Bukefalos 28 år!

Ord ni älskar att använda!

Dentaku

Trådstartare
Inspirerad av ordhatartråden kände jag mig tvungen att starta en mer positiv tråd - vilka ord tycker ni är fantastiskt fina, roliga och/eller användbara?

Själv är jag väldigt förtjust i knycka och debil(inte nödvändigtvis i samma mening).
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag älskar att skriva ihop och göra uttryck lite lustigare, typ gört, såatte, vavava och så. :D Kanske säger något om min mognadsnivå. ;)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag vet inte om jag har några ord på svenska som jag gillar lite extra, men när jag pratar engelska har jag flera ord som jag använder med extra betoning när det passar. Outlandish är ett av de orden! :) :love:
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag gillar potential, dock och nödvändigtvis. Som nedsättande ord är rövhatt och begåvningsreserv klart bättre än övriga.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

OT men JAG SKULLE JU KOLLA PÅ VIDEORNA DU SKICKADE PÅ YOUTUBE!
På att göra-listan imorgon.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag gillar potential, dock och nödvändigtvis. Som nedsättande ord är rövhatt och begåvningsreserv klart bättre än övriga.

Det där är jäkligt konstigt. Begåvningsreserv är egentligen ett positivt ord men har även kommit att användas som sin raka motsats.

Begåvningsreserven är en grupp begåvade personer i samhället som inte har fått tillgång till högre studier. I mitten av 1900-talet syftade uttrycket mer specifikt på arbetarklassungdomar som hade fallenhet för högre studier men som av olika skäl inte hade möjlighet att studera vidare. I dag kan uttrycket användas i andra sammanhang, exempelvis om kvinnor som på grund av sitt kön inte får samma möjlighet som män i karriären: ”Det främsta argumentet för att kvinnor bör ha halva makten är att de utgör halva befolkningen och halva begåvningsreserven.”

Men med tiden har ordet också fått en annan betydelse som snarast är den motsatta; begåvningsreserven används nedsättande om personer som man anser vara mindre intelligenta: ”Begåvningsreserven slår till igen! Finns det inga gränser för vissa journalisters dumhet?” Det kan också användas med tydligare ironi: ”Under helgen har någon ur ’begåvningsreserven’ ägnat sig åt bilkörning på kyrkogården.”

Att ordet används på två så olika sätt kan skapa problem. Hur ska man exempelvis tolka det ganska vanliga exemplet ”Lisa tillhör inte begåvningsreserven, direkt”? Meningen kan tolkas som att avsändaren menar att Lisa är ovanligt dum. Men i själva verket kanske innebörden är den motsatta.

Vi avråder därför från att använda begåvningsreserven i sammanhang där betydelsen inte tydligt framgår.
(Språkrådet)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Dock är ett fruktansvärt användbart ord. Vilket får mig att inse att jag nog använder fruktansvärt rätt mycket som styrkeord. Fantastiskt använder jag nog en hel del också, dock oftast ironiskt.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Gillar som flera andra ordet dock, sen älskar jag ord som vafalls,adekvat mfl
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Dock gillar jag också. Annars har jag en faiblesse för obstinat och blasfemi.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag gillar ordet "baxa". Typ "Vem har baxat min kaffekopp?"
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag älskar ord i allmänhet. Måste jag välja favoriter är "motvalls" och "näppeligen" högt upp på listan.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Mitt älsklingsord är "gradient", tyvärr finns det väldigt sällan tillfälle att använda det.
Ett annat ord jag gillar att använda är "förnämlig".
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Dock, rövhatt och begåvningsreserv är några av mina favoriter med. Tillsammans med assface och pucko såklart!

Uttrycket "shut your ass" är också en favorit som används alldeles för sällan sen mina barn börjat lära sig att återge ord och uttryck alldeles för bra!
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag gillar ordet "baxa". Typ "Vem har baxat min kaffekopp?"

Menar du inte "mitt badkar" eller nåt?;) Baxa betyder att kånka på något otympligt, ungefär.

Edit: flytta med spett betyder det exakt enligt SAOL. Låter som mycket våld för en kaffekopps skull;)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Håller med, inser jag. Jag älskar också ord! Fast jag har aldrig tänkt på det på det viset.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Själv har jag utvecklat en sådan aversion mot "dock". Tycker att ordet i sig är användbart men det överanvänds något fruktansvärt, kanske speciellt här på Buke. Ofta där "däremot" eller "men" hade kunnat användas istället. Typ: "Jag gick ut med hunden, dock så hittade jag inte kopplet så jag tog ett grimskaft istället."
Jag vet inte, det är väl bara jag som är grinig men för mig ser det fel ut. :p
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 415
Senast: monster1
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 813
Senast: Grazing
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp