Orimliga saker som stör dig, del 2

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Klara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 010
  • Visningar Visningar 122 163
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Magiana det var en tråkig situation för alla inblandade, men jag är rätt nöjd med att ha fått min nyfikenhet stillad. Jag har tydligen förutfattade meningar för jag trodde det handlade om en drullig tonårsson (vet inget om dej så jag har ingen aning om det är rimligt). Jag hoppas att stormen lägger sej så att ni kan skiljas utan att vara ovänner eller känna dåligt samvete efteråt!

@Magiana det var en tråkig situation för alla inblandade, men jag är rätt nöjd med att ha fått min nyfikenhet stillad. Jag har tydligen förutfattade meningar för jag trodde det handlade om en drullig tonårsson (vet inget om dej så jag har ingen aning om det är rimligt). Jag hoppas att stormen lägger sej så att ni kan skiljas utan att vara ovänner eller känna dåligt samvete efteråt!

Hon är 20+

Jag kommer inte ha några problem med att vara vän med henne när hon åker och hyser inget agg. Jag har också bett om ursäkt för att jag brusat upp för mycket, även om jag håller fast vid själva sakfrågan.

@Magiana
Det har jag gjort en gång med en person, men då var det många och väldigt irriterande "övertramp" från dens sida, och dessutom "bara" en avlägsen släkting till en kompis, så denna person rök nog till sist från vänlistan också.
När det kommer till det som jag nämnt nu så är det egentligen ingen vits med att göra det, då det dels handlar om så små saker, det inte alltid sker och dessutom inte alltid är samma person.
Och "allgillaren" är ju mest bara harmlös (därav att det är ännu orimligare att irritera sig på :p) så där är det inte befogat öht egentligen.

@Magiana I olika kulturer har man olika syn på att uttrycka osäkerhet. I vissa länder är det helt fel att säga att man inte förstår, det anses oförskämt. Så återigen - ha kulturskillnader i åtanke! Förutsätt inte att personen är jobbig som inte "begriper" utan TÄNK på att man gör saker olika i olika länder.

@Magiana I olika kulturer har man olika syn på att uttrycka osäkerhet. I vissa länder är det helt fel att säga att man inte förstår, det anses oförskämt. Så återigen - ha kulturskillnader i åtanke! Förutsätt inte att personen är jobbig som inte "begriper" utan TÄNK på att man gör saker olika i olika länder.

Oavsett så ljuger man inte och säger att något är gjort när det inte är det. Och man tar inte av mat som man redan informerat om ska vara till senare. Man måste ju mötas halva vägen. Det blir bara snett om jag ska sitta och ta hänsyn till kulturskillnader medan hon inte gör det. Att ljuga rakt av är för mig ett ganska stort problem som gör att jag inte kan lita på en människa. Jag har f.ö. talat om för vederbörande om att detta skapade ett rejält tillitsproblem. Kan jag inte lita på att en människa gör det jag ber om på det sätt som jag instruerar om, så fungerar ingenting. Då har hon inget här att göra även om hon själv påstått att hon är "reliable".

@Magiana Och jag försöker förklara för dig att om man kan vara en trevlig person men ändå hamna i situationer där man känner att man måste ljuga när man är på en ny plats, i en kultur man inte förstår. Det är allt. Ska du ta emot "utlänningar" som du så fint kallar dem bör du nog ha stor förståelse för att det kan bli en del missförstånd i och med att ni kommer från olika kulturer.

"Min systerdotter kommer på lördag och det vore så kul om hon och jag kunde skritta ut en tur i skogen med henne - jag har E då, får jag låna C till det så vi kan rida bägge två?"

För mig är det okej, men du måste kolla med M för det är hon som har honom då.

M sa ja. så personen som frågade fick låna C - skogsturer i skritt kan man inte få för många av.

Sen får jag veta att de har ridit i ridhuset istället i alla gångarter.

Det var INTE vad jag lånade ut hästen till. jag jobbar på att inte bli otrevlig, men jag måste ju tala om skillnaden om människan inte förstår.

Senast ändrad:
@Magiana Och jag försöker förklara för dig att om man kan vara en trevlig person men ändå hamna i situationer där man känner att man måste ljuga när man är på en ny plats, i en kultur man inte förstår. Det är allt. Ska du ta emot "utlänningar" som du så fint kallar dem bör du nog ha stor förståelse för att det kan bli en del missförstånd i och med att ni kommer från olika kulturer.

Ordet "utlänning" betyder att personen inte är hemmahörande i Sverige. Jag lägger ingen som helst negativ klang i det och därför är det onödigt att fnysa om jag kallar dem det "så fint".

Var tusan har jag påstått att människan är otrevlig??? Hon är jättetrevlig och jag har inte sagt annat heller. Men hur fan ska jag få fram att det är ett jätteproblem för mig att jag inte kan lita på en person? Jag sitter här och bjuder på mat och husrum och är sällskap och tar dem med på någon slags aktivitet under sin vistelse här så att de ska trivas och få med sig bra minnen härifrån. Dealen är att de ska hjälpa mig med saker i utbyte. När jag sen inte får något tillbaka och förtroendet knäcks på det här sättet, så är det ett problem eftersom dealen inte hålls. Vi hade ju en överenskommelse. Jäkligt märkligt om man inte får bli irriterad och reagera på det. Och ja, jag tycker att jag får störa mig även på annat, men jag har inte gjort annat än att tala om hur jag vill ha det. Det har varit i tonläget "could you please...". Det är knappast någon som farit illa av det. Den första som var här, en fransyska, skickade t.o.m. en present till mig efteråt, inklusive ett tack-kort, för att hon trivts bra.

Ska jag kunna öppna mitt hem för okända människor så måste jag kunna känna förtroende för dem. Och gör jag inte det, så måste jag vädra det, vilket jag också gjort. De har liksom ingen rättighet att köra över mig i mitt hem eller bryta ingångna avtal.

@Magiana jag läste ditt blogginlägg häromdagen om dina workawayers och det kändes jättemärkligt. Du verkar se en massa konstigheter hos andra som du direkt tolkar som kulturellt betingade, och det är de som är avvikande, inte du.

Det fiffiga med att umgås med folk från andra håll tycker jag är att man får syn på vad som är svenskt, när man tolkar sina egna reaktioner på "de andras" beteende. Om man däremot bara reflekterar över hur konstiga de andra är, istället för vad de väcker hos en själv, så kommer man ju ingenstans.

@Magiana jag läste ditt blogginlägg häromdagen om dina workawayers och det kändes jättemärkligt. Du verkar se en massa konstigheter hos andra som du direkt tolkar som kulturellt betingade, och det är de som är avvikande, inte du.

Det fiffiga med att umgås med folk från andra håll tycker jag är att man får syn på vad som är svenskt, när man tolkar sina egna reaktioner på "de andras" beteende. Om man däremot bara reflekterar över hur konstiga de andra är, istället för vad de väcker hos en själv, så kommer man ju ingenstans.

Tolkar du att jag skriver om dem som "konstiga" så får det stå för dig. Jag noterar skillnaderna och lägger vanligen ingen värdering i dessa skillnader (undantag finns, så som t.ex. att jag tycker det är äckligt att torka av disk innan man sköljt den) men det kommer alltid att finnas saker som jag inte kommer att gilla hos folk, alldeles oavsett om de är svenska eller inte. Inlägget jag skrev handlade ju faktiskt inte bara om kulturella skillnader, utom om hur det är att umgås så pass tätt med folk man inte känner.

Jag tror att konceptet med workawayers är skitsvårt.
Jag kan ju bli orimligt arg på min egenvalda sambo sen 22 år för att han gör saker på fel sätt .

Jag har hittills inte tyckt att det varit så svårt på det sättet. Det svåra har varit utmaning att planera jobb och synkronisera logistiken för genomförandet. Problem blev det först när överenskommelsen vi hade inte hölls.

Orimliga SD sympatisörer som smyger in sin jäkla propaganda lite här och där.
Senast på fejjan - en tråd om en ung tjej som är beviljad assistans. Så kommer nån jävla SD nisse och säger att ALLA andra partier vill montera ner LSS och att bara SD är för att folk ska få den hjälp de har rätt till. Inte en enda människa har sagt emot (förutom jag) och idioten har fått 10 gilla på sin sketna kommentar

Orimliga SD sympatisörer som smyger in sin jäkla propaganda lite här och där.
Senast på fejjan - en tråd om en ung tjej som är beviljad assistans. Så kommer nån jävla SD nisse och säger att ALLA andra partier vill montera ner LSS och att bara SD är för att folk ska få den hjälp de har rätt till. Inte en enda människa har sagt emot (förutom jag) och idioten har fått 10 gilla på sin sketna kommentar

Det är alldeles för lätt att vara missnöjesoppurtunist. Folk orkar inte ta reda på fakta.

Och jag stör mig orimligt mkt på att en kollega kom tillbaka idag efter att hon hade magsjuka i söndags! Och glatt och villigt deklarerar att det smittar nog inte nu....uff.....

Och jag stör mig orimligt mkt på att en kollega kom tillbaka idag efter att hon hade magsjuka i söndags! Och glatt och villigt deklarerar att det smittar nog inte nu....uff.....
Det går inte att störa sig orimligt mycket på såna människor.
Tom jag stör mig på den där människan nu och det är bannemig så sjukt rimligt så det finns inte, för man göööör inte så! :turd:

Varför störa sig på det om hon hade det i söndags? Brukar ju vara 48 timmar på dagis och skola, kräktes hon sista gången i söndags kväll är det väl inte helt orimligt att vara tillbaka på onsdagen? :confused: Inget ifrågasättande, bara funderar, för så har nog jag gjort också, gått tillbaka två dygn efteråt...

stör mej något kopiöst på att när jag vill ha något särskilt till hästarna så är det precis hopplöst att hitta överhuvudtaget eller till rätt pris eller storlek. men när jag sen väl får tag i det jag vill ha så dyker det upp hur mycket som helst i flera månader efteråt. medans jag själv har letat hur länge som helst för att allt ska stämma :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
134 420
Senast: Lilla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 897
Senast: Takire
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 531
Senast: Ginne
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 562
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka