Bukefalos 28 år!

Osäker ponny

sofiaspel

Trådstartare
Har en hel del jobb med denna lilla ponny och det visste jag när jag köpte henne men jag skulle gärna vilja ha lite tips och idéer och stöttepelare.

Lite fakta om ponnyn. 4 år, Ohanterad i sina första 3 år, uppfödd i Sverige och levt i flock. Haft henne i 3 månader.

I början slängde hon sig längst in i boxen när man skulle hämta henne, nu kommer hon fram till mig i boxen.

Jag har haft sadel och träns på henne, hon accepterar att bli sadlad men får panik ute på promenaderna vilket har resulterat i att jag tappat henne två gånger. Jag har tagit det lugnt och försiktigt men det känns som hon inte kommer att ge sig med denna sadel, först och främst sadelgjorden.

Hon gick inte att fånga i hagen, så vi tog in alla för att få in henne. Hela förra veckan kunde jag ta henne i hagen genom att sitta på huk och hon får äta på något ur min hand samtidigt som jag knäpper fast henne, då slänger hon sig bakåt men kommer tillbaka till mig direkt. Nu går hon INTE längre att fånga, hon kommer inte till mig när jag sitter på huk hon undviker mig och springer iväg.

Vi går promenader och tränar stopp och sväng. Får henne i trav men hon tycker jag är skit äcklig om jag börjar jogga bredvid, vilket resulterar i att hon slänger sig.

Longeringen går sådär, hon går ett halv varv sen kommer hon till mig, och när jag försöker komma upp vid hennes sida igen så backar hon efter mig men ger sig efter en stund, oftast när jag rör vid henne på halsen.

Vi har dåligt med träningsmöjligheter för tillfället, det kommer att byggas ett ridhus och då kommer vi bli stammisar där med massa träning, löshoppning och annat kul... men tills dess?

Om någon orkade läsa och känner för att svara skulle jag bli otroligt glad :bump:
 
Sv: Osäker ponny

Jag är ingen "NH-människa" men skulle råda dig att sänka kraven på henne. Om jag var i samma situation så skulle jag skippa longering, sadel och träns och stressande promenader. Återgå till grundhantering på att leda in och pyssla med henne i stallet inför kvällen, tills hon är positiv till kontakten med dig och slappnar av. Om hon är på lösdrift eller liknande och inte behöver plockas in så kan du nöja dig med att gå ut i hagen och ta på henne grimman, ta av den, klappa lite, och lämna henne. Utifrån hennes beteende så behöver hon inte omväxling, utan väldigt låga krav och väldigt fasta rutiner så hon vet vad som väntar. Om hon bara är hanterad under ett år så kan du ju bemöta henne motsvarande som du skulle bemöta en ettårig häst, dvs ta in, rykta, lyfta hovar osv. Om longeringen är förvirrande så kan en medhjälpare leda henne i cirklar i skritt runt dig som longerar, de första tre-fem gångerna, så hon känner att det är lätt att lösa uppgiften och att hon är duktig.

Det låter som ett tråkigt tips och jag kan tänka mig att det vore roligare att jobba hårdare på utmaningar och ledarskapsövningar, eller trötta ut hästen, men i bland tror jag bara att man behöver sänka kraven och utrusta sig med en god portion tålamod.

Jag älskar ju Nuno Oliveira och citerar honom: "Efter att ha ridit i 51 år och med mindre fysisk förmåga några år men med större kunskap och erfarenhet, kan jag säga att i de flesta fall av motstånd hos hästen beror på brist på tålamod hos ryttaren."

Stort lycka till med din gröna ponny!
 
Senast ändrad:
Sv: Osäker ponny

Varför så bråttom med sadeln?
En "vanlig" ohanterad unghäst hade dessa 3 mån troligtvis räckt till att få trygg och sadelredo, men den här lilla damen är ju inte alls där än. Se inte på hur lång tid det gått utan på hur redo hon är. Är hon fortfarande nervös i hanteringen, för infångning och när du rör dig runt henne så är hon inte tillräckligt säker än.

Jag hade backat, lagt ner sadelvänjningen ett tag. Tränset är ok att ha på -om hon är ok med att bli tränsad och inte rädd om huvudet m.m, vid promenad med tränset på -led i en grimma som sitter över tränset så att ni inte riskerar ryck i munnen ifall hon hoppar iväg för något.
Longeringen är det inte dags för än heller -med tanke på hur resten av hanteringen funkar. Men när det väl är dags att börja med longering -använd en medhjälpare som kan leda ponnyn till att börja med och hjälpa till att hålla den ute på volten.
 
Sv: Osäker ponny

Svarar till er båda..

Glömde en liten viktigt detalj, hon går inte att sätta på grimman normalt.
Man måste stoppa in mulen först och ta nackremmen över nacken och knäppa. Detsamma gäller tränsning, måste ta isär tränset och ta en del i taget.

Hon var jätte rädd om huvudet när hon kom men nu kan jag klappa henne på huvudet med hastig rörelse, borsta huvudet och klappa henne försiktigt på öronen.

Hon uppför sig jätte bra på gången. Hon känner sig trygg när jag är runt henne. men inte ute i hagen.

Vi leder henne aldrig i bettet! Alltid med grimman över.

Jag får väl erkänna att jag har haft lite bråttom, trodde hon skulle mogna i uppgiften, att få börja jobba och röra på sig var tanken, bränna lite energi så kanske hon inte "orkar" vara spänd och orolig.

Har inte sadlat henne på två veckor, har lagt det åt sidan och tänkte börja lära henne longering istället.

Hon står uppstallad och jag är där på dagarna så då måste jag ta in henne för att kunna jobba med henne.
 
Sv: Osäker ponny

Idag har jag longerat henne igen och idag förstod hon vad hon skulle göra med lite hjälp, så idag är vi glada :)
 
Sv: Osäker ponny

Tränar du henne varje dag? Jag brukar "träna" mina gamla ungponnysar kanske 3-4 gr med såna saker men hantera dem en liten stund varje dag så det inte blir för mkt.

Du har nog velat lite för mkt och det är därför det gått bakåt i din träning. Backa lite och ta det lugnt med ponnyn. Kanske ta kontakt med en mer erfaren person som kan hjälpa dig med tips och så?
 
Sv: Osäker ponny

Oftast tar jag in henne varje dag och borstar, max 4 gånger i veckan tar jag ut henne och jobbar med henne. Ibland blir det jobb två dagar efter varandra och ibland "vilar" hon nästan en hel vecka från mitt tjat ;)

Jag har erkänt att jag gått för fort fram med sadeln, har inte haft den framme på två-tre veckor och tänker vänta yttligare två, nu gör vi massa roliga saker istället :D

Jag anser att jag själv är erfaren men jag är alltid mottaglig för tips, ponnyn är inte svår i sig som jag skrev i första inlägget "Har en hel del jobb med denna lilla ponny och det visste jag när jag köpte henne men jag skulle gärna vilja ha lite tips och idéer och stöttepelare. "
 
Sv: Osäker ponny

Tid, tid och åter tid.
Jättebra att du har lagt sadeln åt sidan! Tycker du ska lägga undan tränset också ett tag.
Pyssla med henne, gå små promenader, prata en massa med henne med lugn, låg röst.
Ta upp henne i paddocken två- tre gånger i veckan, börja med att bara gå runt helt lugnt med henne och träna på stopp- start. Små fina signaler från dig, mycket beröm när hon gör rätt.
Gå över bommar, mellan bommar, stanna framför och bakom bommar. Stå framför henne och lär henne att stå stilla och att rygga ett par steg.
Börja sedan med longeringen igen, med eller utan medhjälpare. Vid det laget har ni nog kommit så långt med varandra att du klarar dig utan medhjälpare.
När allt detta funkar prickfritt kan du plocka fram sadeln igen.
 
Sv: Osäker ponny

Oftast tar jag in henne varje dag och borstar, max 4 gånger i veckan tar jag ut henne och jobbar med henne. Ibland blir det jobb två dagar efter varandra och ibland "vilar" hon nästan en hel vecka från mitt tjat ;)

Jag har erkänt att jag gått för fort fram med sadeln, har inte haft den framme på två-tre veckor och tänker vänta yttligare två, nu gör vi massa roliga saker istället :D

Jag anser att jag själv är erfaren men jag är alltid mottaglig för tips, ponnyn är inte svår i sig som jag skrev i första inlägget "Har en hel del jobb med denna lilla ponny och det visste jag när jag köpte henne men jag skulle gärna vilja ha lite tips och idéer och stöttepelare. "

Ok, tror du inte det hade varit bra om du tränade henne kontinuerligt fast med vila, typ om du gjorde samma dagar hela tiden t.ex mån-ons och lördag?

Menad einte att du är oerfaren, menad emest att det kan vara bra med ngn som är ännu mer erfaren än en sjäkv som kan hjälpa till och se saker som man inte själv ser :)
 
Sv: Osäker ponny

Det blir ju lite olika varje vecka med tanke på väder, humör, osv. Kan omöjligt jobba med henne om jag inte är psykiskt redo för det.

Tror inte hon har någon koll faktiskt på om hon får vila måndagen ena veckan och longeras måndagen veckan efter. Huvudsaken är nog att man har en bra veckoplanering för henne och ta hänsyn till veckan innan :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 210
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 248
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp