Oseriös avel, fortsättning.

Det finns en kändis som klagat på att hens hund har svår separationsångest och inte kan lämnas ensam överhuvudtaget (hen har skrivit om detta på instagram och berättat i diverse intervjuer). Nu väntar tiken valpar :banghead:
 
På tal om seriösa uppfödare och köpare. Det här är väl inte aveln i sig, men väl annonseringen...

En uppfödare skriver att hen har rätt till att ha kontakt med valpen under dess första år, och vid misstanke om att den missköts återvänder valpen till hen. Under INGA omständigheter får valpen flytta runt, omplacering sker då via uppfödaren. Köpare måste skriva under ett kontrakt om det.

Det tycker folk i en facebookgrupp är en väldigt seriös och bra uppfödare, men jag blev faktiskt mest förvirrad :confused:
 
På tal om seriösa uppfödare och köpare. Det här är väl inte aveln i sig, men väl annonseringen...

En uppfödare skriver att hen har rätt till att ha kontakt med valpen under dess första år, och vid misstanke om att den missköts återvänder valpen till hen. Under INGA omständigheter får valpen flytta runt, omplacering sker då via uppfödaren. Köpare måste skriva under ett kontrakt om det.

Det tycker folk i en facebookgrupp är en väldigt seriös och bra uppfödare, men jag blev faktiskt mest förvirrad :confused:

Min hund är en sådan hund som uppfödaren köpte tillbaks. De tidigare ägarna klarade inte av henne, och gjort alla fel man kan göra (trots hund- och tävlingserfarenhet). Tack och lov stod det i kontraktet att hunden skulle tillbaks till uppfödaren och inte säljas vidare. Annars hade min hund troligtvis hamnat i en blocketkarusell, pga allt jag har fått lägga ned på hunden för att åtgärda tidigare ägares misstag (inget fel på hunden)

Det kanske låter hysteriskt med nämnda kontrakt, men har man varit med om en hund som hamnat i fel händer så tycker man inte det. Tycker att det låter som en uppfödare som är mån om sina hundar.
 
På tal om seriösa uppfödare och köpare. Det här är väl inte aveln i sig, men väl annonseringen...

En uppfödare skriver att hen har rätt till att ha kontakt med valpen under dess första år, och vid misstanke om att den missköts återvänder valpen till hen. Under INGA omständigheter får valpen flytta runt, omplacering sker då via uppfödaren. Köpare måste skriva under ett kontrakt om det.

Det tycker folk i en facebookgrupp är en väldigt seriös och bra uppfödare, men jag blev faktiskt mest förvirrad :confused:

Visst kan man skriva under på ett sånt avtal om man vill men det har ingen juridisk förankring. Såld vara är såld vara och köparen gör vad den vill med den. Hundar räknas som varor i det här fallet.
 
Fick en positiv upplevelse i hundvärlden i veckan. Bekants bekant köpte ung draghundsomplacering. Jag skämtade med dom och sa att -Ok, nu ska det ut och hårdtränas kondis alltså. Han är en fit människa och har haft brukshundar i mååånga år så jag tänkte att det blir ju bra. Det blev det inte, två månader senare lämnades den tillbaks till förra ägaren - där var den i två dagar innan dom fick hämta tillbaks den. Då ringer uppfödaren och säger -Kom hit med hunden! Var en fin hund så nu hoppas jag att den kommer rätt.

Nästa story är inte lika trevlig. Person köper hund, har haft soffliggarjyckar av halvstor blandras förut. Nu var det dags för amstaff. Funkade inte - ville sälja - för dubbla priset. Hon som sålt hunden (ej uppfödare då valparna kom från ett missbrukshem enligt säljare) är förtvivlad, hon har kullbroder som hunden inte kommer överens med och kan inte ta tillbaks den. Nu börjar grannarna vittna om att hunden behandlas illa. Barn dras in i storyn. Jäkla soppa. Och detta för att folk absolut ska avla på sina tikar kors o tvärs. Bara att hålla tummarna för att denna jycke får det bra.
 
Min hund är en sådan hund som uppfödaren köpte tillbaks. De tidigare ägarna klarade inte av henne, och gjort alla fel man kan göra (trots hund- och tävlingserfarenhet). Tack och lov stod det i kontraktet att hunden skulle tillbaks till uppfödaren och inte säljas vidare. Annars hade min hund troligtvis hamnat i en blocketkarusell, pga allt jag har fått lägga ned på hunden för att åtgärda tidigare ägares misstag (inget fel på hunden)

Det kanske låter hysteriskt med nämnda kontrakt, men har man varit med om en hund som hamnat i fel händer så tycker man inte det. Tycker att det låter som en uppfödare som är mån om sina hundar.
Precis som @snorp skriver så är det inte juridiskt hållbart med ett sådant kontrakt. Sålt är sålt, och speciellt det med att valpen återtas av uppfödaren vid "misstanke om att den missköts" låter rätt oseriöst tycker jag. Om vem misstänker det? Ska uppfödaren stjäla valpen då?
Jag förstår tanken, men tycker det ger ett oseriöst och okunnigt intryck i annons. Sånt tar man väl muntligt med potentiella valpköpare isåfall?
 
Precis som @snorp skriver så är det inte juridiskt hållbart med ett sådant kontrakt. Sålt är sålt, och speciellt det med att valpen återtas av uppfödaren vid "misstanke om att den missköts" låter rätt oseriöst tycker jag. Om vem misstänker det? Ska uppfödaren stjäla valpen då?
Jag förstår tanken, men tycker det ger ett oseriöst och okunnigt intryck i annons. Sånt tar man väl muntligt med potentiella valpköpare isåfall?
Tänkte samma sak. Jag skulle känna mig otroligt otrygg om jag hade en hund som uppfödaren hade rätt att ta ifrån mig vid misstanke om misskötsel (eller ansåg sig ha rätt). Vad räknar uppfödaren som misskötsel, dessutom? Att hunden inte får mat? För korta promenader? Vara ensam några timmar om dagen? Inte få leka med andra hundar? Vara med i stallet där den riskerar att skadas?

Det är ju väldigt vagt och dessutom kanske jag, om det händer något, har en nära vän som känner hunden väl och vill ha den, varför ska då uppfödaren som inte känner hunden lika bra välja hem istället?

En uppfödare som alltid finns till hands, gärna hjälper till vid omplacering och liknande är en helt annan sak, det är något som för mig inger förtroende. Men inte någon som fortfarande ser min hund som sin ägodel...
 
På tal om seriösa uppfödare och köpare. Det här är väl inte aveln i sig, men väl annonseringen...

En uppfödare skriver att hen har rätt till att ha kontakt med valpen under dess första år, och vid misstanke om att den missköts återvänder valpen till hen. Under INGA omständigheter får valpen flytta runt, omplacering sker då via uppfödaren. Köpare måste skriva under ett kontrakt om det.

Det tycker folk i en facebookgrupp är en väldigt seriös och bra uppfödare, men jag blev faktiskt mest förvirrad :confused:

Väldigt oseriös uppfödare som inte följer SKK's regelverk och som andra sagt, ett sånt "kontrakt" är inte värt papperet det är skrivet på ens.
 
Läste en ganska ”intressant” annons nyss på blocket:

Bonnie och Qilac lyckades hitta varandra en vacker vinterdag i Värmland. Kärlek uppstod, vilket resulterade i fem ljuvligt söta valpar.

Bonnie kommer från Kroatien. En frisk och stabil blandrashund som hittades på en parkeringsplats. Vi har haft henne sedan hon var några veckor gammal så det är ingen gatuhund. Hon ser ut som en liten schäfer, men vi vet inte exakt vilka raser som ingår. Hon bor på Södermalm i Stockholm med sin valpkull.

Pappan, Qilac är en korsning mellan leonberger och sibirian husky. Han har den mest fantastiska tjocka vita pälsen, han är mycket tillgiven och otroligt snäll mot både djur och människor. Han bor i hemmiljöpå en gård i Värmland.

Kullen består av fyra killar och en tjej. Alla har personliga färgskiftningar och mönster. Två går mest i svart, två är ljusgrå och en brun. Alla fem ser ut att bli välpälsade och långhåriga. Hur stora de blir vet vi inte riktigt än.

Valparna är födda i vår lägenhet och har fått mycket kärlek och uppmärksamhet. Alla fem är sociala, busiga och gosiga. De har nu fått en ganska stor valphage och får också vara på vår stora kungsbalkong, där vi har rullat ut sex kvadratmeter naturgräsmatta.

Valparna föddes 1 maj och är flygfärdiga i början av juli.

Vid leverans är valparna:

- Avmaskade två gånger

- Chipmärkta och reggade i jordbruksverket

- Vaccinerade x1

- Veterinärbesiktigade

Då det här är valpar som härstammar från bruksraser så kan det komma att krävas en del för att få den där fantastiska, livslånga vännen, så vi ser helst att du som köpare har vana och/eller erfarenhet av stor och krävande hund och nu söker en livskamrat. Du vet att en hund kräver tid och träning och att det är ett ansvar för många år framåt.
 
Alltså... alltså... :rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead:

"EFTERLYSNING Date till min Sambo & Jobbarkompis Motti från Värmlands djupa skogar, alla i hennes släkt är arbetande Vallhundar, får & nöt, hon själv ska bli tjänstehund. Hon älskar alla djur (0% jakt) arbetar tyst ej ett skall före 2,5 år inte ens efter funnen target vid spår eftersök, älskar alla människor stora & små, älskar att simma (1 km inga problem) & att Spåra vilket är det enda som hon blir trött av, att använda huvudet. Vi tränar nästan varje dag, på Brukshundsklubben minst 3 ggr/V, är med mig 24/7 (vi har varit ifrån varandra 1 ggr i 24 h på 2.5 år då jag låg på sjukhus. Hon har explosivt driv (underviktig, 14 kg borde vara närmare 28) men hon kan inte vara stilla utomhus & bra av/på knapp. Helt olämplig som sällskaps hund eller i lgh, tyvärr är hon den mest lättstulna hunden som finns då hon följer med vem som helst som kliar henne på magen! Efter Midsommar löper hon & vi söker en hane (100% BC) med liknande sinne och psyke, fysik & arbetslust. Problemet är hennes Mormor som är Norsk flykting (Papperslös hund) & en dag kom sig över gränsen till Gården & blev kvar ingen i Norge gjorde anspråk. Mkt svårt att hit Hane nära Sthlms skärgård där vi håller till med "Kronjuvelerna" i behåll. "

"Ja pga av Mormor, där hon kommer ifrån är funktion allt, de som inte vill/ kan valla slutar på huggkubben. Pappan & alla andra är korade och meriterade. Kärringarna på Brukshundsklubben/Rasbiologerna blev helt galna när jag ville ha valpar efter Motti, trots att de tävlar, inte arbetar med sina folk/djurilskna hundar!? Kan man lösa detta på något vis. Jag tänker Papperslösa mexikanska barnbarn i Amerika. Det skulle vara katastrof om hennes blodslinje dog ut. Alla som träffat henne blir blixt förälskade. Då hon är mkt social & snurrigt lätt lärd. Filmhund efter arbete?. Liksök vatten. "

Annonsen utlagd på Vallhundsgruppen - för arbetande hundar i lantbruket :banghead::banghead::banghead:
 
Alltså... alltså... :rage::rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead:

"EFTERLYSNING Date till min Sambo & Jobbarkompis Motti från Värmlands djupa skogar, alla i hennes släkt är arbetande Vallhundar, får & nöt, hon själv ska bli tjänstehund. Hon älskar alla djur (0% jakt) arbetar tyst ej ett skall före 2,5 år inte ens efter funnen target vid spår eftersök, älskar alla människor stora & små, älskar att simma (1 km inga problem) & att Spåra vilket är det enda som hon blir trött av, att använda huvudet. Vi tränar nästan varje dag, på Brukshundsklubben minst 3 ggr/V, är med mig 24/7 (vi har varit ifrån varandra 1 ggr i 24 h på 2.5 år då jag låg på sjukhus. Hon har explosivt driv (underviktig, 14 kg borde vara närmare 28) men hon kan inte vara stilla utomhus & bra av/på knapp. Helt olämplig som sällskaps hund eller i lgh, tyvärr är hon den mest lättstulna hunden som finns då hon följer med vem som helst som kliar henne på magen! Efter Midsommar löper hon & vi söker en hane (100% BC) med liknande sinne och psyke, fysik & arbetslust. Problemet är hennes Mormor som är Norsk flykting (Papperslös hund) & en dag kom sig över gränsen till Gården & blev kvar ingen i Norge gjorde anspråk. Mkt svårt att hit Hane nära Sthlms skärgård där vi håller till med "Kronjuvelerna" i behåll. "

"Ja pga av Mormor, där hon kommer ifrån är funktion allt, de som inte vill/ kan valla slutar på huggkubben. Pappan & alla andra är korade och meriterade. Kärringarna på Brukshundsklubben/Rasbiologerna blev helt galna när jag ville ha valpar efter Motti, trots att de tävlar, inte arbetar med sina folk/djurilskna hundar!? Kan man lösa detta på något vis. Jag tänker Papperslösa mexikanska barnbarn i Amerika. Det skulle vara katastrof om hennes blodslinje dog ut. Alla som träffat henne blir blixt förälskade. Då hon är mkt social & snurrigt lätt lärd. Filmhund efter arbete?. Liksök vatten. "

Annonsen utlagd på Vallhundsgruppen - för arbetande hundar i lantbruket :banghead::banghead::banghead:

Men va? :confused::confused:
Vilken jäkla rörig annons :down:
Fick läsa hela uppsattsen flera gånger men fattar fortfarande inte det där med mexikanska barnbarn :confused:

Är hunden liksökshund eller menar människan att den är ett ämne för liksök? :confused:
Och det där med vikten...? Öhhh....på allvar, väger den bara sin halva vikt eller missuppfattar jag?
 
Men va? :confused::confused:
Vilken jäkla rörig annons :down:
Fick läsa hela uppsattsen flera gånger men fattar fortfarande inte det där med mexikanska barnbarn :confused:

Är hunden liksökshund eller menar människan att den är ett ämne för liksök? :confused:
Och det där med vikten...? Öhhh....på allvar, väger den bara sin halva vikt eller missuppfattar jag?

Eller hur?
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 104
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp