Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Det här var intressant!
Jag hade ingen aning om att dubbel nakengen inte var förenligt med levande avkomma. Har man genomfört studier för att se att det inte ger några problem alls i enkel upplaga? Vet man varför de med dubbelgen inte överlever? Mer exakt alltså än att "nånting under fosterutvecklingen som har med hud/päls att göra...".

Hur löser man detta avelsmässigt? Jag gissar (kanske har helt fel?) att det främst är de nakna som ställs ut? Men man måste väl korsa dessa med pälsade för att inte riskera döda valpar, eller? Åtminstone om man ska följa svensk djurskyddslag.

Eller ställer man ut Puffar med?

Har verkligen noll koll, men tycker att detta är oerhört intressant. Det är många sånahär specialsaker vi har avlat på länge, som visar sig sedan att det inte är sådär jäkla bra när DNA-tekniken gör sitt intåg. Tänker på tex på silvergen på häst som var väldigt eftertraktat, med ökad kunskap så verkar det inte vara så riktigt längre.

Men, har då puffarna mycket bättre tänder än de nakna? Hur pass mycket i så fall?
De med dubbel nakengen resorberas i livmodern och föds inte så jag tror inte att att man bryter mot djurskyddslagen genom att para naken-naken.

När jag hade min kines så ställdes puffarna i ungefär samma utsträckning som de nakna, men jag vet inte hur det är idag.

Puffarna ska ha normala tänder eftersom de inte har nakengenen. Nu hade min ett mindre underbett så det ser konstigare ut än med saxbett, men pilen visar den övre canintanden. Denna defekten drabbar, enligt uppfödaren till min kines, i princip alla nakna. De saknar också ofta många tänder
IMG_2636.webp

De med dubbel nakengen resorberas i livmodern och föds inte så jag tror inte att att man bryter mot djurskyddslagen genom att para naken-naken.

När jag hade min kines så ställdes puffarna i ungefär samma utsträckning som de nakna, men jag vet inte hur det är idag.

Puffarna ska ha normala tänder eftersom de inte har nakengenen. Nu hade min ett mindre underbett så det ser konstigare ut än med saxbett, men pilen visar den övre canintanden. Denna defekten drabbar, enligt uppfödaren till min kines, i princip alla nakna. De saknar också ofta många tänder
Visa bifogad fil 185780
Lagen är egentligen glasklar. Detta är från L102, föreskriften om hundar och katter. Man får inte avla på letala anlag. Men det är frågan då hur de ställer sig till det när fostren resorberas - det är inte tal om något lidande. Vad vi vet idag iaf, ju mer som forskas på sånthär, desto mer lidande verkar vi upptäcka. Och eftersom aborträtten är en rättighet som jag tycker är oerhört viktig för kvinnor så är frågan om jag vill veta mer än vi redan vet här 😅

Men, ska vara bokstavstrogen så får man inte avla på anlaget alls egentligen. Men sånthär följs aldrig upp. Vilket också är orsaken till att vi har raser som mops, fransk bulldog osv.

1779779096815.webp

Han ser hemsk ut. Dom ska inte ha hår i ansiktet på det viset men visst det kan fixas med en trimmer rätt fort. Så varför gör dom det inte bara? Svårt att bestämma hur huvudet och ansiktet egentligen ser ut

Bara jag som ”gissar” att kroppen inte är särskilt välskött i och med att han bara visas i kläder och hur dom skött ansiktet. Dom blandningar jag sett har alla haft jätte konstig behåring på kroppen men det vet jag ju inte.

Och han lär sakna rätt många tänder eftersom tungan hänger ut. Jag är livrädd att det ska ske med Trassel :eek: Sånt är ärftligt till stor del så kan vara svårt att styra men jag borstar tänderna regelbundet och hoppas det blir bättre.

Men klart det finns värre hundar.
Men att hunden är i eventuellt dåligt skick är ju inte konstigt, de flesta hundar på hundstallet kommer från svåra förhållanden där de farit illa. Antagligen har de behövt göra omfattande tandvård på hunden vilket många hundar på hundstallet genomgår. Jag tycker han ser charmig ut, jag gillar när de är rufsiga och tufsiga och kan tänka mig att han tilltalar en hel del.
Men är man van vid utställningsfriserade renrasiga CC förstår jag att det ser förskräckligt ut 😁

Men att hunden är i eventuellt dåligt skick är ju inte konstigt, de flesta hundar på hundstallet kommer från svåra förhållanden där de farit illa. Antagligen har de behövt göra omfattande tandvård på hunden vilket många hundar på hundstallet genomgår. Jag tycker han ser charmig ut, jag gillar när de är rufsiga och tufsiga och kan tänka mig att han tilltalar en hel del.
Men är man van vid utställningsfriserade renrasiga CC förstår jag att det ser förskräckligt ut 😁
Jo så är det, håller med dig om allt du skriver förutom biten att han är charmig. :p Jag har kontakt med Trassels uppfödare med både mamman och en syster och hans pappas uppfödare och hans kullsysters ägare. Alla ställs ut flitigt så det vi delar med varandra är mest hundar som är i utställningsskick.

Edit. Hans personlighet och charm spelar mer roll än utseendet så länge han mår bra

Inom de mexikanska nakenhundarna (xolo-nånting) Har jag hört att man inte ska (får inte?) para 2 nakna, utan det måste vara en hårig och en naken. Kan födas av båda sorterna i kullen vad jag förstått.

Lagen är egentligen glasklar. Detta är från L102, föreskriften om hundar och katter. Man får inte avla på letala anlag. Men det är frågan då hur de ställer sig till det när fostren resorberas - det är inte tal om något lidande. Vad vi vet idag iaf, ju mer som forskas på sånthär, desto mer lidande verkar vi upptäcka. Och eftersom aborträtten är en rättighet som jag tycker är oerhört viktig för kvinnor så är frågan om jag vill veta mer än vi redan vet här 😅

Men, ska vara bokstavstrogen så får man inte avla på anlaget alls egentligen. Men sånthär följs aldrig upp. Vilket också är orsaken till att vi har raser som mops, fransk bulldog osv.

Visa bifogad fil 185781
Det finns strikta restriktioner om hur man ska och bör para. Kräver lite kunskap om genetik och stamtavla så att man håller koll på vilka gener som varje föräldradjur har. Nakna hundar bär ju också på puffgen medan puffarna bara har puffgener. Man får inte framhäva och avla medvetet på bara en variant därför får man inte korsa två puffar eftersom dom bara ger puffvalpar. Orkar inte dra allt nu men finns lätt att lösa vidare om.

Inom de mexikanska nakenhundarna (xolo-nånting) Har jag hört att man inte ska (får inte?) para 2 nakna, utan det måste vara en hårig och en naken. Kan födas av båda sorterna i kullen vad jag förstått.
Det är nog det optimala med kineser också om man vill vara 100% säker men eftersom varje nakenhund har både en N gen och Pgen går det att få friska valpar från två nakna eftersom dom alltid har en puff gen också.

Dom pälsade varianterna i nakenhundsvärlden har en så betydelse full roll. Det var dock inte förrän på 80-talet som puffar blev godkända och upptagna i stamboken.

Tycker inte den där ser ut att ha så hemskt mycket päls ändå, inte värre än nån annan golden jag sett? Jag tror att plattångsbehandlingen lurar ögat en hel del, det är ju inte en goldens naturliga hårlag att vara sådär spikrakt.
Nu håller jag inte med, utan tycker att den där har verkligen mycket päls. Sen vet jag inte var du tittar på golden någonstans, men det finns gott om golden som inte ser ut så där. En hel del uppfödare har inte pälsmonster som förebild, utan anser att det fortfarande är en arbetande hund. Nedan en hane som haft fin framgång på utställning både i Sverige och utomlands. Ungefär så som jag tänker mig att de ska se ut.

(såg att bakfoten inte kom med, men det kvittar, det var pälsen jag ville visa.)

1780158408306.webp

Nu håller jag inte med, utan tycker att den där har verkligen mycket päls. Sen vet jag inte var du tittar på golden någonstans, men det finns gott om golden som inte ser ut så där.

Jag tittar inte aktivt på golden nånstans, har inga planer på att nånsin köpa en själv så länge det finns trevliga labbar att tillgå. Jag utgår ifrån dom jag har träffat irl och det är rätt rejält med päls på dom flesta av dom. Mycket showfokuserad avel där jag bor så du får ta det för vad det är.

För mig går gränsen för vanligt långhår vs pälsmonster när man behöver klippa raser som inte ska klippas egentligen. Den som @Hund! la in ser inte ut som att pälsen är klippt på förutom möjligen lite på svansen och öronen

Edit: Sedan är det ju extremt mycket vanligare med kastrerade hundar i USA och de blir ju ofta pälsigare, men jag utgår från intakta hundar (med reservation för att jag inte vet om hunden på min bild är intakt eller inte)

Nu håller jag inte med, utan tycker att den där har verkligen mycket päls. Sen vet jag inte var du tittar på golden någonstans, men det finns gott om golden som inte ser ut så där. En hel del uppfödare har inte pälsmonster som förebild, utan anser att det fortfarande är en arbetande hund. Nedan en hane som haft fin framgång på utställning både i Sverige och utomlands. Ungefär så som jag tänker mig att de ska se ut.

(såg att bakfoten inte kom med, men det kvittar, det var pälsen jag ville visa.)

Visa bifogad fil 185987
Framgång på utställning men hur ser framgångarna ut inom jakt? Jag är omgiven av jaktlabbar och jaktgoldens och de jaktgoldens jag har i min närhet har inte i närheten så mycket päls som utställningsvarianterna.

Varför blir utställningshundarna pälsigare än de arbetande hundarna? Jag ser samma sak på "min" ras samojed. De som faktiskt använder hundarna inom drag har inte alls samma pälsar som utställningssammisarna. De arbetande hundarna saknar inte päls, men de har funktionella och lättskötta pälsar.

Min hund från draghundskennel saknar inte päls direkt.

Bifogade filer

• IMG_1508.webp
    IMG_1508.webp
    173,6 KB · Visningar: 935
Nu är väl Crufts inte något under av väl representerade rashundar direkt, men här är förra årets BOB golden retriever. Ser ut som den typ av golden jag är van att se. :)
När jag googlar verkar de överdrivna pälsarna finnas främst hos hundar i USA.

1780174362130.webp

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur