sällan något att anmärka på, i mina ögon.

Du kanske har rätt i det, jag vet inte. Jag har aldrig tänkt så, konstigt nog. Jag ser inte det riktigt som att vara självupptagen för att vilja passa in och vara fin för andra. I så fall kan vi ju lägga till sminkning och liknande där nästan. Man gör det för andra, inte för en själv.

Jag är en sådan som inte lägger märke till saker, skulle antagligen inte märka att du bara har ett bröst heller. Det är liksom inte för mig viktigt alls hur många bröst någon har eller ens någon.

Vad gäller min bröstfundering så har det inget alls med att göra om hur fint det skulle vara för andra. Då hade jag inte ens tänkt tanken på att ta bort dem-alla vet ju att många män gillar bröst... typ.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag tror att det är rätt vanligt att personer som har dåligt självförtroende, kanske känner sig mindre attraktiva eller mindre smarta eller vad som helst, själva ser just det som något slags motsats till självupptagenhet. En del verkar rentav tänka sig att det där dåliga självförtroendet är kopplat till intresse för andra människor och ödmjukhet, än till självupptagenhet.

Och jag håller ju med om att det du skriver inte alls tyder på att du är självupptagen på något stöddigt vis. Absolut inte!

Men naturligtvis är det självupptaget att gå runt och tro tex att andra tänker på en, oavsett om de tänker gott eller ont om en. Om man oroar sig för att göra eller inte göra saker, därför att man undrar hur andra då kommer att se på en, så tänker man ju extremt mycket på sig själv och hur man ter sig i andras ögon. Det är väl klart att det är en form av självupptagenhet?

Det är inte heller så att man direkt blir bättre på att lyssna på andra av att gå runt och tänka på hur dålig man själv är och hur dålig man framstår i andras ögon. Tvärtom, då ser man ju inte de andra, man ser bara hur man själv tror att de ser på en.

(Nu tycker inte jag att självupptagenhet är en dödssynd, men lagom är ju bäst. ;))

Jag har inga svårigheter att se andra människor trots att jag inte tycker att jag är fin nog. Jag ser inte det som en motsats riktigt.

Som tonåring under högstadiet och gymnasiet när jag gick förbi några andra så kunde de sitta och fnissa och viska och kasta glåpord efter mig, däribland att jag var ful. Om man fått höra det tillräckligt ofta så är det inte konstigt ifall man inte ser sig som någon fin person. Det blir lätt då att man får en känsla av att vilja vara osynlig. Är man ful så utmärker man sig. Likadant om man är tjock också... Då skiljer man sig från mängden och det krockar ofantligt med önskan om att inte synas.

Jag funderar på en sak. Nu kanske det låter lite korkat eller nåt, men.. Jag tror att jag tror att de som säger att det handlar om självupptagenhet själv inte har fått höra hur fula de är dag ut och dag in under flera år. Det är svårt att sätta sig in i hur det känns när man utgår från en själv och andra som inte har störd självbild.

Jag tror också att om man har varit där så förstår man att det inte är bara att ändra på synen på sig själv. Det låter så lätt, verkar så lätt, men är inte det.
 
Sv: Operera bort brösten

1. Det finns fula människor - men då är det inte utsidan jag menar.
2. Vissa människor har en tendens att vilja hävda sig själva och då kan ett sätt vara att säga åt någon att denne är ful - fast det inte är sant! Sen finns det tusen andra orsaker till att vissa människor säger saker som inte är sant...
3. Bara för att någon säger något, så betyder inte det att det är sant!!
4. Jag dömmer inte ditt beslut.
5. Ta med en viktig sak i ditt tänk - det är aldrig ofarligt att genomgå en operation, stor som liten. Vill du utsätta dig (och dina barn) för risken?
6. Ta väl hand om dig!!

1. Ja en ful insida tycker jag verkligen inte om. Det finns många snygga utsidor som har fula insidor, måste jag säga.
2. Jag brukar inte hävda mig själv.
3. Hur ska man veta vad som är lögn och vad som int är det?
När jag nån gång säger att jag är ful så protesterar folk. Men när jag frågar mer, vad det är som inte är fult så har folk antingen bara glidande svar eller så säger de inget. Om någon frågar mig vad som är fint i deras utseende så kan jag fort räkna upp flera punkter. Varför kan inget göra det när det gäller mig?
4. :)
5. Jag har aldrig sagt att jag ska göra det, jag har endast pratat om känslan av att inte vilja ha bröst, jag har inte kommit så långt i tankarna på en operation egentligen.
6. Det gör jag.

:D
 
Sv: Operera bort brösten

Jodå jag känner igen det, jag har alltid bygel på vanlig BH och helst minimizer så man kan springa till bussen.

På sportBH pressar jag in min 75D i en medium, lika bra att ta i nedåt i storlek så de sitter fast tycker jag. Däremot kan de blir för korta på höjden då kanske om man har större byst, så man inte får -under hakan problemet (själv bryr jag mig inte om just det, huvudsaken är att de är still). Andas utan att ngt sitter åt tycker jag inte man behöver göra obehindrat första gången man testar en sportBH, det brukar ordna sig. Kanske bäst att testa sig fram lite till vad som passar, dvs prova i affären och hoppa upp och ned.

Nja, hoppa upp och ner lär jag inte göra, men dock prova :)

Jag ska in på HM och lindex sen och testa. Hoppas nu på att det funkar på mig så jag inte blir besviken :p

I dag satt min bh helt fel. Vad som hänt vet jag inte, men den satt åt så jag fick ont av den, den brukar inte sitta så och göra ont så jag tror den hamnat konstigt, men det var inte läge att ta av och kolla sånt i dag. Jag fick stå ut. Det är sådant jag hatar med BHar faktiskt.
 
Sv: Operera bort brösten

Men jag menar att det blir konsekvensen av resonemanget. Att man blir en sämre förälder (förebild för barnen) genom att vara obekväm i sin könsroll och vilja "stympa sig". Det berör ju transpersoner i allra högsta grad. Om ens barn får dålig självkänsla av att man som förälder inte "visar att man duger som man skapades" så skulle barn till transföräldrar ha sämre självkänsla än andra. Jag är skeptisk.
och kl :)
Om barn till transpersoner har sämre självkänsla så är ju föräldern en sämre förebild för att den inte trivs med sin kropp den föddes med. Så för barnens skull ska man alltså ignorera hur man känner inför sig själv. Då är frågan, vilket påverkar ens barn mest? Att föräldern vantrivs med sin kropp, som bara behålls för barnens skull, eller att föräldern känner sig nöjd med sin kropp och trivs med sig själv, efter någon form av förändring av densamme?

Varför ses man som en stark och duktig förebild inför sina barn som transperson, men inte som en person som inte vill ha bröst?
 
Sv: Operera bort brösten

Självklart är det så. Och naturligtvis kan man inte heller "bestämma sig för att förbättra sin självkänsla", hursomhelst. Men man ska nog vara MEDVETEN om att man påverkar barnen, oavsett om man gör det medvetet eller ej.

Jag har inte någonstans skrivit att jag inte är medveten om att man överför åsikter, värderingar och liknande på sina barn. Goda som dåliga. Däremot är jag just MEDVETEN och gör vad jag kan för att inte föra över det till barnen. Det jag skriver här är inget som mina barn ens vet ett enda dugg om. Om ni skulle fråga dem om de visste att jag inte vill ha bröst så svär jag vid Gud och allt heligt att de inte skulle tro på er. Det är inte den bilden jag visar dem. Inte heller att jag inte är nöjd med mitt utseende.

Men alla som sminkar sig kan ju fundera på hur barn ser på att mamma sminkar sig så fort hon ska i väg. För vems skull sminkar man sig? Tycker man att man duger som man skapades om man sminkar sig för att bli finare?
 
Sv: Operera bort brösten

Du lurar dig själv om du tror att din dotter, eller dina söner, inget märker...

Nej, har jag skrivit att jag tror du skulle säga så till henne? :crazy:

Skillnaden mellan dig och de "andra som vill operera brösten" är att du vill ta BORT någonting. Om problemet verkligen var att brösten var i vägen och klumpiga skulle en bröstreducering lösa det, men du vill eliminera brösten helt eftersom du kopplar dem till en massa jobbiga saker med att vara kvinna.

Och ja, om en "annan" kvinna med låg självkänsla ville operera brösten så skulle jag faktiskt fråga: är det något du kan stå för inför dina barn och vad skulle du säga till din dotter om hon ville samma sak?

En taskig självbild är i mitt tycke en väldigt dålig anledning att ändra sitt yttre genom stora operationer.... Det varnar väl alla vettiga plastikkirurger för..? Om du tror att du blir lyckligare genom att operera bort brösten så tror jag du lurar dig, du är fortfarande kvinna, vad blir nästa grej, en hysterektomi?

Jag kopplar inte mina bröst till en massa jobbiga saker med att vara kvinna. Hade jag varit man och haft bröst (och det varit naturligt att män har bröst) så hade jag också velat vara utan. De är för mig inte en kvinnlig grej att ha bröst, jag är inte mindre kvinna utan bröst och mer med bröst. Att jag fortfarande är kvinna har jag väl hävdat hela tiden, eller har du missat? Poängen med att vilja ta bort brösten är för mig ingen fråga om att lura mig att tro att jag inte är kvinna och därmed har jag ingen anledning att fortsätta operera mig. Jag gör inte det för någon annans skull. Jag gör mig inte "fin" för någon annan.
 
Sv: Operera bort brösten

Men nu pratade jag ju om Enya, inte ett generellt resonemang. Jag tror inte (?) att Enya känner sig som en man fångad i en kvinnas kropp, hon vill ju inte operera sig för att bli någon annan, hon vill operera sig för att bli ingenting. Hon vill ta bort, sudda ut, radera, eliminera - inte förändra eller förbättra. Hon vill vara osynlig, inte dra till sig någon uppmärksamhet (män som tittar på hennes bröst är äckliga osv) och att karva bort kroppsdelar för att uppnå det... kan inte någonstans kallas för sunt.

Jag ser inga likheter alls med en transperson...?

Men spelar det någon roll om jag ser mig som en man fångad i en kvinnokropp eller som en kvinna? Jag tycker inte det har någon betydelse för när det ska få vara acceptabelt att inte vilja ha bröst. Att operera bort brösten för att man vill vara man är således i dina ögon ok, men det är inte ok att göra detsamme för att man inte vill ha bröst? Är man osund om man vill byta kön? Eller gäller det bara om man inte vill ha bröst?
Om man vill vara något mitt emellan man och kvinna, det är inte ok för dig?
 
Sv: Operera bort brösten

Du kan inte säga det till dig själv och tro på det, och tror på fullaste allvar att du däremot kan förmedla det till någon annan..? Varför kan du inte vara lika snäll mot dig själv?

Kan du förstå att din omgivning reagerar med sorg när DU säger att du är ful och vill ta bort brösten? Och sen rationaliserar du det hela genom att påstå att det är fakta? Skönhet (och fulhet) ligger i betraktarens öga och om din man ansåg dig attraktiv förstår jag inte varför du vill föringa den åsikten? Kunde han se dig som vacker kan ju andra, och även du själv, kunna göra det...?

Varför reagerar omgivningen med sorg? Är det så viktigt att jag har brösten kvar? Blir jag en sämre person utan? Varför är brösten så viktiga att ha för en kvinna? Jag vill inte bort brösten för att jag är ful. Fulhet och finhet har inget som helst med min önskan om att inte ha bröst. Inget. Alls.

Vad har min man med detta att göra? Vi valde inte varandra för våra utsidor. Han älskade mig som person, inte som utseende.
 
Sv: Operera bort brösten

Eftersom det var jag som skrev självupptagen måste jag svara.


Nej, jag har inte dagligen fått höra hur ful jag är.
Däremot har/hade jag ätstörningar under 15 år och vad det gör med uppfattningen om det egna jaget är väl ganska välkänt. Självupptagen är kanske fel ord, men mycket medveten och upptagen av det egna utseendet, hur andra uppfattar en och gärna aningen lite provokativ eller självutplånade.
 
Sv: Operera bort brösten

Jag har tänkt jättemycket på hennes barn, även om de kanske inte förstår innebörden av operationen. Men det är klart att de förstår att det är en operation och när de blir äldre kommer de att förstå varför. Och, jag tror absolut det finns risk att det påverkar barnens framtida självkänsla.

Delvis knapplån

Jag hade en tjej i klassen under mig som trodde att hennes mamma hade fått bröstcancer och som givetvis mådde fruktansvärt dåligt av detta. Hon gick i fyran eller femman då och förstod inte att hennes mamma bara hade förstorat brösten. Hon var helt tröstlös och satt i skolan och grät och hennes lärare var helt förtvivlade och lät henne slippa läxor under flera månaders tid. Hon vågade inte fråga sina föräldrar heller men tillslut var det någon som frågade hennes mamma hur det var och om de hade fått bort hela tumören och då rullades hela historien upp. Det kan vara bra att prata med sina barn så att de slipper tro det värsta om man nu ska operera sig oavsett varför man ska göra det. Mamman hade ju varit medtagen efter operationen (som nog var ganska ovanlig då i början av åttiotalet) och var sjukskriven länge och det tog ju tösen som att hon var sjuk.
 
Senast ändrad:
Sv: Operera bort brösten

Jag har små och de är aldrig i vägen, de skumpar inte ens när jag springer. Med en lite bylsig tröja syns de inte ens. Jag har inga som helst känslor för mina tuttar, de bara sitter på min kropp och gör varken till eller från. Jag har aldrig träffat någon man som brytt sig så mycket om dem heller.

I jämförelse skulle jag efter en 12 sidor lång tråd om dina bröst säga att du är mycket bröstfixerad. Andra användare jämför dem med öron, näsa, ben etc. Inte du. Brösten är något alldeles speciellt. Så om jag vore du skulle jag läst igenom tråden igen och tagit mig en funderare på vad det är som är så himla speciellt med ett par tuttar. Att det inte räcker med att fixa till dem så att de aldrig längre är i vägen, utan varje spår av tutte måste utplånas helt.
 
Sv: Operera bort brösten

Eftersom det var jag som skrev självupptagen måste jag svara.


Nej, jag har inte dagligen fått höra hur ful jag är.
Däremot har/hade jag ätstörningar under 15 år och vad det gör med uppfattningen om det egna jaget är väl ganska välkänt. Självupptagen är kanske fel ord, men mycket medveten och upptagen av det egna utseendet, hur andra uppfattar en och gärna aningen lite provokativ eller självutplånade.

Det är min uppfattning också. Det är ganska påfrestande att ha en relation med någon som är väldigt missnöjd med sin egen kropp. För hur ska jag vara nöjd och bekväm när mitt sällskap inte är det?
 
Sv: Operera bort brösten

1. Ja en ful insida tycker jag verkligen inte om. Det finns många snygga utsidor som har fula insidor, måste jag säga.
2. Jag brukar inte hävda mig själv. Det var inte dig jag menade, utan de som säger att t.ex någon är ful.
3. Hur ska man veta vad som är lögn och vad som int är det?
När jag nån gång säger att jag är ful så protesterar folk. Men när jag frågar mer, vad det är som inte är fult så har folk antingen bara glidande svar eller så säger de inget. Om någon frågar mig vad som är fint i deras utseende så kan jag fort räkna upp flera punkter. Varför kan inget göra det när det gäller mig?
4. :)
5. Jag har aldrig sagt att jag ska göra det, jag har endast pratat om känslan av att inte vilja ha bröst, jag har inte kommit så långt i tankarna på en operation egentligen. Aha, så bra! Jag trodde du var redo att "gå hela vägen".
6. Det gör jag. Skönt att höra!! :up:

:D

:) tiotiotio :)
 
Sv: Operera bort brösten

Varför reagerar omgivningen med sorg? Är det så viktigt att jag har brösten kvar? Blir jag en sämre person utan? Varför är brösten så viktiga att ha för en kvinna? Jag vill inte bort brösten för att jag är ful. Fulhet och finhet har inget som helst med min önskan om att inte ha bröst. Inget. Alls.

Vad har min man med detta att göra? Vi valde inte varandra för våra utsidor. Han älskade mig som person, inte som utseende.

Du skulle bli ledsen om din dotter tyckte så om sig själv som du gör skriver du. Men ändå kan du inte förstå att det finns de som kan bli ledsna för DIN skull över att du trivs så dåligt med dig själv...?

Brösten är inte viktiga, det är din vilja att utplåna dem och känslorna bakom det som är viktiga. Du förenklar det genom att göra det till en tuttfråga när det så uppenbart är mer komplicerat än så.
 
Sv: Operera bort brösten

Brösten är inte viktiga, det är din vilja att utplåna dem och känslorna bakom det som är viktiga. Du förenklar det genom att göra det till en tuttfråga när det så uppenbart är mer komplicerat än så.

precis! Jag har ju en vän din jag helhjärtat stötte i sin vilja att göra en sådan operation. Nu fick hon på grund av reglerna bara förminska dem,men det visste vi ju inte när frågan började.

Men utifrån sättet Enya pratar om sig och hur hon resonerar så tror jag det vore bäst att träffaen psykolog och arbeta med sin självbild och förhållande till sin kropp innan man ens överväger en operation.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 046
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 942
Kropp & Själ Halloj alla, Tänkte bara höra, av intresse, ifall någon mer varit med om detta? Några gånger under säg det senaste hmm.. året? har jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp