Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

När jag tänker efter så har jag nog också sagt munkjacka om tröjan som har dragkedja och luvtröja om den andra, men unga människor verkar oftare säga hoodie/ziphoodie. Jag säger nog trots allt fortfarande mest luvtröja.

Här säger många sneakers om det som på "vår tid" hette gympaskor eller gympadojor. Typ klassiska Adidas eller Converse sa de flesta gympaskor om när jag växte upp, det hade inget med träning att göra då för tränade gjorde man om man typ spelade fotboll i fotbollskor.
Har aldrig hört gympaskor om Converse, bara basketskor.

Gällande namn på plagg är det väl dock inget nytt eller ovanligt att vi tar det engelska ordet för dem? Tänker t.ex tights och leggings. Och sweatshirt, finns väl inget svenskt ord för det, eller?

Smul är ett ord som jag använder mig av i mitt historiska romanmanus. Kan vara både adjektiv och substantiv. Det är dels en sjöterm som betyder att det finns obetydlig vågbildning. Men sedan kan man också använda det i betydelsen jag bryr inte ett smul, d.v.s. jag bryr mig inte ett dugg. Jag låter en av mina karaktärer ha det som ett uttryck. Tycker det är fint och fick idén från när jag läste en av Elin Wägners romaner som var ungefär samtida utgiven med den tidsperiod som mitt manus utspelar sig i. I Elins roman användes det framförallt av en karaktär.

https://svenska.se/?q=smul&exactMatch=true&activeTab=alla

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka