Bukefalos 28 år!

Orolig i halten.

Sv: Orolig i halten.

Haha, du har också en travare va? Känner ju igen dig från ridtravartråden men det kanske inte är den hästen du menar. Hur som helst, hoppas du också får nytta av tipsen!

Kapa på för övrigt! När min blev sådär dryg precis när hon blivit stark i galoppen, så var jag kärringen från helvetet och krävde att hon gjorde halt vid minsta antydan till att sluta lyssna, dra iväg eller studsa. Jag blev inte populär, men till slut insåg hon väl att det inte var så jäkla roligt att tvingas stanna vartannat steg, hon skärpte sig efter 1,5 pass typ. Men att göra en abrupt halt kan ju göra andra hästar ännu värre i sådana där lägen - lär väl ha att göra med om det handlar om stress eller inte, och även om det "bara" är roligt så var det ju det där med HUMÖR också - så ta inte mina ord som ofelbara. :p

kl

Tack för svaren/motiveringarna! Och ja, om inte annat får jag väl konstatera att Monifa har rätt, sälja hästen och gå tillbaka till ridskolan. :D
 
Sv: Orolig i halten.

Japp, har också en ridtravare!
Problemet är inte själva avsaktningarna, utan stressen i huvudet efter en enda liten galopp. Då får min Pålle som myror i kroppen, man KAN bara inte lugnt och fint trava på, utan det blir lite error i huvudet och stress, stress, stress.
 
Sv: Orolig i halten.

Som många andra varit inne på känns det som ett typiskt ridtravar-bekymmer. Att de är vana att gå med käk brukar ge alla möjliga skumma beteenden som inte vi :o vanliga ridfolk förstår oss på.. Jag har däremot haft att göra med många varmblod som vid omskolning till dressyrhäst har fått en att tänka "utanför boxen" många gånger.. (Haha - den där liknelsen fungerade inte så bra i hästvärlden - nu såg jag framför mig hur man löser problem inne i stallets box..:D)

Tycker du fått bra tips. Jag har några till - och här handlar det nog om att hitta en metod som fungerar på just DIN häst. Dessa två är nästan varandras motsatser men jag har använt båda med framgång. (På olika hästar)

Rid hästen en period väldigt öppen i formen - dvs nästan över tygeln - i skritt och halter. Träna att hästen ska "hålla huvudet" själv i halten (men högt) och korrigera med mycket små korta tygeltag, både när den vill rycka eller vrida bort huvudet. Belöna med eftergift och rid framåt nästan på en gång(det tipset har du redan fått) innan hästen "hinner" flytta på huvudet. Först när hästen gör detta bra utan att vara i form kan man "lägga till" formkravet.

Prova med en halsförlängare(gummisnodd) eller om du är mer rutinerad någon annan hjälptygel (ex graman). Under övervakning helst.. Jag är ingen älskare av hjälptyglar men här handlar det om att programmera om hästen och då kan de vara till nytta.. Hjälptygeln ska i detta fallet endast inverka då hästen flyttar huvudet - inte när den är eftergiven och stilla. Använd endast under en kort period - för annars "lär" sig hästen att sköta sig enbart när hjälptygeln är på plats och då har du inte vunnit någonting..
 
Sv: Orolig i halten.

Jag tror det har väldigt lite med käken att göra faktiskt, min har aldrig i sitt liv haft en sådan på och det finns även en gammal f.d. travare i stallet som inte gått med käk, men ändå grejar och testar att sno tyglarna när man kräver något av honom (han går dessutom alltid på bettlöst). Jag tror mer på det här med för en gångs skull okonsekventa travmänniskor, jag känner nämligen igen "jaja, bestäm du"-beteendet hos de flesta jag jobbat hos/med och sett. :o :D

Tack så mycket för tipsen! Halsförlängare använder jag absolut inte, men graman kan däremot vara en idé.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 466
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Dressyr Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 036
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp