Bukefalos 28 år!

Orimligt provocerad

Ingen i staden jag bor kan ha missat att nationalskalden gjorde comeback på en av landets största arenor inte bara en utan två kvällar i rad. Mitt flöde i sociala kanaler har svämmat över av kärleksförklaringar till denna gnidna, låttjuvande gubbpojken. Orkar på riktigt inte se hans fejs en gång till. Någon sa att det blir samma sak nästa helg och jag vill bara emigrera.

Why so bitter? Kanske någon nu frågar sig, låt folket få ha sin folkfest även om inte just DU gillar Sveriges egen Bruce Springsteen. Men i min egen jävla dagbok måste jag ju ändå få ha åsikter tänker jag. Och åsikter har jag ju som ni märker. Kanske för att jag är en halv generation yngre än denna legend, och hade randiga strumpbyxor + för mycket kajal på den tiden då Torsdagar på Jazzhuset betydde popklubb. Kanske för att jag hade den rosa skivan med mig när jag flyttade till London som nittonåring och grät till låtarna när jag längtade hem för mycket. Kanske för att jag suttit med den värsta bakfylleångest en människa kan ha, på en toalett ett år senare och stirrat tomt på samma skiva, inramad i platina.

Kanske det, kanske inte. Kanske är jag bara en bitterfitta? Kanske vill jag inte att andra ska få ha roligt? Mycket möjligt det också. Men det är något med denna masshysteri som känns falskt. Jag får liksom en känsla av att det är exakt samma människor som sa "men han kan ju inte sjunga" som nu står där och hoppar med i publikhavet. Och det måste ju kännas som en revansch?

E sa en rolig grej apropå detta när vi diskuterade hemma. "Man vet att när en låt spelas i Paradise Hotel, då är det inte ens musik längre". True dat.

Hej svejs från en missunnsam, bitter jävel som quote en av trubadurerna i bandet åtminstone en gång i tiden var "för ung och vacker och indie"
 

Trubadur, det förknippar jag med ffa Cornelis men även Mikael Wiehe, Afzelius et al - ja jo så uppdaterad är jag.

Nu måste jag lyssna på Trasiga Skor och Fröken Cecilia Lind igen :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har aldrig varit ett fan men jag köpte singeln ”Kom igen, Lena” till min mamma för hon hette Lena. Sen fick hon Alzheimers och dog så nu gråter jag varje gång jag hör HH.

Oklart om det är pga mamma eller pga falsksången. 🤔 :angel:
 
Smaken är som baken. Det som fascinerar mig mest är att just de som ogillar Håkan så gärna vill prata om just hur mycket de ogillar Håkan. Jag orkar inte bry mig om att tala illa om musik jag inte gillar, även om jag tycker både texter, musik och framträdande är kasst. Jag väljer bara att inte lyssna på den musiken, så är det bra så.

Nu är jag en av dem som älskar Håkan och hans musik. Jag kommer vara där på lördag, nästan exakt 16 år efter att jag såg honom live för första gången. Varit på fler spelningar än vad som inryms på mina fingrar sedan dess. En halv livstid har passerat för mig sedan dess. Det vågar man väl knappt säga här 😅.

Blir bara matt av allt hat. Varför? För mig finns mycket tröst och fina texter i Håkans musik. Tycker inte det är något fult i ex:

Fortsätt när de lynchat sista hoppet
Fortsätt när allt du levt för räknats ut som ett skämt
Där under träden, bakom stängslet
Finns en stig för dig, fortsätt
 
Smaken är som baken. Det som fascinerar mig mest är att just de som ogillar Håkan så gärna vill prata om just hur mycket de ogillar Håkan. Jag orkar inte bry mig om att tala illa om musik jag inte gillar, även om jag tycker både texter, musik och framträdande är kasst. Jag väljer bara att inte lyssna på den musiken, så är det bra så.

Nu är jag en av dem som älskar Håkan och hans musik. Jag kommer vara där på lördag, nästan exakt 16 år efter att jag såg honom live för första gången. Varit på fler spelningar än vad som inryms på mina fingrar sedan dess. En halv livstid har passerat för mig sedan dess. Det vågar man väl knappt säga här 😅.

Blir bara matt av allt hat. Varför? För mig finns mycket tröst och fina texter i Håkans musik. Tycker inte det är något fult i ex:

Fortsätt när de lynchat sista hoppet
Fortsätt när allt du levt för räknats ut som ett skämt
Där under träden, bakom stängslet
Finns en stig för dig, fortsätt
Jag hatar inte Håkan, men hyser heller inte några varmare känslor för honom som förmodligen framgick i mitt ursprungliga
dagboksinlägg. För mig handlar väl det om att jag är besviken mer än nånting annat. Men självklart respekterar jag att andra har andra känslor för HH och hans musik.

Visste inte ens att folk fortfarande störde sig på att han sjunger orent. Det gör nämligen väldigt många vokalister i band som jag lyssnar på, så jag tycker uppenbarligen inte att det är nånting att hänga upp sig på.
 
Jag hatar inte Håkan, men hyser heller inte några varmare känslor för honom som förmodligen framgick i mitt ursprungliga
dagboksinlägg. För mig handlar väl det om att jag är besviken mer än nånting annat. Men självklart respekterar jag att andra har andra känslor för HH och hans musik.

Visste inte ens att folk fortfarande störde sig på att han sjunger orent. Det gör nämligen väldigt många vokalister i band som jag lyssnar på, så jag tycker uppenbarligen inte att det är nånting att hänga upp sig på.
Man behöver såklart inte gilla hans musik. Det finns ju uppenbarligen en och annan som gör det ändå :).

Varför har så många ett behov av att deklarera att de inte gillar honom? Du behöver inte svara, det är bara något jag frågar mig. Går man in på valfri artikel på Aftonbladet om honom och kollar kommentarsfältet finns minst 150 nedklankande kommentarer. Aldrig sett det om någon annan artist.
 
Man behöver såklart inte gilla hans musik. Det finns ju uppenbarligen en och annan som gör det ändå :).

Varför har så många ett behov av att deklarera att de inte gillar honom? Du behöver inte svara, det är bara något jag frågar mig. Går man in på valfri artikel på Aftonbladet om honom och kollar kommentarsfältet finns minst 150 nedklankande kommentarer. Aldrig sett det om någon annan artist.
Jag kan tänka mig att behovet av att klaga korrelerar med artistens popularitet. Hade han sålt ut en liten lokal med 500 platser så hade det inte varit lika provocerande som att vara på nivån "nationalskald"?
 
Man behöver såklart inte gilla hans musik. Det finns ju uppenbarligen en och annan som gör det ändå :).

Varför har så många ett behov av att deklarera att de inte gillar honom? Du behöver inte svara, det är bara något jag frågar mig. Går man in på valfri artikel på Aftonbladet om honom och kollar kommentarsfältet finns minst 150 nedklankande kommentarer. Aldrig sett det om någon annan artist.
Jaa du, bra fråga! Jag kände behovet efter att mitt facebookflöde formligen svämmade över av hyllningskörer. Alltså scrollande sida upp, sida ner. Hade det varit någon random artist som jag inte hade någon koppling till över huvud taget så hade jag kanske inte brytt mig så mycket, men nu kändes det som en personlig provokation riktad mot mig, typ.

Men jag sitter ju inte annars och letar upp artiklar om artister jag hatar på nätet för att gå in och kommentera "du suger" liksom. Utan kände mer att jag här i min dagbok kunde ge utlopp för lite frustration 😜
 
Jaa du, bra fråga! Jag kände behovet efter att mitt facebookflöde formligen svämmade över av hyllningskörer. Alltså scrollande sida upp, sida ner. Hade det varit någon random artist som jag inte hade någon koppling till över huvud taget så hade jag kanske inte brytt mig så mycket, men nu kändes det som en personlig provokation riktad mot mig, typ.

Men jag sitter ju inte annars och letar upp artiklar om artister jag hatar på nätet för att gå in och kommentera "du suger" liksom. Utan kände mer att jag här i min dagbok kunde ge utlopp för lite frustration 😜
Ja, du har all rätt uttrycka dig här i dagboken, så jag vill inte kritisera dig så. Kanske känner jag samma typ av frustration när jag i denna "tråd" läser sida upp och sida ner med de som skanderar ut sitt missnöje över Håkan 😊.

Jag kan tänka mig att behovet av att klaga korrelerar med artistens popularitet. Hade han sålt ut en liten lokal med 500 platser så hade det inte varit lika provocerande som att vara på nivån "nationalskald"?
Så kan det kanske vara. De som inte gillar Håkan måste hitta sin egen samhörighet så de inte känner sig utanför 😅
 
Haha, jag älskar Håkan och har gjort sedan jag hörde honom första gången år 2000. Jag upplever nog tvärtom mot trådstarten att det är rätt vanligt att de som uppskattade honom när han var ny och ”underdog” är de som tycker minst om honom nu för att de upplever att han ”sålt ut sig”. Jag har sett Håkan oräkneliga gånger sedan 2001 och tycker att det är uppfriskande att han byter stil genom åren. Jag älskade hans första skiva men håller inte den högst idag. Jag hade mer än gärna gått på alla fyra spelningar den här sommaren om jag inte var en småbarnsförälder som inte orkar vara ute så sent så ofta 😅.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp