Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Dikt an är alldeles intill, så nära det går.
Det används ganska ofta på mitt jobb? Men jag vet inte om nån använder så mycket utanför jobbet.

Trakt an har jag aldrig hört.
Nä, inte dikt an och trakt an. Diktan och traktan.

Det är något som man enträget vill eller åstundar. Hunden har en diktan och traktan att komma åt grannens katt. Jag försökte få äppelträdet att växa rakt, men det verkar ha en diktan och traktan att växa till vänster. Han verkar ha en diktan och traktan att ta över den där arbetsuppgiften.

Det är något som man enträget vill eller åstundar. Hunden har en diktan och traktan att komma åt grannens katt. Jag försökte få äppelträdet att växa rakt, men det verkar ha en diktan och traktan att växa till vänster. Han verkar ha en diktan och traktan att ta över den där arbetsuppgiften.
Jaha!

Nä, det uttrycket kan vi inte ta tillbaka, alldeles för förvirrande. :D

Jaha!

Nä, det uttrycket kan vi inte ta tillbaka, alldeles för förvirrande. :D
Inte det minsta! Diktan uttalas inte som dikt an, utan i ett svep - dick-tan och track-tan. Och eftersom det inte finns någon riktigt bra synonym så tycker åtminstone jag det är väldigt bra att ha - jag säger det lite nu och då om olika saker.

Jag har nog bara hört det liknande att trakta efter något eller traktar med den betydelse du skriver.

Näe?
I min värld är tillbringare en kanna med hällpip. En karaff är en flaska med en kork - företrädesvis av glas även den.
Tillbringaren har handtag. Karaffen har det inte.

Visa bifogad fil 189204
Karaffer används för att dekantera och de har iinte alltid kork men kan ha hällpip. Min morfar hade vackra karaffer i kristall för dekantering med kristall”kork” men liten pip. Jag har också sett karaffer med pip i modern tid. För mig är också tillbringare de med handtag och karaff de utan. Men är inte säker på att det verkligen är så strikt. Ser också en skillnad i användningen. I en tillbringare blandar man saft. Inte i en karaff 😉. https://share.google/4MA3CnHwSXjkkq8Cu

Många (de flesta) ord som försvunnit beror ju på att själva företeelsen mer eller mindre har försvunnit. Framgår av tråden.
Min morfars far var stins och jag minns när sista stinsen försvann från roslagsbanan (ca 1980?). Att autokorrekt gör sitt bästa för att hindra mig att skriva ordet stins är symptomatiskt. Men i vilket sammanhang har man idag nytta av det ordet? Vid midsommar tror jag många sjunger ord som de inte vet vad de betyder eftersom sysslorna försvunnit 🙂. En del gamla ord lever vidare i talesätt och ramsor.
Med detta sagt tycker jag ehuru är ett bra ord som förtjänar att leva vidare (ber om ursäkt om ngn redan tagit upp det)

Jag gillar ordet kalebass, för det ligger så bra i munnen 😁 (flaskkurbits låter ju bara ansträngt i jämförelse). Synd att det är närmast oanvändbart i sin egentliga betydelse i min vardag och därmed svårt att återta. Har dock fått det från morfar, som kunde slänga ur sig diverse ord helt ur sitt sammanhang så jag säger det lite då och då ändå 😅

Jag gillar ordet kalebass, för det ligger så bra i munnen 😁 (flaskkurbits låter ju bara ansträngt i jämförelse). Synd att det är närmast oanvändbart i sin egentliga betydelse i min vardag och därmed svårt att återta. Har dock fått det från morfar, som kunde slänga ur sig diverse ord helt ur sitt sammanhang så jag säger det lite då och då ändå 😅

Jag har också en diktan och traktan att använda ordet kökkenmödding mycket oftare än jag har anledning till det, på grund av det är ett väldigt roligt ihopsatt ord.

Detta bör dessutom ha varit första gången i mitt + 50åriga liv som jag använt uttrycket diktan och traktan, endast tack vare nya lärdomar i denna tråd. Men kanske inte sista?

Alltså, vore det inte trevligt om butternut squash istället kallades kalebasspumpa? 😊

Jag har också en diktan och traktan att använda ordet kökkenmödding mycket oftare än jag har anledning till det, på grund av det är ett väldigt roligt ihopsatt ord.

Detta bör dessutom ha varit första gången i mitt + 50åriga liv som jag använt uttrycket diktan och traktan, endast tack vare nya lärdomar i denna tråd. Men kanske inte sista?
Snyggt! 👏🏻😁

Jag tänker att du har en bredare definition av sunkhak än jag. Blecktornskällaren och Katarina Ölcafé t ex, är det sunkhak för dig?
Inte Blecktornskällaren nu för tiden, men däremot grannen Snövit, åtminstone innan ägarbytet för två år sen. 91:an längre ner på Ringvägen och innan de blev tvungna att gå över till att bli lunchrestaurang var en klassisk sylta. En annan är Stuket på Swedenborgsgatan.

Inte Blecktornskällaren nu för tiden, men däremot grannen Snövit, åtminstone innan ägarbytet för två år sen. 91:an längre ner på Ringvägen och innan de blev tvungna att gå över till att bli lunchrestaurang var en klassisk sylta. En annan är Stuket på Swedenborgsgatan.
Precis, de är ju inte så vanliga längre. Så om du hittat tre i samma hus så måste det vara nästan unikt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka