Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är orolig för att FK kommer att anse att jag ska byta jobb till något annat. Haken är ju bara att jag redan har ett lätt jobb och jag kan knappast tänka mig något lättare. Jag blir ju slutkörd oavsett vad jag gör och det finns inga jobb där man inte behöver göra något eller där det inte ställs krav.

Jag har funderat lite utanför lådan så att jag skulle kunna hanka mig fram på att jobba halvtid och vara tjänstledig den andra halvan, ifall jag blir utförsäkrad. Min tanke är att hyra ut hela mitt hus, veckovis, från april till oktober. Gästerna får städa själva efter sig och när det är gjort återlämnas depositionen. Själv kan jag bo i husvagn. Det är ju snart varm säsong. Att köpa en husvagn kostar ju en slant men får jag huset uthyrt regelbundet får jag snart igen de pengarna. Tvätta kläder kan jag göra i huset när hyresgästerna åkt och innan de nya hyresgästerna kommer. Dusch/hygien kan jag fixa genom att åka till simhallen eller någon sjö på sommaren.

En hake, som jag inte vet hur lätt/svårt det är att lösa, är att jag har problem med dålig lukt i mitt badrum. Det är något jag skulle behöva ta tag i alldeles oavsett, men orken räcker ju inte riktigt. En annan grej är att jag skulle behöva få ordning på trädgården, åtminstone närmast huset. Det behövs en uteplats också. Just nu ser det ut som skräp och då vill väl ingen hyra huset heller? Jag tänkte tanken att anlita workawayers för att få ordning på detta, men då är det ju det där att jag måste kommunicera med dem och på något vis ändå vara delaktig och jag är inte säker på om jag orkar. Skit liksom. Eller så gör jag det ändå med risk att jag tömmer batterierna och så får jag ta igen det senare.

Den här stressen och pressen jag upplever från FK är inte direkt gynnsam för mitt tillfrisknande. Snarare tvärt om. Och även utan den försvårande omständigheten får jag ändå räkna med att det kommer att ta tid innan jag är fit for fight igen (om jag ens någonsin blir det).
 

Och ser man vad du skrivit här så är det ett kraftigt dominerande stressmoment. Hetsen att ha en deadline när du ska vara bättre, och oron över försörjningen i kombination. Det skulle inte förvåna mig om du hade varit uppe på halvtid utan problem nu, om du hade fått en lång sjukskrivning från början.

Om inte om hade varit.

Tror tyvärr det är jättevanligt. Så otroligt sorgligt och korkat att man gör folk sjukare genom att hetsa på dem.
 
Och ser man vad du skrivit här så är det ett kraftigt dominerande stressmoment. Hetsen att ha en deadline när du ska vara bättre, och oron över försörjningen i kombination. Det skulle inte förvåna mig om du hade varit uppe på halvtid utan problem nu, om du hade fått en lång sjukskrivning från början.

Om inte om hade varit.
Du har antagligen rätt. Men med press över mig känns det inte riktigt bäddat för att det kommer att funka särskilt bra. Jag bävar redan för nästa vecka då jag ska upp på 50% igen. Min chef undrar om de (FK) är helt dumma i huvudet för det är ju de som hetsar läkarna att inte sjukskriva. Det här jäkla hattandet med min arbetstid orsakar ju problem för henne också då hon inte kan planera verksamheten. Det märks ju liksom när 33% av personalstyrkan är borta (d.v.s. jag).
 
Du har antagligen rätt. Men med press över mig känns det inte riktigt bäddat för att det kommer att funka särskilt bra. Jag bävar redan för nästa vecka då jag ska upp på 50% igen. Min chef undrar om de (FK) är helt dumma i huvudet för det är ju de som hetsar läkarna att inte sjukskriva. Det här jäkla hattandet med min arbetstid orsakar ju problem för henne också då hon inte kan planera verksamheten. Det märks ju liksom när 33% av personalstyrkan är borta (d.v.s. jag).
Men om läkaren skriver sitt intyg utifrån vad FK vill ha ("hetsar till") så är ju den oprofessionell och har dålig integritet.
Det ska ju stå vad dens åsikt och bedömning är. Ifall FK sen inte delar den så får de ju hantera det genom att ge avslag, inte genom att pressa läkarna till att ändra åsikt (skriva FKs åsikt istf sin egen),
 
Men om läkaren skriver sitt intyg utifrån vad FK vill ha ("hetsar till") så är ju den oprofessionell och har dålig integritet.
Det ska ju stå vad dens åsikt och bedömning är. Ifall FK sen inte delar den så får de ju hantera det genom att ge avslag, inte genom att pressa läkarna till att ändra åsikt (skriva FKs åsikt istf sin egen),
Jag drog en egen slutsats utan att veta mer än att sjukförsäkringen ser ut som den gör.

Men gemensamt för alla läkare jag träffat är att jag hela tiden ska/skulle jobba minst 25% enligt dem och det har kontinuerligt sagts att jag vid ett visst datum ska gå upp i tid. Det har stressat mig för jag tycker det är jobbigt att säga ifrån att jag inte orkar. Då känner jag mig lat, omedgörlig och som en myglare. Man måste ju kämpa lite.
 
Jag drog en egen slutsats utan att veta mer än att sjukförsäkringen ser ut som den gör.

Men gemensamt för alla läkare jag träffat är att jag hela tiden ska/skulle jobba minst 25% enligt dem och det har kontinuerligt sagts att jag vid ett visst datum ska gå upp i tid. Det har stressat mig för jag tycker det är jobbigt att säga ifrån att jag inte orkar. Då känner jag mig lat, omedgörlig och som en myglare. Man måste ju kämpa lite.
Varför bestämmer ni i förväg ett datum att gå upp i tid, istället för ett datum för att göra avstämning och besluta utifrån hur det ser ut då?
 
Jag drog en egen slutsats utan att veta mer än att sjukförsäkringen ser ut som den gör.

Men gemensamt för alla läkare jag träffat är att jag hela tiden ska/skulle jobba minst 25% enligt dem och det har kontinuerligt sagts att jag vid ett visst datum ska gå upp i tid. Det har stressat mig för jag tycker det är jobbigt att säga ifrån att jag inte orkar. Då känner jag mig lat, omedgörlig och som en myglare. Man måste ju kämpa lite.

Du är inte lat, och du kämpar inte lite - du kämpar alldeles för mycket när du borde vila. Så försök att stoppa undan de tankarna när du pratar med läkaren nästa gång.
 
Varför bestämmer ni i förväg ett datum att gå upp i tid, istället för ett datum för att göra avstämning och besluta utifrån hur det ser ut då?
Det är inte jag som bestämmer datum. Det är läkaren. I de läkarintyg som skrivs så står det datum för när jag ska jobba en viss procent.

Måste bara fråga. Varför gäller inte låneförsäkring om man har lönebidrag.??
Ingen aning. Det är inte jag som skrivit lånevillkoren. När jag tog försäkringen så missade jag dessutom den detaljen. Jag har ju haft lönebidrag fram till januari i år så jag hoppas verkligen inte att de krånglar nu för att jag har haft det och blev sjuk innan lönebidraget upphörde.

Du är inte lat, och du kämpar inte lite - du kämpar alldeles för mycket när du borde vila. Så försök att stoppa undan de tankarna när du pratar med läkaren nästa gång.
Det är inte särskilt lätt. Total passivitet är ju inte heller bra och i princip allt tar emot, även sådant som jag ska göra för att må bättre.
 
Om båda syskonen har ADD och en även autism så kan det mycket väl vara så att du har det ena eller det andra eller både och.
Jag har varit sjukskriven och haft aktivitets- och sjukersättning pga depression, ångest, ätstörning, sömnstörning m.m. Efter att jag fick mina diagnoser Aspergers och ADD år 2011 var det inga problem att få varaktig sjukersättning. FK hade väl hela min historia av sjukskrivning och arbetsprövningar, försök att studera och arbeta ”på riktigt”.
Eftersom du tidigare haft lönebidrag så borde de förstå att det inte är något tillfälligt.
Jag tycker också att en npf-utredning vore en bra ide. Jag tror inte det skulle skada iallafall.
Men det är ditt beslut såklart.

Styrkekram! :heart
 
Om båda syskonen har ADD och en även autism så kan det mycket väl vara så att du har det ena eller det andra eller både och.
Jag har varit sjukskriven och haft aktivitets- och sjukersättning pga depression, ångest, ätstörning, sömnstörning m.m. Efter att jag fick mina diagnoser Aspergers och ADD år 2011 var det inga problem att få varaktig sjukersättning. FK hade väl hela min historia av sjukskrivning och arbetsprövningar, försök att studera och arbeta ”på riktigt”.
Eftersom du tidigare haft lönebidrag så borde de förstå att det inte är något tillfälligt.
Jag tycker också att en npf-utredning vore en bra ide. Jag tror inte det skulle skada iallafall.
Men det är ditt beslut såklart.

Styrkekram! :heart
Jo, jag tänkte gå med på en utredning om/när de tycker att jag ska göra en.

Jag har jobbat heltid sedan 2013. Det har jag hela tiden tyckt har varit lite för mycket, men det har ju bara varit min åsikt och inget jag brytt mig om för "alla andra" jobbar också heltid. Inget konstigt med det.
 
Jo, jag tänkte gå med på en utredning om/när de tycker att jag ska göra en.
Du måste nog ta upp det själv och trycka på lite. Du har ju bra argument i och med att det finns npf i familjen.
Och kräv en ordentlig utredning, inte bara några träffar.
I mitt fall fick jag börja fylla i frågeformulär och skattningsskalor år 2009 men själva utredningen började i slutet av 2010 och var färdig februari 2011.
 
Du måste nog ta upp det själv och trycka på lite. Du har ju bra argument i och med att det finns npf i familjen.
Och kräv en ordentlig utredning, inte bara några träffar.
I mitt fall fick jag börja fylla i frågeformulär och skattningsskalor år 2009 men själva utredningen började i slutet av 2010 och var färdig februari 2011.
Det är psykologen som redan har sagt att en utredning kan bli aktuell. Han har också redan frågat hur jag ställer mig till det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 496
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp