Ordning på Pay & Jump

TheRedLightning

Trådstartare
Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som.

Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen. Det jag har reflekterat över är att det är väldigt olika hur "seriösa" arrangörerna verkar var och hur det styrs.

En jag var och kollade på verkade det vara lite "hej kom och hjälp mig stuk", ingen parkeringsvakt så det blev kaos på parkeringen då vissa ställde sig huller om buller. Dåligt ljud på högtalarsystemet så svårt att höra vad som sas, speciellt om man var på framridningen. Jättemånga ekipage på framhoppningen och även om det bara skulle ridas i ett varv, verkade det som flera red åt andra hållet ändå.

Den andra verkade var det mer seriöst, parkeringsvakt så det blev ordning på de parkerade ekipaget. Det var begränsat antal på framhoppningen, och framhoppningen red alla i samma varv. Enda nackdelen var att det var några som skrittade ute på spåret när det kom andra i galopp och skulle hoppa, istället för att skritta innanför spåret.

Det tredje var också mer åt det seriösa hållet med begränsat antal på framhoppningen, men där reds det däremot i båda varven. Bra högtalarsystem som hörs väl.

Det här är det lilla jag sett själv och jag tycker det är lite intressant att se hur olika det är från de olika klubbarna. Personligen gillar jag när det är någon form av parkeringsvakt som styr upp lite hur folk ska parkera så att alla får plats, att framhoppningen är begränsat antal och organiserad. Banpersonal vet vad de ska göra och inte står som frågetecken och är det någon som är ett frågetecken bör de ha minst en som varit med innan som kan hjälpa dom hur man gör. Samt bra volym på högtalarsystemet så att det hörs väl.

En annan sak jag lagt märke till är vart de har start och mål, den klubben jag är mest aktiv sa en gång när vi skulle bygga en bana att vi skulle undvika att ha målet vid läktaren då vissa hästar kan reagera på applåderna.
På en av Pay & Jumperna jag varit på hade de målet just vid läktaren och det var några hästar som skyggade för applåderna och knappt vågade gå fram.

Så hur är det i övriga Sverige, jag har bara sett en minimal del av allt?
Hur vill ni att det ska vara på en Pay & Jump för att det ska kännas bra ur alla aspekter?
Är det okej att rida med öppen jacka och luva med tanke på säkerheten? Vissa arrangörer har sagt till andra inte, så hur tänker ni kring det?

Fyll gärna på om det är något jag missat totalt, det här är bara mina egna reflektioner av det jag sett. Kan mycket väl ha missat något.
 
Tycker det är väldigt blandat. På en del ställen är det bra skött med ordning på allt på andra är det fullkomligt laglöst. Lite tröttsamt när dom inte har ljud som funkar och när dom inte verkar ha koll på nått. Det blir ju att man inte åker till dom ställena igen. En sak som jag uppskattar är när dom har ponny för sig och häst för sig. Lite smått obehagligt att ha små barn som inte kan styra eller inte förstår hur man rider, i lagom sparkhöjd för en stor häst. Min kunde när hon var yngre flyga rätt upp i luften och jag var livrädd att det skulle komma nån liten unge i vägen.
 
Vi har ju nu arrangerat ett antal PnJ och det är intressanta saker du tar upp.

Just högtalarsystemet är en grej vi har problem med. På banan är hörs det bra, men vi har (ännu) inga högtalare ute vid framridningen/framhoppningen. I stället har vi fått lösa det med personal som står vid framhoppningen som har koll istället.

Vi har egentligen inte ett reglerat antal personer på framridning/framhoppning men det har ännu inte varit mer än 8 ekipage inne samtdigt på våra 35*65m. Dock har vi alltid minst 1 personal på plats som hjälper till med hinder, men som också tar tag i saker som tex öppna jackor/luvor/folk som försöker hoppa med ländtäcken på/folk som har felaktig eller farlig utrustning osv.

Vi har också duktiga tävlande på plats som kan hjälpa de som kommer att gå banan om det önskas. Likaså hjälper personalen på framridning/framhoppning med tips om någon ber.

Vi sklijer ponny från häst, pga säkerhetsskäl. Iom att vi också erbjuder starter från 10-140cm så är det verkligen spridda startfält.

Målet hos oss är att man skall få träna/lära sig tävla. Alla skall få lyckas (även om det innebär att vi får bygga om banan för att någon blivit rädd under pågånde ritt, eller bara köra räcken eller vad man nu har för önskemål). Jag tror att just PnJ (och till viss del även PnR) har väldigt olika mål hos olika anläggningar. Är det pengar som är målet? Eller nåt annat?
 
Tycker det är väldigt blandat. På en del ställen är det bra skött med ordning på allt på andra är det fullkomligt laglöst. Lite tröttsamt när dom inte har ljud som funkar och när dom inte verkar ha koll på nått. Det blir ju att man inte åker till dom ställena igen. En sak som jag uppskattar är när dom har ponny för sig och häst för sig. Lite smått obehagligt att ha små barn som inte kan styra eller inte förstår hur man rider, i lagom sparkhöjd för en stor häst. Min kunde när hon var yngre flyga rätt upp i luften och jag var livrädd att det skulle komma nån liten unge i vägen.
Ah det var en intressant aspekt jag inte ens tänkt på det där med ponnyer och hästar för sig, tror jag bara sett det på någon kommande P&J på en annan anläggning.

Vi har ju nu arrangerat ett antal PnJ och det är intressanta saker du tar upp.

Just högtalarsystemet är en grej vi har problem med. På banan är hörs det bra, men vi har (ännu) inga högtalare ute vid framridningen/framhoppningen. I stället har vi fått lösa det med personal som står vid framhoppningen som har koll istället.

Vi har egentligen inte ett reglerat antal personer på framridning/framhoppning men det har ännu inte varit mer än 8 ekipage inne samtdigt på våra 35*65m. Dock har vi alltid minst 1 personal på plats som hjälper till med hinder, men som också tar tag i saker som tex öppna jackor/luvor/folk som försöker hoppa med ländtäcken på/folk som har felaktig eller farlig utrustning osv.

Vi har också duktiga tävlande på plats som kan hjälpa de som kommer att gå banan om det önskas. Likaså hjälper personalen på framridning/framhoppning med tips om någon ber.

Vi sklijer ponny från häst, pga säkerhetsskäl. Iom att vi också erbjuder starter från 10-140cm så är det verkligen spridda startfält.

Målet hos oss är att man skall få träna/lära sig tävla. Alla skall få lyckas (även om det innebär att vi får bygga om banan för att någon blivit rädd under pågånde ritt, eller bara köra räcken eller vad man nu har för önskemål). Jag tror att just PnJ (och till viss del även PnR) har väldigt olika mål hos olika anläggningar. Är det pengar som är målet? Eller nåt annat?
Ja, vissa arrangörer verkar mer seriösa än andra. Alla tre jag varit på har det varit folk som sprungit med om det behövts för att få hästarna framåt, två av dom vet jag har lagt ner bommar om hästen verkligen inte vill hoppa, så den åtminstone kan kliva över.

Tycker personligen att P&J är jättebra träning inför en kommande tävlingskarriär om man har den ambitionen, så man kan träna inför det osv.

Även stött på ett ställe där de istället för jämna höjder (typ 50, 60 osv) haft ojämna (55, 65 osv) istället. Om jag förstod det rätt var det någon övning inför någon riktig tävling som har de höjderna. För mig personligen blir det lite tokigt, min smärtgräns just nu går vid 80 så leker vi med tanken skulle jag i så fall få gå ner i höjd och hoppa 75 istället.
Nu skulle jag nog förmodligen klara 85 ändå men tänker mer om vi nu säger att det är ett ekipage som inte är redo för högre och egentligen vill öva tävlingsmoment på den höjden, då blir det lite fel. Vet inte hur vanligt det här är på olika anläggningar förstås.
 
Jag var iväg i fjol på en p&j där det kändes väldigt dåligt planerat. Framförallt förväntades det att man hade medhjälpare, vilket inte riktigt funkade för mig som alltid åker själv. Tex kunde man anmäla sig hela tiden, så startlistan uppdaterades konstant, men endast på ett ställe (som man inte kunde ta sig till med häst). Likaså fick man inte vara i närheten av banan med häst, så det var omöjligt att se banan ridas.

Jag frågade när jag fick komma in på framhoppningen med min häst, men det visste inte banpersonalen. De hade ingen aning om vilket ekipage som var på banan, ingen visste egentligen nånting.

Min starttid var beräknad till ungefär 17:30 när jag åkte hemifrån, men jag kom in på banan strax innan 19. I kombination med riktigt tungt underlag både på framridning och framhoppning gjorde att jag aldrig mer kommer åka dit med min häst. :(
 
Jag var iväg i fjol på en p&j där det kändes väldigt dåligt planerat. Framförallt förväntades det att man hade medhjälpare, vilket inte riktigt funkade för mig som alltid åker själv. Tex kunde man anmäla sig hela tiden, så startlistan uppdaterades konstant, men endast på ett ställe (som man inte kunde ta sig till med häst). Likaså fick man inte vara i närheten av banan med häst, så det var omöjligt att se banan ridas.

Jag frågade när jag fick komma in på framhoppningen med min häst, men det visste inte banpersonalen. De hade ingen aning om vilket ekipage som var på banan, ingen visste egentligen nånting.

Min starttid var beräknad till ungefär 17:30 när jag åkte hemifrån, men jag kom in på banan strax innan 19. I kombination med riktigt tungt underlag både på framridning och framhoppning gjorde att jag aldrig mer kommer åka dit med min häst. :(
Oj, finns det sådana tävlingar med där man förväntas ha medhjälpare? 😮 Långt ifrån alla som har det. Förstår att du inte blir sugen att åka tillbaka dit, speciellt om det drar ut så på tiden utan att få tillgång till information.
 
Just aspekten med skritt på spåret så föredrar jag det när man bara har ett varv på framridningen. Är helt omöjligt att hålla sig ur vägen för alla som ska hoppa annars anser jag, eftersom man hela tiden korsar deras spår.

Egentligen skiljer det sig inte ett dugg med PnJ jämfört med vanliga tävlingar. Allt det du nämner har jag varit med om på lokala hopptävlingar också. Jag som ofta åker ensam får kämpa för att kunna hålla koll och likaså på framhoppning där det höjs och sänks hur som helst.

På en PnJ önskar jag mig ett avslappnat klimat. Det hade varit perfekt om man hade separerat ponnyer och hästar. Det är alltid väldigt svårt att beräkna sin starttid på PnJ eftersom det ofta är omstarter eller att när lilla Lisa och Mulle ska "hoppa" så gör de det i skritt och banan tar då fyra gånger så lång tid. Därmed skulle det kunna vara bra om de la in pauser i schemat, som man kan hoppa över om man ligger mycket efter tidsschemat. Sen gillar jag om det finns mycket folk på banan som kan hjälpa till om det skulle behövas. Och om man nu vill ha något väldigt tittigt hinder så bör det finnas ett alternativhinder.
 
Jag skulle tänka på P&J som en gemensam träning dvs alla förväntas hjälpa till och man kan inte förvänta sig hjälp av funktionärer därför är det bra att ha medhjälpare med sig.
 
Har varit på ganska många som varit väldigt varierande i kvalitén.
Mitt och många andras favoritställe är en anläggning här med stor vana av tävlingar.
De har inte parkeringsvakter men stor yta och står i i got hur man ska parkera, aldrig varit problem.
Dubbla ridhus med högtalsystem som hörs på framhoppningen. Gott om personal, en sköter insläpp till framhoppningen efter lista. Max 6 ekipage och bara ett varv.

Väldigt välbyggda banor med fina hinder.
De har även onlineresultat, guld eftersom det kan vara runt 150 starter.
Kan lägga upp en film från någon runda där.
 
Det var hundra år sen jag tävlade hoppning. Varför ska alla rida i samma varv? Hur funkar det rent praktiskt iom att hindren står i olika varv osv?
 
Det var hundra år sen jag tävlade hoppning. Varför ska alla rida i samma varv? Hur funkar det rent praktiskt iom att hindren står i olika varv osv?
Hinderna står ju i samma varv då... Ofta med bommar som avskiljare på medellinjen om det är trångt eller är barn och ponnyer- lite som mitträcket på vägen.
 
Hinderna står ju i samma varv då... Ofta med bommar som avskiljare på medellinjen om det är trångt eller är barn och ponnyer- lite som mitträcket på vägen.
Aha så man hoppar inte alla hinder från samma håll då? Som det var förr?
Då hoppade man ju tex räcke och oxer i samma riktning men olika varv.
Hoppar man då bara fram i ena varvet alltså?
 
Aha så man hoppar inte alla hinder från samma håll då? Som det var förr?
Då hoppade man ju tex räcke och oxer i samma riktning men olika varv.
Hoppar man då bara fram i ena varvet alltså?
Precis. På riktiga tävlingar brukar dom byta varv när dom byter klass, så det blir från andra hållet
 
Aha så man hoppar inte alla hinder från samma håll då? Som det var förr?
Då hoppade man ju tex räcke och oxer i samma riktning men olika varv.
Hoppar man då bara fram i ena varvet alltså?
Ja precis. Inga större konstigheter. Är man där förstår man utan problem!
 
Men blir det inte konstigt att bara hoppa fram i ett varv? Vill man inte hoppa i både höger och vänstervarv?
Jo.
Men framhoppning är väl alltid en plats där man inte får göra som man vill och inte alltid kan följa sin plan.
Ute när det finns mer plats är det fortfarande två varv oftast och i trånga ridhus är det liksom alltid kass att hoppa fram.
Ofta finns ju nån bana att rida fram på så man värmer upp upp båda varv.
 
Just aspekten med skritt på spåret så föredrar jag det när man bara har ett varv på framridningen. Är helt omöjligt att hålla sig ur vägen för alla som ska hoppa annars anser jag, eftersom man hela tiden korsar deras spår.

Egentligen skiljer det sig inte ett dugg med PnJ jämfört med vanliga tävlingar. Allt det du nämner har jag varit med om på lokala hopptävlingar också. Jag som ofta åker ensam får kämpa för att kunna hålla koll och likaså på framhoppning där det höjs och sänks hur som helst.

På en PnJ önskar jag mig ett avslappnat klimat. Det hade varit perfekt om man hade separerat ponnyer och hästar. Det är alltid väldigt svårt att beräkna sin starttid på PnJ eftersom det ofta är omstarter eller att när lilla Lisa och Mulle ska "hoppa" så gör de det i skritt och banan tar då fyra gånger så lång tid. Därmed skulle det kunna vara bra om de la in pauser i schemat, som man kan hoppa över om man ligger mycket efter tidsschemat. Sen gillar jag om det finns mycket folk på banan som kan hjälpa till om det skulle behövas. Och om man nu vill ha något väldigt tittigt hinder så bör det finnas ett alternativhinder.
Jag har aldrig varit på en lokal tävling mer än som funktionär i köket/cafeterian och då ej sett vad som hänt runt om.
Ett av ställena jag varit på tänker jag mig att både banpersonal, speakersystem samt parkering fungerar bättre när det är lokal tävling, då det blir mer seriöst eller åtminstone så inbillar jag mig (verkar dock som du upplevt de motsatta).

Jag har sett unga flickor va banpersonal och de såg ut som frågetecken och visste inte va de skulle göra, hur högt de skulle höja hindrena osv. Då tänker ja att det kan va bra att åtminstone ha en rutinerad person med dom så de har en trygghet att luta sig mot, samtidigt som de lär sig hur det fungerar att va funktionär.
 
Har varit på ganska många som varit väldigt varierande i kvalitén.
Mitt och många andras favoritställe är en anläggning här med stor vana av tävlingar.
De har inte parkeringsvakter men stor yta och står i i got hur man ska parkera, aldrig varit problem.
Dubbla ridhus med högtalsystem som hörs på framhoppningen. Gott om personal, en sköter insläpp till framhoppningen efter lista. Max 6 ekipage och bara ett varv.

Väldigt välbyggda banor med fina hinder.
De har även onlineresultat, guld eftersom det kan vara runt 150 starter.
Kan lägga upp en film från någon runda där.
Låter ju toppen det där, ena stället jag bara varit publik på hittills där det inte verkar som någon har koll på hur man parkerar på grusplanen. Jag tänker mig snarare om någon har börjat parkera på ett visst sätt, då ställer sig nästa person likadant inte på ett annat sätt som verkligen kommer försvåra för alla i slutänden.
I det läget tror jag inte det är fel med en parkeringsvakt som styr upp lite.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 217
Senast: IngelaH
·
Hoppning Hittade ingen bra tidigare tråd ang frågan så jag chansar och gör en ny. Har inte heller hittat den informationen jag letar efter...
Svar
19
· Visningar
5 040
Senast: prallan
·
Träning Eftersom jag antar att många här antingen själva håller lektioner eller åtminstone rider/har ridit på tex ridskola hoppas jag att det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 853
Senast: cowgirl81
·
Y
Dressyr Som rubriken lyder, kan/bör man rida öppnor i stärkningsyfte? Jag anser att man kan det. Har använt detta på ett flertal hästar för att...
2
Svar
24
· Visningar
2 832
Senast: Yvvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp