Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

Jag gillar uttrycket sovlet. Min mamma sa alltid när jag var liten att man inte bara skulle äta sovlet på tallriken, utan även äta upp potatisen eller riset.
Numera skämtar vi lite om att många mest bara äter sovlet och knappt något till det.

Sovlet är alltså det man äter till kolhydraterna och salladen, alltså typ proteinet och såsen.

Jag gillar uttrycket sovlet. Min mamma sa alltid när jag var liten att man inte bara skulle äta sovlet på tallriken, utan även äta upp potatisen eller riset.
Numera skämtar vi lite om att många mest bara äter sovlet och knappt något till det.

Sovlet är alltså det man äter till kolhydraterna och salladen, alltså typ proteinet och såsen.
Min bror, född -95, använder det uttrycket fortfarande.

Jag har hört att man inte skulle dubbelsovla, dvs ta både typ ost och skinka på smörgåsen. :idea:

Det var ett ord som användes flitigt av mina morföräldar (och andra i den generationen) också :) .

Jag har nog aldrig sagt sweatshirt, bara collegetröja?
Jag säger väldigt sällan nåt av det (inser av den här diskussionen att jag väldigt sällan namnger specifika klädtyper :D), men sweatshirt tror jag är det vedertagna inom näthandeln i alla fall? Collegetröja sa vi också när jag var ung, hade helt glömt bort.

Jag använder nog själv mest det otroligt fancy och hippa ordet "tjocktröja", som innefattar alla typer av tröjor man har över t-shirt/linne, oavsett dragkedja eller luva. Men det räknas nog inte som ett gammalt ord som borde komma tillbaka och har därmed väldigt lite med tråden att göra.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka