Örjan Kihlström och Allegiant vann Elitloppet 2026 på världsrekordtid

Bukefalos 30 år!

Den franska dominansen i Elitloppet är bruten.
Allegiant, med kusken Örjan Kihlström, vann Elitloppet 2026 på en världsrekordtid.
– Det känns helt overkligt, säger kusken Örjan Kihlström.
Sorry Daniel, det är inte ett dugg coolt med en vuxen man som inte kan hantera aggressioner oavsett om det är i sport eller i ett annat sammanhang och måste slå sönder saker för att han tror att hästen, hårt körd loppet igenom, inte vinner. Kan inte media sluta låtsas som det också?

Med det sagt. Fantastisk häst. Heder till insatsen.

"
tog Allegiant, tränad av Daniel Redén tidigt en stor ledning – som höll hela vägen in i mål.

Men Redén hade länge svårt att tro att det skulle räcka, och slog sönder en teve i frustration när han trodde att det var kört."

Jösses...

Det finns även en bild där han poserar med den trasiga tvn och ser väldigt glad och nöjd ut. Pinsamt.
Jo tack, sett den. Och kommentarerna till den, ”åh han har råd att köpa ny tv” med flin smiley. Samma inställning verkar råda här.

Skulle någon lägga ut en tråd på buke om att hennes man blivit upprörd och slagit sönder TVn för att Leeds gjort mål på Arsenal i slutminuterna kan vi väl konstatera att många skulle dra jäkligt många red flags av det beteendet, men här var det ok?

Jag är nog färgad då jag stått i samma utselningsstall som honom vid två tillfällen med fem år emellan, länge sedan, vid båda tillfällena har han skällt ut personalen så de börjat gråta för detaljgrejer, så jag tvivlar att det handlar om engångsföreteelser, men jag kan ändå inte förstå hur man kan rättfärdiga ett uppenbart våldsamt beteende. Han borde hållt käften om att han slagit sönder TVn, det är inte ett dugg coolt utan mer som ett beteende antingen som en våldsam man eller som en tioåring med npf diagnos, inget av alternativen är särskilt tilltalande för en vuxen person.

Jo tack, sett den. Och kommentarerna till den, ”åh han har råd att köpa ny tv” med flin smiley. Samma inställning verkar råda här.

Skulle någon lägga ut en tråd på buke om att hennes man blivit upprörd och slagit sönder TVn för att Leeds gjort mål på Arsenal i slutminuterna kan vi väl konstatera att många skulle dra jäkligt många red flags av det beteendet, men här var det ok?

Jag är nog färgad då jag stått i samma utselningsstall som honom vid två tillfällen med fem år emellan, länge sedan, vid båda tillfällena har han skällt ut personalen så de börjat gråta för detaljgrejer, så jag tvivlar att det handlar om engångsföreteelser, men jag kan ändå inte förstå hur man kan rättfärdiga ett uppenbart våldsamt beteende. Han borde hållt käften om att han slagit sönder TVn, det är inte ett dugg coolt utan mer som ett beteende antingen som en våldsam man eller som en tioåring med npf diagnos, inget av alternativen är särskilt tilltalande för en vuxen person.
Jag har, i egenskap av funktionär, stått och bevakat när han slog på en tappsko på Propulsion och jag meddelade att han hade en minut på sig innan tiden var ute. Jag lovar att ingen gick i närheten av honom då, inte Örjan heller. Så jag är inte ett stort fan heller.

Jag har, i egenskap av funktionär, stått och bevakat när han slog på en tappsko på Propulsion och jag meddelade att han hade en minut på sig innan tiden var ute. Jag lovar att ingen gick i närheten av honom då, inte Örjan heller. Så jag är inte ett stort fan heller.
Jag har så svårt att förstå varför sådant beteende accepteras och ffa accepteras bara för att det är sport det handlar om. Det är väl lika illa det som att det skulle ske inom hemmets fyra väggar en vanlig måndagkväll liksom...

Jag har så svårt att förstå varför sådant beteende accepteras och ffa accepteras bara för att det är sport det handlar om. Det är väl lika illa det som att det skulle ske inom hemmets fyra väggar en vanlig måndagkväll liksom...
Absolut. Men svårt för en vanlig person att argumentera med Sveriges bästa travtränare 🤷🏻 vi älskar hästarna och kan ha överseende med rätt mycket.. jag har varit funktionär i sporten i snart 20 år och sett både de otrevliga och de som jag mött massor av gånger i 20 år, i nederlag, som ändå uppfört sig mycket bra. Så båda sidorna finns. Vissa kuskar var jag så imponerad av som 15-åring och det har inte blivit sämre såhär 20+ år senare. 😊

Absolut. Men svårt för en vanlig person att argumentera med Sveriges bästa travtränare 🤷🏻 vi älskar hästarna och kan ha överseende med rätt mycket.. jag har varit funktionär i sporten i snart 20 år och sett både de otrevliga och de som jag mött massor av gånger i 20 år, i nederlag, som ändå uppfört sig mycket bra. Så båda sidorna finns. Vissa kuskar var jag så imponerad av som 15-åring och det har inte blivit sämre såhär 20+ år senare. 😊
Såklart så, jag menade inte att du skulle göra det. Jag försökte på facebook denna gång, men fick de vanliga svaren från folk som rättfärdigar honom (gäller ju rätt mycket olika saker med denna man genom åren, han har ju sin fans-skara oavsett vad han hamnar i blåsväder för) med att jag minsann bara är avundsjuk och att man blir sådan i stridens hetta och han är så bra för att han minsann kan visa alla känslor jada jada jada.
De får väl tycka det, men för mig är det bara ytterligare ett bevis där en man uppenbarligen inte kan kontrollera sina känslor utan faktiskt brukar våld när han bli arg, för det har han ju själv erkänt, och media rider på det på ett sätt som de inte borde, vi kan väl aldrig behöva acceptera att det ska vara ok att slå sönder grejer för att man är arg liksom och bara för att det handlar om sport?

Och avundsjuk är jag inte heller, har inte varit på en travtävling på i alla fall 15 år och även om jag älskar travhästar och har många vänner fortfarande sedan jag var aktiv har jag inget större intresse för sporten längre. Jag tycker helt enkelt inte det är coolt att skryta om att man slår sönder saker när man är arg och rättfärdiga det på det sätt som alla gör i den här historien.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka