Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Testa dom för erlichios om det inte är gjort - just orkeslösheten är typisk. Fästingburen sjukdom.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Det hjälper inte med kortison mot pollenallergi, utan medisin för allergin.

I Ts fall låter det som erlichias, fast den har varit sjuk lite för länge för det.. tror jag.

Kan vara hjärtbesvär o EKG borde visa på det.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Kortison på tablett hjälper min hunds pollenallergi i alla fall. Han får dock inte andningsproblem av sin allergi, så som sagt hade det varit intressant att testa att ge kortison och luftvägsutvidgande lokalt via luftvägarna.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Kortison är inte bra att ge. det finns bra medel för allergi att testa.

att ge allsköns medicin för luftvägarna är bara att bota symptomen- kortvarigt.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Pratade nyss med en läkare och hon rådde mig till att kolla följande:
-Lungröntgen
-Mykoplasma
Blodprov (vita blodkroppar, hb-blodvärde och cpr-sänka).

När det gällde alergier så tyckte hon kortisonet borde verkat...
Hon nämnde även att det kunde utveckats till kronisk bronkit som är svårbehandlad.... Och sen var det något med hjärtsvikt.

Men detta har ju du/ni redan varit igenom!?

Ringer runt lite i morgon och ser vad det kan ge....

CRP går inte att analysera på häst (inte heller sänka), man får analysera SAA (Serum Amyloid A). Både CRP och SAA är akutfasproteiner som kan på visa infektioner, men är kanske inte helt och hållet säkra för det. Man måste se helheten och väga in andra analysparametrar och så klart klinisk us.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Det kan vara intressant ur diagnostisk synvinkel var min tanke.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Mycket intressant läsning!
Har just nu en häst med ungefär samma symptom!
Helt orkeslös vid allt som går fortare än skritt, både för hand och under ryttare. Har pågått någon månad nu och det blir inte bättre, ( trodde först han hade dålig kondis då han ej varit igång i vinter pga min graviditet).
Har varit lite knyckig i gången och kroppen, men inte direkt halt.
Han är kollad av ET som inte hittar något. I fredags åkte vi in till djursjukhuset i Helsingborg, de böjde igenom honom och kollade ryggen. Men där har han inte ont. Tog blodprov och kollade honom i halsen då han hostat lite vid igångsättning från skritt till trav första gången.
Där hade han lite slem, och det enda blodprovet visar är förhöjda eocinofila blodkroppar tror jag det hette.
Han blev satt på ventapulmin i tre veckor och de gissar på allergi/pollenallergi...
I måndags lämnade vi träckprov, detta var helt utan anmärkning...

Jag tycket att det låter lite märkligt med allergi, kan de bli såå trötta av det?! Min häst är helt färdig, stannar från galopp till halt på en sekund när jag släpper drivningen...
Jag har propsat på blodprov för fästingsjukdomar, så imorgon ska vi in med det... Dock säger veterinären att han inte tror på det, men jag tror inte att allergi är hela orsaken heller :-P

Uppdatera gärna vad som händer med din häst, sp ska jag höra detsamma i hopp om att kunna hjälpa våra pållar!
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Har varit i kontakt med två olika kliniker idag som sa att man inte enbart skall ge ventipulmin...Det skall endast ges i samband med tex kortison. Var något om ny forskning som visade att det förkortade livslängden...
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Ånej - inte en till?

Det är ju trots att bra att det går att hitta varandra här ute och dela erfarenheter och idéer, när allt är så obegripligt. Jag hoppas verkligen vi kommer fram till något som kan hjälpa hästarna!

Eosinofila blodkroppar orsakas av endoparasiter, har jag just läst mig till, och endoparasiter är tex mask. Antar att det var därför det togs träckprov. Men inget fynd och ingen lösning på problemet.

Är det något gemensamt vi kan hitta hos de här hästarna? Vad de äter, till exempel? Ger ni något speciellt fodertillskott till ea hästar, eller är det höåhavre-hästar?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Min åt hö (från fjolåret....inte bra och äter numer hösilage) och som kraftfoder Hestekraft. Inget mer. Tror mkt på tidspunkten - väderomslaget mm
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Min veterinär var noga med att hästen skulle vara "fördigbehandlad" med ventipulminet innan ev. Kortison sattes in... Om 2 1/2 vecka har vi återbesök, får se om det blir Kortison i luftvägarna då. Har för övrigt varit inne idag och tagit blodprov på fästingsjukdomar.
Man får stå på sig ibland ;)
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Min äter fint hö, vi tar det själva... Eget hösilage i vintras och krafft grund och just nu kraffts röda musli då jag trodde han behövde mer energirikt foder då han var så trött. Och såklart gräs i hagen, salt och mineraler.
Inget konstigt tycket jag :)
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Hur ser det ut i hagen? Någon giftig växt som de fått i sig?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Har varit med om liknande en gång förut. Nu behöver det ju inte vara samma fel på din häst, men ger det som förslag i alla fall. Reagerade nämligen på att det var ett fullblod, under tio år...Är hon från galoppbana? I så fall, varför togs hon av banan?
Liknande problem har en vän till mig haft på sitt fullblod då struplocket inte sluter tätt. Just den hästen fick problem på galoppbanan men håller för "vanlig ridning", men jag har fått höra att det finns de hästar som har värre symptom. Kan det vara nå´t?

Hoppas i alla fall att ni hittar felet och att det går att åtgärda!
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Höt skall tydligen vara något av det värsta....även fint hö blir dammigt fastän vi inte märker det.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Inga likheter i utfodringen då förutom att det är hästar som ju äter någon slags stråfoder. Den här har ätit hösilage och havre, senare musli, samt betfor och lite andra tillskott. Lätt att tunna ur och måste gödas ordentligt.

Han har inte gått på bete mer än några enstaka timmar, då i hage där andra hästar betat tidigare och varit friska, så jag tror inte det är något han fått i sig ute.

Vad gäller struplocksién så var det ett bra förslag, men hästen är opererad för struppipning och väl utredd. Endoskopin ser bra ut. Han togs av banan delvis på grund av det, men är opererad för ett år sedan och har fungerat väl sedan dess. Detta kom mycket hastigt, och som du skriver Maryjane - tidpunkten för insjuknandet verkar vara ganska gemensam för våra tre (som inte är min, utan min kompis ju).
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Du menar tider på dygnet?

Knappt alls de sista två månaderna, men den har longerats någon enstaka gång för att se se om flåset är kvar, och då olika tider på dagen. Ingen skillnad.

Nya prover har tagits i veckan, utan fynd. På lungröntgen ser allt bra ut, även EKG stillastående. Klinken tycker inte det är nödvändigt att göra EKG i rörelse tydligen, eftersom allt ser bra ut stilla.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Endoskopi har gjorts på min oxå, inga konstigheter. Det enda de hittade var att ena stämbandet var lite större än det andra... Och så lite slem. Vi har inte gjort EKG, men lyssnat på lungorna och då verkar allt okej.


Min har blivit sämre senaste två månaderna, sedan cirka 6 veckor tillbaka har jag endast ridit honom ett par gånger för att känna efter om det är någon skillnad, men inte åt det bättre iaf. Och tidpunkten på dagen har främst varit på eftermiddag/kväll.

Imorgon hoppas jag få svar på ytterligare odlade blodprov...
Hoppas att vi hittar något :)
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Inga fästigsjukdomar här inte...
Ett extra prov är skickat till sva, det får vi svar på, på tisdag.

Hörde av en bekant om järnbrist... Har ni andra kollat det? Eller någon med erfarenhet av det kanske?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp