Orkar inte ha det såhär mer..

Ja, det lät inte så dramatiskt precis. Jag har nog läst för många "skräckscenarion" på internet eller nåt. Är det som att dra till vårdcentralen är det lugnt :)

Jag vet inte om du sett eller läst Gökboet, men jag tror Nurse Ratched spökar i bakhuvudet på de flesta som inte har någon personlig erfarenhet av psykvården... Jag har dock i alla fall aldrig träffat på henne. :p

Och det är klart att det är de hemska sakerna som både beskrivs och som sätter sig i minnet, men det är egentligen ingen skillnad mot andra delar av vården det heller. Sätter du dig och googlar "mitt hemska besök på x-avdelningen" så lär du få träffar från bra nog nära varenda tänkbar avdelning (jag tänker inte prova, jag vill inte skaffa mig några nya saker att nojja över :D - lika bra att du låter bli också antagligen ;)), tänk bara på alla hemska rubriker om BB och/eller vårdmissar med småbarn! Ändå tror i alla fall inte jag att det speglar verkligheten för de flesta som föder barn eller av en eller annan anledning måste tillbringa tid på barnintensiven. Det är bara det att både solskenshistorier och småtråkiga vardagsberättelser är inte lika läskiga, och sprider sig därför inte lika lätt.

Ring imorgon du. Tänk vilken milstolpe den här tråden blir att blicka tillbaka på sedan. :up:
 
Jag har haft kontakt med psykiatrin i över tio år och jag är alltid nervös när jag ska ringa. :)

Vad som kan vara bra att komma ihåg är att dom har erfarenhet av att prata med människor som ringer in nervösa, rädda, osäkra...

Jag brukar vara så uppstressad att jag börjar grina när jag kommer fram. :D

Skriv en liten lista innan du ringer som du har som stöd.

Tex varför ringer du dit? Vad vill du? Vad behöver du? Osv.

Om du tycker det är jobbigt att ringa dit och känner dig nervös. Säg det åt dom. "Hej, jag är nervös det känns jobbigt att ringa hit..." Det blir lättare att slappna av sen. :)
 
@Niyama Okej, betydligt mindre dramatiskt än vad jag fått för mig då. Det är ju bra. Jag ringer till dom eller vårdcentralen imorgon.


Ok, tack. Jag får helt enkelt göra en du och hoppas att dom köper det :D

Jag kan höra med dom om jag kan få något annat, men den jag fick innan är bättre än inget alls i alla fall.

@Monstermom Vad tråkigt att det tog så lång tid innan du fick den hjälp du behövde.

Ja, det lät inte så dramatiskt precis. Jag har nog läst för många "skräckscenarion" på internet eller nåt. Är det som att dra till vårdcentralen är det lugnt :)


Tack för hjälpen!


Jag har varit till psykakuten två gånger och då så var det mycket enklare/lugnare en ett besök på vårdcentralen det mest dramatiska som hände första var att jag fick visa legitimation. Sen fick jag vänta lite någon pratade lite med mig sen fick jag vänta lite till innan jag fick träffa en läkare.

Andra gången jag var där så var det mest överaskande att en annan som väntade tyckte jag hade en fin nyckelring på väskan. Jag fick vänta lite längre den gången och blev erbjuden kaffe medan jag väntade det blev jag också lite förvånad över.( Jag ville inte ha men mamma som var med blev glad över kaffe och kaka :)).

Sen kanske det inte är så lugnt jämt/överallt men om du klarar ett besök på vårdcetralen bra så tror jag inte du behöver oroa dig. Hoppas det går bra. :)
 
@glömmerallt
"Jag fick vänta lite längre den gången och blev erbjuden kaffe medan jag väntade det blev jag också lite förvånad över.( Jag ville inte ha men mamma som var med blev glad över kaffe och kaka :))."<---:rofl::rofl::rofl:
 
@Sasse jag hoppas att du får hjälp som verkligen fungerar för dig.
Det låter så vansinnigt tungt alltihop.
Jag har tackochlov ingen egen erfarenhet att bidra med - men lite tankar och hopp om bättring
 
@Myrten @Mammadutt Dåligt! Nästan helt omöjligt att få tag på psyk till att börja med, och när jag väl får det så hänvisar hon mig till vårdcentralen. Jag antar att jag missförstått, det måste tydligen gå genom vårdcentralen först och främst. Så jag ringde dit istället - och får en uppläxning :o för att jag inte hade skrivit in mig där (dom fanns inte med på Mina vårdkontakter). Det har aldrig varit några problem på andra vårdcentraler att boka tid ändå, komma något tidigare utsatt tid och fylla i blanketten på plats. Men det fungerar tydligen inte så här. Och ack och ve vad jobbig jag är som inte förstår det.

Hon hade nog kunnat klaga på mig rätt länge om jag inte avbrutit henne, då sa hon istället att jag kunde komma in till receptionen och skriva in mig. Sedan la hon på. :wtf: Nåja, jag har en tid nu i alla fall. Men jag hoppas övriga personalen är trevligare än hon var.

Så en fråga, om det blir akut, kan man då ringa akutpsyk utan att ha gått "omvägen" via vårdcentralen/vanliga psykmottagningen? Jag känner att jag fått tillräckligt med mentala halshuggningar :p
 
Så en fråga, om det blir akut, kan man då ringa akutpsyk utan att ha gått "omvägen" via vårdcentralen/vanliga psykmottagningen? Jag känner att jag fått tillräckligt med mentala halshuggningar :p

Javisst! Ibland är bemötandet inte det bästa där heller. Jag ringde akutpsyk en natt i somras. Personen som svarade inledde med "vad vill du?". Sen tyckte han att lösningen på mina problem var att inte dricka kaffe, jag påpekade att jag dricker aldrig kaffe men han upprepade bara att jag inte skulle dricka kaffe för då får man sömnproblem :banghead:

Men du kan ringa akutpsyk eller åka dit utan att ha gått "omvägen". Sen undrar jag om du verkligen måste gå via VC för att gå kontakt med psyk där du bor, i dom tre olika landsting jag tillhört har egenremiss varit okej. Men dom brukar försöka skjuta över "problemet" på VC om möjligheten finns.
 
Javisst! Ibland är bemötandet inte det bästa där heller. Jag ringde akutpsyk en natt i somras. Personen som svarade inledde med "vad vill du?". Sen tyckte han att lösningen på mina problem var att inte dricka kaffe, jag påpekade att jag dricker aldrig kaffe men han upprepade bara att jag inte skulle dricka kaffe för då får man sömnproblem :banghead:
:up: Vilket otroligt bra bemötande... Lyckades du få hjälp av någon vettig sedan?
Men du kan ringa akutpsyk eller åka dit utan att ha gått "omvägen". Sen undrar jag om du verkligen måste gå via VC för att gå kontakt med psyk där du bor, i dom tre olika landsting jag tillhört har egenremiss varit okej. Men dom brukar försöka skjuta över "problemet" på VC om möjligheten finns.
Hon sa att jag måste gå via vårdcentralen. Men med egenremiss antar jag att man skickar brev och inte ringer?
Jag såg att vårdcentralen hade både kurator och psykologer, varav psykologerna kunde man ta kontakt med direkt utan att gå genom VC sas. Men eftersom jag nu ändå bokat en tid kan jag se vad dom säger först.
 
:up: Vilket otroligt bra bemötande... Lyckades du få hjälp av någon vettig sedan?

Nja, inte därifrån. Men jag hade kontakt hela sommaren med en gammal behandlare som är helt fantastiskt och ställer upp på sin lediga tid när psykvården inte funkar alls. Så det ordnade sig då. Jag blir bara helt matt, hade jag varit i sämre skick när jag ringde så kunde det där bemötandet fått väldigt dåliga konsekvenser.

Hon sa att jag måste gå via vårdcentralen. Men med egenremiss antar jag att man skickar brev och inte ringer?
Jag såg att vårdcentralen hade både kurator och psykologer, varav psykologerna kunde man ta kontakt med direkt utan att gå genom VC sas. Men eftersom jag nu ändå bokat en tid kan jag se vad dom säger först.

När jag har ringt så har det räckt. Här står det på mottagningens sida att man kan komma via egenanmälan, ändå vet jag folk som ringt och blivit hänvisade till VC för att dom inte har remiss.

Var det lång väntan på tiden?
 
Låter konstigt att man skulle vara tvungen att gå via VC för akutpsyk.
Psykiatrisk mottagning däremot kan krävas remiss från en vanlig läkare för att få gå till.

I mitt landsting kan man absolut ringa eller åka till akutpsyk själv, däremot om man kanske de inte vill ta emot än om det inte verkar så pass akut att man inte klarar sig själv har jag förstått det som.
 
Låter konstigt att man skulle vara tvungen att gå via VC för akutpsyk.
Psykiatrisk mottagning däremot kan krävas remiss från en vanlig läkare för att få gå till.

I mitt landsting kan man absolut ringa eller åka till akutpsyk själv, däremot om man kanske de inte vill ta emot än om det inte verkar så pass akut att man inte klarar sig själv har jag förstått det som.

Nejnej, man behöver inte gå via VC för kontakt med akutpsyk. Men vissa psykiatriska öppenvårdsmottagningar verkar kräva det.
 
När jag har ringt så har det räckt. Här står det på mottagningens sida att man kan komma via egenanmälan, ändå vet jag folk som ringt och blivit hänvisade till VC för att dom inte har remiss.

Var det lång väntan på tiden?
Okej. Det står inget sådant på den här mottagningens hemsida.

Nja, slutet av nästa vecka. Fast jag undrar om man kan gå via "vanliga" psykologer? Gjorde en sökning innan och det finns rätt många här. Men vet du om man måste ha remiss innan?
 
Jag vill bara flika in, @Sasse , att min erfarenhet av akutpsyk är god. De två gånger jag har behövt söka mig dit har väntan förvisso varit lång, men jag har blivit väl emottagen. Det är förstås förfärligt tråkigt att @Niyama har råkat ut för nötter, men det kan ju vara bra att veta att det inte måste vara så. Om du funderar på att åka in någon gång, alltså.
 
Okej. Det står inget sådant på den här mottagningens hemsida.

Nja, slutet av nästa vecka. Fast jag undrar om man kan gå via "vanliga" psykologer? Gjorde en sökning innan och det finns rätt många här. Men vet du om man måste ha remiss innan?

Menar du privata? Du behöver ju ingen remiss om du betalar, men ska landstinget betala krävs remiss. Läkare som är psykoterapeuter kan man dock gå till utan remiss och landstinget betalar, så är det i alla fall här.
 
Jag vill bara flika in, @Sasse , att min erfarenhet av akutpsyk är god. De två gånger jag har behövt söka mig dit har väntan förvisso varit lång, men jag har blivit väl emottagen. Det är förstås förfärligt tråkigt att @Niyama har råkat ut för nötter, men det kan ju vara bra att veta att det inte måste vara så. Om du funderar på att åka in någon gång, alltså.

Jag har inte bara råkat ut för nötter. Det har varit väldigt olika i olika län. Jag tror att jag varit inlagd runt 20 gånger (+ några besök utan inläggning) och även om jag stött på en del riktiga idioter så är många i personalen jättebra.
 
@Niyama Hmm, känns som att jag väntar och ser vad vårdcentralen säger, men skulle de tjafsa har jag hittat åtminstone två mottagningar jag kan anmäla mig själv till. Någon psykoterapeut har jag inte hittat ännu, men det lär väl finnas det också.

@Koltrast Jag har förvisso läst några "skräckhistorier", men såklart finns det bra ställen också :) Jag har hört gott om akutpsyk här, så jag får väl hoppas på det bästa om jag skulle behöva ringa eller åka in någon gång.
 
@Sasse skönt att höra att du fått en tid i varjefall. Du får gärna uppdatera med hur det går sedan om du känner att du orkar.

Jag har själv stora problem med att få en läkartid som jag egentligen sskulle fått för över två månader sedan och inte har jag fått remisserna jag skulle fått för tre månader sedan heller... Så det är skönt att höra att det går framåt för någon annan.

Hoppas det går bra för dig.:)
 
@glömmerallt Det kan jag säkert göra :)

Vad tråkigt att det tar sådan tid för dig med remisserna. Det finns ingen psykoterapeut i din närhet som du kan ringa? Om det nu är så som Niyama säger att landstinget betalar det så kan det ju kanske vara ett alternativ om man inte vill vänta?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 356
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 507
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp