Bukefalos 28 år!

Orolig för bortresta anhöriga...

Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Man kan väl vara intresserad av varandra utan att prata i telefon när man är utomlands?
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Handlar det inte om mönster. Om en person som har för vana att höra av sig plötsligt slutar att höra av sig blir de anhöriga oroliga om du som inte brukar höra av dig plötsligt börjar höra av dig varje dag kanske dina anhöriga skulle bli oroliga istället.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jo, jag tror att det till stor del handlar om mönster, som jag skrev.

Jag tror också att det handlar om att en del personer är mer oroligt lagda än andra, som TS antyder om sig själv, tex. Enligt min uppfattning bör man inte kräva av andra att de tar ansvar för ens oro.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Förvisso sant, men det är då man behöver bolla lite på nätet. "-Är det jag som är neurotisk eller är det dags att kontakta myndigheterna på platsen?"
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Jag tänker nog också att hur man gör på den här punkten, helt enkelt återspeglar hur man sköter relationer för övrigt i familjen. Dvs snarare hur "relationsspelet" eller "mönstren" ser ut, än hur "nära" man står varandra. Jag skulle inte gå i fällan att tolka oro som tecken på närhet.

Fast det har jag inte skrivit heller. Det handlar inte om närhet i vår familj, ren och skär oro.

Eftersom mina föräldrar är så skröpliga handlar det också om MIN oro när jag hör av mig utomlandsifrån. Jag vill veta att de är okej.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Vid min höga ålder (:p) har man ju under väldigt många år varit ute på resor utan tillgång till mobil och mail och således ofta utan att kunna höra av sig. Det gick bra, det med.

Jag tänker nog också att hur man gör på den här punkten, helt enkelt återspeglar hur man sköter relationer för övrigt i familjen. Dvs snarare hur "relationsspelet" eller "mönstren" ser ut, än hur "nära" man står varandra.

Mjo, det är kanske annorlunda när man fått uppleva även situationer då det helt enkelt inte går att höra av sig. Jag är nog lite för mycket "barn av min tid" för att kunna anknyta till det tror jag. Nu känner jag mig väldigt modernt och västerländskt bortskämd här :p

Precis som du tror jag att allt i slutändan ändå handlar om vanor och mönster, hur ofta man brukar höras och vilken sorts kontakt man är van vid. Därför tror jag att det i det här fallet - precis som Luff säger - var det brutna mönstret som var den största anledningen till oro.

Men generellt håller jag med Petruska. Det är inte OK att kräva av sin omgivning att de ska forma sig efter ens egna hang-ups. "Jag har ett problem, så jag kräver att omgivningen ska göra vad som står i deras makt för att jag inte ska behöva ta itu med det verkliga problemet".

Återigen tycker jag att ni är lite dramatiska och tar det lite för långt, och återigen säger jag att jag inte tycker att ett sms eller två är varken konstigt, jobbigt eller krävande. Bara för att man vill höra ifrån sina nära och kära innebär väl inte det att man "kräver att omgivningen ska göra vad som står i deras makt"? Hade TS blivit tokig efter en eller två dagar utan kontakt hade jag hållit med om att det var lite extremt, men efter en veckas tid tycker jag som sagt att det är fullt berättigat att oroa sig och inte ett dugg konstigt eller själviskt att förvänta sig kontakt.

Ja Jösses, om kravet hade varit att man skulle höra av sig en gång om dagen när man liftade runt Europa. Nä några vykort på en sommar och en eller två adresser som kollades av under en tvåmånaders resa.

Det är väl ingen som har skrivit att de kräver att få höra ifrån folk en gång om dagen heller? Det är en veckas tid vi snackar här, inte en dag.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Handlar det inte om mönster. Om en person som har för vana att höra av sig plötsligt slutar att höra av sig blir de anhöriga oroliga om du som inte brukar höra av dig plötsligt börjar höra av dig varje dag kanske dina anhöriga skulle bli oroliga istället.

I vårt fall brukar vi göra upp sånt. "Nu när jag är ute kommer jag att försöka höra av mig si och så" och "Nu lämnar jag byn där jag är och tar några dagar i en by där täckningen nog är dålig" osv. Jag trodde nog inte att det var SÅ ovanligt att man gör så:D
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

I vårt fall brukar vi göra upp sånt. "Nu när jag är ute kommer jag att försöka höra av mig si och så" och "Nu lämnar jag byn där jag är och tar några dagar i en by där täckningen nog är dålig" osv. Jag trodde nog inte att det var SÅ ovanligt att man gör så:D

Ytterst normalt, respektfullt och omtänksamt skulle jag säga.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

I vår familj hör man ofta av sig när man anlänt sin destination om det är så att man kommit överens om det. Annars hörs man av i samma intervall som när man är hemma vilket är någon gång i veckan + vykort och bilder från besöksorten om man är på det humöret.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Du gillar att göra egna tolkningar va?

Nu skrev jag särskilt ut att jag uttalade mig G E N E R E L L T och alltså inte specifikt i TS fall. Jo, jag står fast vid att det för mig INTE är OK att lägga över sina skeva mönster på andra, uppfostra dem att handla så att jag ska slippa få en attack.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Så himla omtänksamt vet jag inte om det är ... I princip tycker inte jag heller att omgivningen ska dansa efter ens pipa när det gäller nojor. Men i det här fallet är insatsen så liten från min sida, ett par sms om dagen. Värdet för mina gamlingar att få mina rapporter är större än värdet av att inte skicka dem för mig.

Visst skulle jag kunna uppfostra bort det genom att helt enkelt förklara att jag tänkte sluta rapportera så regelbundet - men jag ser inte riktigt anledningen.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

För många år sedan jobbade jag med en kvinna vars ena dotter studerade i USA. Far och andra dotter åkte över och hälsade på. När jag frågade kvinna varför hon inte följt med så svarade hon att om planet störtade så skulle hennes dotter inte ha någon familj kvar så därför stannade hon hemma. :crazy:
Hon var för övrigt inte flygrädd utan åkte på charter med maken då o då.
DET kallar jag nojja.

Fast sen jag fick barn måste jag erkänna att jag förstår hur hon resonerade även om jag aldrig skulle agera efter tanken. :o
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Vad har det med vänner att göra? När jag reser, eller har vänner som reser, förväntar jag inte mig samtal eller ringer samtal om det inte är akut. Jag reser iväg för att just resa, inte ringa hem. Händer det mig något kommer mina anhöriga få veta det. Oavsett. Jag har lagts in på sjukhus i olika länder och då har jag ringt och sagt det, och att jag hör av mig senare. Inget konstigt.

Ofta reser man ändå där man inte vill/kan använda mobil, kanske också en poäng med själva resandet.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

KL
Jag har rest med vänner vars föräldrar varit oroliga. Det dödar typ 80% av semestern. Jag har rest med min bror vars fru ringde och smsade säkert 3 ggr om dagen när han och jag var i Thailand. Svarade inte han inom 30 min ringde hon mig.
Det är sjukligt.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Vad har det med vänner att göra? När jag reser, eller har vänner som reser, förväntar jag inte mig samtal eller ringer samtal om det inte är akut. Jag reser iväg för att just resa, inte ringa hem. Händer det mig något kommer mina anhöriga få veta det. Oavsett. Jag har lagts in på sjukhus i olika länder och då har jag ringt och sagt det, och att jag hör av mig senare. Inget konstigt.

Ofta reser man ändå där man inte vill/kan använda mobil, kanske också en poäng med själva resandet.

Så resonerar vi i vår familj med. Nu är det visserligen mest mamma som reser till underliga ställen men hon skaffade mobiltelefon först förra året(!). hon hon skulle nog aldrig drömma om att ta med den på resan.

Säkerhetsaspekten är lite underlig, det är inte våldsamt mycket man kan göra härifrån ändå. Behöver man "checka in" när man passerar tex öknar eller fjällvandrar så är det rimligare att göra det med dom på plats.

Annars hör vi nog bara av oss om det uppstått något, en gång var det en riktigt stor jordbävning i området hon var i.
Då gick UD ut med att man skulle kontakta dem om man hade anhöriga i området och man inte hört av dem. Mamma hörde av sig dagen efter tror jag, informationen om vidden av jordbävningen nådde tydligen omvärlden innan de närmare området förstod det.

En annan gång var det ett bombattentat i en stad de just besökt, då skrev hon till oss på facebook.

Det känns som det skulle väcka mycket mer oro hos båda parter om man skulle höra av sig stup i kvarten, speciellt om det då skulle strula.
Jag är visserligen sällan mer än någon meter eller två från min mobil, men jag är "bara" 35 och kommer ihåg hur det var när jag flyttade hemifrån, då hade jag inte ens en telefon. Ville jag ringa fick jag gå till macken ett kvarter bort...
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

För många år sedan jobbade jag med en kvinna vars ena dotter studerade i USA. Far och andra dotter åkte över och hälsade på. När jag frågade kvinna varför hon inte följt med så svarade hon att om planet störtade så skulle hennes dotter inte ha någon familj kvar så därför stannade hon hemma. :crazy:
Hon var för övrigt inte flygrädd utan åkte på charter med maken då o då.
DET kallar jag nojja.

Fast sen jag fick barn måste jag erkänna att jag förstår hur hon resonerade även om jag aldrig skulle agera efter tanken. :o

Fast så görs ibland. Tex bland kungligheter.. Inte kanske Kung och Drottning, men däremot Kung och alla tronarvingar. Där försöker man att inte sätta alla på samma plan, just för att om det störtar så ska inte alla tronföljare avlida.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Fast det där på slutet kan man i viss mån förebygga. Jag har nogsamt tutat i mina föräldrar att om jag inte hör av mig så beror det mest sannolikt på att jag a) glömt mobilen, b) laddat ur batteriet c) blivit av med mobilen - inte att jag blivit bortrövad eller dött.

Dessutom vet de att de aldrig kan räkna med snabba svar. När jag reser har jag oftast signalen avstängd för att slippa pling och ring, jag kollar av den med jämna mellanrum istället.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

KL
Jag har rest med vänner vars föräldrar varit oroliga. Det dödar typ 80% av semestern. Jag har rest med min bror vars fru ringde och smsade säkert 3 ggr om dagen när han och jag var i Thailand. Svarade inte han inom 30 min ringde hon mig.
Det är sjukligt.

Tyckte din bror det var sjukligt? Kanske de brukar skicka sms till varandra på dagarna.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

Min son har farit kors och tvärs över jorden och han hör mest av sig när det hänt nåt :nailbiting:. Mamma jag ligger på sjukhus i Miami och har brutit nacken.:crazy:. Eller jag är i New York och har ingen reurbiljett :banghead:. Nu har han skärpt sig tack och lov.:mad: Men han ringer inte eller smsar hela tiden när de åker till nåt charterställe.
 
Sv: Orolig för bortresta anhöriga...

*kl*

En av avigsidorna med att i stort sett endast höra av sig till sina anhöriga när det verkligen har hänt något är att varje gång telefonnumret syns i displayen hinner de anhöriga tänka tusen tankar om ond, bråd död innan det framkommer att den som ringt egentligen bara ville prata om vädret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 300
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 261
Senast: Nominous
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp