Bukefalos 28 år!

Organiserad fysträning

Quinny

Trådstartare
Vi har fått en idé på vår ridklubb/ridskola att vi ska ha organiserad fysträning för våra medlemmar. Hjälp mig att spåna lite, ge mig alla möjliga tankar och idéer!
Så här långt har vi kommit (förutom det som finns kvar i mitt huvud):

Målgrupp:
Privatryttare, ridskoleelever & föräldrar till dito.

Fokus:
kondition, "allroundstyrka" med fokus på bålstabilitet (rygg, mage, höftböjare), uppvärmingsövningar inför ridpass samt stretchövningar innan/efter ridpass (+efter fyspass).
Fokus ska också ligga på att ha kul, så träningen blir lättare!

Utförande:
Deltagare delas in i smågrupper på två till tre st med liknande storlek. Är dom vänner och har samma "tider" så är det ett plus!
Vi ses varannan vecka - förslagsvis måndagar eller tisdagar och kör ett gemensamt pass.
Deltagarna får varsitt anteckningsblock som ska fungera som "träningsdagbok", där man kan skriva i resultat ( tex tider), övningar som man tycker fungerar samt alla extra pass man gör utöver varannan vecka.
Den veckan man inte har gemensam träning tränar man med sina träningspartners, så målet ska vara fysträning en gång/vecka.

För att detta ska fungera kan klubben förslagsvis köpa in:
Anteckningsblock, gärna i eller med en pärm så man kan sätta in ev papper man får av "instruktör".
Reflexvästar (kan finnas på anläggningen eftersom dom kan behövas vid uteritter på lektionstid!)
Träningsgummiband
Pilatesbollar
Stegräknare (stegräkningstävling?)
Hopprep

Mål:
Målet är att deltagarna ska märka skillnad på sin ridning genom att öka kondition och styrka, samt öka välbefinnandet i sitt övriga liv.
(Detta görs via enklare "före och efter"-tester samt en personlig touch på sin träning.)
Att öka kamratskapen och föreningssamhörigheten genom att ha kul tillsammans, dvs förena nytta med nöje
 
Senast ändrad:
Sv: Organiserad fysträning

Och jag läste FRYS träning. Och tänkte herregud- DET behöver man ju inte träna på denna hemska långa vinter- fryser det gör man ju ändå! BRRRR!!!!

:rofl:
 
Sv: Organiserad fysträning

Vilken rolig idé! Väldigt bra initiativ tycker jag :)

Funderade lite på vem som ska hålla i fysträningen? Kommer personen ha någon utbildning för det?

Sen skulle iaf jag uppskatta om man får identifiera själv vad man har svårt med i ridningen och få hjälp med vilka muskler som behöver tränas/stretchas särskilt. Ex: jag har svårt att komma ner i sadeln -stretching av höftböjare och ljumskmuskler.
 
Sv: Organiserad fysträning

KungTulle - neeeej.... Ingen mer FRYYYSträning! Den är avklarad för i år!!

Karini - vi är (förhoppningsvis) minst 2 st som kommer att hjälpas åt att hålla i detta.
En pluggar till idrottslärare och den andra har tränarutbildning upptill steget under elit, dock i en annan sport som personen själv utövat i över 24 år (även som tränare).
Vi har dessutom kontakter med bl a sjukgymnaster och friskis-ledare.

Meningen är att man ska identifiera sina problem, men jag tror man gör det efterhand, dvs det kommer med kroppskännedomen. Det är det vi menar med "träning med en personlig touch". Med tanke på att det kommer variera i åldern, allt från tjejer på 12 år till äldre män, så måste ju träningen anpassas rejält!
 
Sv: Organiserad fysträning

Jag fattade inte riktigt, men ska ni ha enskilda träningspass för varje grupp á två-tre personer? I så fall blir det nog knepigt att få med alla grupper bara på mån och tis.

Jag skulle nog oavsett rekomendera lite större grupper, spec. om de ska få ihop en egen träning i veckan. Är man två eller tre pers och en inte kan så blir det lätt att man ställer in alltihop, är man istället fem-sex så gör en persons frånvaro inte lika stor skillnad.

Sen skulle jag om jag vore ledare inte bara rekomendera ett ytterligare träningspass utan åtminstone tre till förutom de lärarledda (dvs. två pass i veckan). Bättre att sikta högt och hamna på i snitt ett pass i veckan än att börja där och riskera att folk tröttnar då de inte känner någon utveckling.

Kul initiativ! Önskar det fanns på alla ridskolor!
 
Sv: Organiserad fysträning

Då har ni ju mycket erfarenhet, kommer säkert att bli jätteuppskattat i klubben! Det skulle iaf jag tycka :)

Har nog inte så mycket att tillägga på ert upplägg, tycker det låter väldigt genomtänkt!
 
Sv: Organiserad fysträning

Låter skitbra ju! :D Om någon av er har iphone så kan ni ladda ner appen "Nike training", det finns kanonbra konditions/styrkepass på 30-45 min. Man kan hitta väldigt, väldigt användbara övningar där som kan göras jobbigare med tyngre vikter osv :)

men om ni redan har träningsvana personer så borde väl även den biten vara fixad. Fler stall borde göra så tillsammans, stärker både kroppen och sammanhållningen mellan ryttarna! :D
 
Sv: Organiserad fysträning

Det ska vara EN gemensam träning för HELA, dvs alla smågrupper tillsammans en gång/varannan vecka. Under detta gemensamma pass jobbar man tillsammans i sin lilla grupp, vid cirkelträningar, stafetter osv osv.
Anledningen till att vi valt små grupper om 2-3 st är just för att man ska bli något "beroende" av varandra så man ska hitta tider när alla tre kan. Annars är risken att det alltid är samma person som uteblir och då faller ju konceptet med att träna tillsammans. Dvs lite omvänt (positivt) grupptryck.
En annan anledning är att det "enskilda" passet ska kunna bli lite mer flexibelt - t ex två tjejer som går i samma klass, har häst i samma stall, sticker ut på en lätt joggningtur efter man mockat till sina hästar.

Självklart kommer fler pass/vecka att rekomenderas, men såna här saker har en tendens att rinna ut i sanden när det blir för mycket. Personerna som detta vänder sig till rör sig inte alls idag (förutom ridningen) - då är omställningen att börja träna en gång/vecka en ganska lugn start, som med tiden förhoppningsvis trappas upp.

Man får inte glömma att det är hästmänniskor som ska ingå i den här träningsgruppen, många av dom har egen häst, några har fler än en häst, föräldrar jobbar och barnen går i skolan med allt vad det innebär tidsmässigt.
 
Sv: Organiserad fysträning

Tack för tipset, har inte själv I-phone, men ska kolla in appen i nån kompis telefon!

Ja, det är en viktig punkt tycker jag - att få gemenskap. Det är ju trots allt ett gemensamt intresse man har med hästarna. Vi har dessutom en del medlemmar som står i olika stall, vissa har egna stall och då kan det bli så mycket missförstånd om ridhustider etc. Gör man något annat tillsammans så ökar ju kommunikationen och man lär känna varandra på ett helt annat sätt!
 
Sv: Organiserad fysträning

Jättebra grej! Vilken skillnad man märker i ridningen när man fått lite bålstyrka :) Önskar att man kunde börja med en sån grej på ridskolan jag rider också, men jag vet helt ärligt talat inte hur många som skulle vara särskilt intresserade..
 
Sv: Organiserad fysträning

Jag rider själv med ett par tjejer som står i mitt stall (dvs inte på själva ridklubben). Dom har inget val mer än att vara med! :)
Nu tror jag där är fler som kommer vilja vara med, men om det inte blir så så kör vi själva!
Det tuffa blir att hitta balansgången så folk vill fortsätta vara med.

Jag tänker även på andra saker med träningen förutom bålstyrka, t ex hopprep - att hitta takten, har du oxå nytta av i ridningen. Osv osv....
 
Sv: Organiserad fysträning

Låter som en jättebra idé ju. Men som nån annan sa, jag skullle också satsa på varje vecka, det ska ju vara ett bra alternativ om man inte vill gå på dyra gym liksom. Om ni dessutom har tid så lägg även till ett löparpass varje vecka också, kanske styrkan på måndag och löpning på torsdag.
Beroende på vilka som kommer så kan man ha två grupper, en som springer lite långsammare och en som springer snabbare och ha tex vårruset som mål, minst ett lag till start.
Även en god kondition tycker jag gör att man kan prestera bättre på hästryggen.
Det kan vara så att många inte har nån löparkondis alls, nej då börjar med typ stavgång istället. En löpgrupp och en stavgångsgrupp så kan man även få med de äldre ryttarna i klubben.
Bara som en idé. :laugh:
 
Sv: Organiserad fysträning

Bra idé!

En sak som jag upplever med mig själv är att jag är stel, både i axlarna och benen. Sedan är jag oliksidig, gissa om det blir tydligt på en ny häst!

Så jag skulle föreslå att ni lägger in smidighet och rätt mycket stretching i programmet. Hur många ryttare kan nå sina tår? Inte jag i alla fall:o
 
Sv: Organiserad fysträning

Bra tankar!

Abastacia - det är det som är lite meningen med att ha en "träningspartner, dom ska vara så nära varandra i sin kroppslighet, med motion och styrka.
Ska fundera på det där med varje vecka, är bara så rädd för att "förlora" deltagare eller skrämma bort dom. På sikt kanske det är en idé! :)

Teilani - stretching ligger högt på listan! Har redan ett program att dela ut som tar alla dom stora muskelgrupperna. Smidighet, bra tips!! Tack!
 
Sv: Organiserad fysträning

Jag tycker Pilatesbollar är bra eftersom jag upplever att man kan träna bra bålstyrka med dom och balans. En annan sak som kanske skulle vara bra är balansplattor, just för att ryttare är så beroende av balans. Jag tror också att ni skulle satsa på muskelstyrka, man behöver starka armar och rygg för att lyfta vattenhinkar, bära hö etc och många gånger är vi för klena just där och får skador.
Jättebra intivativ tycker jag! berätta gärna hur det går.
 
Sv: Organiserad fysträning

Självklart kommer fler pass/vecka att rekomenderas, men såna här saker har en tendens att rinna ut i sanden när det blir för mycket. Personerna som detta vänder sig till rör sig inte alls idag (förutom ridningen) - då är omställningen att börja träna en gång/vecka en ganska lugn start, som med tiden förhoppningsvis trappas upp.

Man får inte glömma att det är hästmänniskor som ska ingå i den här träningsgruppen, många av dom har egen häst, några har fler än en häst, föräldrar jobbar och barnen går i skolan med allt vad det innebär tidsmässigt.

Jag förstår vad du menar men iallafall jag fungerar som så att det är lättare att börja relativt hårt då jag oftast är som mest motiverad precis i början. När motivationen sedan sjunker efter ett par veckor så hamnar man på en mer lagom nivå istället för att sluta helt, vilket blir fallet om jag börjar lätt. T.ex. går jag ut och kör 3-4 pass i veckan i början så snittar på 1-2pass/vecka efter ett halvår. Börjar jag istället på 1-2pass/vecka så kan jag ge mig fan på att jag har slutat helt efter två månader.

Dessutom så krävs det 2-3 pass i veckan för att man ska känna att träningen ger något resultat. Bland det värsta som finns är att träna utan att känna att det ger något.

Självfallet så ska man lyssna på sin kropp och inte överbelasta sig i början. Det handlar inte om att ta ut sig fullständigt 3-4 dagar i veckan utan endast om att få in en rutin på träningen.

Men oavsett, hur ni än väljer att lägga upp det hela, så ska ni ha en eloge för det ni gör! :bow: Jag tycker verkligen att det är ett fantastiskt bra initiativ som jag önskar var en naturlig del av verksamheten på alla ridskolor. Ridsporten är hopplöst efter när det kommer till fysträning.
 
Sv: Organiserad fysträning

Lustigt att du/ni kommit på denna ide´.
Jag vaknade i morse med samma ide´!

Hej från Hambo
 
Sv: Organiserad fysträning

Oj vilken bra idé! Fler borde tänka på samma sak!

Min första tanke var att kanske prata med sjukgymnast om man kan få såna där papper med övningar som de delar ut när man ska ha hemträning.
Finns ju med olika teman; rygg, knän, armar...
Det är ju enkla övningar, utformade att kunna utföras hemma. Tänker att det kan vara bra att ha, kräver mycket mycket lite utrustning!
 
Sv: Organiserad fysträning

Jag ska ta dina råd i beaktning! Det fina med detta upplägg är ju att det kan bli så induviduellt anpassat som man kan. Dvs, om det är någon som fungerar som du så kan man styra in dom på ditt spår, medan dom som är lite trögstartade är man försiktig med.

Jag vet att man måste träna fler pass än ett per vecka för att se resultat, därför har vi lagt upp ett "uppvärmingsschema" som man ska göra innan ett ridpass med diverse övningar + stretchövningar. Om tjejerna rider 5-6 pass/vecka och gör dessa övningar före samt ytterligare ett stretchpass efter så tror jag att dom kan märka av stor skillnad ganska snabbt.

Tack för din input! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Klara
·
S
Hästvård Jag har en häst som har fått väldigt konstiga symptom, ingenting som jag eller någon annan i stallet tidigare har sett. Om ni orkar läsa...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: bravur68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp