Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäkta OT.
Men är det så skk fungerar?
Jag tänker på att det är bara hela färger som är godkända och icke hel färg är diskvalificerande på utställning. Då kan den hunden iallfall inte meriteras på utställning. Kan den ändå registreras alltså? Får den användas i avel? Får valpar registreras efter en hund med icke godkänd färg?

Jösses, vad jag har glömt hur det fungerar känner jag :o
Det är absolut inte så att hunden måste ha utställningsmeriter eller så för att få användas i SKK-avel, det är mest blandrasuppfödare som gillar att säga att valparna inte är reggade pga fel färg hos föräldrarna eller något sådant. Lättare att dölja inkorsning av raser med "cool" färg på det sättet. Det är också populärt att hävda att hundarna är renrasiga men utan stamtavla för att man tex inte har utställningsintresse när det i själva verket handlar om tex brukshundar som inte klarar av ett MH eller som har väldiga ledproblem (just brukshundarna har faktiskt lite krav inför avel, just med MH och höftröntgen).

Det enda en utställningsmerit normalt sett påverkar är hur mycket det kostar att registrera valparna. Det är billigare att registrera hundar som ställts ut, men tror att det är ganska låga krav för att få den billigare kostnaden.
 
Tycker jag med. Värst är de urblekta varianterna lilac/slate merle. Bara därför kommer jag säkert äga en sådan i framtiden trots att jag gillar de svart-vita med minimalt (!) med vitt mest
/ägare av en kofläckig border collie 🤣

Jag är lite nyfiken på vilken färg i ’min’ ras som kommer bli mest poppis näst, tycker det gått från merle till brun så kanske blir det kofläckig 🤑 (dock absolut inga planer på avel i framtiden)

Du får trösta dig med att rätt individ är det viktiga, sen har färgen inte så stor roll.
 
Harlekinfärgade pudlar är renrasiga, likaväl som black & tanpudlar och alla andra felfärgade renrasiga och registrerade hundar.

Just så. I den rasen jag är inne på dock inte är "traditionellt renrasig" (lapsk vallhund, tar in nya mönstringar från arbetande renhundar så den är en väldigt bred och ojämn ras med olika ursprung) dyker det upp diverse färger ibland inte godkända i rasstandarden, oftast creme men även s.k "huskyfärg" och bicolor med mycket vitt har dykt upp. Fortfarande lapska men har en färg som inte anses önskvärd helt enkelt. Tror västgötaspetsar även har t.ex vita och långhåriga som dyker upp i kullar ibland, har dykt upp sen rasens uppbyggnad som är icke-godkända men hundarna är renrasiga.

Sen har man färger som absolut inte dyker upp i rasen från början, merle på fransk bulldog t.ex och det handlar helt om blandras. Man har korsat in hundraser som har merle för att få fram en "modefärg" på hundarna.
 
Och det är inte förbjudet att avla på flerfärgade pudlar (eller registreringsförbud), så dyker det upp t.ex. en brokig agilitychampion och du tar valpar efter den med sikte på agility tror jag ingen skulle höja ett ögonbryn.

Däremot om hundarnas och deras anförvanters enda meriter är färgen :down: och avlar man med sikte på utställning så är det väl ganska givet att t.ex. fel färg, storlek och hårlag är rätt idiotiskt även om det inte orsakar lidande.
 
Jag har aldrig kollat upp laekenois närmare så var ju tvungen att göra det nu och vilka vackra hundar!! Vad jag kunde läsa mig till vid en snabb googling så verkar laekenois ha generna både för skägg och pudelkrull, men inte ha genen som ger ständigt växande päls som på pudel och många andra krulliga raser. Bella har genen för pudelkrull men inte för skägg (vad jag vet, vissa kunde tydligen födas med skägg som sedan växer bort efter någon månad) och inte heller för den ständigt växande pälsen, men hon är inte korthårig för hon har byxor, fana på svansen och korkskruvar bakom öronen, så hon är ”vanligt” långhår.
Jag hade också glömt chesapeake bay retreiver. De har pudelkrullgenen på korthårig päls.

Nu har jag genetik att grotta ned mig i i flera veckor!
vattenspaniel (irländsk och amerikansk) har också liknande päls som jag gissar kommer från pudel?
 
På tal färg så hade jag en parti pomeranian, född 2006, som jag fick köpa billigt för han inte passade till avel pga hans dåliga mentalitet (väldigt rädd och nervös, bet alla utom mig om han blev pressad) och att han hade patellaluxation (det verkade dock inte som patellaluxationen sågs som ett större problem). Det kändes så skönt med en uppfödare som tog iallafall mentalitet på allvar! Jag fick senare kontakt med uppfödaren och pappan var ungefär likadan som Mattis men det såg inte uppfödaren som ett problem eftersom han så sällan träffade folk. Pappan hade patellaluxation grad 2 på ett ben och mamman grad 2 på båda. När jag frågade varför hon avlade på patellaluxation sa hon att tiken var självvalpande och det var tydligen så ovanligt bland de partifärgade att självvalpande var viktigare än patellaluxation. Att pappan avlades på trots sin mentalitet var också för att han var partifärgad. Mattis blev opererad för sin patellaluxation tre gånger (pga olika komplikationer) innan han till slut fick avlivas vid 5 år och 4 månader 😭
 
vattenspaniel (irländsk och amerikansk) har också liknande päls som jag gissar kommer från pudel?
Jag har för mig att jag läste på embarks sida att det är samma krullanlag som pudel. De verkar ju inte behöva klippas i ansiktet heller av vad jag såg så jag skulle gissa (obs: gissa!) att de hade haft samma typ av päls som tex cockerspaniel (utställningsvarianten) om de inte varit krulliga. Men jag har inte hunnit läsa så mycket ännu. De är iallafall väldigt söta med sin krulltofs på huvudet 😍
 
Ursäkta OT.
Men är det så skk fungerar?
Jag tänker på att det är bara hela färger som är godkända och icke hel färg är diskvalificerande på utställning. Då kan den hunden iallfall inte meriteras på utställning. Kan den ändå registreras alltså? Får den användas i avel? Får valpar registreras efter en hund med icke godkänd färg?

Jösses, vad jag har glömt hur det fungerar känner jag :o
Finns ju raser (t ex spaniel) där det förekommer både vissa typer av flerfärg och enfärgat där varianter däremellan inte är godkänt. Kan t ex dyka upp i kullar där man inte har renavlat färg. Båda föräldrarna kan vara champions men valpen felfärgad ändå
 
amerikansk cocker klipper man på huvudet, vet inte hur det är med engelsmännen
Jag har för mig att jag läste på embarks sida att det är samma krullanlag som pudel. De verkar ju inte behöva klippas i ansiktet heller av vad jag såg så jag skulle gissa (obs: gissa!) att de hade haft samma typ av päls som tex cockerspaniel (utställningsvarianten) om de inte varit krulliga. Men jag har inte hunnit läsa så mycket ännu. De är iallafall väldigt söta med sin krulltofs på huvudet 😍
 
Fick upp ett förslag på insta, en pocket bully som följs av 144 k.
Ansiktet ser ganska normalt ut bortsett de avklippta öronen men kroppen är kaos.
Väldigt få filmer när den rör sig och jag förstår varför, den kan knappt röra sig.
Så himla tragiskt och sjukt.
 
Och jag fick precis upp denna på instagram. Den reagerade inte på godbiten på flera sekunder så den måste vara så gott som helt blind :cry:
4D1AD671-461F-4543-B0C2-801C6E8040E4.png
 
Hundar har en näsa så att den inte ser är inte orsaken.
Såklart är synen en av orsakerna. Alla mina hundar tittar innan de kopplar in näsan. Men jag håller med om att luktsinnet på den i mitt inlägg inte verkar vara på topp, orkade bara inte skriva det i första inlägget
 
Såklart är synen en av orsakerna. Alla mina hundar tittar innan de kopplar in näsan. Men jag håller med om att luktsinnet på den i mitt inlägg inte verkar vara på topp, orkade bara inte skriva det i första inlägget
Säger samma som @dobbis . Hunden har ju näsa så är annan anledning, speciellt om den inte ser så har den alltid näsan påkopplad. Har än inte träffat en hund som inte har sin näsa påkopplad alltid.
 
Säger samma som @dobbis . Hunden har ju näsa så är annan anledning, speciellt om den inte ser så har den alltid näsan påkopplad. Har än inte träffat en hund som inte har sin näsa påkopplad alltid.
Min förra hund gick i princip enbart på synen. Hon blev inte bättre på att lukta sig fram trots att hon var blind på ett öga och nästan blind på det andra
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 706
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp