Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi medDär fick jag lära mig något nytt! Min släkt har använt ordet fel i hela mitt liv![]()
Har aldrig hört gympaskor om Converse, bara basketskor.När jag tänker efter så har jag nog också sagt munkjacka om tröjan som har dragkedja och luvtröja om den andra, men unga människor verkar oftare säga hoodie/ziphoodie. Jag säger nog trots allt fortfarande mest luvtröja.
Här säger många sneakers om det som på "vår tid" hette gympaskor eller gympadojor. Typ klassiska Adidas eller Converse sa de flesta gympaskor om när jag växte upp, det hade inget med träning att göra då för tränade gjorde man om man typ spelade fotboll i fotbollskor.
Här var gymapskor/gympadojor liksom allt som inte var kängor eller stövlar eller "finskor".Har aldrig hört gympaskor om Converse, bara basketskor.
Det sa vi om dem på 80-talet när vi började använda dem. Basketskor har jag aldrig hört om dem.Har aldrig hört gympaskor om Converse, bara basketskor.
Vi sa collegetröja om sweatshirt, halvsvenskt m a o.Gällande namn på plagg är det väl dock inget nytt eller ovanligt att vi tar det engelska ordet för dem? Tänker t.ex tights och leggings. Och sweatshirt, finns väl inget svenskt ord för det, eller?
haha jag var tvåa på bollenGalej och baluns!
Bästa orden!haha jag var tvåa på bollen![]()
Och jag säger luvtröja och gympaskorJag använder gympadojor och munkjacka.
Jamen ja, vem vill inte gå på en galej, eller baluns liksom?Galej och baluns!
Låneord, o hemska tanke!!!Luvtröja, huvtröja, hoodie, munkjacka - vad hände med tröja med kapuschong?!?![]()
Mina kompisar och jag använder båda!Galej och baluns!