Oseriös avel 2023

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar verkligen inte att så många hundraser (åtminstone de som inte också har prov) ska ha så tydlig könskaraktär. Jag tror att det hänger samman både med svårigheter att fa vissa hundar rumsrena och ffa med hanhundsaggressivitet.

Du tänker utöver brukshundar då och framförallt mindre raser? För det är väl där man främst ser problem med rumsrenhet?

Men har vi några raser som inte ska ha tydlig könskaraktär? Tycker det känns inbyggt i arten hund.

Och jag sitter precis och velar om huruvida jag ska anmäla till utställning igen, trots att jag är ganska övertygad om att kritiken återigen kommer bestå av att hon är för smal. När man ser sånt där tänker man att man kanske bara helt ska strunta i att visa hunden och göra andra saker istället.

Nu blev det så att jag avstod från att anmäla oss denna gång. Ju mer jag tänkte på det desto konstigare kändes det att tuta i henne mer mat företrädesvis för utställningens skull - hon är smal, men inte svältfödd, och det är i så fall bättre vi väntar tills hon vuxit till sig naturligt. (Utöver allt annat är det ju och dyrt med utställning, vi får flera träningar på hundskolan för vad det skulle kostat att delta denna gång, så sett ur det perspektivet blev det inget svårt val.)

Men har vi några raser som inte ska ha tydlig könskaraktär? Tycker det känns inbyggt i arten hund.

Jag tycker inte att det är jättetydligt i de mindre, arbetande terrierraserna till exempel. Viss könsprägel, men inte särskilt uppenbar.

Med det sagt gillar jag just "viss" könsprägel i mina raser, men inte de extremer som ibland premieras på utställning. :)

Jag tycker inte att det är jättetydligt i de mindre, arbetande terrierraserna till exempel. Viss könsprägel, men inte särskilt uppenbar.

Med det sagt gillar jag just "viss" könsprägel i mina raser, men inte de extremer som ibland premieras på utställning. :)
Haha i min ras syns det inte alls min hane ser bra mycket mer feminin ut än min tik 🙈

Du tänker utöver brukshundar då och framförallt mindre raser? För det är väl där man främst ser problem med rumsrenhet?

Det är ju skillnad på "tydlig" och "extrem".
I min ras är det tex för det mesta lätt att se skillnad på hane och tik, men det är inte så att hanarna är extremt maskulina och tikarna extremt feminina. I vissa raser har det ju (som med mycket annat) blivit just... extremt.

Haha i min ras syns det inte alls min hane ser bra mycket mer feminin ut än min tik 🙈
Så kan det förstås bli ibland oavsett. :) Visst är det dvärgpudel du har (eller blandar jag ihop nu?)? De tycker jag inte heller har extrem könsprägel, men visst bör den finnas?
Storpudeln har det absolut.

*kl*
Hos de mindre pälsraserna tycker jag genrellt det är himla svårt att se om de inte är nedklippta!

Så kan det förstås bli ibland oavsett. :) Visst är det dvärgpudel du har (eller blandar jag ihop nu?)? De tycker jag inte heller har extrem könsprägel, men visst bör den finnas?

*kl*
Hos de mindre pälsraserna tycker jag genrellt det är himla svårt att se om de inte är nedklippta!
Jag har mellan och dvärg.
Ja vissa hanar ser ju mer maskulina ut men storleken skiljer sig vitt och brett mellan individerna så det varierar.
Min hane har det nätta feminina ansiktet som vissa pudlar har oberoende av kön och det går inte se att han är en hane om man inte tittar mellan benen.

• Gilla
Reactions: Sel

*kl*
Men min personliga åsikt är att desto större pudel desto lättare kan man se skillnad.
Toypudlar har jag aldrig kunnat gissa kön på och knappt dvärg heller men storpudlar skiljer sig mer i storlek och utseende utefter kön.

• Gilla
Reactions: Sel
Men min personliga åsikt är att desto större pudel desto lättare kan man se skillnad.
Toypudlar har jag aldrig kunnat gissa kön på och knappt dvärg heller men storpudlar skiljer sig mer i storlek och utseende utefter kön.
Det är min upplevelse också. Sedan upplever jag mer sportklippning bland de större och det påverkar såklart.

Jag har sett ett par catahoulablandningar i år, men den här känns extra läskig:

"🌟 Stunning Leopard Doberman Puppies – Loyal, Loving, and Unique! 🌟
10 Beautiful Pups – Ready for Loving Homes Soon!

We are proud to introduce our exceptional litter of Leopard Doberman puppies, a unique blend of 75% Doberman and 25% Catahoula Leopard Dog – combining the best traits of both breeds into one striking and affectionate companion."

Angående hull så är det lite beklämmande att många är vana att se hundar i överhull. Corgi-raserna kan jag tycka ofta hålls i varierande grader av överhull.
En person som såg lilla M köra agility var så förvånad för hon var så "liten" när jag sa att hon var en pem som är mindre än cardigan så sa han att han menade att hon var så slank och sportig. Han var helt förvånad över hur fort hon kunde springa för han trodde att de var typ soffpotatisar..

*kl*
Min phalènekille är söt och jag får frågan -vad heter hon

Min ras har tydlig skillnad mellan könen. Men min blir ändå rätt ofta kallad ”han”, trots feminin och lätt i kroppen. Det är nog mest bara ovana, en stor hund = han. Så när jag säger att en hane kan väga runt 20 kg mer och ha typ dubbelt så brett huvud ser folk ut som 😲
Jag tror också att det lätt blir så när man bara möter random folk på gatan och de inte har något att jämföra med. Liten och nätt hund/ras = hon. Stor eller liten och krallig = han.
Jag märker ofta på äldre att de gärna säger "hon" om alla katter och "han" om typ alla hundar också, fast det kanske är dialektalt? :)

Jag tror också att det lätt blir så när man bara möter random folk på gatan och de inte har något att jämföra med. Liten och nätt hund/ras = hon. Stor eller liten och krallig = han.
Jag märker ofta på äldre att de gärna säger "hon" om alla katter och "han" om typ alla hundar också, fast det kanske är dialektalt? :)

Min mamma (också västerbottning) säger alltid hon till katter och Doris var "han", även efter 14 år 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)
  • Oseriös avel 2022
  • Alaskan malamute

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka