Orättvist i debutant!

nä, häst och ryttare tillsammans behöver inte kvala alla stegen förutom till *** nivå, där skall ekipaget vara kvalat tillsammans annars så kan häst och ryttare kvala var för sig :D
 
Jaha, det visste jag faktiskt inte! Då var det ju ännu mer irriterande att han startade den hästen i en debutant... ;)
 
Ja fast herregud HAN är ju inte någon rutinerad *** ryttare bara för att hästen är det!!
Skall man bli irriterad på ponny/junior ryttarna som köper färdigutbildade hästar som gått **/*** oxå då.

Det är ett jättebra system att orutinerade ryttare rider på hästar som har rutin.
Vore bättre om fler tänkte så istället för att bli arga för att någon har en superrutinerad häst.
 
Ryttaren är inte på något vis orutinerad. Rider på landslagsnivå på ponny....
Har tävlat den stora hästen i hopp o dressyr ett tag.
Men har nog inte ridit någon fälttävlan på honom tidigare - inte vad jag vet iaf.
Hästen gick en *** klass nu i helgen med sin ägare.
 
Jo jag vet att det är Grafman, men jag tycker ändå att du tänker fel, det är stor skillnad att rida på ponny och häst och även om hästen går *** finns det inget som säger att den naturligtvis måste vinna debutant för det.
Det finns helt klart bättre dressyrhästar än Grafman i debutantklass.
 
Att det finns bättre dressyrhästar än denna häst i debutant håller jag inte med om.
Han brukar vara hos oss och träna för fälttävlanslandslagets dressyrtränare. Iaf tycker tränaren att hästen platsar i "högsta divisionen" i dressyrkarusellen. Men han går ju kanon i hopp och fälttävlan oxå.

Har inte påstått att det är fel att ekipaget rider debutant. Även de måste börja någonstans! Ponnyryttare måste skolas in på stor häst.
Har man då möjligheten att få rida en häst som denna ska man bara vara otroligt lycklig! :)
 
Att säga att han går kanon i terrängen och hoppningen är nog en överdrift, i alla fall när det gäller *** nivå :devil:
 
:rofl: Jag tror inte Gunilla har några vidare nerver för hon lyckas alltid rida fel väg eller tabba sig någonstans.
 
Jag kanske är för partisk...jag tycker han är så läcker!
Fast hans bror är ännu trevligare... och bättre!!! :)
 
ja så kan det ju självklart vara :bump:

Jag gillar dock inte honom så värst mycket som häst, då tycker jag att din är bra mycket bättre och finare :bow:
 
Jag såg honom som ung när Magnus red honom och gillade honom då väldigt mycket, men nu så finns det så oerhört många fina hästar och då bleknar han lite.

Jag gillar fuxdamer som är frammåt :rofl:
 
ja så kan det ju självklart vara :bump:

Jag gillar dock inte honom så värst mycket som häst, då tycker jag att din är bra mycket bättre och finare :bow:


:D :D :D Ja visst är han :love:
Right back at you :)
 
Unghästen är på banan för att utbildas och få rutin , inte vinna!!!!

Kram
 
Jo de tskulel vara bra om det var så.
MEn ja kan ju inte säga att jag helt 100 tycker att det borde vara så.
Det är fakstiskt itne så himla många i debutant som är så himla "duktiga" ändå inte på ponny iaf.
Det beror ju helt o hållet på hur mycket träning man ger hästen o unghästen.
Unghästar brukar vara rätt mjuka
 
Jag har inga åsikter om varken häst eller ryttare eller klass i sammanhanget, men vem menar du är landslagets dressyrtränare? jag tror inte att Susanne har varit där... ? Du kanske menar hans, men han är kickad som tränare för landslaget den över ett år tillbaka. har jag fel? Om Susanne varit där så ok.
 
Jag är inte lika bra som Linda Algotsson är det då orättvist att vi tävlar i samma klass??
Vissa ryttare och vissa hästar är bara bättre än andra oavsett ålder. Dom unhästarna Piia Pantsu rider på 5 och 6 åringar är minst lika bra som en 10 åring i Medelsvår B trots att 10 åringen har tävlat medelsvår B i 5 år.

Jag tror på ett system liknande det i Tyskland. Där proffsen rider debutant/lätt-klasser för sej. Man räknar poäng på ryttaren och med en viss poäng är ryttaren uppklassad för vanlig debutant/lätt klass.
Onekligen är det ju så att det underlättar i dressyren om man heter t.ex Anna Hassö eller Piia Pantsu. Även domarna erkänner det även om ingen vill ha det så. En hel del handlar ju om ryttarens självförtroende och sätt att ta för sej på dressyrbanan = erfarenhet.

Det finns givetvis för- och nackdelar med detta system men några av proffsen tror på det! Förhoppningsvis något man kan införa ganska snart!

Det är ju lite så idag att proffsen startar ett stort antal unghästar och tar många placeringar. Fler än vad de ger menar en del.. :smirk:
 
Hm, om jag ska vara ärlig så är min häsat MKT bättre på Dressyren än resten. Fast hon har superfina steg och har jättelätt för allt. :D Hon fyller 6 år nu i Juli :D fast egentliogen enligt "lag" är hon ju redan 6 . men i år ska jag testa fälttävlan på henne, få se hur det går :d :devil:
 
Sv: Orättvist i debutant!

jag tycker inte unghästar/ponnier ska få tävla i en egne klass... man som ägare till en unghäst vet att allt just då¨är träning och uppbyggnad av de som hästen ska göra sen... tycker de skulle vara mycket konstigt de tävlingar då en unghäst vinner över en ruttinerad häst ooch ryttare...
unghästens tid på tävling är inlärning och inget annat...
 
Sv: Orättvist i debutant!

Det vill jag nog inte riktgit hålla med om, även om det säkert underlätta att ha ett fint namn så sitter de ju på sina unghästar som faktisk inte heller alltid orka bära sig igenom hela dressyrprogrammet, och vad jag har sett så har de ju inte fått super straff med alla...

Dessa ryttare är ju oftast bättre än alla oss andra med tanke på all deras rutin vilket gör att de inte blir nervösa för en "liten" debutant.

Sen så tycker jag att om man har en unghäst behöver man ju inte sikta på att vinna de låga utbildningsklasserna, utan bara låta hästen gå i sin egen takt, det tror jag blir bäst i längden:cool:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 104
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 791
Senast: ameo
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 592
Senast: axel
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp