Bukefalos 28 år!

Orolig för bortresta anhöriga...

stjarnfrugt

Trådstartare
Det händer ibland att jag hakar upp mig på saker och ting som jag har svårt att släppa, och sedan nojjar över trots att det egentligen är orimligt. En av sakerna är, som för många, att något ska hända med mina anhöriga.

Just nu har mina föräldrar åkt till Nya Zeeland i 4 veckor. De har åkt med ett annat par och hyrt husbil som de ska bo i och resa runt. Vi har haft kontakt via mejl och sms, men nu har det varit tyst sedan 21a.
Jag har försökt tänka ut alla möjliga logiska förklaringar till det, men nu börjar jag bli riktigt orolig. Skickade ett mejl i förrgår och skrev att de gärna får höra av sig så att man slipper oroa sig, inget svar. Skickade ett sms igår kväll med samma budskap, inget svar. Skickade även sms på julafton, inget svar men det var iofs inte något uttryckligen om att jag ville ha svar heller...

Det ligger inte i min natur att vara ett plåster på folk. Så det är knappast att de känner sig uttjatade och helt enkelt vill vara ifred. Det är bara det att nu har jag hakat upp mig på detta att jag inte vet hur dom har det.

Givetvis tänker jag att nåt har hänt. En bilolycka eller nåt annat hemskt. Att de har radioskugga både för mobil och internet såhär länge känns inte längre trovärdigt så det kan jag inte intala mig.

Har någon en rimlig förklaring som kan lugna mig? Eller, hur får man reda på om något hemskt har hänt? Det börjar bli olidligt nu, i nivå med att jag tittar på nyheterna mest för att få höra om att svenska medborgare förolyckats i NZ...:(
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Nån annan vet säkert bättre, men jag skulle kunna tro att det inte finns mobiltäckning i nån större utsträckning.
Vet du om sms'n levererats?
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

I ditt fall hade tom jag nojjat !

Om mina föräldrar inte skickade ett svar på ett God Jul sms/mail eller ens skickat ett själva ... Så jag förstår def din oro... Men vet tyvärr inget alls som kan hjälpa dej...
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Vet du om det andra paret har hört av sig till släktingar eller vänner nyligen?

Jag hade också varit orolig om jag inte fått någon kontakt...
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jag har ingen aning om hur man vet om sms levererats? Har en rätt gammal mobil :o
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jag har inga telefonnummer till de andras barn, vi har inte umgåtts sen vi växte upp. Men jag tror min syster har, så jag ska givetvis höra med henne. Dock är hon höggravid nu och ska få barn vilken dag som helst, så jag har inte velat smitta av min oro på henne. För några dagar sedan sa hon att dom nog inte har täckning, så jag köpte det ett tag då hon själv rest i NZ och kanske har bättre koll än jag. Men nu gör jag nog inte det längre....
Jag ska nog söka fram nummer till dom andra på eniro. Känns smidigare. Dumt att jag inte gjort det innan men jag har inte velat att min hysteri ska vara så uppenbar :o
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jag har inga telefonnummer till de andras barn, vi har inte umgåtts sen vi växte upp. Men jag tror min syster har, så jag ska givetvis höra med henne. Dock är hon höggravid nu och ska få barn vilken dag som helst, så jag har inte velat smitta av min oro på henne. För några dagar sedan sa hon att dom nog inte har täckning, så jag köpte det ett tag då hon själv rest i NZ och kanske har bättre koll än jag. Men nu gör jag nog inte det längre....
Jag ska söka fram nummer till dom andra på eniro.

Men kan du inte ringa dina föräldrar? För går sms fram borde det ju gå att ringa..
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jag kan ju kanske prova, jag har alltid tänkt att de är inte såna som alltid har mobilen med sig. Speciellt inte min mor, och dom har köpt ett telefonkort enkom för denna resa så det kanske inte sitter i jämnt. Men det lär jag ju få veta iofs. Det borde gå att ringa nu, är väl kväll där....

Har iaf skickat ett sms till an av sönerna i den andra familjen. Hittade mkt riktigt på eniro, hoppas det numret gäller.

Edit: Ringde nu, gick fram mellan 5-7 signaler och sedan röstbrevlåda. Då kanske det tyder på att telefonen iaf är på? Annars borde väl inga signaler gått fram?
 
Senast ändrad:
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Är de som min pappa, så är det nog ingen fara.
Han svarar väldigt sällan i sin mobil eftersom han väldigt ofta glömmer att ta med den eller glömmer att ladda den.
Kan det vara så? Att den är urladdad och de glömt att ladda den för att det inte är så viktigt för dem?
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jag kan ju kanske prova, jag har alltid tänkt att de är inte såna som alltid har mobilen med sig. Speciellt inte min mor, och dom har köpt ett telefonkort enkom för denna resa så det kanske inte sitter i jämnt. Men det lär jag ju få veta iofs. Det borde gå att ringa nu, är väl kväll där....

Har iaf skickat ett sms till an av sönerna i den andra familjen. Hittade mkt riktigt på eniro, hoppas det numret gäller.

Edit: Ringde nu, gick fram mellan 5-7 signaler och sedan röstbrevlåda. Då kanske det tyder på att telefonen iaf är på? Annars borde väl inga signaler gått fram?

Ja är den avstängd brukar ju röstbrevlådan gå igång direkt..
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Mja, inte är dom ju såna som hör av sig varje dag ens när vi är i samma land. Dom skickade ett mejl-julkort 21a och sedan ett sms senare samma dag där det stod vilken resplan de hade närmaste dagarna och över jul. Men det är ju ändå konstigt att dom inte svarar om man flera ggr uttryckligen ber dom att göra det... är nog mest det jag är orolig för att dom inte gjort :(

Men ett litet hopp tändes ju iaf när telefonen verkar vara på. Det borde ju tyda på att den laddats senaste dagarna iaf.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Ok! Det är ju positivt att den är laddad.
Då kanske det är som någon annan skrev att dina sms inte kommit fram.
Men när de tittar på telefonen nästa gång, så ser de ju iaf att du ringt.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Eller så har den dött av dåligt batteri? Det gjorde min förra iaf, att när den dog så ändra den inte att man kom till mobilsvaret direkt. Men det gjorde den när man stängde av den.

Jag skulle vara orolig om jag var du, har du fått svar av det andra parets barn?
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Så underbart, dom ringde upp mig precis :) Har nog aldrig känt mig så lättad faktiskt. Känner mig nästan dum som varit så hönsig :o Har knappt sovit inatt för det har känts så konstigt.

Jag har tydligen inte fått deras sms, dom har skickat nästan varje dag. Men dom har fått mina tydligen??

Nåväl, nu vet jag iaf att allt är bra. Så nu kanske jag kan börja sova på nätterna och slipper leta katastrofer i nyheterna...
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Så underbart, dom ringde upp mig precis :) Har nog aldrig känt mig så lättad faktiskt. Känner mig nästan dum som varit så hönsig :o Har knappt sovit inatt för det har känts så konstigt.

Jag har tydligen inte fått deras sms, dom har skickat nästan varje dag. Men dom har fått mina tydligen??

Nåväl, nu vet jag iaf att allt är bra. Så nu kanske jag kan börja sova på nätterna och slipper leta katastrofer i nyheterna...

Åh vad skönt :)
Tycker inte alls du ska känna dig dum.
Jag hade blivit jätteorolig.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Kom ni ihåg att lägga till Sveriges landsnummer till telefonnumret? Om inte så går sms och samtal inte fram till rätt person. Det är lätt hänt, har gjort det själv ett par gånger i all hast.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jag hade inte oroat mig och jag hade blivit vansinnig om jag måste höra av mig när jag är på resa. Familjen vet ju att jag är bortrest när jag är det.

Jag tror alltså att det bästa du kan göra är att jobba på att lösa din tendens att oroa dig, utan att andra ska behöva ta hand om din oro genom att höra av sig stup i kvarten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 308
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 261
Senast: Nominous
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 264
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp