Vad är det för fel?

S

svantis

Jag har en häst som har fått väldigt konstiga symptom, ingenting som jag eller någon annan i stallet tidigare har sett. Om ni orkar läsa igenom texten och vet något blir jag jättetacksam!:)

Här är min häst sjukdomshistoria i detta fallet:
Han är en 13-årig valack, i god kondition och träning. Dock är han allergisk mot bl.a. kvalster och pollen, något vi hypersensibiliserar mot sedan 18 veckor med, vad det verkar som, gott resultat. För ett par veckor sedan ändrade vi hans foder och istället för att äta havre, betfor, B-vitamin, Enzion, mineraler och hösilage ersatte vi en del av havren med ett tillväxtfoder för att han ska muskla sig lite bättre.

För ca 2 veckor sedan strechade jag honom med morot efter ett ridpass (han sträckte sig till vänster och höger efter moroten). Efter att jag hade gjort detta, vilket jag gör nästan varje dag utan problem, ville han inte vända halsen till höger, lutade huvudet på sned och såg ut att ha ett konstigt rörelsemönster i huvud, hals och bål. Efter ett par minuter sänkte han huvudet nästan hela vägen ner till marken och stod och hängde med det. Till saken hör att han i vanliga fall är en VÄLDIGT livlig och "jobbig" häst, så när han är lugn är det något fel. Han började också skrapa med ett framben i marken, så jag trodde han hade fått kolik, alternativt sträckt sig eller fått morot i halsen. Jag satte ut honom på skrittmaskinen och tog in honom 15 min senare och då var han helt som vanligt.

I fredags när han skulle tas in från hagen stod han på 3 ben, med höger fram uppe och skakade i hela benet och kroppen. Först trodde de att han brutit benet, men efter ett par stapplande steg gick han som vanligt. De trodde då att han frös och lät honom gå på skrittmaskinen. Efter ett litet tag var han normal igen.

Igår (söndag) efter att jag hade ridit en hopplektion på honom (då han var helt normal) så tog jag in honom i stallet och då hoppade han helt plötsligt på 3 ben igen. Han höll upp höger fram igen, och stödde bara sig på tåspetsen på den hoven. Han började också skaka högt upp benet och lite upp i bogen. Vi lyckades få in honom i boxen där han stod som apatisk, ville inte äta eller dricka eller gå runt, bara stod. Han såg väldigt insjunken ut vid flanken och lite uppdragen i magen. Han fick också tillbaka det konstiga rörelsemönstret i huvud och hals och efter ett tag hängde han ner med huvudet till marken. Han skrapade också med höger fram lite i marken, som i en halvcirkel utåt. Sedan gäspade han jättemycket ett par gånger. Efter ca 5 minuter tog jag ut och gick med honom och då var han jättehalt på höger fram. Vi tog in honom igen och tog ut honom efter ca 5 minuter igen, då var han endast lite halt på höger fram. Dock verkade det inte som om han hade ont utan mer som om benet inte fungerade som det skulle. När vi tog in honom igen blev han sig själv och började äta och dricka.

VAD kan detta vara? Har funderat på någon typ av parasit, eller något fel med hjärnan eller någon nerv som kommer i kläm? Någon som har en idé?
 
Sv: Vad är det för fel?

Vad säger veterinären för du har väl kontaktat en ?
Låter ju som en nervskada eller något liknande !
Tesora
 
Sv: Vad är det för fel?

Veterinären kommer ut imorgon på morgonen. Har väldigt duktigt människor i stallet och ringde veterinär och rådgjorde direkt, men eftersom han blev bra igen efter ca 30 min tyckte de inte att det var så akut att jag skulle komma in direkt.
 
Sv: Vad är det för fel?

Hur ska hemmavet kunna fastställa tex det du misstänker och nämner?
slöseri med tid. Boka klinik tid.
 
Sv: Vad är det för fel?

Hon skulle ändå komma ut till vårt stall imorn för att titta på en annan häst. Dessutom är hon den veterinär jag anlitar på kliniken (hon jobbar på kliniken 4 dagar/vecka och "ute" 1 dag/vecka) så hon tyckte vi kunde ta en första koll i stallet. Dock inte råd om veterinär jag vill ha, för jag är fullt medveten om att han behöver undersökas ordentliget.
 
Sv: Vad är det för fel?

Men om du är medveten om detta, varför ska då en veterinär titta på den på hemmaplan? ditt problem enligt beskrivning är inget som löses hemma i stallgången.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag ämnar nog hålla med föregående talare, ta hästen till klinik. Eftersom symptomen endast uppkommer sporadiskt så det kan vara svårt för en veterinär att ställa diagnos på plats i stallet, särskilt om han inte uppvisar några symptom vid besöket.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt eller hemsk ;-) att du väljer att göra så här. Skulle ha gjort likadant. Är väl jättebra om klinikveterinären kan göra sig en första bild och ha en första diskussion med dig på hemmaplan för att sen planera när ni ska åka och kanske också fundera lite kring vad som ska göras.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag gissar på en nerv som eller sena som har sträckts och som då och då hoppar fel om du förstår vad jag menar. Det kan göra jätteont men gå tillfälligt över av att hästen rör sig och den hoppar rätt igen. Om det är detta (är ju inte säkert på något vis) så kommer ju förhoppningsvis den berörda delen läka ihop/ bli normal igen om han får ta det lugnt. Undvik rörelser där han måste sträcka ut allt för mycket. Gissar på möjligtvis en nerv i bogområdet. Den kan ju gå ner i benet men även upp i hals och nacke gissar jag. Det är ju oftast nerver inblandade där huden skakar på dem.
(Är absolut ingen expert, bara en gissning).
 
Sv: Vad är det för fel?

Hur ska veterinären kunna göra annat än endera inte hitta ngt fel på hästen för att den inte uppvisar symptomen just då, eller gissa?

själv tycker jag bara det är slöseri med tid och pengar. Både för ens egen, och djurets del. Varför betala tid och pengar på ngt som ändå inte kan diagnosticeras på plats utan kommer behöva utredas på klinik oavsett?
 
Sv: Vad är det för fel?

Hur ska veterinären kunna göra annat än endera inte hitta ngt fel på hästen för att den inte uppvisar symptomen just då, eller gissa? själv tycker jag bara det är slöseri med tid och pengar. Både för ens egen, och djurets del. Varför betala tid och pengar på ngt som ändå inte kan diagnosticeras på plats utan kommer behöva utredas på klinik oavsett?

Det är ju inte säkert att den visar symtom på kliniken heller...
Det är väl vars och ens ensak vad man vill lägga tid och pengar på. Hon bad ju inte om råd huruvida hon skulle åka till klinik direkt eller inte. Så många trådar slutar med "Åk till klinik"! Och ofta med undertonen "du är en dålig hästägare om du inte gör det". Jag reagerar mot det.
 
Sv: Vad är det för fel?

Nä men du lär kunna göra en rad tester på klinik som du inte kan göra hemma på gårdsplan och därmed är det troligt att du har betydligt större odds att gå till botten med vad som felas.

Tvärtemot dig så stör jag mig mer på folk som agerar som om klinik ska undvikas kosta vad det kosta vill, i hopp om grepp efter halmstrån att ngt kan lösas på hemmaplan, trots att det som beskrivs är alarmerande symptom.
Nu har ju TS bokat klinik enligt henne själv så det kan hon inte lastas för, men såna trådar och reaktioner hos andra ser man dagligen dags här på forumet, med diverse bortförklaringar till varför det är bättre att ta hem veterinär, eller ta ut en ET, eller gud vet vad. Men visst, tycker man att man har tid och råd och vill börja i den änden så kör för all del. Jag ifrågasätter dock logiken.
 
Sv: Vad är det för fel?

På många sätt är det bättre att ta ut vet. till stallet då hästen beter sig mer som den "brukar" där och känner sig tryggare.
Jag kan förstå personer som gärna undviker klinik för ej akuta företeelser.
Många hästar går inte på en transport helt enkelt, hela transportresan kan vara ett stort problem och en ren fara.
Man har kanske inte tillgång till bil med dragkrok. Inte tillgång till någon som kan köra såvida det inte är akut, om man själv inte har körkort.
Inte pengar till att hyra transport (vet.räkningar brukar ju komma på faktura och många kan ha det knapert i slutet på månaden) och gärna undviker det om det inte behövs.
Men slutligen kan själva besöket på klinik vara en skräck. Min häst HATAR kliniker. Han är en stor nordsvensk som i vanliga fall är bumlig, men på klinik är han superstressad, galen, hyperventilerar, svettas som en gris, äter inte, dricker inte och beter sig som en galen hingst. Han får drogas så han knappt kan stå för att det ska funka. Och det är inget jag tycker att han ska behöva vara med om, om det verkligen inte behövs.
Därför undviker jag i möjligaste mån att åka till klinik såvida det inte är akut som jag också har fått vara med om.

Det finns veterinärer som kan komma ut med ultraljud, röntgen och massor av manicker. Det funkar bättre för många.
 
Sv: Vad är det för fel?

Jag tycker faktiskt att man är en dålig hästägare om man inte tar sin häst till klinik när den är dålig.
Här vet jag att veterinärerna oxå rekomenderar klinik vid hältor o andra saker som är mer avancerat eller som inte är akut. Vet ingen vet som skulle åtagit sig detta utan bara hänvisat till klinik.
Även om hästen inte visar ngt så är det betydligt lättare att göra en neurologisk kontroll på klinik än i ett stall. Samt att jag skulle vilja få halskotepelaren röntgad på den hästen.
Pengar får inte styra när det handlar om levande varelser!
 
Sv: Vad är det för fel?

Ironin är ju att det lär bli dyrare, så pengar kan det ju inte vara i första hand.

först besök hemma som inte kan konstatera ngt utan hänvisar till klinik.

dvs dubbla utlägg.
 
Sv: Vad är det för fel?

Men herrejösses...

Hur lyckas ni göra en tråd där en säkert orolig och nervös hästägare som sitter och väntar in dagen efter - för att få höra vad en veterinär som ska komma och titta på hästen tror och tänker till en tråd om huruvida man ska ta ut veterinär eller åka till klinik för att vara en i era fantastiska ögon godkänd hästägare?

Det är lite magstarkt.

Hade det varit jag som startat den här tråden hade det ju varit för att jag ville höra om någon kände igen symptomen och kunde ge mig tips att bli ännu mer, eller helst mindre, orolig av. Inte för att hamna i en diskussion om jag förfar rätt när jag gör som min KLINIKVETERINÄR REKOMMENDERAT.

Skärp er! Lägg inte sten på börda för en människa som redan har ett tufft läge med massor med oro. Vill ni diskutera huruvida man bör ila till klinik vid symptom som de nämnda eller först konsultera veterinär eller rent av gå till en örtdoktor eller något annat flum så starta en tråd om det och låt TS ha sin tråd där hon ber om ideér.

Till TS - jag har tyvärr (eller tack och lov kanske) ingen aning om vad det kan vara men jag hoppas innerligt att det är något som går lätt att bota så att du och din häst slipper ifrån detta. Jag och säkert fler med mig vill gärna höra vad ni kommer fram till. Sänder dig en massa tankar och håller tummarna!
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 942
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 831
Senast: Fibusen
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 967
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp