Oseriös avel, fortsättning.

Det håller jag helt med om, men det var väl lite just det som var grejen, att få folk att förstå skillnader och vad som är lämpliga raser för dem, att få dem att tänka om osv. (Jo, jag tvivlar på att det verkligen fungerar, men jag hoppas att det kan fungera så)

Jag har svårt att tro att de tar reda på mer än det som står i annonsen. Låter annonsen bra så har de bestämt sig.
 
Det är väl dessa människor som köper en exteriörschäfer? Jag uppfattar inte exteriörschäfrar som så himla "svåra" hundar.

Nja, väldigt många hör av sig till oss bruksuppfödare med för de har sett bilder på hemsidan och ska ha " rak rygg". Vi ställer ju sällan upp våra hundar för bildtagning.
De extriöravlade är oftast urvattnade hundar, men på gott och ont. Tyvärr har de oftast inte samma mod, nyfikenhet och leklust vilket leder till mer rädslor. Har de då lite motor och försvarslust som sig bör så kan det i stället bli en svår hund.
Förenklat sagt så saknas många gånger balansen i dem mellan de olika egenskaperna.
 
Nja, väldigt många hör av sig till oss bruksuppfödare med för de har sett bilder på hemsidan och ska ha " rak rygg". Vi ställer ju sällan upp våra hundar för bildtagning.
De extriöravlade är oftast urvattnade hundar, men på gott och ont. Tyvärr har de oftast inte samma mod, nyfikenhet och leklust vilket leder till mer rädslor. Har de då lite motor och försvarslust som sig bör så kan det i stället bli en svår hund.
Förenklat sagt så saknas många gånger balansen i dem mellan de olika egenskaperna.

Jag bara tänker på de exteriörschäfrarna som bor i mina kvarter. De är väldigt loja och lågenergi. Jag kan tänka mig att det inte är så jobbigt att ha en sån om man vill ha en stor hund men inte är så intresserad av allt vad träning och aktivering innebär.
 
Jag bara tänker på de exteriörschäfrarna som bor i mina kvarter. De är väldigt loja och lågenergi. Jag kan tänka mig att det inte är så jobbigt att ha en sån om man vill ha en stor hund men inte är så intresserad av allt vad träning och aktivering innebär.

Och jag tänker på de räkor jag ser i mitt närområde, mer eller mindre stökiga hundar allihop för att de mentala bitarna inte riktigt sitter där de ska - tyvärr ett vanligt fenomen inom utställningsaveln, oavsett ras. Jag tror inte att de skulle gå att jobba särskilt vettigt med även om ägarna hade intresset för det (och rent krasst, hade de haft det skulle de knappast köpt utställningsschäfer). Så jag är benägen att hålla med @Voff, de kanske inte har samma intensitet och arbetslust som hundar från brukslinjer men det betyder inte att de nödvändigtvis är lämpligare som sällskapshundar.
 
Och jag tänker på de räkor jag ser i mitt närområde, mer eller mindre stökiga hundar allihop för att de mentala bitarna inte riktigt sitter där de ska - tyvärr ett vanligt fenomen inom utställningsaveln, oavsett ras. Jag tror inte att de skulle gå att jobba särskilt vettigt med även om ägarna hade intresset för det (och rent krasst, hade de haft det skulle de knappast köpt utställningsschäfer). Så jag är benägen att hålla med @Voff, de kanske inte har samma intensitet och arbetslust som hundar från brukslinjer men det betyder inte att de nödvändigtvis är lämpligare som sällskapshundar.

Jag håller med om att dessa hundar inte är några höjdare. Men det är ju samtidigt den populäraste schäfervarianten, och en av de vanligare raserna i landet. Något måste det ju vara som får folk att fortsätta köpa dem. Eller är alla felköp?
 
Något måste det ju vara som får folk att fortsätta köpa dem. Eller är alla felköp?

Jag tror att en av de största faktorerna i populariteten är att "alla" vet vad en schäfer är. Många tänker inte längre i sitt rasval än "min bekants bekant hade en som var så trevlig så jag skaffar också en sån". Jag tror att en väldigt stor del av de som äger utställningsschäfer skulle varit minst lika nöjda med en ras avlad för sällskap, men det finns ett synesätt hos många att de inte är "riktiga hundar", så de envisas med att köpa stora brukshundar och totalt strunta i om de faktiskt är rätt hem till den typen av hund.

Men visst, en betydande del av hundarna ger säkert upp när det inte erbjuds någon aktivering, och vips så har de blivit "lugna och fina familjehundar". Eller så blir de jättebesvärliga men ägaren tror att hunden bara är så och lever varje dag i konflikt med den, alternativt kränger iväg den på Blocket "pga allergi" eller så avlivas den för att det blev för jobbigt att ens försöka åstadkomma någon bättring själv.

Jag har tyvärr träffat alldeles för många personer med brukshund som säger att det är så himla tråkigt att träna, så det skippar de helt, men samtidigt klagar de över hur jobbig hunden är. Så ja, jag tror att väldigt, väldigt många hundar är felköp som skulle må bättre i ett annat hem än det de har.
 
Jag tror att en av de största faktorerna i populariteten är att "alla" vet vad en schäfer är. Många tänker inte längre i sitt rasval än "min bekants bekant hade en som var så trevlig så jag skaffar också en sån". Jag tror att en väldigt stor del av de som äger utställningsschäfer skulle varit minst lika nöjda med en ras avlad för sällskap, men det finns ett synesätt hos många att de inte är "riktiga hundar", så de envisas med att köpa stora brukshundar och totalt strunta i om de faktiskt är rätt hem till den typen av hund.

Men visst, en betydande del av hundarna ger säkert upp när det inte erbjuds någon aktivering, och vips så har de blivit "lugna och fina familjehundar". Eller så blir de jättebesvärliga men ägaren tror att hunden bara är så och lever varje dag i konflikt med den, alternativt kränger iväg den på Blocket "pga allergi" eller så avlivas den för att det blev för jobbigt att ens försöka åstadkomma någon bättring själv.

Jag har tyvärr träffat alldeles för många personer med brukshund som säger att det är så himla tråkigt att träna, så det skippar de helt, men samtidigt klagar de över hur jobbig hunden är. Så ja, jag tror att väldigt, väldigt många hundar är felköp som skulle må bättre i ett annat hem än det de har.

Tyvärr tror jag att väldigt många hundar har väldigt tråkiga liv :(
 
Jag måste inflika att jag har träffat flera trevliga och välfungerande schäfrar från exteriörsidan. Man köper antagligen en sådan för att man också är road av utställning. Det finns bra sådana, om än inte av ferarrimodell så en helt ok fungerande hund för den som ändå har ambitioner. Du kanske inte vinner SM men kan ändå ha en bra träningskompis.
 
Jag håller med om att dessa hundar inte är några höjdare. Men det är ju samtidigt den populäraste schäfervarianten, och en av de vanligare raserna i landet. Något måste det ju vara som får folk att fortsätta köpa dem. Eller är alla felköp?

Utställningstypen är näst intill samma i antalet som brukstypen, bara något fler så de är inte så värst mycket mer populära. Man ska ha i åtanke att de är dessa som syns på utställningar, rastidningen, dvs på lättillgängliga forum. Pga sitt "vackra utseende" så får de uppmärksamhet och därför tror många att så ser "alla schäfrar ut". Många tilltalas av deras utseende (även om många av oss andra inte alls gör det) och därför säljer de. Vill man se brukstypen så får man åka till spårmarken, tävlingsbanor typ IPO eller kika på hundarna i tjänst. Där är andelen utställingsavlade Schäfrar en nanoprocent.
Till SSM IPO så är lite över 50 ekipage anmälda i år. EN är utställningsavlad.:grin:

I Exteriöraveln så Mentalbeskrivs mindre än 60% av hundarna. Det att jämföra med bruksaveln där ca 87% beskrivs (tänk då att en del exporteras också ffa till Norge)

Sen är det många som "vill ha en Schäfer" trots att de egentligen inte alls är intresserade av en brukshund. Dessa köpare brukar sällan få köpa hos bruksuppfödare, de vill sälja till folk som vill arbeta med sin hund. Tyvärr finns det gott om exteriörkennlar som säljer "sällskapahundar" till vem som helst.
 
I omplaceringsgrupperna för Schäfer på Facebook är det avsevärt många fler utställningsavlade omplaceringar än bruksavlade. När jag läser beskrivningarna om dem så får jag intrycket att de har mer problematik än de av brukstyp som omplaceras.
De flesta av brukstyp som omplaceras är pga att de inte funkat till avel eller tjänst, inte att ägaren inte rett ut dem.
 
Jag måste inflika att jag har träffat flera trevliga och välfungerande schäfrar från exteriörsidan. Man köper antagligen en sådan för att man också är road av utställning. Det finns bra sådana, om än inte av ferarrimodell så en helt ok fungerande hund för den som ändå har ambitioner. Du kanske inte vinner SM men kan ändå ha en bra träningskompis.

Even so, så blir ju inte aveln och avelsprioriteringarna trevligare för det.
 
Nej, men ibland får de oförtjänt mycket skit. Det finns ju mellanmjölksschäfrar som är trevliga och fyller ett syfte. De är ett utmärkt steg in i bruksvärlden för många.

Det säger jag inte emot, men hur många sådana perfekta mellanmjölksschäfrar finns det egentligen sett till antalet exteriörsschäfrar? Att de finns vet jag, jag har träffat och även tränat med ett flertal, men det finns ju desto mer skit.

Man behöver inte köpa sig en schäfer för att ta ett steg in i bruksvärlden. Det går utmärkt med vilken träningsvillig ras som helst. :)
 
Nej, men ibland får de oförtjänt mycket skit. Det finns ju mellanmjölksschäfrar som är trevliga och fyller ett syfte. De är ett utmärkt steg in i bruksvärlden för många.

Fast de är inte rastypiska rent egenskapsmässigt och är ur den aspekten inte bra rasrepresentanter och inget man ska eftersträva att få fram.
Jag är helt enig med dig att de kan vara trevliga hundar och en bra språngbräda för vissa, men det gör avel på dessa inte mer försvarbart.
Det finns en mängd raser som är lämpliga språngbrädor in i bruksvärlden och är rastypiska för sin ras.

Vi fick ju en tik ur vår C-kull som absolut inte är en dålig hund på något sätt. En jättetrevlig träningskamrat och följeslagare för sin ägare. Men någon "Schäfer" är hon då inte.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 158
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp