Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Ordförslagen verkar vara både manliga och kvinnliga?

Korpulent tänker jag nog inte rejäl kagge utan mer liksom stabil med kagge. (tex inte smala armar och ben och kagge).

Mullig är lite mer fluffigt och feminint?

Även om det kanske låter lite manligt ändå? Min farmor sa tex bara rätt och slätt att hon var tjock. Tänker korpulent är lite mer diskret än tjock?

https://www.synonymer.se/sv-syn/korpulent

Btw kom en hel uppsjö av intressanta ord här.

1. frodig, knubbig, trind, voluminös, bastant, mullig, rundnätt
Trind är ju väldigt fint och knubbig.
Högg första bästa svarsknapp i ämnet nu.

Adipös är ett ord på samma tema, det och korpulent använder jag då och då för att jag gillar orden. Det var en anatomilärare som använde dom frekvent i en kurs för tio år sen och det har uppenbarligen fastnat

Precis som vad man säger på engelskan. Tether. Kopplad ☺️
Här i Finland säger vi tjurdra om att bilda fast nåt djur. Tex Tjuren stod tjurad i ladugården. Men så kanske ni säger i Sverige också

Den Wikipedia artikeln ger jag inte mycket för!

Tjudra betyder ju att binda upp (binda fast) ett djur, oftast använt om nötdjur.

Det betyder det engelska tethering också.

Att man sedan i överförd betydelse använder det för att koppla ihop två IT-enheter, innebär inte att den grundläggande betydelsen plötsigt upphört.

Artikel borde kompletteras med den grundläggande betydelsen också.

Apropå tjudrad finns ju även fjättrad med liknande betydelse.
Nu används det väl mest om fjättrad ryggmärg, men det skulle helt klart gå att använda mer.

Högg första bästa svarsknapp i ämnet nu.

Adipös är ett ord på samma tema, det och korpulent använder jag då och då för att jag gillar orden. Det var en anatomilärare som använde dom frekvent i en kurs för tio år sen och det har uppenbarligen fastnat
Av alla ord som nämnts hittills, så är det bara ditt (Adipös) som jag inte har hört tidigare.
Tack för dagens lärande :)

Har ett ord från Bohuslän (kommer inte i håg vilken ort) som frekvent används i norska Larvik med omegn där jag växte upp.

Pärlar, med riktigt tjockt l. betyder gummistövlar, gärna då seglar typen.

Finge! Betyder typ "skulle få". Gammalt ord morfar alltid har använt (91 nu) och som damen jag jobbar med (62) använder ibland. Fint gammalt ord tycker jag :)
Älska konkjunktiv!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konjunktiv

Leve, vore, finge, bevare, välsigne, give

Jag vore så glad om jag bara finge en häst, (typ tror jag :) älskar dem men är lite shady på grammatiken. Älskar att man pratar om möjligheter.)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka