Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Tråden visar ju på lite problem med de äldre orden att de har så olika betydelse beroende på var i landet man är?

Oavsett så är dagvill ett ord jag använder ofta och mina yngre kollegor frågar ofta vad det betyder. Älskar äldre ord, men har nog trillat dit på endel modernare uttryck.

Det gör nog jag också. Sedan finns ju ölhall också men det ser jag mest som namn på ett specifikt ställe. Som Karlstads ölhall.

Tämligen är ett ord som jag själv använder en del, men jag tror inte att yngre generationer gör det.
Det är tyvärr ett ord jag använder tämligen lite. Ska tänka på att faktiskt använda det mer, brukar ha det som förslag men välja ett annat ord för att det känns något avvikande. Vilket inte borde avskräcka mig, det är knappast många av dem som är vana vid mig som skulle bli särskilt förvånade.

När jag läste den här tråden kom minnet av vad pappa brukade säga när jag och brorsan bråkade som små:
"Det blir bara gråt och tannagnisslan av 'et".

Det kanske inte passar in helt eftersom det just är mer ett uttryck, men det var faktiskt väldigt länge sedan jag hörde någon säga så, så jag postar ändå 😁

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka