• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare SaraXX
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 468
  • Visningar Visningar 12 883

Bukefalos 30 år!

Ibland önskar jag att det fanns något slags "besiktning" även på människor, att du inte får tävla om inte kroppen mår bra. Liksom jag fattar att man vill tävla OS, men som jag förstod det så är hennes korsband avslitet redan? Många gånger tänker jag så när det gäller ryttare också, det tävlas med mer eller mindre brutna kroppsdelar, massor av smärtstillande osv. Varför finns det inte bättre regler för "fit to compete" typ..

Hans Gunter Winkler vann OS i Stockholm 1956 trots att han ådrog sig en så allvarlig skada i ljumsken så han inte kunde sätta sig på Halla. Sedan gick han och gjorde den enda felfria rundan trots att han tydligen skrek av smärta efter nästan varje hopp.

Alltså säkert. Men jag tänker aldrig heja på och tycka det är en bra idé att pusha en trasig kropp, och har noll koll kokosboll på vem Vonn är och hur hon brukar åka. Det spelar ingen roll hur många exempel som ges när idrottspersoner som tejpar ihop hela sig för att fortsätta, proppar i sig massa smärtstillande för att orka och "det har minsann gått bra" - jag kommer aldrig tycka det är bra att inte låta kroppen läka.
Om det gällde barn och ungdomar så ja, då borde nån sätta stopp. Men Vonn som är vuxen och vet vilken risk det eventuellt innebär, det känns rimligt att hon själv tillsammans med sitt medicinska team får bestämma. Folk gör ju massor av dumma val i sin vardag som känns betydligt värre.

När det faktiskt är farligt så har ju flera längdåkare fått startförbud. Frida Karlsson, Flugstad Östberg, Steira osv. Men då handlar det ju inte om nåt korsband.

Tittat på skidskyttet i efterhand. Så tråkigt att Sverige hamnade efter direkt.

Tyckte kommentatorn var ok, men vilken tråkig expert! Saknar Ferry. Mona Brorson är också bra. Men vem är det här? De har ju Magda, varför inte använda henne?

Nu blir det en kvällspromenad med hunden och sedan curling.

Tyckte kommentatorn var ok, men vilken tråkig expert! Saknar Ferry. Mona Brorson är också bra. Men vem är det här? De har ju Magda, varför inte använda henne?

Var det inte brorsan Brandt? Känner dock inte igen hans röst så är inte säker.

Tycker det var värdelöst att de inte gav oss mer sträcktider, åktider och skyttetider. Vill inte behöva leta efter det när jag kollar.

Var det inte brorsan Brandt? Känner dock inte igen hans röst så är inte säker.

Tycker det var värdelöst att de inte gav oss mer sträcktider, åktider och skyttetider. Vill inte behöva leta efter det när jag kollar.
Tillägg: lät som nån äldre och det skulle väl vara nån mer förutom Brandt som egentligen var fotbollsexpert eller nåt? Brandt borde varit bättre.

Gud så hjälpsamma mina inlägg var 🙈
Vet @LadyCovergirl ? Du har väl koll på många sporter.

Hans Gunter Winkler vann OS i Stockholm 1956 trots att han ådrog sig en så allvarlig skada i ljumsken så han inte kunde sätta sig på Halla. Sedan gick han och gjorde den enda felfria rundan trots att han tydligen skrek av smärta efter nästan varje hopp.

För att tillägga blev han nerdrogad med morfin och hällde i sig kaffe för att kunna klara att rida. Han sa själv att om det inte hängt på honom att det tyska laget annars skulle bli diskat skulle han inte ridit.

Heter han inte nåt med Ekholm?

Hoppade över till rodel i väntan på konståkning, och Kohola låg tvåa :eek: det var dock en sån runda där folk en efter en klev in i topp så han slutade 13e. Sju placeringar upp från 2022 :up:

Nu går det mindre bra i curlingen.

De går säkert till semi om de vinner. Kan gå vidare vid förlust men det beror på hur det går i övriga matcher. De sista går i morgon förmiddag.

Ibland önskar jag att det fanns något slags "besiktning" även på människor, att du inte får tävla om inte kroppen mår bra. Liksom jag fattar att man vill tävla OS, men som jag förstod det så är hennes korsband avslitet redan? Många gånger tänker jag så när det gäller ryttare också, det tävlas med mer eller mindre brutna kroppsdelar, massor av smärtstillande osv. Varför finns det inte bättre regler för "fit to compete" typ..
Fast det här hade ju inget med tidigare skador att göra. Hon fastnade i armen i en port och bröt benet (och nåt mer?), kunde ju liksom hänt vem som helst oavsett tidigare skadehistorik?
”Massor av smärtstillande” lär ju inte vara ett problem i OS med tanke på dopingreglerna.

Fast det här hade ju inget med tidigare skador att göra. Hon fastnade i armen i en port och bröt benet (och nåt mer?), kunde ju liksom hänt vem som helst oavsett tidigare skadehistorik?
”Massor av smärtstillande” lär ju inte vara ett problem i OS med tanke på dopingreglerna.
Absolut. Men det spelar ingen roll vad ni alla skriver - JAG tycker det är konstigt att man får tävla med hur trasiga kroppar som helst. Att det uppenbarligen är rimligt att pressas till den grad att man måste skrika av smärta efter varje hopp (som tidigare nämnts i tråden). Olyckor händer absolut, men jag tycker det är fel att hon överhuvudtaget fick starta.

Absolut. Men det spelar ingen roll vad ni alla skriver - JAG tycker det är konstigt att man får tävla med hur trasiga kroppar som helst. Att det uppenbarligen är rimligt att pressas till den grad att man måste skrika av smärta efter varje hopp (som tidigare nämnts i tråden). Olyckor händer absolut, men jag tycker det är fel att hon överhuvudtaget fick starta.
Va, vem har skrikit av smärta efter varje hopp?

Jättetråkigt med Vonns krasch förstås, men jag mår inte så illa över att det blev som det blev. Om någon på världstoppen vet att man kan skada sig i störtlopp är det Lindsey, och hon valde att ”chansa” för att hon inte går någon längre karriär att skydda och ville lyckas på detta OS.
Om en junior eller ung åkare med lång möjlig karriär gjort samma sak hade jag varit mer upprörd. Lindsey visste vad hon gjorde, var villig ta risken och är säkert ledsen (och har ont) men jag tror hon är nöjd med sitt beslut till och med idag.

Så himla rolig mixed curlingen är att se!
Hoppas hoppas de kan få gå till medaljmatcherna/slutspelet för de spelar ju så bra ✊️✊️

För att tillägga blev han nerdrogad med morfin och hällde i sig kaffe för att kunna klara att rida. Han sa själv att om det inte hängt på honom att det tyska laget annars skulle bli diskat skulle han inte ridit.
Här @Niyama

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026
  • Buke mot Earth Overshoot Day
  • Biltält

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur