OS vs Döbert vs Stübben

Victovie

Trådstartare
Hur är de jämförelsemässigt i kvalite, pris o vad ni tycker om dom?
Något annat som ni tycker är skillnad mellan, bättre/sämre?
Hur är var o ens rundsydda träns tex?

Sv: OS vs Döbert vs Stübben

Jag tycker stubbens är väldigt klumpiga, väldigt breda remmar...

Tycker nog OS verkar bäst i kvaliten, men Döbert har snyggare brun färg så... :p

Dock stör jag mig på att Döbert verkar ha vanliga spännen på nästan alla sina träns?

JAg har tre st OS och :love:jag är totalt nerkärad i dem. min tränare tyckte mina träns var hårda :crazy: förstår inte hur hon kan tycka det, måste ju vara liiite struktur på dem iaf....

Hur är prisskillnaderna? Ligger Döbert och OS på samma nivå och Stübben strax under? :p

Kan ingen slänga upp bilder på era döbert resp OS kandar ? ska nämligen köpa ett nytt men har ingen aning om vad jag ska köpa...
Ska helst vara rundsytt med bred nosgrimma :angel:

Kan ingen slänga upp bilder på era döbert resp OS kandar ? ska nämligen köpa ett nytt men har ingen aning om vad jag ska köpa...
Ska helst vara rundsytt med bred nosgrimma :angel:

Här är en bild på mitt kandar, det är ett OS. (fast tygeln med stoppar är faktiskt Döbert, då man fick med två släta till kandaret och efter ett tag insåg jag att jag behövde stoppar på bridongtygeln och då var Döbert lite billigare än OS...)

20070122_2.jpg

Victovie: Sist jag kollade så var Stübben billigast och därefter Döbert, dyrast var OS, dock är ju OS billigare än t ex Passier.
Själv hade jag ju bra kontakter när jag köpte mitt, så jag fick det till ett bra pris, annars hade jag tyckt att det var väl dyrt.;)

Senast ändrad av en moderator:

Oputsat är det också på bilden, så det är lite snyggare i verkligheten tycker jag :angel:

På Skaras hemsida står det att det rundsydda OS kostar från 4790 kr. (hade ju dock tur att få mitt mkt billigare än så, är inte köpt där)
Här är länk till en produktbild på det:
http://www.h-r.nu/SH/os_mûnchen_kandar.jpg

Senast ändrad av en moderator:

ja alltså vanliga fula billiga spännen. inte hakar. vad jag förstått så kan man beställa med hakar, men dom jag sett till salu i butiker och webshopper har haft vanliga spännen. Och det tycker jag är fult, det Ska vara inåtvända hakar! :p

Jag fingrade lite på ett Döbertträns som jag fick syn på idag. Det var PERFEKT :love: tygelhakar, mässingspännen, bred nosgrimma, fin färg, trevlig kvalitet osv.
Det som var mindre perfekt för mig var väl prislappen, 3995:- stod det på den. Ett sånt ska jag köpa när jag blir rik! ;)

Var tillochmed tvungen att knäppa ett litet smygkort på det :angel:
Dbert.jpg

Jämförelsevis mellan Döbert, OS och Stubben har jag inte så mycket att säga, fast jag tycker att stubben är minst snyggt av dem :angel:

jag har haft alla tre märken.

gillar OS bäst. lädret är finast. (passire är dock bättre, men kostar det dubbla)
på mitt kandar, ser likadant ut som bilden som någon visar, ingick det bridongtyglar med stoppar. o det har det alltid gjort å alla andras i sthlms trakten.
ca 5000kr

döbert
men annars är ja inte så imponerad, hade både träns o kandar.
finns i fin vinröd/brun färg.
pris... runt 4000-5000 för rundsytt, ca 3000 för vanligt. allt beror på bredden av nosgrimma.
(20-45mm)

stubben
lite budget, ok läder.
mkt bra priser. 3000kr för kandar
43mm nosgrimma.... ser dock lite klumpig ut tycker jag.. färgen på det vita fodre försvinner snabbt.

sen så finns ju kieffer åxå... men jag gillar inte alls deras produkter.

Mkt intressant att läsa :bow:

Vad är särskilt med Kieffer tycker du? Stämemr det att de bara har smala nosgrimmor(typ max 3cm)?

Anrda som tycker likadant eller annorlunda?

stämmer med nosgrimmorna.... sen så finns ju kieffer bara i svarta, finns typ tre modeller som går att få i brunt. och alla är fula.

nää jag gillar inte kieffer..... då är hubertus mkt bättre. :d

jag gillar inte lädret som kieffer använder. det blir lixom aldrig snyggt, vilken metod man än använder för att smörja det med... det är lixom lite "dimmit" o matt... gillar när det blir blankt.
men det är defenitivt bra kvalite, har vänner som haft sina i ca 10 år... ser super fräscha ut...

sen som sagt, deras nosgrimmor är väl snygga på ponnys, då jag som många andra här gilla breda!

breda o platta nosgrimmor (typ Centaurs bruna/röda)....:love:

hubertus är bra, mkt prisvärt!

Hubertus rundsydda hade jag funderingar på till mitt ridponnysto - hade blivit så snygg i det :love:. Men de hade ju bara i stl Cob o Full, hon har (trots hon e D-ponny) Ponny :( . Får väl hoppas på att hon växer till sig i huvudet o kan dra Cob tillslut (vilket chansen är rätt liten för..)

Har inte sett någon annan som har rundsydda träns i stl Ponny?

Håller med, Centaurs är :love:

men du skulle ju kunne testa med cob, inte omöjligt att det passar. är jättelätt att göra fler hål på nackremmen, och nosgrimman var liten jmf med resten av tränset - jag fick byta ut den bakre remmen mot en snokrem. :p

funkar det inte går det ju att lämna tillbaks. :)

bonusbild på mitt rundsydda kandar:
Bild012-1.jpg

sen ett litet tips til alla nosgrimmsgalningar. Jag har sett att OS har fått en ny nosgrimma, som är hela 5!! cm bred nu. Man kan välja på vanlig eller pullback. Fanns att köpa löst på en engelsk sida, men finns säkert här i sverige också.

http://www.classicdressage.com/acatalog/Bridle_Parts.html

Hur är Döbert i stl?
Har ibland problem att få sidostyckena att räcka till..

Och vad skulle ni välja av Döbert eller OS om jag kan få dom för ungefär samma pris, men OS är ej vitfodrat och inte så bred nosgrimma och matchar inte sadeln så bra (för mörkt), dessutom vävtygel och såna hatar jag. :p
mens döbert har vitt foder och mer rödbrun färg som passar sadeln bättre, dessutom 45mm nosgrimmaoch lädertygel!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 461
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 667
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 299
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka