Jag gillar ordet ohemult, och det får mig att tänka på Hemulen. Men hemult, finns det ordet? Vad betyder det i så fall?Spännande nog får ordet en annan betydelse om man tar bort o
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar ordet ohemult, och det får mig att tänka på Hemulen. Men hemult, finns det ordet? Vad betyder det i så fall?Spännande nog får ordet en annan betydelse om man tar bort o
Som i första inlägget, annorlunda.Även här betyder eljest att man är lite... udda.
Fast det var väl cringe - och inte eljest - som skulle betyda pinsam/skamsen?Annorlunda/udda är vad jag har trott men i trådstarten står det skamsen/pinsam vilket ju är något annat, så jag antog att jag missförstått.
Nä, det är att vi ska använda de svenska orden istället för cringe.Annorlunda/udda är vad jag har trott men i trådstarten står det skamsen/pinsam vilket ju är något annat, så jag antog att jag missförstått.
Eljest är jag väl bekant med, det är cringe jag inte fattar.Fast det var väl cringe - och inte eljest - som skulle betyda pinsam/skamsen?
Det är cringe som är pinsam. Eljest betyder annars, men kan på vissa dialekter användas för annorlunda/udda.Annorlunda/udda är vad jag har trott men i trådstarten står det skamsen/pinsam vilket ju är något annat, så jag antog att jag missförstått.
rättmätig, berättigadJag gillar ordet ohemult, och det får mig att tänka på Hemulen. Men hemult, finns det ordet? Vad betyder det i så fall?
Hemul är typ en medeltida juridisk fackterm.Jag gillar ordet ohemult, och det får mig att tänka på Hemulen. Men hemult, finns det ordet? Vad betyder det i så fall?
Eljest är jag väl bekant med, det är cringe jag inte fattar.
Tror ni pratade om varandra helt enkelt.Ja och där står det att vi ska använda skam och pinsamt istället för cringe, och sen skriver @MiaMia att det betyder annorlunda. Extremt förvirrande.
Jag fattar det nu. Hon missförstod mig och jag missförstod därför henne.Tror ni pratade om varandra helt enkelt.![]()
Jag trodde det var Eljest du pratade om att du inte begripit vad det betydde. Så det jag skrev var tänkt att utveckla och förtydliga i relation till den kortversion som skrevs i första inlägget...Ja och där står det att vi ska använda skam och pinsamt istället för cringe, och sen skriver @MiaMia att det betyder annorlunda. Extremt förvirrande.
Det tycker inte jag heller men mina barn fattar noll när jag säger detMen det finns väl inget annat svenskt ord som kan ersätta?
Hemulerna är ju, som personer, snarare rättrådiga, med starka drag av självgodhet.