Ord som borde tas i bruk igen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 596

Bukefalos 30 år!

MCP

Trådstartare
Inspirerad av tråden om vad som var bättre förr, vilka ord tycker ni att man borde använda mera? Det kan vara sådana som helt fallit ut ur språket, eller sådana som finns kvar men kanske hamnat i skymundan till förmån för någon engelsk variant.

Mitt förslag: eljest
Betydelse:
Annars, eller annorlunda.

Så tycker jag också att vi borde använda skam, skamsen och pinsam/t mera också istället för cringe.

Inspirerad av tråden om vad som var bättre förr, vilka ord tycker ni att man borde använda mera? Det kan vara sådana som helt fallit ut ur språket, eller sådana som finns kvar men kanske hamnat i skymundan till förmån för någon engelsk variant.

Betydelse:

Så tycker jag också att vi borde använda skam, skamsen och pinsam/t mera också istället för cringe.
Eljest är ett ord jag aldrig använder. Tror inte ens att jag hade haft något att göra med det förrän jag såg det på buke.

Cringe använder jag aldrig, men pinsamt säger jag ofta.

Jag tror, som vanligt, att vilka ord man använder/inte använder har mycket med var man bor att göra, och vilken ålder man är.

Betydelse:

Är det det det betyder. Ingen i min omgivning använder det, ser det i enstaka texter på nätet och har inte lyckats begripa vad det ska föreställa.

Men texter där det förekommer är mig ofta egala. Egal är ett ord som jag ofta använder och som det verkar som att allt färre förstår.

Att!!
Ok, det används ju forfarande, men plockas bort alltmer. Är det bara onödigt eller fyller det en funktion?

-Hon kommer klara det! eller -Hon kommer att klara det! (Till exempel.)

Jag röstar på att!
För min del känns det lite styltigt i munnen att använda att i den meningen när jag pratar.

Ohemult använder jag ofta. Mycket bra ord!

Häromkring betyder eljest att någon är lite bakom, lite trög.

Ett ord jag använder varje vår och uppmuntrar alla andra att använda är ôfsadrôpp. Det är när snön/istapparna smälter från taken och droppar ner på marken. Ett i mitt tycke fantastiskt ord!
Och det riktigt roliga är att det engelska ordet för att tjyvlyssna, eavesdropping, kommer av att man stod i öfsadröpet och lyssnade :D

Överlag tycker jag kanske att man kan använda svenska ord istället för engelska. Det har liksom gått för långt. Jag har en kusin i femtonårsåldern (helt och hållet svensk bakgrund och har nog aldrig någonsin pratat med en person från ett annat land) som alltför ofta frågar "vad heter ordet på svenska" och säger sen ett engelskt ord istället.

Hatar det j-vla ordet crunch också som missbrukas i alla matlagningsprogram på tv. Vad hände med krisp liksom?

Är det det det betyder. Ingen i min omgivning använder det, ser det i enstaka texter på nätet och har inte lyckats begripa vad det ska föreställa.
Den vanliga betydelsen idag är en snävare specialfunktion som utvecklats ur den allmänna betydelsen annorlunda. Det syftar på personer som av ospecificerade skäl är socialt avvikande i en måttlig grad.
Kanske finns det även något dialektalt bruk där grundbetydelsen fortfarande används?

Den vanliga betydelsen idag är en snävare specialfunktion som utvecklats ur den allmänna betydelsen annorlunda. Det syftar på personer som av ospecificerade skäl är socialt avvikande i en måttlig grad.
Kanske finns det även något dialektalt bruk där grundbetydelsen fortfarande används?
Annorlunda/udda är vad jag har trott men i trådstarten står det skamsen/pinsam vilket ju är något annat, så jag antog att jag missförstått.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka