Orimliga saker som stör dig, del 2

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Klara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 010
  • Visningar Visningar 122 163
Status
Stängd för vidare inlägg.
Att Ikea inte har förvaringsskåp som rymmer en säckkärra... Jag vill handla möbler och jag bor inom promenadavstånd från Ikea, hell jag ser skyltjäveln från köksfönstret! Nära och bra kan tyckas men när skjuts således blir onödigt och möblerna ifråga inte kan tas på cykel är det inte lika kul längre för seriöst, huuuur jävla pinsamt är det inte att knalla runt på Ikea med en bökig jävla säckkärra?! :cautious:

Har du kollat med dom om de har möjlighet att ha den nånstans medan du handlar? Tänker som pensionärerna brukar få lämna sina dramaten vid kassan. Borde ju gå att låsa fast med ett cykellås nånstans inomhus också om det finns.
De har ju verkligen läget för att erbjuda sådana mer miljövänliga leveranssätt just med tanke på bostäder nära och tåget nära.

Och annars, ta med den in!

Har du kollat med dom om de har möjlighet att ha den nånstans medan du handlar? Tänker som pensionärerna brukar få lämna sina dramaten vid kassan. Borde ju gå att låsa fast med ett cykellås nånstans inomhus också om det finns.
De har ju verkligen läget för att erbjuda sådana mer miljövänliga leveranssätt just med tanke på bostäder nära och tåget nära.

Och annars, ta med den in!
Nej det har jag inte ens tänkt på faktiskt. Ett annat alternativ jag inte ens tänkt på är det faktum att det går finfint att gå raka vägen till ta själv-lagret och plocka på mig det jag ska ha vilket typ raderar problemet iom att jag bor så nära att jag inte behöver traska igenom hela Ikea utan glatt kan handla småskit en annan dag, eller samma dag för den delen, om alls... Det här med att använda hjärnan gick inte helt bra den här gången tydligen :angel: Eller så kan man ju alltid ge fan i att vara så fånig att det känns pinsamt också :D

Nej det har jag inte ens tänkt på faktiskt. Ett annat alternativ jag inte ens tänkt på är det faktum att det går finfint att gå raka vägen till ta själv-lagret och plocka på mig det jag ska ha vilket typ raderar problemet iom att jag bor så nära att jag inte behöver traska igenom hela Ikea utan glatt kan handla småskit en annan dag, eller samma dag för den delen, om alls... Det här med att använda hjärnan gick inte helt bra den här gången tydligen :angel: Eller så kan man ju alltid ge fan i att vara så fånig att det känns pinsamt också :D

Jag har en kollega som också bor på gångavstånd från IKEA. Jag minns inte om de tog med en egen kärra eller om de helt enkelt lånade med sig en av IKEAs, med meddelandet: "Vi är tillbaka om en halvtimme, vi bor i huset där borta." Det senare är ju ett alternativ om du inte ser ut som en kundkärre-kleptoman.

Jag har en kollega som också bor på gångavstånd från IKEA. Jag minns inte om de tog med en egen kärra eller om de helt enkelt lånade med sig en av IKEAs, med meddelandet: "Vi är tillbaka om en halvtimme, vi bor i huset där borta." Det senare är ju ett alternativ om du inte ser ut som en kundkärre-kleptoman.
Har övervägt det men njä, då känns det nästan mindre pinsamt att dra med säckkärran dit - den drar iaf inte åt sig samma uppmärksamhet rent ljudmässigt :D

Jag är orimligt arg på mina egna begränsningar. Som att ha sjuklig svindel. Det är värdelöst.

Idag var kattpojken uppjagad i ett HÖGT jävla träd. Jag och mina pensionerade grannar lyckades i allafall få dit en stege - men ingen av oss klarade att klättra. Så där satt kattstackarn i snålblåst och regnskurar. (han kom ner för att en hjältemodig person klättrade upp och tog 7 kilo katt under armen och klättrade ner igen)

Smått irriterad på att ha mätt fel och köpt badrumsinredning ( handfat m underskåp) skitsnyggt men det är 2cm för brett pga av inkommande jäkla vattenledning som såklart måste sitta där :mad:

Att det är söndag kväll istället för fredag kväll :mad:
Att det är söndag kväll istället för måndag kväll. :angel:

Samt att jag blir orimligt ledsen när folk uttalar sig negativt gällande mina hundar och jag känner att jag måste försvara dem. Om du inte känner mig, inte känner min hund och inte har något snällt att säga så var god och håll käft.

Oj, det är mycket som irriterar mig nu i varierande grad.

- När det står ett par stövlar mitt i dörröppningen som jag måste kliva över för att komma förbi.
- När jag måste instruera någon i hur man diskar.
- När instruktioner jag ger inte går fram trots att personen säger sig kunna följa instruktioner.
- När personen misslyckas med uppgiften och inte ber om hjälp för att klara av att slutföra den.
- När en person säger att en uppgift är slutförd utan att den är det.
- När en person anländer sent på kvällen och inte har ätit middag så jag måste stå och ägna tid precis före läggdags med matlagning.
- När en person bara äter av såsen (som kostar mest i både tid och pengar att göra.)
- När någon som använt utedasset drällt toapapper på tomten.
- När någon gjort slut på allt varmvatten så jag får duscha kallt.
- När någon inte torkar golvet efter sig i badrummet.
- När någon tar av riset i en gryta som jag skulle ha till annat och dessutom redan har lagt ner bönorna i samma gryta. Det var bara lök och kryddblandningen som fattades och personen visste att jag hade förberett mat till senare men inte orkat hålla koll. (Maträtten tar tid att laga så därför var det inte klart.) Typ DÄR rann bägaren över för mig.

Så där. Nu har jag spytt ur mig lite.

@Magiana, förlåt, men vem är det du har släppt in som bär sej så hopplöst åt? Det låter som en seriefigur :laugh::wtf:
Jag antar att vedebörande har någon god sida som uppväger problemen, eller åtminstone har ett bra skäl att stöka i ditt kök. Hoppas att du känner dej bättre nu och ursäkta att jag skrattar åt dej.;)
För övrigt kan ditt inlägg passa i en tråd om väldigt rimliga saker att irritera sej över!

@Magiana, förlåt, men vem är det du har släppt in som bär sej så hopplöst åt? Det låter som en seriefigur :laugh::wtf:
Jag antar att vedebörande har någon god sida som uppväger problemen, eller åtminstone har ett bra skäl att stöka i ditt kök. Hoppas att du känner dej bättre nu och ursäkta att jag skrattar åt dej.;)
För övrigt kan ditt inlägg passa i en tråd om väldigt rimliga saker att irritera sej över!

En 21-årig kvinna från Indien som skulle vara workawayer hos mig i två veckor. Vi hade haft skriftlig kontakt och hade även ett chatt-möte via Skype innan hon kom hit, men kunde inte ana att hon skulle vara ett så totalt stolpskott. Jag "tappade locket" igår och både svor och skällde ut henne och sa hur besviken jag var och att det hon sagt om sig själv inte stämde. Först då kom det fram att precis innan hon anlände hade hon fått dåliga nyheter och var väl lite i kris av den anledningen. Men det förklarar ändå inte alla tokigheter. Hon visste inte ens om skillnaden mellan en stängd dörr och en låst dörr. Hon ville helst använda altandörren för det var kortast väg "hem till henne" i friggeboden där jag inrett ett rum, men fattade inte att den inte går att låsa utifrån utan tyckte att det bara var att putta till dörren och så skulle det vara bra. Funkar väl på dagtid när det är varmt, men till natten ska den vara låst och jag har ingen lust att springa efter och låsa. Det får hon faktiskt klara själv och det tog två tillsägelser innan hon begrep det.

Nu ska hon ju åka härifrån redan i morgon p.g.a. de dåliga nyheterna. Tur för mig. Annars hade jag fått härda ut i två veckor. Och hon som försökte få till en vistelse här på 3-4 veckor :wtf:. Tur att jag sa nej redan från början (just för att hon var en okänd person).

Här är förresten rabatten som hon ansåg vara färdigrensad:
20160904_085020_zpszxebho6w.jpg~original

Hon hade ju inte tagit bort ett jävla jota. Jag fick göra jobbet själv och då såg det ut så här efteråt:
20160904_091001_zpsnj0s55pj.jpg~original

Jag hade ju visat henne skillnaden mellan ogräs och det jag ville behålla, samt pekat på dessa. Jag hade också frågat om hon såg skillnad på ogräs och de växter jag ville behålla innan hon började med uppgiften. Svaret var ja. Jag undrar hur i hela friden jag hade kunnat sysselsätta henne i två veckor när hon inte tycks begripa något alls.

Att jag på något vänster alltid lyckas ha någon på min vänlista som brister lite i nettiketten, som t.ex. när de kommenterar bilder/statusar man lagt upp endera är helt off topic, totalt missar poängen, eller skriver något semiprivat som kanske skulle passat bättre i något mindre offentligt sammanhang.
Och en ännu mer orimlig irritationskälla. En person som gillar/kommenterar i princip allt man lägger upp, även fast man vet att hen inte förstår vad det handlar om (något som är inriktat/inside) och som dessutom är sjukt snabb på att göra det. Ibland tar det bara sekunder från att man lagt upp något så är hen där. Vet inte om hen har på aviseringar eller vad :confused:

Att jag på något vänster alltid lyckas ha någon på min vänlista som brister lite i nettiketten, som t.ex. när de kommenterar bilder/statusar man lagt upp endera är helt off topic, totalt missar poängen, eller skriver något semiprivat som kanske skulle passat bättre i något mindre offentligt sammanhang.
Och en ännu mer orimlig irritationskälla. En person som gillar/kommenterar i princip allt man lägger upp, även fast man vet att hen inte förstår vad det handlar om (något som är inriktat/inside) och som dessutom är sjukt snabb på att göra det. Ibland tar det bara sekunder från att man lagt upp något så är hen där. Vet inte om hen har på aviseringar eller vad :confused:

Är det på Facebook kanske du skulle ta och exkludera denna person från att få se dina inlägg?

@Magiana Tänk på, när du tar emot människor från andra länder, att du måste ha kulturskillnader i åtanke. Många saker du säger behöver inte alls vara självklara för en icke-svensk. Särskilt detta med låst dörr och vad för mat som är ok att äta mest av (och givetvis diskningen!).

Jag tycker ditt sätt att tala om henne är jätteotrevligt och tråkigt och hoppas verkligen att tjejen (bara 21, långt hemifrån och som nyligen gått igenom en kris!) klarar sina två veckor hos dig okej.

@Magiana Tänk på, när du tar emot människor från andra länder, att du måste ha kulturskillnader i åtanke. Många saker du säger behöver inte alls vara självklara för en icke-svensk. Särskilt detta med låst dörr och vad för mat som är ok att äta mest av (och givetvis diskningen!).

Jag tycker ditt sätt att tala om henne är jätteotrevligt och tråkigt och hoppas verkligen att tjejen (bara 21, långt hemifrån och som nyligen gått igenom en kris!) klarar sina två veckor hos dig okej.

Hon åker i morgon p.g.a. det som hänt så det blir inga två veckor. Hennes mamma finns i Stockholm. Tjejen har varit i Sverige sedan mars. Jag hade absolut kunna stå ut om det bara rörde sig om några saker, men när hon uttryckligen sagt att hon klarar av vissa saker och ändå inte gör det, så läggs allt på hög. Det där om dörren fick jag säga till om två gånger att den ska låsas. Vad gäller rabatten som skulle rensas så pekade jag uttryckligen på ogräset som skulle bort och vilka växter jag vill ha kvar, men hon lämnade ändå cirka 95-98% av ogräset. Ogjort jobba alltså. Hon borde ha lämnat återbud om hon inte var i skick att följa instruktioner eftersom jag inte vill serva någon med mat och husrum för ingenting. Det var liksom en del av dealen.

Det brukar i regel dröja ganska länge innan jag tappar tålamodet så pass att jag svär, men hon lyckades med det. Och det var ju inte förrän då hon kläckte ur sig vad som hade hänt.

Tråden heter dessutom "orimliga saker som stör dig", så ja, en del saker är inget jag borde brytt mig om, men när det mixas med saker jag bryr mig om, så blir det väldigt mycket kaka på kaka.

@Magiana Oavsett hur många gånger du sagt till så står jag fast vid det jag skrev: man måste ha kulturskillnader i åtanke när man har människor boendes hos sig och måste förstå att saker som är självklara här inte är det världen över.

Skönt för tjejen att hon kan åka tidigare.

@Magiana Oavsett hur många gånger du sagt till så står jag fast vid det jag skrev: man måste ha kulturskillnader i åtanke när man har människor boendes hos sig och måste förstå att saker som är självklara här inte är det världen över.

Och språket! Det är ju som upplagt för missförstånd.

Och jag har inte det då menar du? Jag talade ju gång på gång om hur hon skulle göra, utan att bli irriterad eller förbannad. Men när hon påstår att hon är "willing to learn" och "can take instructions", och det inte stämmer, då funkar det inte längre. T.o.m. barn kan ju lära sig hur ogräs ser ut om man pekar på dessa, vilket jag gjorde för henne. Hon sa att hon såg skillnad när jag frågade om det, men det stämde ju inte alls. Hon erkände senare att hon varit osäker, och då har hon ju inte varit sanningsenlig. Jag tycker att jag varit mycket tolerant och tydlig med att tala om hur saker ska göras.

Och språket! Det är ju som upplagt för missförstånd.

Sådan språkförbistring har jag inte haft med någon av de andra utlänningarna (3 stycken) som varit här under sommaren. Samtliga, inklusive den här tjejen, har talat god engelska och ingen tycks heller ha haft problem att förstå mig. Sorry, jag köper inte argumentet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
134 416
Senast: Lilla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 865
Senast: Takire
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam... 2
Svar
28
· Visningar
2 531
Senast: Ginne
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 560
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka