Opponera på uppsats

Aemos

Trådstartare
Ni som har opponerat på uppsatser, behöver hjälp!

Ska opponera på en c-uppsats imorgon och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Jag ska dessutom vara först ut som opponent så kan inte direkt kolla på hur de andra gör :crazy: Har såklart läst igenom den ett antal gånger och skrivit några sidor, men nu känner jag att jag kanske är alldeles för negativ...
Hur hård anser ni att man bör vara i sin bedömning?

I den uppsatsen som jag ska bedöma upplever jag till exempel att språket är ganska så dåligt i. Det känns ganska "slarvigt" skrivet och att det inte finns någon röd tråd eller sammanhang...men hur säger man det på ett snällt sätt?
Eller ska man ens säga det snällt? :p

Några tips?

Sv: Opponera på uppsats

Ställ mycket frågor till uppsatsförfattarna, ex hur anser ni att ni lyckats följa den röda tråden? Och sedan ge dina synpunkter på varför du anser att det inte är gjort. De bästa oppositionerna jag har varit på är där man mer diskuterat arbetet istället för att opponenten rabblar upp sin kritik. Som läsare känner jag att ni går vilse i detta stycke, vad var ert syfte här och känner ni att ni får fram det ni vill? Om ni hade gjort så här, ditt förslag, hade utfallet då blivit annorlunda?

När jag opponerat har innehållet varit viktigast. Ett dåligt språk kan man nämna i sammanfattningen som ett påpekande.

Opponera är kul. Lycka till!

Man säger de negativa sakerna på ett positivt. Tex "Om du hade skrivit så här..." Den röda tråden är nog viktigast i uppsatsen, finns inte den faller hela uppsatsen, tycker jag. Så det är ju något du borde säga rakt ut. Du saknar en röd tråd i uppsatsen.

Men framför allt tycker jag du ska leta upp de positiva sakerna också, om du förstärker dem så kan du smita in något negativt också. Opponering innebär ju inte att bara klaga på något utan också att ta upp det som är bra i en uppsats. Peka på bra saker, tex bitar i uppsatsen som gör att den röda tråden faktiskt finns på vissa ställen osv.

Tycker du att språket är dåligt kan du nämna att den är lite talspråkaktig.

när man läser en uppsats tycker inte jag man ska leta det dåliga, utan jag är mer för att man först letar upp det som är bra för på så vis får man fram vad som skulle kunna vara bättre.

:)

Gör en tydlig struktur för dig själv. Börja med att gå igenom språk och formalia. Hur väl är refereringen utförd? Finns allt i referenslistan? Om du gjort stickprovskontroll på sidhänvisningarna säger du att du kollat XX och YY var korrekta. Språket tycker jag inte du ska hänga dig fast i, för det är ju inte så mycket att diskutera. Säg typ att uppsatsen vunnit på bättre genomgång av språket, eftersom det nu ger ett slarvigt intryck och gör att man ibland måste läsa flera gånger (om det nu är så) och så kan du ha ett par exempel på det. Om det är så att respondenten kan ändra efter din opposition så kan du föra upp de föreslagna ändringarna på ett papper.

När du gått förbi formalian så koncentrera dig på innehållet. Det finns säkert en del korta frågor. Förbered också några längre diskussionsfrågor som är knutna till innehållet.

Några jättegamla mögliga tips (evigheter sedan jag opponerade på uppsats, dessutom tror jag det varierar mellan institutioner, trodde det brukade ges någon slags vägledning?)

Man kan slå ihop alla små språkliga fel och felaktiga källhänvisningar på en lapp och lämna över in, så slipper man klaga på det i alla fall. (Vet inte om det är ok på er institution såklart men det var vanligt för oss, och blev ännu vanligare för D-uppsatsen.)

Komma ihåg att skriva ned och berätta vad man tyckte var bra.

Hos oss var det nog viktigast att kolla om de använde rätt metoder, statistik som var rimlig, teorier som passade, enkäter som folk kunde begripa, urval som inte var -mina vänner, om urvalet var -mina vänner, att man berättade att det kunde bli snedvridet. Och att slutsatsen i alla fall verkade rimlig.

Om gruppen aldrig skrivit pm eller små B-uppsatser el dyl tidigare kunde det vara värt att kolla idiotsaker som -skrev av boken, skrev dåligt om en sida ur -boken osv.

Här är några grejer jag brukar fundera på när jag korrläser uppsatser eller ska opponera:

Läsbarhet: är språket bra? För krångligt/talspråkigt? Bra flyt mellan olika stycken?
Hänger uppsatsen ihop i de olika delarna - stämmer inledningen överens med resten av innehållet? Ges svar på frågeställningen?
Har en bra metod använts?
Är det lagom avvägning på de olika kapitlen? Är teorin relevant för frågeställningen? Dras slutsatser på ett bra sätt? Är resultaten redovisade på ett tydligt sätt?

Se till att du har bra motiveringar till dina åsikter och ge gärna förbättringsförslag! Lycka till :)

*kl*
Tack alla! Vad ni är bra :)
Känner mig lite lugnare nu! Tycker det är så svårt att veta med sånt här, men sjukt kul att opponera! Vara på "den andra sidan" ett tag, hehe :p

Det är ju lite i senaste laget, beroende på hur långt du redan kommit...men det är ju många timmar kvar tills imorgon :)

Har ni inte haft genomgång i kursen? Det borde vara en självklarhet att er kursledare går igenom vad som förväntas av er vid en opponering på c-nivå! Framförallt om det är ämne där man inte kan räkna med att studenterna haft opponeringar på tidigare nivåer.

I vilket fall, syftet med en opponering är varken att göra det lätt för alla inblandade genom att säga att allt är bra eller att anmärka på varje stavfel. Någonstans däremellan är en bra riktning :D Men var inte rädd för att anmärka på det som inte är bra, syftet är ju att författaren ska kunna använda din feedback till att göra uppsatsen bättre! Och om den är "för dålig" för tiden som är kvar så lär sig åtminstone författaren till nästa gång. Jag har sett många alltför mesiga opponeringar i mitt tycke, men jag kanske är hård :sneaky:

Det absolut viktigaste är att man är konstruktiv, och att man inte sågar författaren när man tar upp det som är mindre bra. Bäst dialog får man ju om författaren inte känner sig nedtyckt, och en opponering är en dialog tycker jag. Opponenten frågar, och författaren förklarar och motiverar sina val. Jag bygger alltid mina opponeringar på mer frågor/diskussioner där det framgår vad jag anser än direkta påståenden om brister. I stil med "I ditt syfte säger du att du ska bla bla...och du har valt teori A...hur tänkte du när du valde den teorin istället för exempelvis teori B" alternativt har slutet som en följdfråga. Man känner ju lite hur pratsam eller stel författaren är och jag lägger upp frågandet efter det för att få fram just en diskussion. Poängen är ju att författaren gjort mer eller mindre medvetna val, uppsatsen kunde ju ha blivit på tusen olika sätt, och då ska författaren kunna motivera och kunna reflektera över sina val. Det är vad jag som opponent ska få fram om jag gör en bra opponering. Betygssätts ni även på opponeringen?

Syftet är som sagt att sträva efter att få till en dialog om olika möjliga sätt som uppsatsen kunde varit på, exempelvis teorival, metod, slutsatser eller vad som helst. Jag är dock tydligt med att i samband med diskussionen framföra min åsikt om vad som skulle göra uppsatsen bättre, när det är så. Vissa saker är ju mer tycke och smak och vissa saker är ju faktiskt bara bättre och sämre.

Hur mycket man hinner med beror ju på tiden, men i första hand koncentrerar jag mig på större saker som frågeställning, syfte, metod (valde författaren en rimlig metod för att kunna svara på sina frågeställningar och uppnå syftet? Inte ovanligt att detta inte hänger ihop...), teorival, analys och slutsatser (är det rimliga slutsatser som dragits), men också övergripande om läsbarhet (i mitt tyckte JÄTTEviktigt. Det spelar ingen roll om allt det ovanstående är bra om formatet är otydligt; röd tråd, logisk följd, styckeindelning, tydligt vad som är av författaren och vad som är hämtat från andra etc. I det senare blir det mer kommentar från min sida om vad som skulle förbättra uppsatsen, det är inte så mycket att diskutera som de större sakerna nämnda tidigare. Sedan brukar jag om jag har en utskrift av uppsatsen lämna in den med mina rent språkliga kommentarer direkt i texten, men det tar jag inte upp för diskussion.

Det här är en bra ordningsföljd tycker jag:
Opponent: sammanfattar kort uppsatsen, dvs hur denne har uppfattat den.
Författare: kommenterar med korrekt uppfattat eller eventuell rättning (om opponenten fattat helt fel kan ju hela opponeringen vila på felaktig grund, har hänt på en opponering jag var publik på O_o)
Opponent: Sammanfattande omdöme (här brukar jag typ alltid inleda med "jag tycker överlag att uppsatsen är bra, den är intressant och *passande positivt ord*." Inflikar eventuellt något kort om det jag kommer att kritisera och typ att "men det återkomer jag till sen" och pratar på lite. Om jag verkligen kommer att kritisera mycket är jag mer noga med att få in det redan i inledningen för att inte verka som att allt är frid och fröjd, men annars är inledningen mest för att skapa en bra öppning på opponeringen tycker jag.

Därefter påbörjar diskussionen jag redan skrivit om tidigare, där jag tar upp mina på förhand prioriterade saker beroende på hur tiden går.

Som avslutning knyter jag ihop med ett allmänt omdöme, där jag lyfter fram det som är bra och konstruktiva saker om hur den kan bli ännu bättre.

Det jobbigaste jag har varit med om var när en uppsats var riktigt riktigt dålig :eek: Tycker faktiskt inte att handledaren och institutionen borde släppt igenom den, men det är ju inte min sak att säga :cautious:

Ett tips är att formulera kritik som frågor, t ex:

Inte: uppsatsen har ingen röd tråd, man fattar inte vart ni vill komma
Utan: Uppsatsen tangerar flera intressanta frågor, a), b) och c), vad skulle ni säga är den viktigaste frågan?

Inte: Ert syfte hänger inte ihop med slutsatsen
Utan: Jag blev lite osäker, ni skriver i syftet att ni ska undersöka a), men i slutsatsen så verkar det mer handla det mer om b). Vad ser ni som huvudpoängen?

Inte: Teorivalet känns förvirrat, hur tänkte ni när ni valde teori x för att analysera fenomen y?
Utan: Ni har ju valt en lite ovanlig teori i sammanhanget, och även om ni förklarar lite kort varför ni valde den, så blir jag nyfiken på varför det blev just den? Ett alternativ hade ju kunnat vara teori z istället, som kanske är lite vanligare för att studera de här frågorna.

Dvs, istället för kritik, formulera det som att du känner dig lite förvirrad/osäker/nyfiken när du läser, och skulle vilja ha lite förtydliganden för att begripa bättre. Att göra en bra opposition handlar väldigt mycket om att formulera kritik på ett snyggt sätt. Uppsatsen är ju färdig, så kommentarer i stil med "ni borde gjort såhär istället" eller "det här var ju inget vidare" är rätt meningslösa, vad ska man göra åt det när uppsatsen är klar. En bra opponering skapar istället en bra diskussion, och inbjuder skribenten till att klargöra sånt som var förvirrat/dåligt i texten.

Senast ändrad:

Uppsatsen är ju färdig, så kommentarer i stil med "ni borde gjort såhär istället" eller "det här var ju inget vidare" är rätt meningslösa, vad ska man göra åt det när uppsatsen är klar. En bra opponering skapar istället en bra diskussion, och inbjuder skribenten till att klargöra sånt som var förvirrat/dåligt i texten.

Nja, det beror på upplägg. Vissa har upplägg 90% klar, dvs det finns utrymme att justera efter opponeringen. Inte att byta teori kanske, men t ex att anpassa texten så att den hänger ihop. Sen är det förstås olika skolor huruvida man ska anpassa frågeställningen till det uppsatsen faktiskt svarar på, eller köra på med det man har och förklara i analysen och slutsatserna varför det blev som det blev. Jag vet vad jag het klart tycker är bäst (det förstnämnda) men det finns olika uppfattningar om det.

hej, vem kan hjälpa mig. jag måste opponera en uppsats och min uppsats( gymnasietarbete) men jag vet ingenting och kan inte , snälla om någon kan hjälpa mig.

hej, vem kan hjälpa mig. jag måste opponera en uppsats och min uppsats( gymnasietarbete) men jag vet ingenting och kan inte , snälla om någon kan hjälpa mig.
Har du läst igenom de råd som finns i tråden? Ett gymnasiearbete är ofta på en lite lägre nivå än högskolan och ni borde ha fått några instruktioner om hur det ska göras?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra... 2 3
Svar
40
· Visningar
2 136
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 118
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka