Oseriös avel 2023

Alltså fy fan 🤬 Stackars lilla hund :cry:
Exotic bullyaveln är rent djurplågeri. Jag kan inte se en enda positiv sak med den. Bara pengahungriga idioter som vill leka gud med levande djur 😡
Jag undrar också varför valparna ligger i en värmelåda och inte hos sin mamma när han står och räknar pengar för videon. Men med tanke på hur illa hennes kropp var redan när hon var under året så är det nog inte ens säkert att hon överlevde valpningen :cry:
 
Vad jag har lyckats googla mig till så är velvet samma som horse coat på shar pei och finns även hos (så kallade) fransk bulldogg
IMG_1569.jpeg
 
Inte genetiskt men nedärvs såklart… :grin:

"it's not a gene it's a coat type"
Stackars idiot.
Och han kan dessutom GARANTERA att man får ”velvet” i sin kull. Jag undrar hur han kan garantera det för om det ska bli velvet bara genom att använda en som är velvet så måste det vara ett dominant anlag, men eftersom det enligt honom inte finns något test så kan han inte veta om hans hundar är homozygota och om de inte är homozygota så går det inte att garantera att de lämnar över anlaget till valparna
 
Och nu ska dom tydligen bli pälsade också, bra kombo där med dålig andning för att kunna svalka den överhettade kroppen :mad:
Jag hittade dessutom valpar av "fluffy french bulldog", tydligen så är ljusa färger toppen och albino är bäst :cry:
Finns på engelsk bulldogg också 😞 Gärna ihop med så kallat ”big rope” där nosrynkan är så stor att den i princip räcker näsborrarna 😡:cry:
Och med färgerna så ska det vara så unikt som möjligt. Jag såg en som skulle vara först i världen med just den färgkombinationen, men med alla anlagen ihop så blev den bara helt vit 🙄
 
Och han kan dessutom GARANTERA att man får ”velvet” i sin kull. Jag undrar hur han kan garantera det för om det ska bli velvet bara genom att använda en som är velvet så måste det vara ett dominant anlag, men eftersom det enligt honom inte finns något test så kan han inte veta om hans hundar är homozygota och om de inte är homozygota så går det inte att garantera att de lämnar över anlaget till valparna
Jag räknar med att han inavlar huller om buller. Det är nog inte genomtänkt mer än att två velvet med extremt hudöverflöd och intryckt nos är lika med profit.
 
Visa bifogad fil 146431
Mastino napoletano på Westminster…
Begriper inte varför så många raser har avlats till det extrema, vad folk tyckte var så snyggt och nödvändigt med det. Jag tycker hundar är väldigt imponerande när de ser ut som hundar som kan leva aktiva hundliv. Atletiska och korrekt byggda, utan medfödda hudproblem, ögonproblem, för litet kranie för hjärnan (!), andningsproblem eller felaktiga vinklar i bakbenen m.m. En sund hund är ju guld.
 
Begriper inte varför så många raser har avlats till det extrema, vad folk tyckte var så snyggt och nödvändigt med det. Jag tycker hundar är väldigt imponerande när de ser ut som hundar som kan leva aktiva hundliv. Atletiska och korrekt byggda, utan medfödda hudproblem, ögonproblem, för litet kranie för hjärnan (!), andningsproblem eller felaktiga vinklar i bakbenen m.m. En sund hund är ju guld.
Håller verkligen med.


Var också någon som sa (som fastnade hos mig), att om man tänker att man själv skulle bli hund i nästa liv, vilken ras/hundtyp skulle man själv välja att bli isåfall? Knappast en som är kroniskt sjuk med andningsbesvär, inte kunna röra sig normalt osv troligtvis.
 
Border collie som är helt vit, men inte kommer från merle föräldrar, är det "godkänt" inom rasen? Finns det friska vita border collies? @Migo du kanske kan svara på detta.
 
BC får se ut hur de vill, så länge de vallar. Vad FCI har för påhitt i sina "regler" har jag ingen aning om. Jag vet att det inte är ovanligt med dövhet på vita.
Tack! Tänkte också på risken för dövhet och blindhet, men osäker när det inte är dubbel merle. Känns inte som helt vit förekommer inom renrasiga, så kan ha varit en blandras jag såg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 420
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 890
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 073
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 301
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp