Bukefalos 28 år!

Oseriösa hunduppfödare!

Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Crying skrev:
Är de inte samma genre på dom ? :confused:

Nej absolut inte, nu är jag inte den bästa på just Rottweiler, Jadzia brukar kunna förklara bra.

En Rottweiler är en brukshund av rätt tuff attityd och en Amstaff är en terrier som har kamp i sitt arv.

Att korsa dessa två kan få förödande konsekvenser.

En rottiskorsning som är vek/med kamp i sig ... HUVVA...
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Då blir de som rottis-schäferkorsningarna! I alla fall många sånna korsningar blit knäppa, avlivas eller hamnar i jourhem av en anledning.
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Fast inte i alla fall. Har träffat en väldigt trevlig rottis-schäferkorsning (fast det är i och för sig den enda sån korsning jag träffat).
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Calazirya skrev:
Nej absolut inte, nu är jag inte den bästa på just Rottweiler, Jadzia brukar kunna förklara bra.

En Rottweiler är en brukshund av rätt tuff attityd och en Amstaff är en terrier som har kamp i sitt arv.

Att korsa dessa två kan få förödande konsekvenser.

En rottiskorsning som är vek/med kamp i sig ... HUVVA...

Jag tror faktiskt att det finns veka rottisar också, renrasiga, dom är inte så kul dom heller....

Men jag skulle inte välja nån av sorterna...jag har Vall/bruksblandning, och det går så bra såååå :rofl: :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Rätt ålder?

Det är ju alldeles för ungt och det vet ju vilken halvdan uppfödare som helst. Knepig veterinär som påstår att det var rätt ålder. Risken för livmoderinflammation minskar inte heller bara för att tiken fått en kull valpar. Det minskar bara risken vid just det löp som hon paras. Nästa löp är risken för inflammation lika stor igen. Skicka din veterinär på kurs!
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Rottweiler och amstaff tillhör två helt olika typer av hundar och dessa typer är inte kompatibla. Mentalt sett skiljer de sig väldeliga åt.
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Att hunden är vek är ingen egentlig katastrof. Då är det värre med riktigt hårda typer. En bra rottis ska för övrigt ha social kamplust, men i annan form än amstaffen. Amstaffen har ingen egentlgi kamplust utan mer vilja att slåss för slagsmålets skull. Det är skillnad på de två.

Det som man ska passa sig för är Rottweilerns skärpa i kombination med den typ av kamplust som amstaffen har. Att många rottisar desustom är fega och ängsliga krakar gör inte saken bättre.
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Visst finns dom. En bor här hemma hos mig och hon är så feg, ängslig och vek att hon kissar på sig om en mygga fiser. Det är synd och skam att sådana rottisar finns och dessvärre verkar de bli fler.

Inte alla orkar ha hundterapi i flera år för att hunden till slut ska fungera någorlunda.
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Det ar inte alls ditt fel att dessa manniskor fatt valpar!! Lyssna inte pa de manniskor som anser att du ar oserios.

Att inavel inte ar speciellt bra vet vi, men vet vi verkligen att denna mor och dotter verkligen ville fa valpar???
Det verkar mer som en tjuvparning som ingen visste om, vilket resulterade i en draktig tik, nagonting som de heller inte visste om. Nar sedan tiken blev lite tjockare och man insag att hon skulle ha valpar, sa var det nog alldeles for sent for att abortera valparna.

En olycka kan handa alla manniskor, oavsett hur seriosa eller oseriosa de ar som manniskor.
Ibland hander saker man inte har makt over alls, och da ar det bara att acceptera hur saker ligger till och gora det basta av situationen.

Hur som helst ar det inte ditt fel vad dessa manniskor gjorde med sina hundar. Hade du kunnat undvika det pa nagotvis?
Visst hade du kunnat foresla till dem att kopa 2 st tikar, men det kanske inte fanns 2 st tikar kvar nar de kopte sina valpar. Det spelar ingen roll heller, for du gjorde sa gott du kunde.
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Råttan skrev:
Undrar ang ålder... om det är så att det är "rätt ålder" för första kull.... Varför måste en tik då vara minst 2 år för att kullen ska få reggas hos SKK? De flesta specialförbund, rasklubbar osv har oxå 2-årsgräns för avel.

Blandis, korsningar osv sägs så nedlåtande av många, många av er som anser att ni har en renrasig hund :rofl: i snöret. Dra er till minnes hur t ex Schäfern "tillverkades", det är många raser i den, man har gjort medvetna korsningar och blandat som när man bryter färg. Man tog in lite rött, lite grönt, lite blått och så gult... till slut blev det brunt :)

För den som vill missförstå jämförelsen med färger ska jag tala klarspråk. Nästan alla våra hundar (med några få undantag) är korsningar. Mer eller mindre etablerade korsningar, selektiv avel gjord i syfte att få fram en ny ras med vissa specifika egenskaper. Schäfern togs t ex fram för att vara så mångsidig som möjligt, den är inte den allra bästa vakthunden - men bra, inte allra bäst att spåra - men bra, inet bästa agillity - men bra osv. Man har alltså medvetet avlat fram en ny ras som är bra på mkt men inte bäst på nåt. Schäfern är alltså en "blandis", med många olika raser i sej.

Jag har inte nåt agg till just denna ras utan ville bara belysa hur urspårad dialogen är. Att jag valde Schäfern som ex var bl a för att de Schäferägare jag känner är de som skriker högst och mest i alla sammanhang om att det är "hemskt med blandisar". Det enda felet jag ser med korsningar är att det är nästan omöjligt att få fram status på tidigare generationer, om man inte korsar två "renrasiga hundar", men korsar man två korsningar är det lotteri - många högvinster iofs, men oxå riktiga nitlotter där det är vovve som får betala priset i form av fysisk eller mental ohälsa.


Inavel, där man går så högt att man parar helsyskon, kullsyskon är helt oacceptabelt ur mitt synsätt, ibland tvingas man som uppfödare att acceptera viss iavelsgrad pga liten avelsbas, och ibland inavlar man medvetet för att höja nån specad egenskap.

Som seriös uppfödare har man då redan planerat flera led framåt och i strategin ingår självklart att utavla i viss riktning och att denna inavel var nödvändig i det långa loppet... man planerar ju flera led framåt och har en avsikt med sin avel. Man tar inte bara närmaste hanhund om man har en tik för att man vill ha valpar... det är så lågt att jag inte trodde det förekom längre. :devil:

/Råttan


:bow: :bow: :bow: Ett bra inlägg! Håller helt med dig! Tut att inte alla i alla tider resonerat som så att det skall vara renrasigt för då hade vi bara en hundras...
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

martha skrev:
Jag tror faktiskt att det finns veka rottisar också, renrasiga, dom är inte så kul dom heller....

Men jag skulle inte välja nån av sorterna...jag har Vall/bruksblandning, och det går så bra såååå :rofl: :rofl:

Ja det finns det! Jag tog hand om en sådan för 18 år sedan, en ganska liten tik som det handlade om att försöka bygga upp självförtroendet på. Det gick hyfsat men hon var vek och verkligen aldrig tuff på något vis! Så det där med att etablerade raser avlats homogena det är hon bara ett exempel på att så är inte fallet! Jag lovar att det finns fler! Och gudskelov för det för då är rasen inte helt inavlad utan det finns en viss sund genetisk variation! Har själv erfarenhet av flera labradorer tex och ingen var den andra lik, av tre kanonbra labbekorsningar och en direkt livsfarlig och aggressiv( förklaringen fanns i ena förälderns renrasiga anfädrar ) som jag försökte ta hand om men fick avliva för allas bästa. Har fött upp dansk/svensk gårdshund och fått ur samma kull rena jakthundar och rena familjehundar samt vi har två jämthundar som är totalt olika i psyket! Den ena är det irriterande mycket jakt i, rastlös och hyperaktiv så man blir alldeles trött och matt medan den andra är en behaglig och välbalanserad familjehund.

Dessutom har jag stor erfarenhet av schäfer, tax, dvärgpudel och dvärgtax, dock inte som ägare själv men det finns gott av dem både i min bekantskapskrets samt jag har en gång för många år sedan varit Kvällspostenförsäljare i över fem år på landet och jag lovar att individualiteten är stor. Men rent generellt var det hundar av dessa raser som kunde vara aggressiva när man kom med tidningen till ett hus. Dock måste jag säga att det bara var vita eller grå pudlar som var aggressiva, aldrig svarta! De var alltid trevliga och keliga och de som kunde konster! En slump, eller har man råkat avla på aggressiva ljusa pudlar? En av alla blandrashundar var aggressiv, en labbekorsning vars ägare var ett fyllo som slog hunden när han var onykter, så det var inte konstigt. Den hunden var totalt opålitlig när husse var full.

Så uppfostran gör sitt till också på hur hunden blir. Men jag måste säga att de flesta hundar av både renrasiga och blanraser är trevliga hundar av de jag stött på, men det kanske beror på att jag alltid bott på landet och att det är en bättre miljö än tätorterna för hundar rent allmänt.

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

ramonarunds skrev:
Det ar inte alls ditt fel att dessa manniskor fatt valpar!! Lyssna inte pa de manniskor som anser att du ar oserios.

Att inavel inte ar speciellt bra vet vi, men vet vi verkligen att denna mor och dotter verkligen ville fa valpar???
Det verkar mer som en tjuvparning som ingen visste om, vilket resulterade i en draktig tik, nagonting som de heller inte visste om. Nar sedan tiken blev lite tjockare och man insag att hon skulle ha valpar, sa var det nog alldeles for sent for att abortera valparna.

En olycka kan handa alla manniskor, oavsett hur seriosa eller oseriosa de ar som manniskor.
Ibland hander saker man inte har makt over alls, och da ar det bara att acceptera hur saker ligger till och gora det basta av situationen.

Hur som helst ar det inte ditt fel vad dessa manniskor gjorde med sina hundar. Hade du kunnat undvika det pa nagotvis?
Visst hade du kunnat foresla till dem att kopa 2 st tikar, men det kanske inte fanns 2 st tikar kvar nar de kopte sina valpar. Det spelar ingen roll heller, for du gjorde sa gott du kunde.


:bow: :bow: :bow: Ett mycket klokt inlägg av en vidsynt och förstående människa med gott hjärta, tycker jag det låter som! Skönt att inte alla är så aggressivt dömande! Man lär sig med åldern att bli mer tolerant och inse att alla kan göra misstag. Ingen är perfekt men behöver inte vara en dålig människa för det! Men de som tycker de är perfekta och vet bäst, de har jag svårt att tåla och lyssna på!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Jag skulle inte vilja säga att de vita pudlarna(dvärg/toy) är aggressivare. Men däremot så har de en enorm signalkänslighet och är lite mer "nervösa/fladdriga".

Vi har haft förtvivlade valpköpare som säger att deras yngre hund helt plötsligt har börjat attackera den äldre och så hårda attacker att de varit rädd att de ska ta ihjäl den äldre hunden. I samtliga fall har det visat sig att den äldre hunden har varit sjuk och inte haft långt kvar att leva... (bla tumörer och leverfel) Vi har haft samma händelse hemma också...

Man korsar oftast inte vitt med någon annan färg, utan de är ju lite för sig själv. Ibland korsar man med svart för att bredda avelsbasen. (De vita har ofta dåliga fronter också :D I förhållande till de svarta alltså!!)
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Tack för alla inlägg!
Den värsta ilskan har gått över nu och jag har fått lite mer fakta om "fallet". Jag känner mig inte så skyldig längre. Kan ju inte göra så mycket åt saken....

Tydligen har inte ägarna märkt när hundarna parade sig utan de upptäckte det först när tiken började bli tjock. Men jag tycker inte de skulle haft hundarna ihop under löpperioden.

Det var dottern som köpte sin hanvalp först och sen fanns det bara en tik kvar till mamman. Dottern bor inte hemma men hundarna umgås ofta.

Tyvärr så kommer de förmodligen få det ganska svårt att få valparna sålda. De reaktioner jag har hör är att ingen vill köpa valpar vars föräldrar är helsyskon.

Jag har mailat ägarna men inte fått något svar....
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Men under den period som raserna utvecklades sparade man heller inte på allt skräp utan sådana fick sig en kula i huvudet. I dagsläget avlas det hejvilt med de mest suspekta syften och på en hel del hundar som passar bäst six feet under.

Det går inte på något vis att jämföra den blandrasavel som varit och den som är nu.
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

Eh, du må vara bra på hästar sambaengi, men det här var rent svammel. Håll dig till det du kan.
 
Sv: Oseriösa hunduppfödare!

ursäkta, kan inte låta bli, är det bara de sk experterna som får lov att bidra med erfarenheter här eller?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: snorp
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 554
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp