Vad är det för fel?

Sv: Vad är det för fel?

Funderar man på fel på hjärnan eller neurologiska orsaker så ärdet alltså enligt dig fullt naturligt att man avvaktar och tar ut hemmavet? samt ber om diagnos på nätet? Det är inte en episod som beskrivs utan flera, under tid.

tycker inte det är det minsta magstarkt att påpeka att ett klinik besök bör göras snarare än något annat. med redovisade förklaringar till varför, utifall man inte är insatt och förstår orsakerna och logiken i det hela.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Instämmer totalt! Att man inte panikåker till klinik direkt utan väljer att först ta kontakt med "sin" veterinär, eller att man gudbevars väljer att inte ta hem vet alls omedelbar, eftersom man känner sin häst, är trygg med vad man ser och märker att det inte är dödsfara, det är INTE ett mått på hur bra eller dålig hästägare man är.
Jag håller med - debatten spårade ut och det är mest mitt fel - men jag kunde bara inte låta blir...Har man ingen annan kommentar till frågeställaren än "ta hem vet", - "åk till klinik" då vet jag inte varför man svara över huvud taget. Jag blev bara så trött...
Men sätter streck nu.
Och till trådskaparen; ber om ursäkt för "trådkapet" och hoppas att ni hittar felet och rätt behandling till din häst - med eller utan klinikbesök!
 
Sv: Vad är det för fel?

TS har tagit kontakt med sin klinikveterinär. Veterinären säger att hon ska titta på hästen dagen efter när hon ändå ska ut till stallet.

Hästens ägare är orolig och vill höra om någon vänlig själ på nätet kan ge en hint om vad det kan vara eftersom timmarna till dess att hon ska träffa veterinär är långa.

Nej jag ser inget klandervärt i hennes beteende. De flesta av oss gör som veterinärer säger åt oss och som sagt var hon HAR ju tagit kontakt med sin klinikveterinär som dock rekommenderat ett hembesök till att börja med. De flesta av oss anser oss inte kunnigare inom veterinärmedicinska frågor än just en veterinär och därför blir vi också ganska fogliga när en veterinär säger åt oss vad vi ska göra. Sedan finns ju alltid undantag, både de som faktiskt kan en sak bättre än en veterinär och de som bara tycker sig kunna allt.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag kan förstå personer som gärna undviker klinik för ej akuta företeelser.
Många hästar går inte på en transport helt enkelt, hela transportresan kan vara ett stort problem och en ren fara.
Man har kanske inte tillgång till bil med dragkrok. Inte tillgång till någon som kan köra såvida det inte är akut, om man själv inte har körkort.
Inte pengar till att hyra transport (vet.räkningar brukar ju komma på faktura och många kan ha det knapert i slutet på månaden) och gärna undviker det om det inte behövs.
Men slutligen kan själva besöket på klinik vara en skräck.

Hej!

Jag har en häst som är halvt omöjlig att lasta- vi har fått sätta luva över huvudet på henne för att få in henne i transporten! Jag är student (dvs har knappt några pengar alls!) och äger varken bil eller släp. Min häst kan bete sej som överkänsliga hypernervösa arabprinsessan när vi är på klinik.

Den dagen hon är blockhalt och sen inte och sen igen, då ser jag till att åka in. Jag ser faktiskt till att åka in även för mindre hältor- det finns så mycket mer kliniken kan göra än hemmavet. Jag skulle aldrig låta hemma vet tex spruta leder.

Inför varje besök på kliniken har jag ångest i flera dagar, jag gör mej av med en månadsinkomst på att åka dit, drar i mängder med trådar för att hitta bil, chaufför och släp- men nog 17 åker jag in om hästen behöver det.

Allt annat vore bara dumt!

Däremot tycker jag att i TS fall- när hon nu pratat med klinikvet och det är klinikvet som kommer ut.. Min gissning är att det är pengar i sjön, men att hästen inte kommer lida direkt mer av att vänta några dar till på att komma in på kliniken. Det är ju inte som om TS inte tar ut vet. alls.

/Lavinia, som också tror på nån nerv. Min blev iochförsej likadan när hon trampade på en sten, men det var bara en gång och kom inte tillbaka och jag gissar att TS kratsat hovarna mellan omgångarna:-)
 
Sv: Vad är det för fel?

Hej.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med ngn form av diagnos eftersom jag aldrig upplevt det själv. Men jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa och du får gärna hålla oss uppdaterad om vad vet kommer fram till.

Lycka till , håller tummarna för er .
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag håller med dig fullständigt:bow:

Det verkar som att en del blir aldrig nöjda och måste hitta fel. Har inte veterinär kontaktats så är det fasansfullt. Har veterinär kontaktats så är det på fel sätt.

Vi hästägare i norra delen av landet har en klinik i Luleå och en i Umeå. Trots detta åker dom flesta till Finland om klinikbesök krävs. Varför???? Ja det kan faktiskt vara så att det är en veterinär som undersöker hästen på kliniken och inte kliniken i sig. En bra veterinär kan se vad som behövs göras även hemma hos hästen.
 
Sv: Vad är det för fel?

Fast om du läser noga så är det en rekommendation i fråga om ekonomi och effektivitet, varför lägga pengar på ngt som sen ändå måste utredas på klinik liksom?
Hur menar du att en bra veterinär kan ställa diagnos även på hemmaplan? vilken veterinär hemma kan diagnosticera ett neurologiskt problem, eller ens en hälta, exakt vad den består av? Ingen!
 
Sv: Vad är det för fel?

Har inte varit med om något liknande, men hoppas det går bra med din häst.

Tror knappast TS återkommer efter den otrevliga tonen i tråden.:grin:
 
Sv: Vad är det för fel?

Och om du läser noga så skrev jag aldrig diagnostisera. TS har ju pratat med klinikveterinären och hon tyckte väl att det var lika bra att hon tittade på hästen om hon ändå skulle dit. Varför ska TS boka en tid då om kanske nån vecka och inte låta veterinär undersöka hästen så fort som möjligt?

Bara för att man åker in till klinik betyder det inte att den veterinären kan lokalisera "felet".

TS: Jag hoppas att du uppdaterar om hur det gick med hästen. Jag håller tummarna för er.
 
Sv: Vad är det för fel?

Nä, fast kan de det inte på klink lär de inte kunna det på hemmaplan.

jag undrar på vilket sätt det spelar roll att det är en KLINIK veterinär som kommer hem? vad spelar det för roll om den jobbar på klinik men gör hembesök menar du? den har ju fortfarande varken röntkensyn eller synsk förmåga vilket lär krävas på hemmaplan.

repteterar: vill man ta hem veterinär för att konstatera att problemet behöver utredas på klinik så gör man det. det kostar dock dubbla pengar och tid. det är liksom huvudpoängen i det hela. väljer man den vägen så go ahead.
 
Sv: Vad är det för fel?

vilken veterinär hemma kan diagnosticera ett neurologiskt problem, eller ens en hälta, exakt vad den består av? Ingen!
Jorå det går alldeles utmärkt. Det finns mobila röntgenapparater så hästen kan röntgas hemma i sitt eget stall;)
 
Sv: Vad är det för fel?

Och vart har du läst att denne vet planerar att ta med sig sån utrustning? och att det är röntken som behövs på den? ska de röntka hjärnan på den med portabel utrustning alltså?
 
Sv: Vad är det för fel?

Man väljer nog själv hur mkt pengar man vill lägga ut på veterinärer.
I norra delen av Sverige väljer många att köra till klinik i Finland istället för närmsta klinik i Sverige. Vilket blir dyrt. Men bäst.

I Sverige kollar inte kliniken upp hästen som man vill utan envisas med kotledsinflammation (t ex) hela tiden. Åker man till Finland kan man hitta ett helt annat fel på hästen.

En hemmavet kan säga att den här halta hästen har nog ont i ryggen/korset. Åker man till klinik i Sverige kan man ge sig tusan på att dom behandlar för kotledsinflammation. I Finland kollar dom iaf upp om det sitter i ryggen.

Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Vad är det för fel?

Vad du var grinig då...

Såg du att jag hade markerat "ens en hälta".
 
Sv: Vad är det för fel?

Knapplån: Mitt tips: Sätt streck här och låt trådskaparen få komma tillbaka till sin tråd igen. I bästa fall återkommer hon och vi får veta hur det gått.
 
Sv: Vad är det för fel?

Och vart har du läst att denne vet planerar att ta med sig sån utrustning? och att det är röntken som behövs på den? ska de röntka hjärnan på den med portabel utrustning alltså?

Ska man hitta en klinik som röntgar hästhjärnor får man nog leta bra länge. TS tar ut vet, fine. Kanske denne remitterar till klinik, fine.

Hoppas oxå på uppdatering.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag säger inte att man inte ska åka in om hästen behöver det. Jag säger bara att många kan dra sig för att göra det om det inte är ett måste, och det förstår jag. Jag drar mig för det, men har ändå åkt in 2 ggr på ett halvår, den ena gången akut mitt i natten en lördag de 20 milen till Helsingborg.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Och poängen var återigen att med de symptom som uppges bör en remittering vara rätt självklar, så vill man slippa dubbla utlägg så var det ett tips. Istället bemöts detta med ramaskri. Jag förstår inte poängen faktiskt.

CeciliaT: jag tror ingen åker till klinik om symptomen inte anses vara tillräckligt grava/alarmerande kombinerat med att det finns stor anledning att tro att diagnos utan prover och teknik av rätt avancerad art är trolig : )

Jag förstår inte varför man drar sig? man spar både pengar och tid, om man står inför faktum att problemet förefaller mycket seriöst och det är omöjligt att förneka faktum att en utredning lär krävas.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel?

Jag tror absolut att det händer.
Men som du säger tar troligen de flesta ut veterinär än att åka in till klinik om det inte är ett måste. Men i många fall kan det finnas en förklaring till varför folk just väljer att ta hembesök när man står och väger. Men självklart försvarar jag inte folk som inte åker in när det verkligen är nödvändigt.
Jag har många positiva erfarenheter av veterinärer som har kommit ut och lyckts lösa många knepiga problem på plats och tyvärr en del negativa erfarenheter av klinikpersonal som är ouppmärksamma och gillar att tjäna pengar
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 942
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 967
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp