Vad är det för fel?

Sv: Vad är det för fel?

.. och nu förstår jag inte riktigt vad det var du reagerade så häftigt på i denna tråd? Var det råden TS fått av de flesta att kontakta veterinär och klinik?
Är det inte bättre att skrika klinik en gång för mycket här inne på ett forum än att komma med allehanda hemmaknep och råd hur man behandlar/inte behandlar sin häst på egen hand? Eftersom man inte vet vad det är för nötter som svarar och inte heller vad det är för nötter som frågar ;)

KL
Jag har full förståelse att TS hade en förhoppning om att få ett klart svar på sina problem, men kanske TS förstod att detta inte var någon vanlig åkomma, med tanke på att TS inkl. sina stallkamrater står handfallna och fundersamma. Ibland blir inte svaren kanske som man önskat.. Ingen här vet ju ens om TS tog illa vid sig eller är vuxen nog att sålla bland onödiga kommentarer.

Nu tror jag att denna tråd redan är besudlad med klinikdiskussioner så jag fortsätter; är det ingen som reflekterat över att alla dessa veterinärbesök hemma som resulterar i en remiss till klinik orsakar våra försäkringsbolag högre ersättningskostnader.. Tänk på det när ni klagar på höjda premier :)
 
Sv: Vad är det för fel?

Nu tror jag att denna tråd redan är besudlad med klinikdiskussioner så jag fortsätter; är det ingen som reflekterat över att alla dessa veterinärbesök hemma som resulterar i en remiss till klinik orsakar våra försäkringsbolag högre ersättningskostnader.. Tänk på det när ni klagar på höjda premier :)

Ajdå, det var det nog inte så många som hade tänkt på :D
 
Sv: Vad är det för fel?

Reagerar faktiskt inte särskilt häftigt. Tycker bara det är allt för många trådar där man säger att någon skall åka till klinik fast veterinär är inkopplad.

Det där om försäkringen tror jag inte alls på att det är en orsak till att att premierna skjuter i höjden, men det är en helt annan diskussion.

De gånger jag har varit på klinik och fått vänta i timmar har det varit många där som jag undrat vad de gjorde där.

Men som sagt, min erfarenhet.

Och står fast vid att man ska följa vets råd framför bukegängets.
 
Sv: Vad är det för fel?

Efetr att ha läst alla intelligenta inlägg här,så förstår jag att TS inte återkommer med info.Tänk vad vi hade kunnat lära oss på det!:crazy:
 
Sv: Vad är det för fel?

Hur menar du då? att du hade lärt dig tillräckligt för att diagnosticera eventuella neurologiska symptom via en tråd på internet, så att du slipper fundera på att undersöka hästen framöver? eller att det är hemma vet som gäller rakt av för liknande symtpom?
 
Sv: Vad är det för fel?

Nej,lägg ner nu!
Tråden handlar inte om det du håller på att mala,starta en egen tråd om temat!:mad:
 
Sv: Vad är det för fel?

En uppdatering:

Veterinären kom ut och tog diverse blodprover, vilka vi avvaktade svar på (inget alarmerande resultat). Därefter åkte vi in till kliniken och spenderade 6 timmar där. Böjprov, ridprov, longeringsprov, kamera i näsan, röntgen av hela benet och halskotpelaren utan resultat. Hästen gick dessutom bättre än någonsin vid ridprovet och visade inte några som helst symptom vid varken hemmabesöket eller på kliniken. Har nu fått rekommendationen att rida som vanligt och kontakta vet om symptom återkommer.

Och för er som har diskuterat min ekonomi: Jag har råd att ta honom till klinik och nej, jag fick inte dubbla räkningar utan betalade bara för provtagningen då veterinären kom ut till stallet. Hade det gett resultat hade jag sparat mycket tid och pengar.

Tack för alla snälla tankar :) Idag verkar han må som en prins, men tiden får väl utvisa vad det är.
 
Sv: Vad är det för fel?

Skönt att höra att din häst verkar må bra nu. Trodde inte på någon uppdatering efter alla påhopp i denna tråd.
 
Sv: Vad är det för fel?

Där ser man - det blev alltså lite av en gåta, inte bara för de sk "hemmavetarna" utan även för veterinärerna ;)
Jag skulle också kunna tänka mig att vända mig till forumet som du nu gjort ts, för att se om någon kunde ge någon idé på vad det kan ha varit. För du hade ju redan haft ut vet. för att nysta i vad det kunde vara.

Bra att vara "hemmavetare" också... så länge man vet :D
 
Sv: Vad är det för fel?

Det är ju riktigt bra om man kan göra som du gjorde; ta ut en veterinär som också jobbar på klinik för koll hemma först. :)

kl
Om en häst är sjuk ska en veterinär kontaktas, det är inte i TS läge något krav att ta in hästen på klinik och saken löses ju på bästa sätt som TS löste den.

En veterinär som kommer ut och tittar på hästen kan nog bättre bedöma vad som måste in på klinik eller inte än några på ett internetforum.
Angående försäkringspremier - att åka in på klinik med saker som kan lösas på hemmaplan är inte alltid heller det mest ekonomiska.

Lycka till med hästen! :)
 
Sv: Vad är det för fel?

Det är inte en enda som bestridit faktumet att en veterinär bör vara inblandad.

det var otroligt vad denna tråd lyckas svänga till det, jag är faktiskt förvånad. Utifrån de ovanliga och akuta symptom hästen uppvisade har TS fått tips om det ekonomiska och tidssparande i frågan ang. att åka till klinik som kan fullt utrustade utreda saken förmodlingen betydligt mer komplett än en veterinär på hemmaplan. Ingen har väl på ett internet forum börjat råda runt diagnoser och lösningar här, snarare har det väl väldigt tydligt sagt att det är veterinär som behöver utreda.

med facit i hand är det lätt att fälla kommentarer då utkomsten av besöken, både hemma och på klinik redovisats. att TS slapp betala är ju superbra, men faktum kvarstår:

hade ni sett vilken annan tråd som helst med liknande symptom och beskrivning, hade ni alltså rekommenderat att ta ut hemma vet snarare än klinik? det tycker jag är märkligt, särskilt som jag läst alla trådar här i åratal då ni skäller som bandhundar över att hästen inte körs in till klinik.

märklig vändning vissa trådar tar, och vad man väljer att fokusera på.

TS: hoppas din häst får vara fortsatt frisk utan fler såna minst sagt, akut varnande signaler och beteenden. I ditt fall var det ju snabbt agerat då vet är klinik veterinär och ändå skulle till stallet, du slapp dubbla fakturor, kom in snabbt efter remitterat råd osv. Mina svar var dock baserade mer rent generellt utifrån hur många som tyvärr väljer att förhala saker oavsett symptom, och tycker att det bästa är hemmavet.

Kl igen:
Jag är mycket intresserad av på vilket sätt ett klinik besök med en häst som uppvisar symptom som för tanken till neorologiska problem,vilket även hemma vet i detta fallet verkar ha agerat på, skulle anses som ett slentrian besök på klinik som skulle leda till höjda premier för allmänheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

hade ni sett vilken annan tråd som helst med liknande symptom och beskrivning, hade ni alltså rekommenderat att ta ut hemma vet snarare än klinik?

Det viktiga är att kontakta veterinär, där är ju alla överens. :) Skillnaden ligger nånstans mellan att; rekommendera endast hemmaveterinär, jämfört med att fördöma TS för att hon tar ut en klinikveterinär på hemmaplan för en första bedömning. Ser du inte skillnaden däremellan?
 
Sv: Vad är det för fel?

Jo jag ser skillnaden, och tipset utöver det var en ekonomisk och tidsbesparande aspekt för både hästägare och häst med tanke på symptomen som illustrerades, det var liksom poängen med det hela. Istället börjar folk skälla och gapa och när det gäller symptomen som illustrerats i tråden finner jag det lite ironiskt, med tanke på att det annars skälls och gapas att hästen ska till klinik om den så svankar lite med ryggen eller är halt en halv dag. ;)
 
Sv: Vad är det för fel?

:D Jag har kanske satt =tecken mellan klinik och veterinär i gapandet, då jag inte märkt av det? :)
 
Sv: Vad är det för fel?

Till TS: skönt att höra att det verkar ok med din pålle.

KL
Alltså allvarligt, ni som reagerat på att inläggen haft negativ klang och att inläggen skulle ha klankat ner på TS och att denne skulle vara en dålig hästägare: Läs tråden en gång till, och denna gång ur ett moget perspektiv.. Jag hittar faktiskt bara ett enda inlägg från en användare där det uttryckligen står att man är dålig hästägare om man inte tar hästen till klinik.. Övriga inlägg (innan alla anti-klinikanhängare;) brusade upp) är inte ett dugg nedlåtande mot TS utan bara enkla råd från andra buke-medlemmar, att man tycker att hästen, med tanke på symptombilden TS uppgett, borde tas till klinik.

Jag hoppas att du bravur inte tar illa vid dig nu, men ditt inlägg råkar vara ett praktexempel på hur det kan bli tvära kast i diskussioner och åsikter när man missuppfattar vad som skrivs.. Och i alldeles för många fall läser man gärna in HUR det skrivs istället för att koncentrera sig på VAD som skrivs i inläggen.

Ingen har pratat om "hemmavetare" i den ordalydelsen du tolkat det = någon hemma som vet
Utan det åsyftas nog hemma-veterinär= förkortat till "hemmavet"

Dessutom hade inte TS haft veterinär ute för kontroll när tråden skapades, veterinären skulle komma dagen efter..

Där ser man - det blev alltså lite av en gåta, inte bara för de sk "hemmavetarna" utan även för veterinärerna ;)
Jag skulle också kunna tänka mig att vända mig till forumet som du nu gjort ts, för att se om någon kunde ge någon idé på vad det kan ha varit. För du hade ju redan haft ut vet. för att nysta i vad det kunde vara.

Bra att vara "hemmavetare" också... så länge man vet :D
 
Sv: Vad är det för fel?

Skrev det faktiskt med glimten i ögat... men det märktes kanske inte :D
Har inte direkt gått in i debatten med liv och lust utan ville snarare göra mig lustig.. vilket jag tydligen lyckades med :rofl:
...säkert bara jag som tyckte mig vara rolig :o
 
Sv: Vad är det för fel?

Nej jag märkte det inte alls, för jag var så koncentrerad på VAD du skrev att jag inte noterade HUR du skrev :D
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 942
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 580
Senast: tuaphua
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 967
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp