Bukefalos 28 år!

Ord ni älskar att använda!

Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag upptäckte just att jag använde ett för mig ovanligt ord i ett mail: kattrakande! Det är ju jättefint:)

(Sen slog jag upp det och insåg att det inte betydde exakt det jag trodde - men fint är det:D)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Måste tillägga - ett ytterst användbart ord i min vokabulär är ett ickeord som jag lånat av min bror och hans vänner, nämligen klö. Jag vet inte riktigt hur det uppstod men det var någon gång under tiden de bodde tillsammans och kan beteckna nästan vad som helst men för det mesta något negativt och rörigt.

"Det blev bara klö av det här"

Det är också lämpligt om man vill säga något på franska men inte riktigt hittar orden.

"C'est le klöklö."

Eftersom det är en lättskriven tangentbordskombination så döper jag alltid saker jag skickar till mig själv till klö och skriver det i dokument på ställen där annan text ska ligga.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag håller nog på SAOL, där baxa finns med i senaste upplagan som "flytta (med spett)" före nåt slangwiki;)
Mmm, de brukar ju vara väldigt snabba O_o Jag rör mig i en miljö med mycket tonåringar och där hör jag ordet dagligen sedan ett par år tillbaka.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag har eller aldrig stött på baxa på det sättet som du använder det.
Det låter väldigt skånskt :cautious:

KL

Jag gillar många kraftuttryck och förstärkningar: hurra, jösses, toppen, finemang osv.
Och så älskar jag svordomar med i stil med Kapten Haddocks. :D


Och jag vill gärna inleda konversationer med Hejsan svejsan! :o
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Fast att ett ord är slang innebär ju inte att det någonsin kommer att komma in i SAOL?

Det är olika språk, bara. SAOL har korrekt språk, slang är slang.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Nej, så klart inte! Men ordet finns ju, eller definitionen av det, trots att det inte anses korrekt? Vissa slanguttryck får ju en större spridning och blir etablerade med tiden, medan andra dör ut. Det är förstås naturligt och SAOL kan inte naturligtvis inte ge ut en ny utgåva så fort ett nytt uttryck börjar användas.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag håller nog på SAOL, där baxa finns med i senaste upplagan som "flytta (med spett)" före nåt slangwiki;)
Men mandalaki, det är slang. Som kom för typ evigheter sen ute i förorterna här.

Ey, bruschan, han baxa min bil jag svär.

Tror det var åtminstone fem år sedan min pappa började klaga över att baxa inte betydde baxa längre.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Ja, jag fattar att det är slang. Men det innebär inte att den korrekta betydelsen försvinner. Hälsa farsan det;)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Nej, så klart inte! Men ordet finns ju, eller definitionen av det, trots att det inte anses korrekt? Vissa slanguttryck får ju en större spridning och blir etablerade med tiden,

Ja, vissa. Men hur det går med just baxa vet vi inte, menade jag alltså.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Äh, då får jag lyssna på hans rants över språkets förfall och jag do not palla alltså! :p
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Rant är ett utmärkt nätuttryck som jag gillar! Konsekvens, vad är det:angel:

Det är ett så bra sätt att markera att man fattar att man just blev långrandig:D
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Rants gillar jag också! :) Överlag gillar jag inte när man slänger in engelska uttryck men jag kan ändå inte låta bli uppenbarligen. Återigen - hej dubbelmoral!

För övrigt finns det många underbara uttryck och ord jag lärt mig från min svåger som talar väldigt fin australiensisk engelska. Men svenska ord jag gillar? Skulle väl vara fabulera kanske. Och spankulera. Pajta gillar jag också! Men det kanske inte är ett riktigt ord förresten?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ord ni älskar att använda!

Nej, verkligen inte. Pajta är vad mina föräldrar kallat pyjamas ända sedan jag föddes. Nattpajta.

Men jag googlade och det är icke ett riktigt ord!
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Undrar om det inte finns småbarnsföräldrar som säger pya om pyjamas. Någon som känner igen det?

Ett engelskt ord som jag tyvärr har svårt att undvika är beef. Det är så himla bra.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Kötthövve (kötthuvud) är en favorit bland invektiven - ingen hjärna, bara kött :)

Det användes flitigt på min pappas gamla arbetsplats, till en besökande fransmans fasa - han kunde inte förstå varför karlarna gick runt och sa "Jag vill ha dig" (Je te veux) hela dagarna?
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

KL

Oj vad lång lista det skulle bli om man skrev upp alla härliga ord som finns :love:. Men här är några jag gillar extra mycket som jag kommer på just nu:


Ord som jag älskar, använder frekvent och vardagligt och som är vackra:

  • Ambivalent
  • Semantik
  • Adekvat
  • Exalterad
  • Vokabulär
  • Ekivok
  • Transparent

Ord som jag älskar, använder frekvent och vardagligt som är rätt fula/ful betydelse:

  • Rövhatt
  • Kötthuvve
  • Parasit
  • Crap
  • Apskaft
  • Kioskmongo
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: monster1
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp