Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlade dalmadoodle, de är skitsöta och hade kunnat passera som en anrik jaktras. *Börjar shoppa tikar direkt 🤑
Kunde nästan ana att de fanns redan. De snyggaste såg ut ungefär som en svartvit labradoodle men de flesta verkar sakna dalmatinerns skarpa kontraster i färgen
 
Kunde nästan ana att de fanns redan. De snyggaste såg ut ungefär som en svartvit labradoodle men de flesta verkar sakna dalmatinerns skarpa kontraster i färgen
Jag gillar den lite raggiga looken (som pudelkorsningar ofta får men doodleuppfödare aldrig visar upp). I kombination med den pointerlika teckningen skulle det lätt kunnat vara en albansk viltspårhund eller nåt sånt.

Kan jag ta 50' per valp om jag säger att det är en unik räddad ras som ägdes av kungar på 800-talet och att de tränar sig själva och är perfekta för jakt, vakt, sällskap och uh...livräddning? :angel::D
 
Ja icke godkända färger får bara ett x i stamtavlan.
Ursäkta OT.
Men är det så skk fungerar?
Jag tänker på att det är bara hela färger som är godkända och icke hel färg är diskvalificerande på utställning. Då kan den hunden iallfall inte meriteras på utställning. Kan den ändå registreras alltså? Får den användas i avel? Får valpar registreras efter en hund med icke godkänd färg?

Jösses, vad jag har glömt hur det fungerar känner jag :o
 
Jag gillar den lite raggiga looken (som pudelkorsningar ofta får men doodleuppfödare aldrig visar upp). I kombination med den pointerlika teckningen skulle det lätt kunnat vara en albansk viltspårhund eller nåt sånt.

Kan jag ta 50' per valp om jag säger att det är en unik räddad ras som ägdes av kungar på 800-talet och att de tränar sig själva och är perfekta för jakt, vakt, sällskap och uh...livräddning? :angel::D
60' om du lägger till att de är allergivänliga.
 
Jag gillar den lite raggiga looken (som pudelkorsningar ofta får men doodleuppfödare aldrig visar upp).
Såhär kan de också se ut! Men jag har nog inte sett en enda doodle/poo med denna pälsen förutom min Bella och på borzoi
C5825DDD-42E4-4AE9-8933-46D07CD6209D.jpeg
 
Ursäkta OT.
Men är det så skk fungerar?
Jag tänker på att det är bara hela färger som är godkända och icke hel färg är diskvalificerande på utställning. Då kan den hunden iallfall inte meriteras på utställning. Kan den ändå registreras alltså? Får den användas i avel? Får valpar registreras efter en hund med icke godkänd färg?

Jösses, vad jag har glömt hur det fungerar känner jag :o
Vår ena hund hade färgfel men var registrerad i SKK med full stam. Hade vi ställt ut henne hade hon kunnat få hur bra kritik som helst men aldrig placerat sig pga att hon hade vit strumpa istället för vita tår som är godkänt. Hon gjorde däremot ett lysande MH men fick tyvärr PRA. Jag kontaktade ägarna till henns kullsyskon men flera av dem valde att avla iaf. :(
 
Om jag scrollar bilden så att inte Bellas huvud syns, så hade det lätt kunnat vara en Belgisk vallhund Laekenois! Ser precis ut som mina vänners Lakke i vinterpäls :up:
Jag har aldrig kollat upp laekenois närmare så var ju tvungen att göra det nu och vilka vackra hundar!! Vad jag kunde läsa mig till vid en snabb googling så verkar laekenois ha generna både för skägg och pudelkrull, men inte ha genen som ger ständigt växande päls som på pudel och många andra krulliga raser. Bella har genen för pudelkrull men inte för skägg (vad jag vet, vissa kunde tydligen födas med skägg som sedan växer bort efter någon månad) och inte heller för den ständigt växande pälsen, men hon är inte korthårig för hon har byxor, fana på svansen och korkskruvar bakom öronen, så hon är ”vanligt” långhår.
Jag hade också glömt chesapeake bay retreiver. De har pudelkrullgenen på korthårig päls.

Nu har jag genetik att grotta ned mig i i flera veckor!
 
Jag har aldrig kollat upp laekenois närmare så var ju tvungen att göra det nu och vilka vackra hundar!! Vad jag kunde läsa mig till vid en snabb googling så verkar laekenois ha generna både för skägg och pudelkrull, men inte ha genen som ger ständigt växande päls som på pudel och många andra krulliga raser. Bella har genen för pudelkrull men inte för skägg (vad jag vet, vissa kunde tydligen födas med skägg som sedan växer bort efter någon månad) och inte heller för den ständigt växande pälsen, men hon är inte korthårig för hon har byxor, fana på svansen och korkskruvar bakom öronen, så hon är ”vanligt” långhår.
Jag hade också glömt chesapeake bay retreiver. De har pudelkrullgenen på korthårig päls.

Nu har jag genetik att grotta ned mig i i flera veckor!
Åh vad intressant! Bella har verkligen en knasig päls, är hon pudel/chihuahua?
 
Jag tycker merle är den fulaste färg en hund kan ha oavsett ras 😆

Alltså, beror ju på merle och merle. En Shetland Sheepdog med blå merle kan vara riktigt snyggy, och då ska det ju förstås vara allra helst bruna ögon. :love: Många merle på all sorts designer-blandisar brukar ju ha blåa ögon som gör att dom ser ut som uppstoppade djur som stirrar genom din själ. :nailbiting: Men gillar inte blåa ögon på hund generellt.
 
Ursäkta OT.
Men är det så skk fungerar?
Jag tänker på att det är bara hela färger som är godkända och icke hel färg är diskvalificerande på utställning. Då kan den hunden iallfall inte meriteras på utställning. Kan den ändå registreras alltså? Får den användas i avel? Får valpar registreras efter en hund med icke godkänd färg?

Jösses, vad jag har glömt hur det fungerar känner jag :o
Ja, de kan reggas och de får inte automatiskt avelsspärr heller. I övrigt är det som vilken hund som helst.
 
Tycker jag med. Värst är de urblekta varianterna lilac/slate merle. Bara därför kommer jag säkert äga en sådan i framtiden trots att jag gillar de svart-vita med minimalt (!) med vitt mest
/ägare av en kofläckig border collie 🤣

Jag är lite nyfiken på vilken färg i ’min’ ras som kommer bli mest poppis näst, tycker det gått från merle till brun så kanske blir det kofläckig 🤑 (dock absolut inga planer på avel i framtiden)

Håller med att urblekta lilac/slate merle är inte så snyggt som blue, men ändå så verkar lilac merle sälja för multum på "fransk bulldog"-blandraser. Inte bara ser den ut som en möglig tyghund men den ska se blekt ut också... :crazy:
 
Åh vad intressant! Bella har verkligen en knasig päls, är hon pudel/chihuahua?
Hon är andra generationens pudel/chihuahua. Första generationen får alltid skäggenen och krullgenen från pudeln men beroende på om man använder långhårig eller korthårig chihuahua så kan de ändå se olika ut. De korthåriga blir typ strävhåriga och de långhåriga blir ofta som en rakhårigare pudel. De jag har sett har också haft betydligt mindre päls än min pudel/papillon.
I andra generationen kan du få nästan vadsomhelst
66381B4F-CF6E-45FA-8252-777A2535C67D.jpeg
 
Hon är andra generationens pudel/chihuahua. Första generationen får alltid skäggenen och krullgenen från pudeln men beroende på om man använder långhårig eller korthårig chihuahua så kan de ändå se olika ut. De korthåriga blir typ strävhåriga och de långhåriga blir ofta som en rakhårigare pudel. De jag har sett har också haft betydligt mindre päls än min pudel/papillon.
I andra generationen kan du få nästan vadsomhelst
Visa bifogad fil 110727

Det påminner om rexpälsen på tamråttor, tycker det ser lätt snyggast!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 697
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp