Oseriös avel, fortsättning.

Jag kan bara inte släppa detta med labradoodle.... Jag gick in på en av de stora uppfödarna av "rasen", och de har även speciella mentaltest. Är hemskt nyfiken på hur dessa går till.
 
Valpar husky/amstaff/pitbull/kangal på blocket...:meh:
Jippie, whohoo som jag längtat!
ina_dance5.gif
 
Jag kan bara inte släppa detta med labradoodle.... Jag gick in på en av de stora uppfödarna av "rasen", och de har även speciella mentaltest. Är hemskt nyfiken på hur dessa går till.

Bonde-Tilde har börjat föda upp. Gick in på hennes hemsida men fick logga ut innan jag läst igenom allt för jag höll på att dra på mig en hjärnblödning.
Upp till 50 000 för en valp och hon hade gott om avelshundar att håva in pengar på. Allt marknadsfördes bakom de klassiska floskerna om allt ont som kommer med renrasavel, bred genpool mm.

Vi har då inga problem med genpoolen i min ras fast den bara kostar 1/3 O_o
 
Appropå doodlar. "Svenska doodleklubben" låter förvånansvärt vettiga, kräver intyg på friröntgen för att förmedla valpar och har väldigt bra och konkreta råd till valpköpare. På FB uttrycker de att priserna dragit iväg till hutlösa summor (med slutkommentaren "upp till var och en att ge 38000kr för sin valp iofs, men det finns alternativ") och får svar från doodleägare som håller med och som tycker att 15k är ett rimligare pris.

De skriver också sånt här:
"Är det viktigt att avla på hälsotestade djur?
JA! Renrasiga hundraser har hälsoprogram (se respektive ras). Dessa sjukdomar kan slå igenom även på en doodle, som är en blandning av två hundraser. Med friska, hälsotestade föräldrar minskar risken betydligt att valparna blir sjuka.
Uppfödare av Doodlar anslutna till Svenska Doodleklubben garanterar att deras avelsdjur har friröntgade höfter och armbågar."

Det är dock extremt talande att väldigt få doodleuppfödare verkar vara med i denna klubb...
 
Appropå doodlar. "Svenska doodleklubben" låter förvånansvärt vettiga, kräver intyg på friröntgen för att förmedla valpar och har väldigt bra och konkreta råd till valpköpare. På FB uttrycker de att priserna dragit iväg till hutlösa summor (med slutkommentaren "upp till var och en att ge 38000kr för sin valp iofs, men det finns alternativ") och får svar från doodleägare som håller med och som tycker att 15k är ett rimligare pris.

De skriver också sånt här:
"Är det viktigt att avla på hälsotestade djur?
JA! Renrasiga hundraser har hälsoprogram (se respektive ras). Dessa sjukdomar kan slå igenom även på en doodle, som är en blandning av två hundraser. Med friska, hälsotestade föräldrar minskar risken betydligt att valparna blir sjuka.
Uppfödare av Doodlar anslutna till Svenska Doodleklubben garanterar att deras avelsdjur har friröntgade höfter och armbågar."

Det är dock extremt talande att väldigt få doodleuppfödare verkar vara med i denna klubb...
Och det handlar ju om en extremt begränsad kontroll - bara föräldradjuren. Man vet inget om syskon, eller generationerna bakom. Det finns en anledning till att fler och fler raser ansluts till HD-index; det är så mycket mer komplext än hur förälderns höft ser ut...
 
Och det handlar ju om en extremt begränsad kontroll - bara föräldradjuren. Man vet inget om syskon, eller generationerna bakom. Det finns en anledning till att fler och fler raser ansluts till HD-index; det är så mycket mer komplext än hur förälderns höft ser ut...
Jo absolut! Det finns supermycket som är viktigt i avel annat än föräldrarnas hälsostatus på papper. Men det är ju ändå skyhögt över diverse andra doodleavlare.
Jag menade bara att de lät betydligt vettigare än jag förväntade mig, men vi pratar förstås ändå blandrasavel utan möjlighet att fördjupa sig i nånting.
 
Sett på Blocket (var annars? :angel:): vad sägs om blandningen schäfer/bullterrier? :nailbiting:
 
Finns det bild på dem??

Endast en och den är inte så jättebra, de ser ut som typiska shitbulls i mina ögon. Inte ett dugg förvånande i och för sig, för nu när jag läser annonsen lite närmare så visar det sig att titeln inte ens stämmer med vad som faktiskt är i valparna. Det påstås vara "belgisk schäfer malonoise 50% staffordshire bullterrier 50%". Inte ett dugg bättre. :banghead:
 
Appropå doodlar. "Svenska doodleklubben" låter förvånansvärt vettiga, kräver intyg på friröntgen för att förmedla valpar och har väldigt bra och konkreta råd till valpköpare. På FB uttrycker de att priserna dragit iväg till hutlösa summor (med slutkommentaren "upp till var och en att ge 38000kr för sin valp iofs, men det finns alternativ") och får svar från doodleägare som håller med och som tycker att 15k är ett rimligare pris.

De skriver också sånt här:
"Är det viktigt att avla på hälsotestade djur?
JA! Renrasiga hundraser har hälsoprogram (se respektive ras). Dessa sjukdomar kan slå igenom även på en doodle, som är en blandning av två hundraser. Med friska, hälsotestade föräldrar minskar risken betydligt att valparna blir sjuka.
Uppfödare av Doodlar anslutna till Svenska Doodleklubben garanterar att deras avelsdjur har friröntgade höfter och armbågar."

Det är dock extremt talande att väldigt få doodleuppfödare verkar vara med i denna klubb...

Tycker man att individavel är gott nog så räcker det ju att bara röntga föräldrarna. Gud nåde om vi övriga uppfödare gör så. Då är vi oseriösa och avlar på dåliga linjer :grin:

(Ja, jag tycker individavel är sjukt oseriöst)
 
Och det handlar ju om en extremt begränsad kontroll - bara föräldradjuren. Man vet inget om syskon, eller generationerna bakom. Det finns en anledning till att fler och fler raser ansluts till HD-index; det är så mycket mer komplext än hur förälderns höft ser ut...

Både Pudel och Labbe har ju HD-problem så det är ju rent skrattretande att bara röntga avelsdjuren och tro att det ska göra skillnad.
 
Ångrar verkligen att jag inte skrev "låter förvånansvärt vettiga i jämförelse med andra doodleknäppisar" eller liknande.

Nej jag tycker inte att de är vettiga, bara ganska mycket vettigaRE än de människor jag annars stöter på när jag ger mig in på doodlerelaterade sidor (vilket jag gör ibland på grund av nån konstig sorts nyfikenhet om hur de här människorna är (eller inte är...) funtade).

Ja jag har helt klart för mig vad vettig avel är och att det inte räcker alls med att bry sig om saker på individnivå. Så vill man diskutera det kan man låta bli att citera mig iaf.
 
Nej jag tycker inte att de är vettiga, bara ganska mycket vettigaRE än de människor jag annars stöter på när jag ger mig in på doodlerelaterade sidor (vilket jag gör ibland på grund av nån konstig sorts nyfikenhet om hur de här människorna är (eller inte är...) funtade).

Doodle lockar oxå fram ett självskadebeteende hos mig. Jag blir så irriterad bara jag hör ordet, men ändå kan jag inte hålla mig från att gå in och läsa doodleannonser :banghead:
 
Doodle lockar oxå fram ett självskadebeteende hos mig. Jag blir så irriterad bara jag hör ordet, men ändå kan jag inte hålla mig från att gå in och läsa doodleannonser :banghead:
Varför gör vi detta?! :banghead: :laugh:

Jag har samma beteende gällande en färg- och matadoravlande renrasuppfödare. Går in på kennelns sajt då och då och alltid är det ett par nya matadorkullar med fräsiga färger på gång. :yuck:
Tyvärr håller de sig alltid precis innanför SKKs regler om exempelvis hur ofta en hund får ha valpar, med små marginaler.
 
Precis.
Jag får klåda varje gång jag ser uppfödare i min ras skriva i annonser " båda föräldrarna är friröntgade"
Öh, jaaa....det är liksom ett krav på det om valparna inte ska beläggas med avelsspärr :cautious:

Men det låter ju bra.
Å andra sidan, just att det låter bra kan ju vara ett sätt för att snappa upp de som annars kanske hade tittat åt blandraskullar. Om folk tittar runt lite "för skojs skull" för att se vad som intresserar dem, och det nämns just röntgenresultat m.m. på SKK-reggade hundar, då kanske de förstår att det finns skillnader mellan de oreggade och de reggade.

I en idealisk värld går väl valpköpare in och läser på om de olika raserna först, kollar vad som krävs för att de ska få reggas osv, men det är ju långt ifrån alltid som det är så. Kanske någon kollar på tex schäfer för att de fått för sig att de är bra vakthundar på gården eller något, ser att det står om röntgenresultat på de reggade, ser mer och mer vad som skiljer sig, börjar läsa på lite och upptäcker sedan att det fanns andra raser som var mer lämpade? Det vore ju i så fall något positivt. Framförallt i blocketannonser är jag mycket positiv till att uppfödare radar upp allt som hunden gjort, även om det är sådant som krävs för registrering. Just för att det ska bli tydligare vad som skiljer seriösa uppfödare från de oseriösa.
 
Å andra sidan, just att det låter bra kan ju vara ett sätt för att snappa upp de som annars kanske hade tittat åt blandraskullar. Om folk tittar runt lite "för skojs skull" för att se vad som intresserar dem, och det nämns just röntgenresultat m.m. på SKK-reggade hundar, då kanske de förstår att det finns skillnader mellan de oreggade och de reggade.

I en idealisk värld går väl valpköpare in och läser på om de olika raserna först, kollar vad som krävs för att de ska få reggas osv, men det är ju långt ifrån alltid som det är så. Kanske någon kollar på tex schäfer för att de fått för sig att de är bra vakthundar på gården eller något, ser att det står om röntgenresultat på de reggade, ser mer och mer vad som skiljer sig, börjar läsa på lite och upptäcker sedan att det fanns andra raser som var mer lämpade? Det vore ju i så fall något positivt. Framförallt i blocketannonser är jag mycket positiv till att uppfödare radar upp allt som hunden gjort, även om det är sådant som krävs för registrering. Just för att det ska bli tydligare vad som skiljer seriösa uppfödare från de oseriösa.

Fast om man är grön och inte ens har intresset att läsa på lite är nog inte en driftstark brukshund det lämpligaste rasvalet.
 
Fast om man är grön och inte ens har intresset att läsa på lite är nog inte en driftstark brukshund det lämpligaste rasvalet.
Det håller jag helt med om, men det var väl lite just det som var grejen, att få folk att förstå skillnader och vad som är lämpliga raser för dem, att få dem att tänka om osv. (Jo, jag tvivlar på att det verkligen fungerar, men jag hoppas att det kan fungera så)
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 098
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp