Bukefalos 28 år!

Ord ni älskar att använda!

Sv: Ord ni älskar att använda!

Dock överanvänds helt klart, ja. Men det är nog för att det är ett enkelt sätt att skapa en motsats i en mening.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Ofta där "däremot" eller "men" hade kunnat användas istället. Typ: "Jag gick ut med hunden, dock så hittade jag inte kopplet så jag tog ett grimskaft istället."

Den där meningen kan stuvas om för att visa på ett på Buke knepigt använt ord: "jag hittade inte kopplet, därav tog jag ett grimskaft istället". Vad hände med "därför"?
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Åh, det hade inte jag heller men så hittade jag någon krönika (tror jag att det var) där krönikören pratade om sin kärlek till ord och jag insåg att jag kände igen mig i nästan allt.
Så mycket som jag babblar både i skrift och IRL så vore väl allt annat konstigt :D.

Mundiarré är ett annat, mindre elegant, favoritord apropå det. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ord ni älskar att använda!

Eller hur! Älskade gamla "därför", som när man var liten räckte för att omkullkasta hela sin meningsmotståndares (ofta mammas) resonemang. :love:
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Eller hur! Älskade gamla "därför", som när man var liten räckte för att omkullkasta hela sin meningsmotståndares (ofta mammas) resonemang. :love:

Jag använder ibland "därför" fortfarande, fast nu för tiden riktat mot sambon :p Även "själv då" är en gammal klassiker som inte får falla i glömska :D
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Det där är jäkligt konstigt. Begåvningsreserv är egentligen ett positivt ord men har även kommit att användas som sin raka motsats.

Har aldrig hört det användas på det sättet, låter ju helt fel :o

Har betydelsen halkat? Jag har iallafall bara hört det som nedsättande i meningar av typen "Ja hen tillhör ju inte begåvningsreserven precis", sagt av äldre personer, om någon de anser lite korkad.

kl

Mina favoritord är Emellertid, Huruvida och Alldeles.
Och så är jag svag för det dialektala Kardullers :D
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Fast där blir det ju rätt. Begåvningsreserven = smarta personer. Att inte tillhöra begåvningsreserven = negativt.

:)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

kl

Rövhatt :love:

Annars så gillar jag "fåtölj", för det låter så knäppt :D Speciellt om man säger det jättemånga gånger med varierande hastighet.

edit: "Toppen" älskar jag också! Typ "toppen, då ses vi imorgon!"
 
Senast ändrad:
Sv: Ord ni älskar att använda!

Sen finns det ju så otroligt många roliga varianter på stavningen av "fåtölj" också. Helt klart ett lite udda ord. :D
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Ja, som du ser i citatet från Språkrådet så har betydelsen halkat. Det är jättekonstigt, jag kan inte komma på fler ord som kan betyda två motsatser.

Fast som LL säger så har du ju den ursprungliga, positiva betydelsen (begåvningsreserven består av begåvade) i ditt exempel.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag har ett antal favoriter som dock varierar över tid.

Kötthövve (kötthuvud) är en favorit bland invektiven - ingen hjärna, bara kött :)

Emellertid, ändock, ånyo, imbecill. Har en förtjusning för äldre ord. Nyord är inte lika roliga. Förutom det geniala "fickla" förstås.

En kompis brukade använda tymplig om något som var lagom och bra. Eftersom otymplig finns så resonerade han som att då måste ju tymplig vara motsatsen!
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag tycker om det jag kallar bellmanskt språk, dvs när man blandar högt och lågt och får det att flyta ändå. Gärna lite högtravande äldre ord blandat med moderna slanguttryck.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Inte för vad de betyder, utan för hur de rullar av tungan: engelskans knickers och knickerbockers
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Fast där blir det ju rätt. Begåvningsreserven = smarta personer. Att inte tillhöra begåvningsreserven = negativt.

:)

Fast som LL säger så har du ju den ursprungliga, positiva betydelsen (begåvningsreserven består av begåvade) i ditt exempel.

Det var det jag menade, att jag bara hört det användas på det sättet. Och då bara av äldre personer.
Måste vara så att det sedan halkat pga att vår generation inte kan relatera till uttrycket, och därför tappat "inte" i meningen.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Det var det jag menade, att jag bara hört det användas på det sättet. Och då bara av äldre personer.
Måste vara så att det sedan halkat pga att vår generation inte kan relatera till uttrycket, och därför tappat "inte" i meningen.

Jag tror att den negativa användningen av 'begåvningsreserv' började som en ironisk motpol av någon generation efter 50-talets - och sedan misstolkats av någon ytterligare senare generation, så att dagens betydelse blivit dubbel.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Menar du inte "mitt badkar" eller nåt?;) Baxa betyder att kånka på något otympligt, ungefär.

Edit: flytta med spett betyder det exakt enligt SAOL. Låter som mycket våld för en kaffekopps skull;)

Förr i tiden, ja ;)

Nu betyder det även: "Att stjäla eller olovligen ta någonting, ens för en kort stund.

- Vem har baxat fjärrkontrollen!?

- Finns inte, nån baxade min hoj igår!"

Källa: slangopedia.se
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

+ 1 på den.

Började med dock på gymnasiet och det hänger med än :)
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Intressant ,har aldrig förr hört baxa användas i den betydelsen.
Älskar gamla och/eller dialektala ord som rahändigt,tocke,huruvida,således.
Favoritskällsord plattnacke o ålahuve
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag får nog instämma i den allmänna kören; dock är ett jättebra ord som jag nog har en tendens att överanvända. :o
När det kommer till kraftuttryck så blir det ofta klassiska svordomar men i en annan tappning - kuken och hor.
 
Sv: Ord ni älskar att använda!

Jag håller nog på SAOL, där baxa finns med i senaste upplagan som "flytta (med spett)" före nåt slangwiki;)
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 459
Senast: monster1
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp